SERP je anglická zkratka Search Engine Result Page. V překladu to znamená „Stránka výsledků vyhledávače“. Je to stránka, kterou uvidíte po provedení vyhledávání na Googlu nebo na jiném vyhledávači (Seznam a Bing). Tato stránka s výsledky vyhledávání (SERP – Search Engine Results Page) je seznamem výsledků, které vyhledávač vrací v odpovědi na konkrétní zadané slovo nebo frázi.
Je nutné si uvědomit několik věcí hned na začátku. Budeme si dnes popisovat SERP stránky vyhledávače Google, protože je tento vyhledávač v ČR dominantním nástrojem pro vyhledávání na internetu (ač se nám to může líbit nebo nelíbit).
Dále jen nutné si uvědomit, že i když tuto stránku všichni vídáme každý den několikrát, při každém našem hledání, je pro řadu lidí neprostá neznámá, jak dokáže vyhledávač tuto stránku poskládat a proč ji poskládá zrovna tak, jak ji vidíme. A že pokaždé ji poskládá trochu jinak a z jiných sekcí, podle toho, jaký dotaz jsme položili a s jakým záměrem hledání.
SERP stránky Google vyhledávače jsou v dnešní době velmi dynamické. To znamená, že se skládají z mnoha různých sekcí. Aktuálně se uvádí, že může být na SERP stránce až cca 15 různých sekcí. Tyto sekce nemají obvykle své pevné umístění v rozvržení stránky, Google tyto sekce různě zobrazuje (aktivuje / deaktivuje) podle toho, jaký dotaz jste mu položili.
SERP (stránka s výsledky vyhledávání) pro jedno konkrétní klíčové slovo nebo frázi může vypadat zcela odlišně od SERP stránky pro jiné klíčové slovo / frázi. A tyto rozdíly mají obrovský dopad i na návštěvnost z vyhledávačů, kterou můžete očekávat na svém webu, pokud se zaměřujte na vyhledávače pomocí Optimalizace pro vyhledávače (SEO) nebo pomocí reklamy ve vyhledávání PPC Google Ads.
SERP stránka vyhledávače (uspořádání a sekce)

Ještě jednou připomenu, že se aktuálně na SERP stránce může objevit až cca 15 různých sekcí (na ilustračním obrázku ukazuji pro představu a pochopení pouze 4 sekce).
Pojďme si krátce popsat jednotlivé sekce stránky SERP stránek s výsledky vyhledávání. Postupuji v pořadí dle mé vlastní priority. Nicméně se stránky SERP od Google stávají stále více dynamickými, tedy některé sekce nevidíte, jak je týden dlouhý a některé se opakují neustále, někdy se zobrazí dokonce v různých umístěních na stránce. Proto dané pořadí berte spíše jako orientační.
Přirozené výsledky vyhledávání (neplacené = organické)

Dříve se jednalo o nejvíce lidmi používané odkazy v SERP stránce vyhledávače. Nově ale musí tyto přirozené výsledky vyhledávání bojovat s dalšími, v našem článku zmíněnými, sekcemi o místo na slunci. Google zaznamenává celosvětově biliony vyhledávání ročně. Až 90 % kliknutí z těchto vyhledávání je pomocí organického (neplaceného) vyhledávání. To je důvod, proč zájem o SEO roste a roste.
Do výsledků neplacených sekcí se dostanete s vašimi webovými stránkami pomocí kvalitního obsahu a správnou optimalizací stránek pro vyhledávače. SEO specialisté (včetně našeho týmu v DIGIZÍN), různí konzultanti a také majitelé a provozovatelé internetových stránek používají doporučené postupy Optimalizace pro vyhledávače (SEO), aby se jejich stránky objevily na předních příčkách v SERP, a to ve všech sekcích přirozených (neplacených) výsledků vyhledávání.
Avšak není to jednoduché, to je potřeba zmínit, protože kdokoliv, kdo je ve stejném oboru a používá na svých stránkách stejné (nebo podobné) slovní výrazy, je na internetu vaším konkurentem v tomto boji o přední příčky v SERP.
Placené výsledky vyhledávání (PPC reklama)

V podstatě se jedná o PPC reklamu, která připomíná normální přirozené výsledky vyhledávání. Tyto výsledky poznáte tak, že je u nich tučně napsané Sponzorováno. Obvykle jsou v horní části stránky. Pokud se jedná o hodně konkurenční výraz, poté se obvykle objeví další placené výsledky zcela dole, na konci výpisu stránky SERP. (Holt Google potřebuje vydělávat.)
Na Googlu jsou výsledky placeného vyhledávání spravovány prostřednictvím nástroje Google Ads. Za tyto reklamy (placené výsledky vyhledávání) se obvykle platí na základě ceny za každý provedený proklik, tzv Pay Per Click – PPC.
Jak jsme zmínil, tyto výsledky poznáte tak, že je u nich tučně napsáno Sponzorováno. U těchto výsledků vyhledávání si v podstatě můžete zaplatit dobré příčky. Můžete být často i na prvním místě, pokud řádně zaplatíte. Je nutné si ale uvědomit, že na konkurenční výrazy je cena jednoho prokliku třeba i 100 Kč.
Tak si jistě umíte představit, zda se vám v dlouhodobém horizontu vyplatí kupovat placené umístění nebo si odpracovat neplacené výsledky vyhledávání, pomocí SEO technik a postupů.
SERP features rozšiřují základní funkce výsledků vyhledávání.

