Jak vytvořit úspěšný podcast? Jak získávat posluchače? A jaké vybavení budete potřebovat?

Toto je celkem aktuální téma i pro náš DIGIZÍN. Sami jsme se rozhodli, že budeme podcastovat na témata online marketingu, podnikání v online prostředí, trochu zabloudíme do byznysu a budeme v podcast rozhovorech probírat nejeden podnikatelský příběh, vše pro vaši inspiraci, profesní rozvoj a také pro vaše lepší podnikání.

David Groh
Publikoval: David Groh
17 minut čtení
Jak vytvořit úspěšný podcast? Jak získat posluchače podcastu? Jaké vybavení budete potřebovat? A kam potom se samotnými nahrávkami?
DIGIZÍN - Digitální magazín, vzdělávání, služby

Možná jste si všimli, že podcasty rostou jako houby po dešti. A každý, kdo chce sdělit lidem nějaké to know how, zajímavosti, dovednosti, informace a zaručené zprávy, tak také začal publikovat audio nahrávky jako vlastní podcast. Ať už na vlastních webových stránkách, magazínech nebo jen na službách typu Spotify, Google Podcast, iTunes a dalších.

A tak si v rámci přípravy sumarizuju spousty věcí. Právě vybírám a připravuju vybavení, které budu sám pro podcast potřebovat. Hledám, jak a kam budu své podcasty nahrávat. A proto se s vámi chci podělit o některé poznatky, které jsem objevil v rámci své přípravy.

Představy vs realita – podcast nemusí být vůbec drahá záležitost.

Jak vytvořit úspěšný podcast? Jak získat posluchače podcastu? Jaké vybavení budete potřebovat? A kam potom se samotnými nahrávkami?
DIGIZÍN – Digitální magazín, vzdělávání, služby

Podcasty nebyly nikdy populárnější, než jsou v dnešní době. A v blízké budoucnosti tomu asi nebude jinak. Tento boom začínám sledovat od roku 2019 a v příštích letech se bude číslo aktivních podcastů zvyšovat. Alespoň to očekávám.

Když si představíte vhodné vybavení a studio pro podcast, možná si představíte masivní zvukovou desku s desítkami vypínačů, stěny zahalené černou pěnou ve tvaru pyramid a jistě si i představíte sbírku profesionálních mikrofonů visících na nastavitelných ramenech. Takové studio, které známe z filmů o rockových nebo popových hvězdách.

Takové představy v nás budí obavy a možná i nechuť začít s podcastem. Realita je však mnohem pozitivnější. Můžete zachytit čistý, ostrý zvuk s velmi malými investicemi – často pomocí audio vybavení, které již vlastníte.

To pro začátek stačí. Poté, kdy rozjedete váš osobní podcast, můžete přidávat lepší a lepší vybavení, horní meze se nekladou. Ale chci opakovat, že rozjet podcast se dá i s poměrně malými investicemi! Vše, co potřebujete, abyste mohli začít, je mít trochu toho know-how. Musíte pochopit základní specifikace u mikrofonů, sluchátek a základních zvukových zařízení. Dále musíte pochopit, kam a jak dávat váš podcast.

Proč jsou podcasty mezi lidmi tak oblíbené?

Chcete si vytvořit vlastní podcast?
Digizín – Digitální lifestyle magazín

Protože se dozvíte mnoho informací velmi příjemnou a pohodlnou formou, tedy poslechem. A v čase, kdy se to hodí zrovna vám, například za volantem v dlouhých kolonách našich silnic nebo třeba před spaním, kdy se můžete uklidnit nějakým příjemným poslechem příběhů.

Ale proč jsou podcasty oblíbené i u tvůrců obsahu? Protože se tím dá budovat komunita posluchačů, může se pomocí podcastu předat zajímavá informace, kterou chcete dostat mezi lidi. A v neposlední řadě můžete na podcastu vydělat peníze, pokud to celé uděláte správným způsobem.

Dle toho, co jsem dohledal na různých zdrojích, v těchto dnech každý člověk, který poslouchá podcasty, na nich stráví v průměru 1,5 hodin denně. Počet posluchačů roste, a tím pádem vám roste i možnost něco sdělit lidem a pracovat s lidmi.

