Důležitý přehled akvizic v Google Analytics 4, jak jej lépe uzpůsobit?

Dnes si povíme, proč jsou přehledy akvizic důležité pro všechny provozovatele webů a eshopů? A jak si můžete vyhrát s těmto přehledy.

David Groh
Publikoval: David Groh
8 minut čtení
Co je to SEO – optimalizace pro vyhledávače?
DIGIZÍN - Digitální magazín, vzdělávání, služby

Jedním z nejběžnějších případů použití Google Analytics je zobrazení, odkud vaši návštěvníci přicházejí na vaše webové stránky. I když nový Google Analytics 4 dokáže tato data zobrazit, některé části tohoto nového rozhraní mohou být ve srovnání s předchozí verzí (Universal Analytics) matoucí. Jak tedy nastavit správně Přehled akvizic v GA4?

I já sám jsem na nový Google Analytics 4 po jeho spuštění koukal jako tele na vrata a nemohl jsem nic dohledat tak, jak jsem byl zvyklý. A to nemluvím o nějakých nadstandardních analytických datech, mluvím o naprosto základních přehledech, kdy jsem bez studia novinek nebyl schopen najít téměř nic o provozu na mém nově vzniklém portálu DIGIZÍN.

A tak věřím, že potíží s novým Google Analytics 4 bude mít celá řada provozovatelů webových stránek a eshopů. Proto jsem se rozhodl publikovat dnešní magazínový (blogový) příspěvek, kde jednoduše vysvětlím, jak používat a nastavit přehledy akvizic v GA4.

Na konci se také podělím o několik tipů, které vám pomohou pracovat s těmito přehledy rychleji. Proto celý článek poctivě přelouskejte, jistě se vám to vyplatí, pokud to myslíte vážně s analytikou v novém GA4.

Proč jsou přehledy akvizic důležité pro všechny provozovatele webů a eshopů?

Co je to SEO – optimalizace pro vyhledávače?
DIGIZÍN – Digitální magazín, vzdělávání, služby

Pokud si nejste jisti, čeho můžete pomocí těchto informací dosáhnout, zde je několik tipů, které se hodí do vaší praxe.

Identifikujte nejlepší zdroje návštěvnosti. Ale co je to „nejlepší výkon“? Je to na vás a vaší společnosti, jak se rozhodnete. Pokud podnikáte například v oblasti elektronického obchodu, nejlepší zdroje návštěv budou zřejmě ty, které generují nejvíce prodejů/výnosů a generují nejvíce odběratelů pro rozesílku e-mailů, nebo pokud generují nejvíce odeslaných kontaktních formulářů pro případné poptávky a podobně.

Jejich identifikací můžete využít pro vyslovení hypotézy o tom, co je požadované a hledané mezi nejlepšími návštěvníky. Pokud si své hypotézy potvrdíte, můžete tato data a informace aplikovat i na jiné marketingové kanály (pokud je to možné).

Identifikujte svá slabá místa. Místo toho, abyste se soustředili na to, „co funguje nejlépe“, se můžete zaměřit na to, „co funguje nejhůře“. To by mohlo pomoci identifikovat slabá místa vašeho webu (eshopu), která by měla být opravena. Můžete například zkontrolovat, které zdroje návštěvnosti mají více než 10 000 návštěvníků měsíčně, ale konverze jsou horší než průměr.

Dalším příkladem slabých míst by mohly být zdroje návštěvnosti, které mají velký provoz, ale mají nízkou míru zapojení. To může naznačovat, že vstupní stránka možná nesplňuje očekávání návštěvníka.

Vyhodnoťte své kampaně. Pomocí parametrů UTM můžete své marketingové kampaně označit určitými parametry (jako utm_source, utm_medium atd.). Když Google Analytics 4 tato data shromáždí, můžete vidět výsledky v přehledech akvizice. Která kampaň/reklama vám například přinesla nejvíce potenciálních zákazníků, nejvíce prodejů konkrétního produktu a podobně.

A nyní již na konkrétní informace v Google Analytics 4, tedy jak na ty přehledy akvizic.

Přehled zpráv o akvizicích

Přehled akvizic v Google Analytics 4.
DIGIZÍN – Digitální magazín, vzdělávání, služby

Tyto přehledy najdete v části Přehledy \ Životní cyklus \ Akvizice. Ve výchozím nastavení jsou k dispozici pouze 3 možnosti:

  • Přehled akvizic
  • Akvizice uživatelů
  • Akvizice návštěvnosti

Nejprve chci upozornit, že obrázky jsou z Google Analytics 4 portálu DIGIZÍN. Jelikož jsem tento portál začal budovat v podstatě v létě 2022, jsou data poměrně nízká, nicméně pro ilustraci informací pro tento článek plně dostatečná 🙂

Přehled je panel toho, co se děje s návštěvností vašeho webu. Najdete tam spoustu widgetů (karet). Většina z nich má také odkazy, které otevřou podrobnější zprávu.

