Co je to PPC reklama – Pay Per Click reklama? Vysvětlíme si podrobně!

Jedná se o internetovou reklamu, založenou na principu platby za každé jedno kliknutí - za proklik.

David Groh
Publikoval: David Groh
32 minut čtení
Služby DIGIZÍN - SEO, PPC, Online marketing, copywriting, magazín, inzerce, PR, vzdělávání
DIGIZÍN - Digitální magazín, vzdělávání, služby

V našem přehledném průvodci světem online marketingu se dnes podíváme na pojem PPC reklama. Zjistíme tak, o jaký koncept internetové reklamy se jedná a co se pod pojmem reklamy Pay Per Click skrývá.

S tímto výrazem se setkáte při aktivitách na internetu. Pokud se sami touto oblastí propagace v online prostředí zabýváte (nebo se chcete / musíte do budoucna zabývat). Ať již jako zadavatelé reklamy (inzerenti), kteří potřebují propagovat vlastní služby a produkty nebo jako marketéři a správci, pracující v reklamních systémech, kteří inzerentům poskytují technickou správu PPC reklamy.

PPC reklama je zcela zásadní oblast aktivit pro každý projekt na internetu. A že ji zmiňují znalci online technologií a online marketingu není náhodou. Ale co je ta PPC reklama, která se platí pokaždé, když na ni někdo klikne? Hodí se pro vás a vyplatí se, když na takto zobrazenou reklamu může kdokoliv klikat, jak se mu zlíbí?

A pro koho je dnešní příspěvek vhodný? Jistě i pro vás, pokud jste majitel firmy nebo provozovatel nějakého projektu, který je přítomen v online prostředí. Jistě se potřebujete (a chcete) ponořit do světa digitálního marketingu. Možná jste někdo, kdo si chce jen rozšířit znalosti o placené reklamě nebo jste nováček v našem oboru a snažíte se prozkoumat nové oblasti marketingu.

Chcete možná pochopit základy této marketingové strategie, abyste zvýšili vlastní výsledky a zlepšili výkon webových stránek nebo eshopu. Nebo jen hledáte někoho, kdo by vám mohl pomoci – tak jste na správném místě. Dnešní krátký průvodce PPC reklamou vám řekne vše, co potřebujete vědět do začátku, abyste mohli nakládat s touto oblastí online marketingu.

Definujme si pojem PPC reklama – Pay Per Click reklama.

Co je to PPC – PPC reklama – Pay Per Click reklama?
DIGIZÍN – Digitální magazín, vzdělávání, služby

Reklama Pay Per Click – platba za proklik (PPC), je aktuálně nejčastěji využívaný model online reklamy a jeden z mnoha kanálů komunikačního mixu v online marketingu. Tato forma reklamy je aktuálně převládající! U nás je nejčastěji spojená s nástroji Google Ads, Seznam Sklik, Facebook Ads, Microsoft Advertising (Bing), Instagram Ads, Tik Tok Ads.

PPC reklamy však vidíme i na dalších sociálních sítích a dalších místech. Jedná se o ověřený koncept internetové reklamy.

PPC (Pay Per Click — platba za každé 1 kliknutí) – jedná se o model reklamy, která je primárně placená za každé jedno kliknutí na takovou reklamu. U reklamního PPC systému musí inzerent platit poplatek pokaždé, když někdo klikne na takovou reklamu – odtud název platba za proklik.

Jako uživatelé využívající PPC reklamu máte jistotu, že za své peníze, které zaplatíte poskytovateli reklamy (reklamnímu systému), získáte opravdového návštěvníka vašeho webu, eshopu, aplikace nebo profilu na sociálních sítích. To je ideální stav – v ideálním světě.

Tento skvělý koncept narušuje pouze podvodný provoz, který je přítomen na internetu. Roboti a falešný provoz stojí totiž online inzerenty celosvětově až 35 miliard dolarů ročně.

