Co je copywriting? Je to tvorba vysoce kvalitního textového obsahu

Copywriting je umění. Copywriting je trochu i věda. Cílem copywritingu je vytváření vysoce konvertujícího textového obsahu. Takového textu, který plní jasně definované cíle. Ať již na webových stránkách a eshopech, tak na sociálních sítích, v magazínech, na billboardech nebo na reklamních bannerech, případně v emailové a jiné komunikaci. A pokud hledáte copywritera, je dobré vědět, co dělá copywriter.

David Groh
Publikoval: David Groh
20 minut čtení
Co je to copywriting? Je to tvorba vysoce kvalitního a konvertujícího textového obsahu
DIGIZÍN - Digitální magazín, vzdělávání, služby

Možná jste slyšeli mluvit digitální kouče, mentory, obchodníky a podnikatele o důležitosti copywritingu. Ale pokud jste tento termín nikdy neslyšeli, pravděpodobně vás zajímá, co je to ten copywriting. Asi tušíte, že to bude mít něco společného s psaním textu. Někdo by si z tohoto anglického výrazu mohl myslet, že to má něco společného s kopírováním textu. Nebo to má něco společného s autorskými právy? Ne, copywriting nemá nic společného s duševním vlastnictvím.

Abych to rozebral jednoduše, copywriting je umění – řemeslo – trochu věda o tvorbě textu a textového obsahu. Cílem celého snažení v copywritingu je tvořit takový text, který v ideálním případě přesvědčí čtenáře, aby podnikli na základě přečtení textu předem definované konkrétní kroky. Například, aby nakoupili, přihlásili se ke zpravodaji, účastnili se na nějaké akci, vyplnili poptávkový formulář a podobně.

Samozřejmě, ne vždy tvoříme text jenom za účelem splnění konkrétního cíle čtenářem. Například tento článek nemá za cíl konkrétní splněný úkol návštěvníkem našeho magazínu, má za cíl informovat vás a vzdělávat vás.

Tento článek má však i sekundární cíle, které jsou důležité pro samotný DIGIZÍN. Například tento článek pomáhá při optimalizaci pro vyhledávače. Také tento článek pomáhat tzv. nahřívat vracející se návštěvníky a čtenáře. Tento článek pomáhá budovat značku DIGIZÍN. A má další cíle, ale o nich tento článek není…

Kvalitní copywriting je velmi zásadním řemeslem a uměním. Kvalitní text, na správném místě, ve správný čas, to jeden ze zásadních aspektů marketingu a reklamy. Efektivní copywriting může změnit rozdíl mezi kampaní, která selže a tou, která je velmi úspěšná a přinese všem velké benefity.

Dnes se v tomto článku ponořím do prvků efektivního copywritingu, různých typů copywritingu, běžných chyb a dostupných informací, pro zlepšení vašich dovedností tvorby úspěšného textového obsahu.

Jste připraveni ponořit se do světa copywritingu? Pojďme na to.

Co je to copywriting? Copywriting je akt vytváření textového obsahu.

Co je to copywriting? Je to tvorba vysoce kvalitního a konvertujícího textového obsahu
DIGIZÍN – Digitální magazín, vzdělávání, služby

Copywriting je nejčastěji akt psaní textu nebo textového obsahu, který je navržen tak, aby vás propagoval nebo přesvědčil vaše čtenáře, aby podnikli konkrétní kroky. To může zahrnovat reklamní texty, prodejní texty, e-mailové kampaně a mnoho dalších.

Copywriting se liší od jiných forem psaní, jako je žurnalistika, technické psaní nebo akademické psaní v tom, že se snaží zaměřit se na konkrétní cíl – přesvědčuje čtenáře, aby podnikl dobře definovanou akci.

Efektivní copywriting je zásadní pro úspěch jakékoliv marketingové kampaně. Dobře vytvořený textový obsah může pomoci zvýšit zapojení lidí, zvýšit prodej a zvýšit vaši autoritu a důvěryhodnost značky. Na druhé straně, špatně udělaný text a obsahový marketing může odvrátit potenciální zákazníky a poškodit pověst značky.

