Co je to vstupní stránka – přistávací stránka? A proč je důležitá pro vaše prodeje?

Zatímco standardní podstránky webu mají obvykle více funkcí, záměrně vytvořená vstupní (přistávací) stránka má jediný cíl – splnění konkrétního úkolu nebo cíle návštěvníkem.

David Groh
Publikoval: David Groh
16 minut čtení
Sociální síť TikTok nově prodlužuje délku popisu u nahraných video příspěvků.
DIGIZÍN - Digitální magazín, vzdělávání, služby

Vstupní (přistávací) stránka, tzv. landing page, není ani úvodní, ani domovská, ani hlavní stránka webu. To je nutné si uvědomit. Vstupní stránka webu nebo také přistávací stránka (landing page) je konkrétní (jakákoliv) podstránka vašeho webu, která se často využívá pro marketingovou (reklamní) kampaň jako přistávací stránka návštěvníků z výsledků vyhledávání nebo z dalších míst. Zjednodušeně řečeno, jedná se o podstránku, na kterou chcete řízeně přivádět návštěvníky a která plní konkrétní definovaný cíl.

Je to místo (konkrétní podstránka), kam se dostane návštěvník po kliknutí na reklamní odkaz nebo po kliknutí na výsledek vyhledávání v Google nebo v Seznam vyhledávači nebo po kliknutí na odkaz na nějakém cizím webu, kde na vás odkazují, pomocí odkazu nebo pomocí obrázku / reklamy.

Proto se to této stránce také říká přistávací stránka (landing page). Zjednodušeně to je první stránka, kam někdo přistane. A proto je ideální toto první místo, kam někdo přistane, maximálně využít.

Dle námi dohledaných informací, koncept vstupní stránky (přistávací stránky) vznikl v IT oddělení společnosti Microsoft v roce 2003. Tehdy měli potíže s online prodejem své sady Office, a tak se rozhodli snížit počet kroků na webu a dát své prodejní stránce designový šmrnc. V důsledku toho vznikly moderní principy vstupní (přistávací) stránky.

Zatímco standardní podstránky webu mohou mít obvykle více funkcí, záměrně vytvořená vstupní stránka má jediný cíl – splnění nějakého konkrétního úkolu nebo cíle návštěvníkem. Proto se těmto stránkám občas také říká konverzní přistávací stránky. Protože chceme, aby návštěvník udělal konverzi – tj. splnil nějaký definovaný cíl a úkol.

Než se dostaneme k tipům pro vytváření skvělých vstupních stránek, pochopme, proč jsou tak moc důležité.

Proč na vstupních stránkách tolik záleží?

Instagramové aktivity, ze kterých můžete těžit
DIGIZÍN – Digitální magazín, vzdělávání, služby

Postupy, které si v dnešním článku popisujeme platí, ať už působíte v jakémkoliv oboru podnikání. Platí pro přistávací webové stránky u webů i eshopů, malých i velkých společností, fyzických osob a OSVČ (podnikatelů). Dostupné výzkumy ukazují, že pokud máte na svém webu (e-shopu) více přistávacích stránek, může vám to pomoci zvýšit počet zákazníků a klientů.

Je přirozené se ptát, proč vůbec vytvořit speciální vstupní stránku, na kterou budete odkazovat v reklamních kampaních? Ano, je skutečně přirozené se ptát a naši partneři a klienti, pro které děláme marketingové, obsahové a coaching služby, se nás na to ptají pravidelně.

Pravidelně se nás ptají: nemůžeme mít výzvu k akci na běžné webové stránce? Krátká odpověď je, že váš web jako celek není zcela vhodný ke konkrétní konverzi (plnění cíle) provedenou návštěvníky.

Váš web má totiž jako celek mnoho obsahu. Má například spoustu nabídek, kvanta článků, platební bránu, kontaktní informace a podobně. Tyto stránky návštěvníky spíše informují, než by je prvoplánově přiměli ke konkrétní akci. Samozřejmě celý web povede k nějakým akcím, ale ne prvoplánově ke konkrétní jedné akci, jako povede správně postavená přistávací stránka.