Přehled akvizic v Google Analytics 4.
DIGIZÍN – Digitální magazín, vzdělávání, služby

Pokud jste si také propojili Google Ads nebo Search Console se svou službou Google Analytics 4, v přehledu se zobrazí další karty, já jich tam mám aktuálně 8 (nemám aktuálně žádné Google Ads). Přehledy : Akvizice uživatelů a Akvizice návštěvnosti zobrazují další podrobnosti o zdrojích návštěvnosti. Pokud na kartu kleknete, dostanete se do dalších detailnějších informací.

Navigace v přehledu akvizice návštěvnosti

Pojďme k akvizici návštěvnosti. Zde můžete změnit Výchozí seskupení z kanálů relace v levém horním rohu tabulky pomocí rozklikávací malé šipečky nebo můžete přidat sekundární dimenzi kliknutím na ikonu + (plus).

Přehled akvizic v Google Analytics 4.
DIGIZÍN – Digitální magazín, vzdělávání, služby

Po kliknutí na šipku máte aktuálně tyto možnosti:

Přehled akvizic v Google Analytics 4.
DIGIZÍN – Digitální magazín, vzdělávání, služby

V přehledu Akvizice návštěvnosti se například podívejme, které kampaně si vedou nejlépe. V této souvislosti řekněme, že „nejlepší výkon“ znamená „přináší nejvíce konverzí“. V rozbalovací nabídce primární dimenze vyberte možnost Kampaň relace.

Nyní přejděte vodorovně a podívejte se, kolik konverzí přinesla každá kampaň. Pokud chcete být konkrétnější, můžete vybrat konkrétní název konverzní události. Pokud pro vás některé metriky (sloupce tabulky) nejsou užitečné, můžete si přehled přizpůsobit (o tom se ještě zmíním později v dnešním příspěvku).

Pokud chcete zobrazit zdroj/médium a kampaň současně, měli byste nejprve vybrat Zdroj relace / médium jako primární dimenzi a poté kliknout na ikonu + (plus). Zde byste měli přejít na Zdroj návštěvnosti a poté vybrat Kampaň relace. A hotovo! Nyní vidíte seznam všech kampaní a jejich výkon.

Můžete také použít funkci vyhledávání nad tabulkou přehledu. Hledá dílčí shody v prvních dvou sloupcích (dimenze). To místo, kde je na obrázku výše lupa a slovo Hledat…

Přehled akvizic v Google Analytics 4.
DIGIZÍN – Digitální magazín, vzdělávání, služby

Zde je například uvedu, jak můžete zobrazit všechny e-mailové kampaně. Když máte jako primární dimenzi „Zdroj relace /médium“ a sekundární dimenzi Zdroj návštěvnosti a poté vyberete Kampaň relace, do vyhledávacího pole zadáte „Facebook“. To odpovídá všem řádkům, kde je zmíněno „Facebook“, tedy vaše facebookové kampaně.

Výchozí seskupení kanálů u přehledů akvizic

Výchozí primární dimenzí v přehledech akvizic jsou:

  • Akvizice uživatelů: První uživatel – výchozí seskupení kanálů
  • Akvizice návštěvnosti: Výchozí seskupení kanálů z relace

Je to způsob, jakým Google kategorizuje různé zdroje návštěvnosti do větších skupin. Organické vyhledávání například zahrnuje provoz z vyhledávačů, které Google rozpoznává. Chcete-li se dozvědět více o tom, co představují jiná seskupení, přečtěte si tuto dokumentaci.

Pokud máte nějaké zdroje návštěvnosti, které nejsou přidány do žádného seskupení, zobrazí se jako Unassigned (Nepřiřazené).

Přehled akvizic v Google Analytics 4.
DIGIZÍN – Digitální magazín, vzdělávání, služby

pokračování zítra…

David Groh - DIGIZÍN
Publikoval: David Groh Provozovatel DIGIZÍN
Jsem na sítích
Publikuju online kurzy, články, podcasty, videa a rozhovory - o podnikání, online marketingu, komunikaci a prodeji. Přináším lidem své znalosti, zkušenosti, ověřené a praktické informace! Takové informace, které jdou do detailu a skutečně pomáhají! Protože online nástroje, online marketing a digitální aplikace přináší nečekané příležitosti!