Proto je pro lidi, podnikatele, firmy, organizace a podniky důležité investovat do copywritingu, aby se spojili se svým publikem a dosáhli svých marketingových cílů. Dobří copywriteři chápou principy a postupy, které je nutné dát do psaní, aby se maximalizovala konverze – např. proveďte nákup, rezervujte hovor, požádejte o nabídku, atd.

Co dělá copywriter profesionál?

SEO – Optimalizace pro vyhledávače
DIGIZÍN – Digitální magazín, vzdělávání, služby

Online marketing sleduji a vzdělávám se v něm již dlouhé roky. Proto vidím, že požadavek na nalezení profesionálního copywritera neustále roste. S tím, v ruku v ruce, roste i nabídka ze strany copywriterů.

Před 12ti lety (v roce 2011), kdy jsem se se začal zabývat zákonitostmi online marketingu, jako majitel eshopu, byl copywriter profesionál vzácných luxusem. Nabídka spolupracovníků nebyla tak široká a profíka na tvorbu textů si mohly dovolit jen velké společnosti. Dnes je situace výrazně jiná a svého copywritera mají i menší firmy, včetně OSVČ. Tak jako máte dnes i jiné spolupracovníky, tak je normální mít i svého copywritera.

Proč byste měli mít copywritera, který vám bude tvořit kvalitní textový obsah? Dnes má téměř každý vlastní prezentaci na internetu, většina využívá sociální sítě a další formy komunikace. A k tomu všemu je vždy potřeba vytvořit kvalitní obsah, nejen ten textový.

Každý si může vytvářet texty sám, ale většinou majitelé firem a zaměstnanci na to nemají čas nebo zkušenosti. Právě v takovou chvíli přichází na scénu odborník – copywriter profesionál. Výhodou pak je, že jsou vytvořeny textové obsahy a texty, které pracují ve prospěch obchodních a firemních cílů, které musí být přesně nadefinované. Copywriter řízeně pomocí textů prodává. A to jistě chce každý z vás, že?

Kolik stojí copywriting? Existuje copywriting ceník?

Roboti a falešný provoz stojí online inzerenty celosvětově až 35 miliard dolarů ročně.
DIGIZÍN – Digitální magazín, vzdělávání, služby

Jaká je cena za copywriting? Na tuto otázku není snadná a jednoduchá odpověď. Vždy záleží na tom, co přesně od copywritera požadujete? Zda jednorázový text, zda celou koncepci a provedení obsahového marketingu, zda a jak moc musí proniknout do tajů a specifik vašeho oboru a další a další. Na cenu za práci copywritera má vliv mnoho okolností!

Od copywritera získáte buď hodinovou sazbu nebo cenu za celé dílo a na vás potom je, abyste se rozhodli. Hodinová sazba se pohybuje v rozmezí cca 500 Kč – 7000 Kč za hodinu. Zdá se vám to moc? Řada copywriterů ale studovala a trénovala řadu let, aby vám byla schopna přinést natolik úderné texty, které vám přinesou opravdový úspěch. Navíc opravdový profesionál dokáže za 1 hodinu vytvořit tolik, jako amatér za několik hodin.

Copywritera si však můžete také najmout i pro konzultace nebo korekce textů (copyediting), případně pro dohled nad vaší prací. Texty si pak můžete vytvářet sami, pokud pro to máte nadání a základní znalosti.

A jaké podklady potřebuje copywriter? Nejčastěji to jsou následující.

  • Analýza cílové skupiny – pro koho a pro jaký účel se text tvoří.
  • Analýza klíčových slov – co a jak lidé hledají – a jaké výrazy je nutné zakomponovat.
  • Analýza konkurence – je nutné vědět, jak mluví ostatní v daném oboru.
  • Unikátní prodejní argumenty – je nutné pochopit všechny benefity v nabídce.
  • Firemní komunikační manuál – je nutné znát, jaký tón komunikace používáte.
  • Cíle textu – musí být jasně definované a měřitelné

Pravidla efektivního copywritingu

Top 10 měkkých dovedností pro rok 2023
DIGIZÍN – Digitální magazín, vzdělávání, služby

Existuje řada pravidel, které musí být přítomny v copywritingu, aby byl efektivní. Ty zahrnují následující.