Pojďme se posunout od 2 historicky nejstarších a nejpoužívanějších sekcí výsledků vyhledávání k dalším sekcím, které si ve zkratce popíšeme. Funkce SERP (z anglického SERP features) jsou jakýkoli další prvek na stránce výsledků vyhledávače, který přidává něco nového k typickému formátu výsledku vyhledávání, který jsme si popsali výše. Tj. přidává další funkce a informace k základním placeným a neplaceným výsledkům vyhledávání.
Mnoho odborníků na online marketing a optimalizaci pro vyhledávače je toho názoru, že další sekce s funkcemi (SERP Features) jsou tak trochu další konkurence pro přirozené výsledky vyhledávání.
Je to proto, že funkce SERP Features přitahují pozornost a odvádí hledající lidi pryč od běžných výsledků organického vyhledávání. Ve skutečnosti jen asi jedna třetina všech vyhledávání Google nyní vede ke kliknutí na klasický organický výsledek. A funkce SERP features jsou jedním z hlavních důvodů.
Zjednodušeně řečeno, jeden velký organik bere často prokliky všem ostatním organikům v SERP. Proto je důležité, kromě základní práce s vaším webem, stát se jistou autoritou ve vašem oboru podnikání a uzpůsobit tomu vaše webové stránky (optimalizaci), abyste se také zobrazovali ve více sekcích SERP features.
K tomu slouží správná implementace strukturovaných dat, které dodatečné informace jasně sdělují vyhledávačům a to vás díky tomu může také přidat i do SERP features sekcí ve výsledcích vyhledávání.
Google své SERP features, tedy „funkce výsledků vyhledávání“ nebo „funkce vyhledávání“ neustále testuje a vylepšuje, aby poskytl uživatelsky přívětivý vyhledávač. Zde jsou některé z nejběžnějších SERP Features, které můžete na Googlu vidět.
- Featured Snippet – Sekce s úryvky
- Sekce s místními informacemi – tzv. Local pack (místní balíček)
- Recenze a hodnocení
- Odkazy na podstránky
- Videa (nejčastěji z YouTube k danému tématu)
- Nejlepší příběhy a články (Top Stories)
- Obrázky (z vyhledávání obrázkem)
- Sekce s Twitter příspěvky (k danému tématu)
- Panel znalostí (obvykle pořízeno z nějaké velmi autoritativní stránky)
- Nejčastější dotazy (jak lidé ještě stejné dané téma hledají)
- Lidé se také ptají (jak se lidé ptají na jiná, podobná témata)
- Související vyhledávání (výsledky, které tematicky souvisí s vyhledanými výsledky)
- Rezervace letů pomocí Google
- Hotelový balíček (pokud zadáte dotaz k lokalitě nebo ubytování)
- Nabídka pracovních míst
- Google Ads (relevantní reklamy k danému dotazu)
- Reklamy v Nákupech Google (reklamy s produktovými informacemi z Google Merchant)
- Bohaté úryvky – tzv. Rich snippets
Funkce SERP mohou dokonce vytvořit rozdíl ve vyhledávání mezi dvěma velmi podobnými klíčovými slovy. Někdy velmi veliký rozdíl – i když klíčová slova mají stejný objem vyhledávání. Proto je jasné, že být pokaždé s konkrétními frázemi a slovy na prvním místech ve vyhledávání je opravdová alchymie a umění, založené na hlubokých znalostech a analytických nástrojích.
Dlouhodobou kvalitní prací s vašimi webovými stránkami vaše šance na dobré pozice ve vyhledávání rozhodně posílíte.
Popis jednotlivých SERP features

Kdo chce číst dále, ten se ve zkratce dozví o jednotlivých zmíněných SERP features sekcích, které jsou vypsaný v odrážkách výše. Jdeme na to.
Featured Snippet – Sekce s úryvky
Vybraný úryvek slouží jako tzv. krátká odpověď na hledávaný dotaz. Jedná se o krátké shrnutí odpovědi přímo ve vyhledávači, bez nutnosti posílat lidi na nějaké externí stránky. Tento úryvek je čerpán z textu nějaké autoritativní webové stránky. Tento krátký text odpovědi zobrazí také název a URL adresu zdrojové stránky, kde byla informace načerpána.
Sekce s místními informacemi – tzv. Local pack (místní balíček)
Pokud má zadaná fráze ve vyhledávání místní (lokální) charakter, Google vyhledávač zobrazí informace v tzv. SERP místním balíčku. Místní data a informace se objevují na vrcholu organických výsledků. Takový dotaz například může být: Digitální agentura Nová Paka. Tyto lokální výsledky vyhledávání se nejčastěji používají v mobilních zařízeních, pokud lidé zrovna někde jsou a chtějí rychle něco dohledat v dané lokalitě.. Místní data obsahují např. mapu a tři místa s informacemi o adrese a telefonním čísle, které se zobrazují pro každý výsledek. V závislosti na daném místním dotazu se u informace zobrazí i odkaz na webové stránky, odkaz na trasu (přidání do Google Navigace) nebo se zobrazí další informace – obrázky a ceny služeb.
Kontaktujte nás. Společně dokážeme velké věci.
Zaujal vás tento příspěvek a chtěli byste dodatečné informace, konzultaci nebo pomoc? Spojte se s námi na telefonu 737 444 661, emailem info@digizin.cz nebo využijte naši kontaktní stránku.