A neplatí jenom to všechno právě popsané, podcasty jsou formou marketingu, která může nejen rozšířit publikum vaší značky, projektu a firmy, ale také díky pravidelnému podcastování budujete a posilujete důvěryhodnost vašeho podnikání a vaší osoby.

Nikdy nebylo lehčí spustit vlastní podcast, než právě nyní.

Jak vytvořit úspěšný podcast? Jak získat posluchače podcastu? Jaké vybavení budete potřebovat? A kam potom se samotnými nahrávkami?
DIGIZÍN – Digitální magazín, vzdělávání, služby

Dříve bylo k vydání podcastu potřeba neúměrně drahé nahrávací zařízení, jako jsou mikrofony, editační software a velice výkonné PC nebo notebook. Dále jste potřebovali drahé hostování podcastu, tj. místo, kde jsou zvukové stopy uložena pro přehrávání lidem. Ale tyto dny jsou pryč a dnes je podcast poměrně snadný úkon, pokud si s ním dáte trochu práce.

Díky pokroku v technologiích, může kdokoli s přiměřeně funkčním notebookem a mobilním telefonem nahrávat a vydávat svůj vlastní podcast. Existuje milion důvodů, proč s tím začít a není jediný důvod, proč nezačít.

Přesto je ale obrovský rozdíl mezi samotným spuštěním podcastu, který ale nikdo neposlouchá a spuštěním úspěšného podcastu, který může pomoci s růstem vašeho projektu, s brandingem a možná dokonce může přinést (velké) peníze.

A proto jsou zde mé tipy, které vám pomohou spustit úspěšný podcast.

Investujte do slušného vybavení. Kvalita zvuku je důležitá.

Chcete si vytvořit vlastní podcast?
Digizín – Digitální lifestyle magazín

I když nemusíte investovat velké tisíce korun za nejmodernější nahrávací zařízení nebo software, měli byste mít pro začátek alespoň slušný mikrofon. Koneckonců, podcast se špatnou kvalitou zvuku pravděpodobně nemá velkou šanci na úspěch. Podcasty jsou formou zábavy a učení. Nikdo nechce poslouchat hrozný zvuk a hádat, co jste vy a vaši hosté říkali, protože vám bylo špatně rozumět.

Mít slušný mikrofon nebo náhlavní soupravu (sluchátka s mikrofonem) a základní software pro úpravu zvuku může mít velký vliv na to, jak zní zvuk vašeho podcastu. A znít jako opravdový profesionál může znamenat velký rozdíl v tom, zda budete úspěšní ve vaší nové kariéře.

Počáteční investice je relativně malá ve srovnání s potenciálními zisky. Samotný mikrofon na stůl je otázka cca 2-5 tisíc korun. Klopový bezdrátový mikrofon je cca za 3 – 6 tisíc. Směrový mikrofon pro použití s kamerou nebo s telefonem je za cca 2 – 5 tisíce.

Samozřejmě nemusíte hned používat všechny zmíněné mikrofony. Záleží na vašem konceptu. Pokud třeba nahráváte pouze sebe, stačí vám i kvalitní sluchátka s mikrofonem (cca 3 tisíce) nebo právě zmíněný mikrofon na stůl za oněch 2 – 5 tisíc.

Dále budete chtít nahraný zvuk zpracovat a uložit, proto je dalším nutným vybavením kvalitní PC, notebook nebo alespoň chytrý telefon. Ale tuto výbavu má dnes již téměř každý, proto říkám, že výbava na podcasty není nic nedostižného.

O mikrofonech a nahrávání zvuku pro podcast jsou k dispozici videa, třeba na YouTube. Jsou jich tam stovky. Sám vám časem připravím nějaké to video nebo podcast, které vložím do tohoto článku.

O čem bude váš podcast? Vybrat správná témata je klíčové.

Chcete si vytvořit vlastní podcast?
Digizín – Digitální lifestyle magazín

Toto jsem měl vlastně uvést hned na začátku, jako první tip. Téma vašeho podcastu bude hrát obrovskou roli při určování úspěchu celého projektu. To však neznamená, že byste si měli vybrat pouze taková témata, o kterých si myslíte, že zaujmou pouze velké publikum a která jsou právě in, cool a moderní (podle vás).