Na rozdíl od jiných způsobů online i off-line reklamy, je PPC reklama lehce sledovatelná a měřitelná. Co 1 kliknutí na reklamu, to určitá vydaná finanční částka a to 1 konkrétní návštěvník vašeho webu, který k vám přijde a následně může vykonat určitou činnost, třeba si zakoupit vaši službu nebo vyplnit poptávkový formulář, týkající se vašich služeb.

Relevantnost PPC reklamy je zásadní pro výsledky a návratnost investic.

Měli byste mít vlastní webové stránky pro vaše podnikání – pro váš projekt?
DIGIZÍN – Digitální magazín, vzdělávání, služby

Relevance je zásadní, pokud jde o inzerci s platbou za proklik (PPC). Cíloví uživatelé, u kterých očekáváte, že budou klikat na vaše reklamy, již hledají konkrétní služby, produkty nebo informace z vašeho oboru podnikání. Proto je vždy nutné vyladit relevanci tematickou a relevanci toho, kde je taková reklama zobrazovaná, v jakém formátu a na jakou přistávací stránku odkazuje.

V podstatě dnes rozlišujeme 4 základní formáty PPC reklamy, kterými jsou textové reklamy, grafické reklamy (bannery), video reklamy a zvukové stopy s reklamní sdělením. Případně vhodná kombinace všech těchto 4 zmíněných formátů.

Jak si nakoupit PPC reklamu? Jaké doporučíme systémy?

Pro PPC reklamy existují PPC systémy, které jsme již lehce zmínili výše. Jedná se o taková on-line reklamní „tržiště“, kde si nastavujete a kupujete reklamu, kterou platíte právě za každé 1 kliknutí. Typickými PPC systémy, na kterých si ukážeme princip celého PPC jsou Google Ads a Seznam Sklik, případně reklama od Microsoftu.

Zmínění (Seznam, Google a Bing) nabízí reklamu ve výsledcích vyhledávání (ve svých vyhledávačích). Dále takovou reklamu umisťují do obsahové sítě, jako jsou například magazíny a blogy různých vydavatelů (znáte to sami, jak jsou mnohé magazíny zaneřáděné reklamou). A dále přidávají PPC reklamu do dalších svých nástrojů, třeba do emailového klienta, případně rovnou do systému Windows 11 nebo do her a aplikací v Google APP, a podobně.

Míst, kde dnes naleznete PPC reklamu, je nespočet. Téměř všude, kde na vás vyběhne nějaká reklama, s největší pravděpodobností se jedná o reklamu PPC. Platba za kliknutí je ale typická i pro Facebook Ads a reklamy na sociálních sítích. Takovou reklamu můžete využít také na srovnávačích (Heureka.cz, Zboží.cz), kde můžete propagovat produkty a služby.

A v neposlední řadě PPC reklamu naleznete i na agregátorech (specializovaných zobrazovacích místech pro vyhledávačích produktů a služeb externích poskytovatelů), jako jsou například Favi, Biano, Glami a další.

Krása PPC spočívá právě v tom, že inzerenti mohou zobrazit cílenou reklamu přesně v okamžiku, kdy někdo hledá dané téma. Pokud například někdo vyhledává „červené šaty“, může inzerent nastavit, aby byla jeho reklama umístěna na začátku seznamu výsledků vyhledávání a byla relevantní pro dotaz červené šaty.

3 hlavní cíle PPC reklamy s platbou za proklik

LinkedIn uvádí 3 nové aktualizace pro stránky firemních profilů svých uživatelů.
DIGIZÍN – Digitální magazín, vzdělávání, služby
  • Cíl 1 – Generovat potenciální a nové zákazníky
  • Cíl 2 – Zvýšení odbytu již u stávajících klientů a zákazníků
  • Cíl 3 – Zvýšení povědomí o vaší značce

Když nějaký člověk klikne na vaši reklamu, vy musíte zaplatit poplatek. Když jsou vaše reklamy relevantní a fungují ve váš prospěch, poplatek se vyplatí. V ideálním případě, osoba, která navštívila vaše stránky, má pro vás větší cenu než poplatek, který zaplatíte. Pokud je například vaše cena za proklik 10 Kč a někdo přijde na váš web a koupí váš produkt nebo službu s čistým ziskem 1000 Kč, cena prokliku dané reklamy se v poměru k následnému zisku stane triviální.