Na druhou stranu, správně udělaná vstupní stránka je určená k plnění cílů, například k získávání registrací na fitness trénink nebo ke generování potenciálních zákazníků nebo k domlouvání si schůzek s klienty nebo k prodeji vašeho e-booku a podobně.

Taková konverzní stránka může být dokonce opticky mimo váš web, vypadat jako samostatná stránka, která s vaším webem nemá nic společného, avšak ideálně na vaší doméně, aby využila sílu vaší domény. U nás by to třeba vypadalo: digizin.cz/konverzni-stranka.

Pojďme si tedy ukázat, jak by taková přistávací stránka mohla vypadat.

Vytvoření vstupní stránky, která vás vyšvihne do nebes, není na první pohled hračka. Vyžaduje několik dovedností, jako je znalost tvorby obsahu a navrhování správného rozložení webu. To znamená, že účinnou stránku můžete vytvořit, když budete mít na paměti několik zásad a když budete mít před očima konečný cíl a účel této stránky.

Pokud chcete vytvořit kvalitní přistávací stránku, kde vaši návštěvníci webu budou nadšeně plnit vámi navrhnutý cíl, kontaktujte nás, rádi vám pomůžeme. A nyní se jdeme podívat na některé zásady a postupy.

Kvalitní a přehledný obsah přistávací stránky je základ.

Provozujete obsahové webové stránky?
DIGIZÍN – Digitální magazín, vzdělávání, služby

Je třeba zdůraznit, že obsah může být faktorem akce nebo odchodu ze stránky. Investujte dostatek času do vymýšlení a vytváření kvalitních popisů a také zvýraznění vaší konkrétní nabídky. Zodpovězení otázek, které návštěvníkovi nastíní řešení jeho potřeby, zvýší výrazně konverze, tedy splnění akce – nějakého cíle.

Pokud je to možné, najměte si copywritera a designéra, aby vám upravili vstupní stránku. Pomohou vám udělat skvělý první dojem. Můžete také kontaktovat přímo nás, rádi vám pomůžeme, na obsah se specializujeme.

Technická optimalizace vstupní stránky hraje důležitou roli.

Návštěvníci vašich stránek u vás nezůstanou, pokud vaše vstupní stránka nebude dobře optimalizována. Skvělé návrhy k akci a dobře napsaný obsah často nestačí a uživatele odradí možné technické problémy stránky. Zmíním například chybové načítání stránky, dlouhé načítání, padání stránky a podobně, nebo chybějící responzivní zobrazování stránky, tj, správné zobrazování na všech velikostech displejů.

Nejčastějšími problémy jsou právě dlouhá doba načítání stránky, problémy s formátováním nebo softwarová chyba. Před spuštěním marketingové kampaně proto musíte stránku několikrát otestovat. K analýze výkonu stránky na počítačích a mobilních zařízeních můžete použít i nástroj Google PageSpeed ​​Insights.

Také můžete mít několik verzí vstupní stránky pro různé cílové skupiny lidí a pro různá zařízení. Například: vstupní stránka fitness studia může obsahovat obrázek osoby středního věku nebo mladého dospělého podle toho, komu ji chcete ukazovat. Podobně upravte stránku pro uživatele, kteří k ní přistupují na různých zařízeních, například pomocí telefonů, tabletů a notebooků.

Efektivní titulek, který naláká k prozkoumání vaší stránky.

Váš nadpis je jedním z nejdůležitějších prvků přistávací stránky (konverzní stránky). Váš nadpis by měl být jasný, empatický a relevantní pro uživatele, který k vám odněkud přistál. Pokud váš návštěvník hledal například fitness trenéra proto, aby začal se sportem a hubnutím, tak by bylo dobré to mít jasně sděleno již v titulku (nadpisu stránky), že se dostal k trenérovi a že zde najde služby, které mu pomohou.

Perfektní výzva k akci – call to action.

Provozujete obsahové webové stránky?
DIGIZÍN – Digitální magazín, vzdělávání, služby

Asi víte nebo alespoň tušíte, co je výzva k akci na webu. Víte ale, v čem je výzva k akci dokonalá? Je to ukazatel cíle vaší kampaně. Například „Zjistit více“ je ideální tlačítko, pokud chcete informovat návštěvníky.

