Odkud k vám mohou čtenáři vašeho blogu přijít? Nejčastěji z vyhledávačů, poté ze sociálních sítí, možná z nějaké té placené reklamy nebo pokud jste opravdu dobří, tak z osobního doporučení, které si lidé mezi sebou poví nebo sdílí. Takže musíte hledat cestu, jak naboostovat váš blog, abyste dosáhli požadované návštěvnosti a popularity.
Pojďme se podívat na to, jak to udělat, abyste návštěvnost z toho nejdůležitějšího zdroje, tj. z vyhledávačů Google, Seznam a Bing, podpořili a maximalizovali tak provoz na svém blogu, případě vlogu.
Lezení po žebříčku umístění ve vyhledávačích vyžaduje trochu víc než jen neřízené publikování příspěvků. Abyste se objevili mezi prvními výsledky ve vyhledávání, musíte se nejprve seznámit s touto zásadní zkratkou: SEO, neboli optimalizací pro vyhledávače. Jednoduše to znamená, že vaše webové stránky budou snadno čitelné a přístupné pro roboty vyhledávačů, aby se vaše stránky zobrazily při konkrétním vyhledávání.
Ať už vytváříte nový blog nebo přidáváte další sekci blogu a další obsah na váš web, níže uvádíme tipy pro SEO postupy, vhodné právě pro blogery a blogerky.
Co je to blog SEO a proč je tak důležité?

Vyhledávače vyhledávají, kontrolují a prezentují příspěvky vašeho blogu těm, kteří je hledají. Pokud je váš obsah nejvhodnější, informativní a nejpodrobnější, je pravděpodobné, že se váš blog zobrazí na stránce SERP (stránka s výsledky vyhledávače).
Správnou optimalizací vašeho obsahu na blogu můžete například získat autoritu blogu a celé vaší domény. Dále zvýšíte viditelnost a tím pádem i následnou návštěvnost, o kterou nám jde také u blogování. A pokud to nespackáte, tak následně v posledním kroku získáte i více potenciálních zákazníků vašich služeb a vaší práce.
Tak a nyní jdeme na slíbené tipy a triky pro správnou optimalizaci blogu.
Najděte správná témata o kterých budete blogovat.

Špatná zpráva hned na začátek: Mnoho zapálených blogerů a blogerek se zavedenými blogovými weby již dávno pokrylo témata, o kterých chcete psát i vy. Ale neházejte flintu do žita, jsou cesty jak se prosadit. Jak tedy můžete zajistit, aby vaše blogové příspěvky vynikly ve vyhledávačích?
Identifikujte cílové publikum vašeho blogu!
Při zakládání blogu zaměřte váš blog jen na několik málo témat. Vytvářejte příspěvky, které se týkají potřeb a bolestivých otázek vašeho cílového publika. Toto úvodní zaměření se na úzkou skupinu témat zlepší to, jak vyhledávače vnímají váš web jako autoritu v dané problematice. Díky specializaci na konkrétní skupinu témat zároveň nabídnete užitnou hodnotu vašim čtenářům.
Proveďte důkladný průzkum klíčových slov.
Vaším prvním výzkumným cílem je zaměřit se na klíčová slova ve vaší odbornosti, abyste našli nejlepší témata, o kterých lze psát. A proč dělat výzkum? Protože chcete psát o tématech, které lidé hledají. Nebudete psát o tom, co nikoho nezajímá a co nikdo nehledá. To by k vám totiž nikdo nepřišel pro váš obsah.
Jen pro připomenutí: Klíčová slova jsou krátké fráze, které člověk zadává do vyhledávače. Vložením těchto klíčových slov do obsahu vašeho blogu zvýšíte šance na zobrazení ve výsledcích pro daný konkrétní dotaz. Populární a velmi hledané termíny jsou však extrémně konkurenční.
Představte si například, že někdo zadal do vyhledávače slovo „fitness“: Jeho záměr není tak jasný – a výsledky budou tuto nejednoznačnost odrážet. V tomto případě byste soutěžili se silnými stránkami, jako je třeba Fitness007 nebo Fitness.cz a s dalšími, velmi dobře zavedenými stránkami.
Pokud jde o výběr klíčových slov, delší fráze je vždy lepší, protože bývá přesnější a mnohem méně konkurenční (např. „Jsou vhodné fitness doplňky stravy pro ženy 50+ ?.“) Tato „dlouhá klíčová slova“ vám umožňují cílit na konkrétní záměr, který přímo odpovídá na dotaz vašeho publika.
Proto při hledání témat pro vaše blogové články hledejte klíčové fráze s konkrétním záměrem, které mají solidní objem vyhledávání. Díky tomu se stanete konkurenceschopnějšími.
Jak najít správná klíčová slova a fráze si ale povíme v nějakém budoucím článku. Jedná se totiž o poměrně detailní a rozsáhlou problematiku a dané postupy vydají na celý obsáhlý článek, ne-li několik článků.
Vyberte si formáty vašeho blogu, které jsou přátelské k SEO technikám.