Ještě jednou připomenu: Dejte si pozor na podvodný provoz z PPC reklamy a podvodné klikání na vaši reklamu! A ještě druhé důležité připomenutí. Pokud vaši reklamu nastavíte špatně a zanedbáte některé z dílčích kroků (například relevanci reklamy), může se stát, že vydáte ranec peněz a obchodní výsledky nebudou skoro žádné. Proto do začátku doporučujeme využít služeb odborníků (například v DIGIZÍN), kteří dohlednou na úvodní nastavení vaší PPC reklamy.

Proč zvolit PPC reklamu pro internetové stránky a e-shop?

LinkedIn uvádí 3 nové aktualizace pro stránky firemních profilů svých uživatelů.
DIGIZÍN – Digitální magazín, vzdělávání, služby

Existují dobré důvody, proč zvolit PPC pro malé, střední i velké firmy, pro jakékoliv i neziskové projekty. Jakmile pochopíte, jak PPC reklama funguje a jak můžete vytvářet efektivní reklamní kampaně, objevíte všechny výhody PPC reklamy a uvidíte způsoby, jak můžete veškeré související benefity maximalizovat. A nejen finanční benefity.

Podnikatelé a uživatelé PPC reklamy by se měli vždy zaměřit na 1 nebo 2 primární cíle PPC reklamní kampaně. Váš první cíl může být zcela jednoduchý, jako třeba přilákat potenciální zákazníky na váš web. Možná nabízíte službu a účelem vaší PPC reklamy je přimět lidi, aby vyplnili formulář a zaregistrovali se do služeb vaší společnosti.

Analytické nástroje (např. Google Analytics), vám mohou pomoci sledovat splnění takto definovaných cílů. Můžete vidět, jak si vaše reklamy vedou v reálném čase a díky tomu můžete flexibilně reagovat s cílem dosáhnout adekvátních výsledků efektivněji.

Rychlost publikace PPC reklamy je obdivuhodná.

Díky PPC reklamě rychle zviditelníte vaše webové stránky. Někdy totiž chcete urychlit viditelnost vašeho svého webu (eshopu) a dostat vaši značku na veřejnost v co nejkratším možném čase. Reklamní platformy obvykle schvalují reklamu ve stejný den publikace a poskytují maximální expozici téměř okamžitě.

Může to být zmíněná textová reklama prostřednictvím vyhledávání Google, Seznam, Bing, grafická reklama prostřednictvím Instagramu (nebo na jiných sociálních sítích) nebo dokonce video uvedené na YouTube. Použití více platforem v různých formátech může významně zvýšit viditelnost vaší značky.

Pokud naopak chcete podpořit dlouhodobou viditelnost vašeho projektu v přirozených (neplacených) výsledcích vyhledávání, přečtěte si náš příspěvek, co je to SEO – Optimalizace pro vyhledávače.

Díky PPC reklamě oslovíte cílovou skupinu lidí.

Počet přátel na Facebooku, kolik je příliš mnoho?
DIGIZÍN – Digitální magazín, vzdělávání, služby

Vaše cílové publikum můžete rychle a efektivně oslovit právě pomocí reklamních systémů a PPC reklamě (např. Google Ads). Chcete se s vašimi službami zaměřit například na muže ve věku něco málo přes 40 let věku, kteří žijí v Královéhradeckém kraji a vydělávají cca 50 – 100 tisíc Kč měsíčně? PPC reklama v různých zmíněných inzertních systémech vám může zajistit přesné cílení na konkrétní demografickou skupinu, kterou chcete oslovit. Můžete dokonce cílit na skupiny na základě jejich chování a zájmů.