Porozumění cílovému publiku

Jedním z nejdůležitějších prvků efektivního copywritingu je porozumění cílovému publiku. Texty, které hovoří přímo o potřebách cílového publika, jsou mnohem úspěšnější než obecné textace, které se nedokáží spojit s vašimi čtenáři. Efektivní copywriteři provádějí rozsáhlý výzkum, aby porozuměli cílovému publiku, včetně jejich zájmů, přání, obav a podobně.

Řekněme například, že chcete oslovit páry v důchodovém věku, které chtějí cestovat – jejich touhy a obavy jsou zcela odlišné od mladých párů. Copywriteři tak musí přizpůsobit svůj jazyk a texty, na základě toho, komu píšou.

Jasné a stručné sdělení pomocí textu

Jasné a stručné texty jsou nezbytné pro efektivní copywriting. Textový obsah by měl jasně a stručně komunikovat výhody produktu, služby, značky, spolupráce a podobně. Váš čtenář by měl být schopen porozumět zprávě během několika sekund.

Copywriting by měl být bez blábolů okolo a nadbytečných vět. Pozornost lidí není neomezená, naopak. Lidé texty nejprve skenují a musí během vteřin pochopit, co v textu najdou. Musíte nejdříve upoutat pozornost a poté jasně a stručně komunikovat nějakou zprávu – informaci. Obzvlášť, pokud se snažíte získat prodeje prostřednictvím copywritingu.

Použití přesvědčivého jazyka a správných technik

Copywriting je přesvědčování čtenáře, aby podnikl konkrétní kroky a splnil cíle (konverze). To vyžaduje použití přesvědčivého jazyka a technik. Šikovní copywriteři používají jazyk, který je emotivní, osobní a poutavý. Používají také marketingové techniky, jako je sociální důkaz, nedostatek a naléhavost, aby povzbudili čtenáře k akci. Hrají na emoce…

Jde o psychologii prodeje a porozumění tomu, co motivuje lidi k nákupu. Pokud si myslíte, že to zní trochu manipulativně, máte tak trochu pravdu. Proto musí copywriter používat své techniky tvorby obsahu pro dobré účely a ne pro podvodné jednání!

Nadpisy, titulky a výzvy k akci

Nadpisy, titulky a výzvy k akci jsou kritickými prvky efektivního copywritingu. Nadpis – titulek – je první věcí, kterou čtenář vidí a musí to být natolik zaměřená a přesvědčivá, aby čtenáři chtěli číst dále.

Výzva k akci je součástí tvorby textu, která čtenáři řekne, co má udělat dál. Efektivní výzvy k akci jsou jasné, specifické a přesvědčivé. Více o výzvě k akci najdete v mém článku: Co je to konverze na webu? Aneb, maximalizujte splněné cíle – konverze na vašich stránkách, například pomocí správné výzvy k akci.

A nyní pojďme ve zkratce rozebrat nejčastější druhy copywritingu.

Nejčastější využití copywritingu

DIGIZÍN - Digitální magazín a službyDIGIZÍN - Digitální magazín, vzdělávání, služby
DIGIZÍN – Digitální magazín, vzdělávání, služby

Reklamní copywriting – tvorba reklamních textů a obsahu

Reklamní copywriting slouží k vytvoření textů reklam, které se objevují v tisku, v televizi, v rádiu nebo v online. Všechny reklamy, které vidíte v časopisech – to je reklamní copywriting. A co třeba reklamy v rádiu? Copywriter i tak musel napsat text pro zvukovou reklamu. A co ty nepříjemné reklamy uprostřed videí na YouTube? Ano, uhodli jste to, i to je copywriting – někdo ten mluvený a psaný text musel nejdříve vytvořit.