Jak bylo uvedeno výše, chcete-li překonat konkurenci, musíte napsat obsah, který přináší hodnotu, ne jen prázdná slova. Vyhledávače jako Google, Seznam a Bing často upřednostňují komplexní obsah založený na výzkumu s originálními daty.
Při hodnocení potenciálních nápadů na váš blog zvažte také tyto formáty obsahu, které sdělují užitečné informace:
- Seznamy
- Tutoriály
- Podrobný návod „jak na to“.
- Infografika
- Odborné příspěvky
- Případové studie
- Začátečnické příspěvky typu „co je xxx nebo co je yyy“.
Pište o nadčasových tématech
Vyberte klíčová slova, která lidé vyhledávají po celý rok nebo budou hledat v nadcházejících letech. Nejen, že přinesou na váš web stálý provoz, ale také jej nebudete muset tak často aktualizovat.
Optimalizujte správně vaše jednotlivé příspěvky

Jakmile najdete klíčová témata o kterých chcete psát a prozkoumáte i vaši konkurenci, ponořte se při psaní i do SEO technik. Správné SEO techniky vám zvýší návštěvnost z vyhledávačů a tím vám pomohou rozšířit základnu fanoušků a dokonce začít zpeněžovat váš blog.
Kam tedy v příspěvku zahrnout klíčové slovo nebo frázi tématu, které lidé hledají? Zahrňte hlavní klíčové slovo / frázi tématu vašeho článku na následujících místech.
- Název vašeho příspěvku (současně to musí být H1 titulek)
- První odstavec vašeho příspěvku
- První část vašeho SEO titulku
- Váš SEO popis
- Adresa URL stránky s blogovým příspěvkem
- Několikrát v příspěvku samotném (klíčové slovo v různých variantách – množné číslo a skloňované + synonyma)
Avšak vždy mějte na mysli! Píšete pro lidi, ne pro vyhledávače. Pravidla dobrého psaní stále platí. Zmíněné výrazy přirozeně zahrnete, když budete psát o konkrétním tématu. A nebojte se, vyhledávače se za poslední roky výrazně zlepšily v chápání synonym a variant vašeho klíčového slova, takže je můžete použít, abyste se vyhnuli opakování.
Když píšete, strukturujte správně váš obsah

Mít strukturované články a příspěvky se může zdát docela samozřejmé. Ale představte si svět, ve kterém články nemají žádné odstavce, podnadpisy ani nadpisy a text se objevuje ve formě jednolitého proudu. Na blogový příspěvek bez jakékoli struktury není hezký pohled. Nelíbí se ani lidem, ani vyhledávačům.
Když pro váš text používáte různé formáty, dáte jim tak v kódu konkrétní značku. Takto vyhledávače rozlišují mezi různými typy textu a jejich hierarchií na stránce. Abyste vašim čtenářům (a vyhledávačům) poskytli nejlepší možný zážitek, použijte jednoduché formátování.
Výše jsem zmínil H1 titulek. H-nadpisy a jejich význam se pohybuje od H1 do H6. To znamená, že H1 je váš nejdůležitější nadpis (název vašeho článku), H2 je o úroveň níže (podnadpis) a tak dále. Představte si to jako čtení novin, ve kterých máte hlavní titulek, podnadpisy a text odstavců.
Začleňte do vašeho blogu takzvaná “Rich media”.
Vzhledem k tomu, že algoritmus vyhledávačů určuje hodnocení na základě chování uživatelů, měli by se blogeři snažit udržet své čtenáře co nejdéle na svých stránkách. Například přidání videa nebo epizody podcastu do vašeho příspěvku může čtenářům pomoci zůstat na vaší stránce déle, čímž se sníží míra okamžitého opuštění z vašich stránek.
Navíc videa, která se spolu s vaším článkem ukáží v SERP (ve výsledcích vyhledávání), mají vyšší míru prokliku než jiné typy obsahu. To je důvod, proč doporučujeme mít na blogu i solidní video obsah nebo podcast u příspěvků.
Přidejte k obrázkům alternativní text
Známé rčení „obrázek vydá za tisíc slov“ platí pro lidi, ale bohužel pro vyhledávače je to jiný příběh. Vyhledávače nevidí obrázky jako my, takže musíte přidat nějaký kontext (ve formě textu), abyste jim pomohli rozluštit vaše fotografie a grafiku. Přidání alternativního textu k vašim obrázkům pomáhá vyhledávačům lépe porozumět a tedy efektivně indexovat.
Přidání těchto malých textových popisů také umožní lidem objevit vaše obrázky ve vyhledávání obrázků Google, Seznam a Bing, což vám zajistí ještě větší návštěvnost vašich webových stránek a blogu.
Alternativní text je důležitou součástí přístupnosti webu. Umožňuje uživatelům, kteří přistupují k vašemu obsahu prostřednictvím čtečky obrazovky, lépe porozumět vašim doprovodným obrázkům.
Na vašem blogu a webu musíte obsah inteligentně prolinkovávat.