Experimenty s PPC reklamou není žádná raketová věda. S platbou za proklik reklamy můžete odstranit všechny negativní aspekty vaší kampaně, které nefungují a přehodit je ve váš prospěch. Můžete vyzkoušet tzv. A / B testování, kdy na stejnou odkazovanou stránku vytvoříte více reklam s různými nastaveními a testujete, která z nich je nejefektivnější.

Pokud se například rozhodujete mezi dvěma různými výzvami k akci, můžete je obě otestovat s jinými reklamami a uvidíte, která z nich po určitém období funguje nejlépe. Jedná se o stejný koncept, ať už jde o váš nadpis, výzvu k akci, popis nebo vaši cílovou vstupní stránku (přistávací stránku). Fantazie se v testování PPC reklamy nekladou, systémy všech poskytovatelů jsou na to dostatečně připravené.

Konkurence v PPC reklamě

Klíčová slova a fráze lidí, kteří něco hledají jsou v dnešní době v online prostředí opravdu velmi konkurenční! To znamená, že pokud vaše firma nemá online záležitosti vyladěné k dokonalosti, je pro vás obtížnější oslovit cílové publikum nebo se objevit na vrcholu výsledků vyhledávání na stránce SERP.

V dnešní době je tolik reklam, že se výsledky organického vyhledávání zobrazují skoro až uprostřed stránky SERP, nikoli nahoře, jak tomu bylo dříve. Je to proto, že mnoho firem používá PPC reklamu k získání rychlé viditelnosti, ke které by jinak neměly přístup. Protože firmy a projekty často zanedbávají optimalizaci pro vyhledávače SEO.

Když využíváte placenou reklamu, umožňuje vám to vyniknout na konkurenčních trzích a ve velmi konkurenčních oborech podnikání. Můžete přilákat uživatele, kteří si možná neuvědomují, že vaše společnost vůbec existuje. Můžete propagovat marketingové iniciativy, získat vyšší hodnocení u náročných klíčových slov a dokonce zlepšit povědomí veřejnosti o vaší značce.

PPC reklama je v podstatě zkratka k dosažení vrcholu v celé skupině vašich přímých konkurentů. Pokud budete podávat optimální výkon, PPC reklama se ukáže jako nedílná součást mixu vašich inbound marketingových strategií a vaší online propagace.

Popišme si také rozdíl mezi SEM a PPC.

Co je to SERP – stránka s výsledky vyhledávače?
DIGIZÍN – Digitální magazín, vzdělávání, služby

Ačkoli se tyto 2 pojmy používají často spolu a často se zaměňuje jeden za druhý, je potřeba je řádně vysvětlit, aby nedocházelo k omylům. Existuje rozdíl mezi marketingem ve vyhledávačích SEM a reklamou s platbou za proklik PPC.

SEM je zastřešující pojem širší oblasti aktivit, který zahrnuje i samotnou PPC reklamu, ale neomezuje se pouze na tuto formu reklamy. Odkazuje na celou komplexní aktivitu, která má zlepšit to, jak je snadné najít vaši webovou stránku (eshop) pomocí vyhledávačů. SEM je placená i neplacená aktivita, PPC nebo organická návštěvnost za pomoci SEO postupů.

Zjednodušeně bych řekl, že SEM (Search Engine Marketing) se nejčastěji skládá ze SEO aktivit a PPC reklamy. Pokud máte tyto 2 oblasti vyladěné k dokonalosti, více v podstatě pro oblast vyhledávačů nepotřebujte – další aktivity jsou již pomyslnou třešničkou na dortu.

Pojmy a zkratky relevantní k tématu PPC reklamy

Jak pokračujeme v našem průvodci PPC reklamou, některé fráze mohou být nejasné, pokud nejste obeznámeni se základní terminologií popisovaných slovních termínů. Abychom vám pomohli, sestavil jsem malý seznam hlavních pojmů, pro další část příspěvku.