Měli byste si vybrat téma, kterému se můžete dlouhodobě věnovat a o kterém víte, že jste v něm znalí. Pokud všemu dáte dostatek času, práce a znalostí, jistě si posluchače najdete přirozeně (organicky). Témata hledejte nejdříve u sebe a ne podle domněnek, že by se to mohlo líbit. Protože vaše představa je často jiná než představa a potřeby jiných lidí.

Pokud jste skutečně zapálení pro to, o čem mluvíte, bude to rezonovat s ostatními, kteří sdílejí stejnou vášeň. Nikdo nechce poslouchat, jak někdo chrlí amatérské nesmysly na téma, které ho zjevně nezajímá. Být skutečně informován a zajímat se o konkrétní témata (o čem se rozhodnete mluvit), udrží vaše publikum v kontaktu a časem vás za to ocení.

Navíc je zde vyšší pravděpodobnost, že lidé budou sdílet váš vlastní podcast s ostatními, kteří mají stejné zájmy. Pokud skočíte pouze na téma, které je zrovna trendy a cool, brzy vám dojde dech a vaši posluchači si toho všimnou. Držte se něčeho, co znáte a máte rádi. Lidé, kteří naslouchají, budou vždy schopni rozeznat rozdíl.

Tvořte kvalitními podcasty. Obsah je důležitější než forma.

Chcete si vytvořit vlastní podcast?
Digizín – Digitální lifestyle magazín

Obsah je vlastně na prvním místě. Ale je zajímavé, kolik podcasterů se tak soustředí na formu a ne na obsah. Vidíte vypiplaný název, kresbu a uvedení podcastu. Ale všimnete si, že zapomínají na to nejdůležitější. Na podcast samotný a kvalitní obsah!

Podcast se může zdát snadnou záležitostí. Prostě budete mluvit a mluvit a ono to nějak musí dopadnout. Ale pokud nejste zkušeným mediálním veteránem s mnoha lety vysílání, vaše první epizody podcastu pravděpodobně nebudou příliš dobré. A je to přirozené, takže si z toho nic nedělejte, praxí se budete postupně zlepšovat.

Jako všechny věci v životě, i podcasting budete muset cvičit, abyste v něm byli dobří. A jediný způsob, jak se dostat na tuto úroveň, je pokračovat v nahrávání. Učte se a zdokonalujte své řemeslo a neustále se snažte vytvářet ten nejlepší možný obsah, jaký můžete. Nakonec se dostanete na úroveň, kdy lidé budou rádi poslouchat, co váš podcast nabízí.

Po nějaké době pravděpodobně začnete přijímat komentáře a návrhy od posluchačů. Někteří posluchači mohou chtít, abyste změnili formát a jiní budou mít třeba požadavky na speciální hosty.

I když je vždy moudré naslouchat posluchačům, je také důležité zůstat věrný identitě vlastního podcastu. Není dobrý nápad podbízet se publiku. Podcast, který podnítí skutečné konverzace, bude vždy nekonečně zajímavější než ten, který jde s proudem.

Buďte rozhodní a ovládejte směr, kam chcete aby se váš podcast ubíral a jaký chcete, aby podcast byl. Lidé chtějí opravdové, působivé a uvěřitelné podcasty, které jdou přirozeně z vás. Proto buďte dlouhodobě věrni směru, myšlenkám a vlastním dovednostem. Lidé to z vás vycítí a budou s vámi mnohem raději. Mějte svůj názor a pevnou identitu, kterou mohou vaši posluchači pomalu poznávat a užívat si ji.

To však neznamená, že byste měli úplně ignorovat to, co vaši posluchači chtějí. Měli byste zjistit, kdo jste jako podcast a poté nechat své publikum, aby vám později pomohlo najít případné nápady a vize podcastu.

SEO-Friendly podcast – buďte vidět na správném místě.

Google publikuje dokument o aktuálně používaných systémech pro hodnocení obsahu.
DIGIZÍN – Digitální magazín, vzdělávání, služby

I když existují mnohé příspěvky, které informují do hloubky o tom, co je SEO pro podcast, musím toto téma připomenout. Většina lidí si pravděpodobně neuvědomuje, že služby iTunes, Spotify, Google Podcast a další platformy, jsou ve skutečnosti vyhledávače obsahu.