Přemýšleli jste někdy, jak se Googlebot a další roboti vyhledávačů dostanou z jedné stránky na druhou? Asi ne. Ale my vám toto tajemství prozradíme: Používají odkazy. Odkazy jsou ve skutečnosti jako pavučina v pozadí stránek vašeho webu. Když odkazujete z jednoho příspěvku blogu na další vaši podstránku, roboti vyhledávačů mohou snadněji objevit všechny jednotlivé stránky a skenovat obsah od hlavy až k patě. Tento proces se nazývá „procházení“. Po procházení se webové stránky uloží do rozsáhlé knihovny, známé také jako „indexované“.
Navíc přidání více interních odkazů umožňuje vašim návštěvníkům volně procházet vaše stránky, což usnadňuje kliknutí na více stránek. Vyhledávačům to signalizuje, že obsah vašeho webu uspokojuje publikum a vy tak získáte lepší hodnocení webu.
Mějte váš blog responzivní a použitelný na různých zařízeních.
Používání různých zařízení je všudypřítomné, takže i vyhledávače začali indexovat a hodnotit i mobilní verze webů. To znamená, že blogy optimalizované pro mobily získají další kladné body. Proto používejte takzvaný responzivní web. To znamená, že je navrhnut tak, aby se dobře zobrazoval jak na velkých monitorech, tak i na tabletech a mobilních telefonech.
Publikujte vaše příspěvky pravidelně a dlouhodobě.
Založení blogu vyžaduje určitou práci. Nemůžete očekávat, že napíšete jeden blogový příspěvek a budete čekat, až se návštěvníci začnou valit. Blogování je trochu jako chodit do posilovny: Je těžké to dělat pravidelně, ale výhody jsou obrovské. Neříkáme, že musíte každý den napsat příspěvek, ale můžete začít publikováním jednou týdně nebo jednou za dva týdny.
Z našich zkušeností vyplývá, že častější blogování může výrazně ovlivnit SEO vašeho blogu a tím i návštěvnost. Když těm hladovým robotům vyhledávačů poskytnete čerstvý a aktualizovaný obsah, budou se vracet pro další. Navíc dáváte vyhledávači více příležitostí k hodnocení vašich stránek.
Zapojte se i do aktivit na sociálních sítích.

Ačkoli to není běžně známé, sociální média mohou pomoci dostat vaše jméno (a vaše odkazy) na správná místa. Sdílením hodnotných, originálních a dobře napsaných blogových příspěvků na Twitteru, LinkedIn, Instagramu, Facebooku a dalších sítích zvyšujete šanci, že někdo rozšíří váš obsah.
Vyhledávače vnímají tento extra objem návštěvnosti ze sociálních sítí jako signál, že ostatní respektují váš blog, což může udělat zázraky pro SEO vašeho blogu.
Nejjednodušší způsob, jak toho dosáhnout, je přidat do příspěvků na blogu tlačítka pro sdílení, aby o vás čtenáři mohli snadno psát svým přátelům. Nezapomeňte také sdílet publikované blogové příspěvky na vlastních sociálních kanálech.
Pro dnešek už jsme na konci. Tak co, zvážíte tyto tipy a triky pro vaše vlastní blogování? Pochlubte se nám do diskuze pod článkem.