CPC – cena za proklik (Cost Per Click)

Tento termín znamená cenu za 1 proklik dané reklamy. Tato hodnota má významný vliv na vaše umístění v pořadí jednotlivých inzerentů. Tento poplatek za prokliknutí reklamy musí inzerent zaplatit pokaždé, když mu někdo klikne na jeho reklamu.

CPC je jako nabízení v aukci nebo na tržišti. Inzerenti musí nabízet reklamním systémům nabídky (ochotu dát za proklik určitou částku) tak, aby tím určili, jak vysoké mohou získat umístění reklamy oproti ostatním konkurentům. Vyšší nabídka má za následek vyšší, lepší, častější zobrazení reklamy.

Inzerent nastaví v inzertním systému maximální cenu CPC dané reklamy. Tato cena je nejvyšší částka, kterou je ochoten zaplatit za kliknutí na publikovanou reklamu.

(CPC a PPC nejsou stejné termíny, tak tedy nezaměňovat – PPC je marketingový model, který zahrnuje placení poplatků za reklamu / její proklik. Na druhou stranu CPC je skutečný poplatek, který se utratí za každé kliknutí na vaši reklamu.

SEM – Search Engine Marketing – Marketing ve vyhledávačích

Cílem jakékoliv formy digitálního marketingu ve vyhledávačích je dosáhnout vysokého hodnocení pro konkrétní (cílové) klíčové slovo. Toto hodnocení může probíhat různými způsoby. Search Engine Marketing (SEM) je zaměřen na placené nebo neplacené výsledky na jakémkoli vyhledávači, jako je Google, Bing nebo Seznam a další.

Neplacenou “reklamou” označujeme optimalizaci pro vyhledávače (SEO). To znamená, že obsah vaší stránky je sám o sobě vysoce hodnocen. Proto když lidé vyhledávají konkrétní klíčová slova a fráze ve svých dotazech, můžete přirozeně vyskočit na předních místech v SERP stránce. To vypovídá o relevanci vaší stránky na daný dotaz. Tato forma zobrazování je organická (přirozená), na rozdíl od PPC reklamy, kde si dobré umístění můžete zaplatit dostatečně vysokou částkou, kterou jste ochotni zaplatit za zobrazení nebo za proklik..

Ne všechny reklamy PPC se však vyskytují pouze ve vyhledávačích, jak jsem již zmínil. Platformy sociálních sítí mají také PPC reklamy, různé vyhledávací agregátory také nebo třeba přímo Operační systém, aplikace poštovních klientů a podobně. Reklamu jsou přední internetoví a IT giganti ochotni nacpat všude. Což ale přináší potenciál pro inzerenty.

CTR – míra prokliku (Click Through Rate)

CTR se používá ke zhodnocení výkonu vašich reklam, klíčových slov a neplacených záznamů. V případě placené PPC reklamy je míra prokliku počet kliknutí, která získáte na každou reklamu, vydělený počtem zobrazení reklamy. Vzorec je následující: (kliknutí / zobrazení) * 100 = míra prokliku v procentech.

Příklad.: Šest kliknutí při 150 zobrazení by přineslo CTR 4 %.

Rank – hodnocení reklamy

Jedná se o celkové hodnocení reklamy, které určuje umístění na stránce SERP – na stránce s výsledky vyhledávače. Odpovídá maximální nabídce, kterou jste dali a skóre celkové kvality vaší reklamy.

Skóre kvality – toto skóre generuje vyhledávač na základě vaší CTR, relevance klíčových slov, kvality vaší vstupní (přistávací) stránky na kterou odkazujete a předchozího výkonu na stránce s výsledky vyhledávání SERP.

Poskytovatel PPC reklamy chce tímto rankem docílit zobrazování pouze takových reklam, které budou pro všechny zúčastněné strany relevantní, s vysokou užitnou hodnotou.

Maximální nabídka – maximální bid (bidování na maximální částku)

Maximální částka, kterou jste jako inzerenti ochotni zaplatit za každé kliknutí na vaši reklamu. Je to stejné, jako když se v dražbě předháníte s konkurenty o to, kdo dá za to vysněné místečko určené pro vaši reklamu tu nejvyšší částku.