SEO copywriting – ideální pro optimalizaci pro vyhledávače

SEO copywriting je řízené vytváření textů, které jsou navrženy tak, aby se dobře umístily na předních stránkách s výsledky vyhledávání v Google, Seznam a Bing. SEO copywriteři používají strategicky klíčové fráze ve svých textech. Touto cestou zajistí, že jsou dané texty skvěle optimalizované pro vyhledávače. Texty, kromě samotné optimalizace pro vyhledávače, musí být vytvořené pro lidi, musí být poutavé a přesvědčivé a zároveň zahrnovat cílená klíčová slova, fráze, které jsou ve shodě s dotazy a záměrem vyhledávání lidí. Dnešní celý článek je příkladem SEO copywritingu!

Emailový copywriting

Emailový copywriting je o vytvoření textů pro e -mailové kampaně. Cílem je vytvořit takový text, který je poutavý a přesvědčivý a který motivuje příjemce, aby jednal. Mohl by to být nákup, přihlášení k webináři nebo stáhnutí nějaké e-knihy a podobně.

Co třeba všechny ty e-maily od různých značek a shopů, které vás přivedly do jejich seznamu adresátů s 10% slevou na první objednávku? I to je copywriting.

Copywriting pro sociální sítě a média

Copywriting pro sociální sítě je o vytvoření textového obsahu pro platformy sociálních sítí. Copywriteři na sociálních sítí vytvářejí texty, které jsou navrženy tak, aby zapojily cílové publikum ke konkrétním krokům a akcím. Mohlo by to být sdílení příspěvku, zanechání komentářů nebo kliknutí na odkaz.

Pokud jste si někdy něco koupili online, je pravděpodobné, že jste si přečetli přímý copywriting.

Jednotlivé fáze tvorby textového obsahu

Top 10 měkkých dovedností pro rok 2023
DIGIZÍN – Digitální magazín, vzdělávání, služby

Když už máte trochu jasnější obrázek o nejčastějších oblastech využití copywritingu, je ideální čas se podívat na to, jaký je vlastně celý proces, nutný k vytvoření textu (článku, produktového popisku, reklamního textu, textu konverzní stránky a podobně)

Celý proces tvorby textu (proces copywritingu) obvykle zahrnuje čtyři klíčové fáze: výzkum a analýzu + plánování a definování + psaní a úpravy + testování a měření účinnosti. A nejlepší copywriter vždy tento postup dodržuje.

Fáze 1 – Výzkum a analýza

První fází procesu copywritingu je výzkum a analýza. To zahrnuje shromažďování informací o cílovém publiku, propagovaném produktu nebo službě a konkurenci. Analýzou konkurence mohou copywriteři zjistit, co vlastně funguje a čemu by se měli vyhnout.

Fáze 2 – Plánování a definování

Druhou fází je plánování a definování textového obsahu. Na základě výzkumu a analýzy vyvíjí copywriter plán pro samotné texty, včetně klíčových sdělení, tónu komunikace a struktury samotného sdělení. Copywriter vytvoří obrys, který slouží jako plán pro konečnou kampaň. Tím vytváří plán postupu – mapu s cestou k úspěchu.

Fáze 3 – Psaní, psaní, psaní a úpravy

Třetí fází je psaní a editace. Zde se odehrává skutečné psaní textů. Copywriter používá plán a obrys k vytvoření prvního konceptu. Následují jednotlivá kola úprav, která zahrnují zdokonalování samotných textů.

Fáze 4 – Měření účinnosti, vyhodnocení a zpětná vazba

Poslední fází je testování a měření účinnosti celého textu. To zahrnuje testování v reálném světě a měření účinnosti. Copywriter může použít A/B testování k porovnání účinnosti různých verzí textu. Je možné sledovat metriky jako jsou například míra prokliku, míra konverze a zapojení lidí. Tím se vyhodnotí, zda se peníze a čas vynaložený na vytvoření textů vyplatil. Protože vše je nutné také zahrnout do kontextu ekonomické návratnosti tvorby textů.

Nejčastější chyby v copywritingu

Top 10 měkkých dovedností pro rok 2023
DIGIZÍN – Digitální magazín, vzdělávání, služby

Jednou z nejčastějších chyb v copywritingu je nedostatek zaměření se na cílové publikum. Pokud není text skutečně přizpůsoben cílovému publiku, může být neúčinný a nedosáhne definovaných marketingových cílů. V takovou chvíli se jedná o promarnění potenciálu a vlastně o vyhozené peníze, protože vše něco stojí.