Na druhou stranu, pokud chcete, aby se uživatelé zaregistrovali, možná budete chtít vyvolat pocit naléhavosti. „Chyťte nabídku hned“ nebo „Přihlaste se na bezplatnou fitness lekci ještě dnes“ jsou fráze, které by mohly návštěvníky vašeho webu přesvědčit a přimět k rychlé akci. Nemusíte se držet těch běžných, protože výzkumy ukazují, že personalizované CTA (výzva k akci – Call To Action) fungují výrazně lépe. Co třeba tlačítko: “Chceš konečně po letech snahy zhubnout? Ideální pro návštěvníky, kteří dlouhé roky drží diety bez zjevného výsledku.

Kromě skvělého jazyka potřebujete dokonalý design. Ujistěte se, že vaše tlačítko vyniká mezi ostatními prvky vstupní stránky a používá správné barevné schéma. Jeho velikost by měla být dostatečně velká, aby bylo takové tlačítko ihned viditelné. A poloha takového akčního tlačítka by měla být “nad ohybem”, aby na něj bylo možné kliknout bez nutnosti scrollování po obrazovce.

Zkuste zjednodušit navigační nabídku (horní menu stránky).

Složité navigační nabídky mohou být velké NE u přistávací konverzní stránky. Vaši uživatelé se mohou odchýlit od cíle vstupní stránky a zapomenout na výzvu k akci. Samozřejmě hlavní menu je důležité, ale nesmí přebýt cíl této stránky. Proto doporučujeme dát na konverzní stránku pouze velmi zjednodušené menu, aby se v případě skutečné potřeby dokázal návštěvník dostat na hlavní stránku webu nebo na kontaktní údaje o vás.

K předání informací použijte čísla nebo statistiky.

Použití statistik k vyjádření vašeho názoru je dobrým způsobem, jak získat důvěru publika. I když byste mohli udělat skvělé texty pro svůj případ, nic nerezonuje v naší zemi lépe, než přesvědčivé procento.

Při používání čísel na vstupní stránce dodržujte všechny doporučené postupy. Nezapomeňte zkontrolovat své zdroje informací a pokud je to možné, zmiňte tyto zdroje na stránce. Nejdůležitější ze všeho je zajistit, aby statistiky a čísla, které používáte, neuváděly uživatele v omyl.

Snadno sjízdná stránka je nutností a uživatel projede jako horký nůž máslem.

DIGIZÍN - Digitální magazín, vzdělávání, služby
DIGIZÍN – Digitální magazín, vzdělávání, služby

Stránka by měla mít logický tok. Pokud začnete například s cenovým přehledem nebo registračním formulářem, aniž byste nabízeli nějakou hodnotnou nabídku, vaše konverzní poměry na vstupní stránce budou špatné. Vaše publikum se posune dolů pouze, pokud jej přesvědčíte úvodní prezentací a úvodními informacemi.

Zajistěte si, aby byla stránka snadno použitelná lidem všech věkových kategorií bez ohledu na jejich technické znalosti. Použijte i vyskakovací okno ke zvýraznění opravdu důležitých informací.

Tlačítka pro sdílení na sociálních sítích na landing page?

Na své vstupní (konverzní) stránky vždy umístěte tlačítka pro sdílení. Vyzvěte vaše uživatele, aby tuto příležitost sdíleli se svými přáteli. Musíte mít samozřejmě velmi zajímavou a kvalitní nabídku, aby lidé chtěli vaši stránku sdílet. To vám pomůže organicky (přirozeným šířením) rozvíjet vaše podnikání. Namísto přidávání tlačítek pro sdílení tuctu platforem se držte 2-3 sociálních sítí, které nejčastěji používají lidé z vaší cílové skupiny. V naší zemi to bude například sdílení na Facebook, do WhatsApp nebo do Messengeru.

Nepřidávejte na konverzní stránky odkazy na jiné externí stránky nebo dokonce odkazy na vaše profily na sociálních sítích. Pokud tak učiníte na přistávací (konverzní) stránce, povede to k odchodům na místa, na která odkazujete. To v důsledku povede ke snížení míry konverze, tedy ke snížení počtu splněných cílů na dané stránce.