Cena za tisíc – CPM

Tento termín znamená cenu 1000 zobrazení. Častěji se používá pro grafické reklamy a reklamy v podobně obrázkového banneru. Zde totiž neplatíte za proklik, ale určitou částku za počet zobrazení.

Reklamní kampaň v PPC systému

Když se poprvé rozhodnete nastavit PPC reklamy, musíte nastavit reklamní kampaň. Kampaň je jako nějaké sdělení, které se snažíte pustit do světa, když vytváříte jednotlivé reklamy. To je to, co chcete říct cílovému publiku. Například to může být: kolekce 2022 zimního sportovního oblečení.

Reklamní kampaně zastřešují určitou oblast reklamních sestav, ať tematicky, časově, technicky (třeba pouze bannery) a podobně. Jedná se o zastřešující prvek, jistou hierarchii vašich reklam.

Reklamní sestava

Každá jednotlivá reklama samozřejmě nebude fungovat pro všechna klíčová slova, která vás napadnou. Proto vytvořte jednotlivé skupiny reklam pro celou vaši kampaň.

Reklamní sestavy jsou založeny na vysoce relevantních klíčových slovech. Máte tak možnost nastavit maximální částku za proklik pro každou vytvořenou reklamní sestavu.

Reklamní sestavou se proto dokážete přesně zaměřit na relevanci dotazu, u kterého se reklama zobrazí.

Text reklamy – reklamní texty

Vaše klíčová slova by měla ovlivnit text reklamy. Mějte na paměti, že vaše skóre kvality závisí také na relevanci vaší reklamy. Text vaší reklamy se proto musí shodovat i s cílovými klíčovými výrazy dotazů lidí.

Vstupní stránka / přistávací stránka

Vstupní stránka je klíčová jako součást vaší PPC strategie a SEO strategie. Přistávací stránka je místem, kde potenciální zákazníci skončí poté, co kliknou na vaši PPC reklamu. Zajistěte si, aby se vaše vstupní stránka řídila osvědčenými postupy, které povedou ke konverzím (prodejům a plnění různých cílů). O těchto postupech informujete v příspěvku o přistávacích kvalitních přistávacích stránkách ZDE.

Ujistěte se, že vaše vstupní odkazovaná stránka obsahuje ty nejužitečnější informace, které upoutají pozornost návštěvníků a povedou je nejkratší možnou cestou ke splnění definovaného cíle.

Klíčová slova a klíčové vyhledávací fráze

V Případě PPC reklamy jsou klíčová slova (fráze) výrazy, které informují vyhledávače u kterých dotazů chcete, aby se vaše reklama zobrazovala. Vaše reklamní sestava musí cílit na konkrétní sadu klíčových výrazů a relevantních klíčových slov na stránce s výsledky vyhledávače.

Některé PPC platformy jako příklad…

Co je to internetový vyhledávač – jak vyhledávače fungují?
DIGIZÍN – Digitální magazín, vzdělávání, služby

Existuje velké množství poskytovatelů PPC reklamy, avšak pouze několik je skutečně populárních v České republice. Kvůli stručnosti se zaměříme na 3 programy, které u nás vynikají nejvíce: Google Ads, Seznam Sklik a Bing Ads.

Google Ads

Většina lidí ve světě online marketingu někdy slyšela někoho říkat: „Počkej, dej mi to do Googlu!“ To do značné míry vypovídá o tom, že vyhledávání Google vládne mezi vyhledávači, popularita je bezkonkurenční. Z tohoto důvodu jsou poplatky za placenou inzerci obvykle vyšší.

Inzerenti nabízejí ceny za zobrazení reklamy – nabízených služeb a produktů. Google také nabízí možnost zobrazit vaše reklamy v mobilních aplikacích, videích a na webech v obsahové síti (např. magazíny – partnerské stránky s nasazeným Google Adsense).