Chcete-li to ilustrovat, zkuste zadat třeba „Fitness strava“ do možnosti vyhledávání v kterékoli podcastové aplikaci. A co na vás vyskočí? Spousta podcastů s výrazem „Fitness strava“ v názvu a v popisu podcastu. Vzhledem k těmto nalezeným informacím má smysl vložit do názvu a popisů vašeho podcastu pouze několik klíčových slov.

Zadejte klíčová slova, ale snažte se, aby váš název zněl přirozeně, jak jen může znít. Klíčová slova v názvu, podtitulu a popisu podcastu by měla usnadnit hledání a hodnocení. A to rozhodně může pomoci k úspěchu vašeho podcastu.

A pokud publikujete podcast na vlastních webových stránkách, blogu nebo magazínu, rozhodně doplňte samotnou zvukovou stopu o psaný článek. A zvukovou stopu dejte přímo do textu článku (text může být přepis vašeho mluveného slova / rozhovoru). Protože je důležité přivádět k poslechu i posluchače, kteří nejsou aktivní na podcastových platformách, ale používají pouze internetové vyhledávače k dohledávání informací.

A tom, jak na klasické SEO pro webové stránky, blogy a magazíny, píšu v jednom ze starších článků.

Buďte skvělým hostitelem a dělejte s dalšími lidmi.

Digizín - Digitální lifestyle magazín a služby
Digizín – Digitální lifestyle magazín a služby

Externí hosté na vašem podcastu mohou být neuvěřitelně cenným faktorem úspěchu. Odborný host bude mít inteligentní a zajímavé informace, které bude moci sdílet a předat vašim posluchačům.

Můžete být odborníkem na téma vašeho podcastu, ale vždy má cenu získat i jiný pohled, než je pouze ten váš. A je to přínosné pro vás, tak i pro vaše publikum. Pokud máte to štěstí, že pro váš podcast získáte skvělého hosta, zacházejte s ním s respektem.

Pokud dostanete příležitost být hostem jiného podcastu, chopte se příležitosti a vystavte vaši osobnost zcela novému publiku. Propagujte vaši vlastní show při každé příležitosti, kterou můžete dostat. Nebudete krást publikum podcastu, ve kterém hostujete. Pouze dáte tomuto publiku příležitost objevit něco nového, co by se mohlo líbit.

Buďte dlouhodobě konzistentní.

SEO během aktuální recese! Funguje to ještě a přináší to ty správné výsledky?
DIGIZÍN – Digitální magazín, vzdělávání, služby

Konzistence je klíčová, pokud chcete úspěšný podcast. Udělejte si plán, kterému se můžete dlouhodobě zavázat a oddejte se mu naplno. Vaši posluchači chtějí vědět, že se na vás mohou spolehnout, že budete pravidelně vydávat své podcasty.

Jste ve vztahu se svým publikem a publikum potřebuje vědět, že se na vás dá spolehnout. Tím dáte lidem pocit bezpečí, že jste tu pro ně. Tímto způsobem můžete začít budovat loajalitu s posluchači.

Nic neztratí vaše posluchače rychleji, než sporadický a nekonzistentní rozvrh podcastů. Chcete být součástí jejich životů a jejich každodenních rutin. Chcete být něčím, na co se mohou těšit každý den.

Tak jak to celé dnes zakončit? Jděte a spusťte váš první podcast.

DIGIZÍN - Digitální magazín a služby
DIGIZÍN – Digitální magazín a služby

Podcasting je rozhodně médium, které tu nějakou dobu zůstane. Podcasty jsou přístupné, snadno se poslouchají a pro posluchače vyžadují minimální úsilí. Jsou skvělým marketingovým nástrojem a fantastickým prostředkem pro budování značky. A pro každého, kdo chce zahájit úspěšný podcast, by bylo dobré mít na paměti výše uvedené tipy, které jsem dnes připravil.

David Groh - DIGIZÍN
Publikoval: David Groh Provozovatel DIGIZÍN
Jsem na sítích
Publikuju online kurzy, články, podcasty, videa a rozhovory - o podnikání, online marketingu, komunikaci a prodeji. Přináším lidem své znalosti, zkušenosti, ověřené a praktické informace! Takové informace, které jdou do detailu a skutečně pomáhají! Protože online nástroje, online marketing a digitální aplikace přináší nečekané příležitosti!