Facebook a Instagram bez reklamy a sledování našich dat? Možná to nakonec půjde, ale stejně za to zaplatíme.

Společnost Meta chce nově snížit ceny svého předplatného Facebook a Instagram pro uživatele v EU cca o polovinu! Je do toho nepřímo dotlačena legislativou. I tak to vypadá, že na nás vydělá víc, než doposud.

David Groh
Publikoval: David Groh
4 minut čtení
Jaký je nejlepší čas na zveřejňování příspěvků na vašich sociálních sítích?
DIGIZÍN - Digitální magazín, vzdělávání, služby

Meta spustila svoji placenou službu Facebook a Instagram v listopadu 2023, v souladu s legislativou o digitálních trzích (Digital Markets Act – DMA), která má omezit schopnost personalizovat reklamy uživatelům bez jejich souhlasu. Takový přístup samozřejmě snižuje hlavní zdroj příjmů americké společnosti Meta. Ta uvedla, že svým novým modelem poplatků (předplatného) se jen snaží vyvážit protichůdné požadavky na své zisky a legislativy v EU na ochranu soukromí GDPR a DMA.

Od listopadu 2023 tyto cena byla poměrně vysoká, na úrovni 240 Kč/měsíčně. Aktuálně Meta prohlásila (článek agentury Reuters), že sníží cenu svého předplatného (balíček bez reklam a bez sledování uživatelů v zemích EU). Důvodem mají být silné stížnosti různých organizací na ochranu osobních údajů. Protože se společnost Meta snaží donutit uživatele platit, aby si zajistili své soukromí, na které mají právo, dle legislativy EU. A cena nebyla zrovna malá, 240 Kč měsíčně!

Aby zůstal Facebook a Instagram v souladu se naší legislativou, která vyžaduje, aby sociální sítě nabízely způsob, jak se vyhnout sdílení osobních údajů, pokud se uživatelé rozhodnou, Meta oznámila snížení ceny placené služby (platby za nesledování). A myslí si, že tak největší protesty pominou a jí placené předplatné projde do budoucna.

Aby se tedy odpor zmenšil, společnost Meta chce nyní snížit cenu na předplatné na polovinu, na ekvivalent 6,50 USD – cca 150 Kč. To ale ve skutečnosti neřeší základní problém stížností!

Taký přístup může nakonec zvýšit pravděpodobnost, že to úředníci EU schválí. Protože možnost zabránění sdílení údajů bude pro uživatele mnohem „levnější“. Takové řešení umožňuje Metě maximalizovat tržby, vyhnout se finančním dopadům v důsledku pravidel legislativy EU a zároveň uživatelům poskytuje možnost odhlášení ze sledování dat v souladu se zmíněnými novými pravidly EU.

Bojovníci za ochranu soukromí však tvrdí, že návrh Mety podkopává podstatu GDPR a ochranu před datovým kapitalismem, protože umožňuje společnostem, které mají hodně uživatelských dat, je přesto zpeněžit, formou nátlaku v podobě předplatného.

Já osobně nemám rád Facebook, i když s ním musím pracovat

DIGIZÍN - Digitální magazín, vzdělávání, služby
DIGIZÍN – Digitální magazín, vzdělávání, služby

Nelíbí se mi mnoho věcí na FB, včetně toho, že si FB a Instagram účtuje poplatek za naše soukromí. Za takovou základní věc! Nyní snad bude alespoň poplatek nižší. To možná přesvědčí řadu lidí z EU nebýt ve sledování velkého bratra…

A vítěz bude opět jen jeden! Meta může nadále vydělávat velké peníze na nás, uživatelích. Opravdu, Meta totiž pravděpodobně nepřijde o peníze, vzhledem k tomu, že průměrný příjem na uživatele Facebooku v Evropě se uvádí méně než 6,50 USD za čtvrtletí. Pokud tomu tak je, tak vlastně na nás vydělá ještě víc se svým předplatným.

Nakonec jde tak spíše o symbolické gesto – vlk se nažere a koza zůstane celá. Tedy symbolické gesto, které sníží odpor části veřejnosti k samotnému placení za nesledování. Ale jak jsem zmínil, neřeší to hlavní problém. To znamená, že bude na představitelích EU, aby rozhodli, co je pro ně relevantnější. Myslím, že my uživatelé těchto dvou sociálních sítí z toho jako vítězové ale nevyjdeme!

ZDROJ INFORMACÍ:Reuters
David Groh - DIGIZÍN
Publikoval: David Groh Provozovatel DIGIZÍN
Jsem na sítích
Publikuju online kurzy, články, podcasty, videa a rozhovory - o podnikání, online marketingu, komunikaci a prodeji. Přináším lidem své znalosti, zkušenosti, ověřené a praktické informace! Takové informace, které jdou do detailu a skutečně pomáhají! Protože online nástroje, online marketing a digitální aplikace přináší nečekané příležitosti!