Google Ads je největší platforma s platbou za proklik. Google zpracovává více než 40 000 vyhledávacích dotazů za sekundu. Toto číslo znamená, že existuje velká šance, že vaši reklamu uvidí zamýšlené publikum, což může vést k zákazníkovi a zisku. Google Ads je ideální pro malé, střední a velké firmy, společnosti a projekty.

Seznam Sklik

Tento nástroj je v podstatě obdobou nejpoužívanějšího Google Ads. Dříve byl u nás Sklik dokonce v některých oborech dominantní. Ty časy pomalu a jistě končí – bohužel. Google Ads začínají dominovat.

Nicméně i se Seznam Sklik můžete dosáhnout velmi zajímavých výsledků. Seznam Sklik umisťuje PPC reklamu také na různá místa, nejen do výsledků vyhledávání.

Obecně bych řekl, že reklama Sklik je malinko levnější než v Google Ads, ale je to způsobeno menším množstvím potenciálních konkurentů v daném oboru.

Microsoft Advertising (Bing)

Microsoft Advertising prostřednictvím platforem jako je Bing, má jedinečnou sadu uživatelů. Bing je odpovědný za cca 35% vyhledávání na počítačích ve Spojených státech a přibližně 15 miliard vyhledávání po celém světě každý měsíc.

Partnerské platformy pro Microsoft Advertising také zahrnují Windows 10, Microsoft Office, Cortanu, platformy třetích stran, webové výsledky pro Siri, Spotlight Search a mnoho dalších. Z toho vidíte, že je dobré zamyslet se i nad reklamou pomocí Microsoft Advertising.

Další poskytovatele PPC reklamy si dnes zmiňovat nebude. Sociální sítě a různé zbožové dohledávače jsou oblast sama pro sebe a vydají na další příspěvek / článek.

Cílení a retargeting PPC reklamy

Co je to internetový vyhledávač – jak vyhledávače fungují?
DIGIZÍN – Digitální magazín, vzdělávání, služby

Úvodní cílení a následný retargeting jsou významnou součástí aktivit u PPC reklamy. Pro úspěšnou reklamní kampaň by ve vašem plánu aktivit mělo být obojí. Uvedu rozdíly mezi metodami zacílení a metodami remarketingu v rámci placené reklamy PPC.

Cílení reklamy – cílení úvodní

Opravdu nemůžete mít vyladěnou PPC kampaň bez cílení. Především proto, že by postrádala směr. S kým chcete komunikovat? Čí potřeby uspokojuje vaše reklama? Cílení zahrnuje identifikaci a záměrné vytváření obsahu, spojení a využití platformy, které cílí na určitou skupinu lidí.

Může to být konkrétní demografické, geografické publikum. Vše záleží na požadavcích a potřebách publika. Můžete mít cílené reklamy, které se zaměřují na obsah.

Níže je uveden rozpis různých typů strategií cílení, které může inzerent použít.

Retargeting (remarketing)

Remarketing a retargeting je téměř to samé. S touto aktivitou se zaměřujeme výhradně na uživatele, kteří již s vaším webem v nedávné minulosti interagovali. Touto interakcí může být návštěva nebo skutečná konverze, což znamená, že provedli nějaký úkol, který jste po nich chtěli. Akce, které provedli, spustí námi nastavenou remarketingovou reklamu.

Lidé mohli v minulosti například kliknout na konkrétní produkt, vyplnit formulář, vložit položky do nákupního košíku nebo dokonce jen několikrát navštívit stránku webu. Jakmile k těmto akcím dojde, předem nastavený soubor cookie ve webovém prohlížeči dané osoby umožní firmám znovu je zacílit. Budou cílení prostřednictvím reklamy podle toho, kterou akci provedli.

Tato strategie zvyšuje vaše šance, že se uživatel vrátí na váš web, protože upoutáte jeho pozornost na jiných webech, které si často prohlížejí.