Další běžnou chybou je špatná gramatika a pravopisné chyby. Překlepy a gramatické chyby mohou být rušivé a mohou způsobit, že se text jeví velmi neprofesionálně. Před zveřejněním je nezbytné text projít (ideálně více lidí a několikrát), aby se zjistily případné češtinářské chyby.

Nadměrné používání žargonu nebo technických výrazů je také běžnou chybou při copywritingu. I když samotné pojmy mohou být známé lidem z daného odvětví, mohou být matoucí nebo dokonce zastrašující pro cílové publikum. Profesionální copywriter používá jednoduchý a jasný jazyk, který je pro cílové publikum snadno pochopitelný.

Nejasné sdělení je další běžnou chybou. Text by měl jasně a stručně komunikovat sdělení, výhody produktu nebo služby, a podobně. Čtenář by měl být schopen porozumět zprávě během několika sekund. Pokud jsou texty a zprávy nejasné, může čtenář ztratit zájem a odejít.

Nástroje pro copywriting, zdroje informací o copywritingu

DIGIZÍN - Digitální magazín, vzdělávání, služby
DIGIZÍN – Digitální magazín, vzdělávání, služby

Copywriting je nezbytnou součástí marketingu a reklamy a je důležité, aby podniky investovaly do profesionálních strategií copywritingu. Dobrou zprávou je, že je k dispozici hromada nástrojů a zdrojů, které pomáhají zlepšit dovednosti copywritingu. Například vzdělávání nebo služby DIGIZÍN.

Knihy a kurzy copywritingu jsou vynikajícím zdrojem pro každého, kdo chce zlepšit své dovednosti. K dispozici je celá řada knih a kurzů, které pokrývají základy copywritingu, jakož i pokročilejší techniky. Tyto zdroje informací mohou lidem pomoci naučit se vytvářet přesvědčivé a fungující texty, které se spojují s cílovým publikem a dosahují marketingových cílů.

Služby copywritingu na volné noze jsou vynikající volbou pro firmy, které nemají interního copywritera. Copywriteři na volné noze mohou vytvořit vysoce kvalitní texty pro různé marketingové kampaně, včetně reklamy, e-mailového marketingu a textů na sociálních sítích. Mohou také poskytnout cenné poznatky a odborné znalosti, které pomáhají zlepšit celkovou strategii, výsledky a návratnost investic na copywriting.

Shrnutí informací o copywritingu

Co je to copywriting? Je to tvorba vysoce kvalitního a konvertujícího textového obsahu
DIGIZÍN – Digitální magazín, vzdělávání, služby

Copywriting je kritickou součástí efektivních marketingových a reklamních kampaní. Není to o tom, že se tím zabývají nějací pisálkové. Dobře vytvořené texty mohou lidem, firmám, projektům a podnikům pomoci spojit se s cílovým publikem, zvýšit zapojení lidí a podpořit prodej nebo jiné cíle.

Aby se zlepšily vaše strategie copywritingu, měly byste se zaměřit na porozumění potřeb lidí z vašeho cílového publiku (potřeb vaší persony), používat jasné, stručné texty a sdělení zpráv, začlenit přesvědčivý jazyk a techniky a nakonec otestovat účinnost textů.

Aspirující tvůrci textů mohou zlepšit vlastní dovednosti studiem knih a účastí na kurzech a školeních (třeba i našich kurzů v DIGIZÍN). Zvládnutím umění copywritingu je možné vytvořit efektivní a přesvědčivou kampaň, která rezonuje s publikem a dosahuje marketingových cílů.

David Groh - DIGIZÍN
Publikoval: David Groh Provozovatel DIGIZÍN
Jsem na sítích
Publikuju online kurzy, články, podcasty, videa a rozhovory - o podnikání, online marketingu, komunikaci a prodeji. Přináším lidem své znalosti, zkušenosti, ověřené a praktické informace! Takové informace, které jdou do detailu a skutečně pomáhají! Protože online nástroje, online marketing a digitální aplikace přináší nečekané příležitosti!