Hodnocení uživatelů na konverzní stránce je velmi důležité.

Sociální důkaz je psychologický trik jak přesvědčit publikum, že vaše nabídka je kvalitní. Hodnocení skutečnými lidmi jsou jednou z nejlepších forem sociálního důkazu. Hodnocení poskytuje skutečný uživatele, který produktu důvěřuje, díky čemuž je stránka o to přesvědčivější.

Získejte zpětnou vazbu od zákazníků ke svým službám a přidejte je na svou vstupní stránku. Pokud je to možné, můžete přidat videa se svědectvími klientů, protože nic nepřekoná tento typ konkrétního důkazu.

Vizuálně estetické přistávací stránky mají navrch.

Co je to SERP – stránka s výsledky vyhledávače?
DIGIZÍN – Digitální magazín, vzdělávání, služby

Konverzní stránky by měly být přitažlivé a vyvolávat pozitivní emoce. Četné studie říkají, které barvy jsou ideální pro použití na vstupních stránkách. Nepoužívejte více než 2–3 barvy.

Další zásadní vizuální složkou vaší vstupní stránky je obrázek, který použijete. Zase uvedeme příklad na fitness podnikání: Čemu byste dali přednost — 250 kilovému člověku, který se snaží o mrtvý tah se zatvrdlým výrazem nebo partě šťastných návštěvníků posilovny, kteří cvičí pilates? Použijte obrázek, který jde ruku v ruce s cílem vaší marketingové kampaně.

Vymažte jakýkoliv balastní obsah ze své “konverzky”.

Konverzní stránka není o vás nebo o vaší značce. Jde především o kampaň a nabídku. Mluvte jen o nich. Pokud na stránku zahrnete formulář, zajistěte si, aby byl počet polí omezen na naprosté minimum. Při první interakci určitě nepotřebujete adresu s PSČ, telefonní číslo nebo osobní preference. To si zajistíte později při přímém kontaktu s potenciálním klientem.

Až později můžete získat další podrobnosti, křížově prodávat produkty (cross selling), sdílet své zkušenosti nebo vysvětlit nové informace. Prvním a nejdůležitějším krokem je přimět návštěvníky, aby klikli na výzvu k akci a akci provedli celou.

Tak markeťáci, co si dnes můžete zapamatovat?

DIGIZÍN - Digitální magazín a službyDIGIZÍN - Digitální magazín, vzdělávání, služby
DIGIZÍN – Digitální magazín, vzdělávání, služby

Vstupní stránka je jedním z nejúčinnějších kanálů během marketingové kampaně. Ideální stránka používá účinný nadpis a obsah, který rezonuje u definovaného publika. Taková konverzní stránka musí být přehledná, používá správná tlačítka CTA a neměla by obsahovat prvky standardní domovské (úvodní) stránky – homepage.

Spusťte testy a analyzujte stránku, abyste zkontrolovali rychlost nebo jiné faktory k optimalizaci konverzního poměru.

Efektivní vstupní stránka by měla být snadno ovladatelná a měla by mít relevantní obsah (případně statistiky), aby získala důvěru uživatelů. Sdělení by mělo být jasné a design vstupní stránky by měl být příjemný na pohled. Můžete si vybrat nejúčinnější vstupní stránku z více možností spuštěním A/B testů s více verzemi stránky a zhodnotit, která verze maká nejlépe.

A pokud si na stavbu a provoz konverzní přistávací stránky netroufnete sami, rádi vám s celým procesem pomůžeme, stačí nám poslat pár řádků do e-mailu: info@digizin.cz nebo nás kontaktujte.

David Groh - DIGIZÍN
Publikoval: David Groh Provozovatel DIGIZÍN
Jsem na sítích
Publikuju online kurzy, články, podcasty, videa a rozhovory - o podnikání, online marketingu, komunikaci a prodeji. Přináším lidem své znalosti, zkušenosti, ověřené a praktické informace! Takové informace, které jdou do detailu a skutečně pomáhají! Protože online nástroje, online marketing a digitální aplikace přináší nečekané příležitosti!