O remarketingu si povíme v dalším z našich příspěvků. Jedná se totiž o obsáhlou oblast cílení reklamy. Navíc o komplikovanou formu zacílení, díky zákonu o ochraně osobních údajů – aktuálně omezeném použití cookies třetích stran – díky nutnosti aktivního souhlasu s použitím cookies.

Co si byste si měli zapamatovat?

Co je to SERP – stránka s výsledky vyhledávače?
DIGIZÍN – Digitální magazín, vzdělávání, služby

Informací je poměrně hodně. Na vás je, abyste PPC reklamu smysluplně zacílili a získali tak relevantního návštěvníka. Pomocí takové reklamy jej přivedete na adekvátně vybranou cílovou (přistávací) stránku, která návštěvníka posune směrem ke splnění cíle (například poptávkový formulář vašich služeb, objednávka na e-shopu a podobně).

Díky správnému zacílení PPC reklamy, správnému nastavení vašich přistávacích stránek a vašeho podnikatelského webu (nebo profilu na sociálních sítích), může být (a často i je) tato reklama rentabilní. Díky platbě za proklik máte plnou kontrolu nad tím, kolik za reklamu vynakládáte a kolik správných lidí k vám přivede. PPC systémy jsou smysluplné pro řadu podnikatelských projektů.

Možná budete chtít vyzkoušet kombinaci typů reklam a určit, která z nich nejlépe vyhovuje vašim obchodním cílům. Nejběžnější formou PPC jsou reklamy ve vyhledávání, které se zobrazují prostřednictvím výsledků vyhledávačů.

Grafické reklamy umožňují umístit obrázky na externí weby, včetně webů médií. Sociální reklamy jsou uváděny na LinkedIn, Twitteru, Facebooku a Instagramu a dalších sockách. Můžete zaplatit poplatek, aby se vaše reklamy zobrazovaly v sociálních kanálech vaší cílové skupiny.

Remarketing je strategie, která shromažďuje informace o uživatelích, kteří dříve interagovali s vaším webem. Poté jim pošlete e-maily, které jim připomenou, aby se vrátili a navštívili váš web a znovu se nějakým způsobem zapojili. Může to být vyplňování formulářů, nákup produktu nebo služby nebo prostě návštěva konkrétní stránky vašeho webu.

+ Výhody PPC reklamy

  • Efektivita a rychlost celého řešení
  • Přesné cílení na skupiny dle různých zadání
  • Měřitelnost a sledovatelnost návratnosti vynaložených nákladů
  • Kontrola nad rozpočty (od desítek korun až po miliony)
  • Platba za skutečně provedenou akci návštěvníkem vašeho webu
  • Obrovské možnosti optimalizace a přizpůsobení reklam, na míru téměř každému
  • Množství typů kampaní vhodných pro různé typy produktů a služeb

– Nevýhody PPC reklamy

  • Pro začátečníka jsou velmi komplikované, není složité udělat chybu – nechte raději na nás v DIGIZÍN – rádi vám pomůžeme.
  • Je potřeba neustále hlídat rozpočty a návratnost reklam.
  • Velká konkurence téměř ve všech oborech podnikání. O reklamní místa se budete přetahovat s jinými značkami.
  • Při nesprávném nastavení nemusí být tato reklama efektivní.
  • Je potřeba neustále sledovat novinky a trendy, které jdou mílovými kroky kupředu.

Nyní tušíte, co znamená pojem PPC reklama. Pro detailní informace nás můžete kontaktovat na emailu info@digizin.cz nebo na telefonu 737 444 661. Naše konzultace a služby jsou pro vás připraveny.

David Groh - DIGIZÍN
Publikoval: David Groh Provozovatel DIGIZÍN
Jsem na sítích
Publikuju online kurzy, články, podcasty, videa a rozhovory - o podnikání, online marketingu, komunikaci a prodeji. Přináším lidem své znalosti, zkušenosti, ověřené a praktické informace! Takové informace, které jdou do detailu a skutečně pomáhají! Protože online nástroje, online marketing a digitální aplikace přináší nečekané příležitosti!