Co je to internetový vyhledávač a jak vlastně vyhledávače fungují?

Představte si vyhledávač jako obří knihovnu, kde si knihovník (člověk s dotazem) může vytáhnout knihu (webovou stránku), aby mu pomohla najít přesně to, co v tu chvíli hledá.

David Groh
David Groh
8 minut čtení
Co je to internetový vyhledávač – jak vyhledávače fungují?
DIGIZÍN - Digitální magazín, vzdělávání, služby

V dnešním příspěvku se podíváme ve zkratce na to, co je to internetový vyhledávač, jak vznikly vyhledávače, jaký byl jejich vývoj v průběhu času a hlavně na to, jak vlastně pracují a fungují. Pochopit jejich fungování je důležité k tomu, abyste i vy, s vašimi webovkami, mohli být v předních umístěních ve výsledcích vyhledávání (SERP stránky). A abyste tak díky předním umístěním ve výsledcích vyhledávačů měli adekvátní návštěvnost lidí z přirozeného vyhledávání.

Vznik internetových vyhledávačů a jejich následný vývoj

Začátek internetu byl poměrně smutný (pro obyčejného člověka), existovalo malé množství internetových stránek, víceméně pouze pro akademickou a vědeckou sféru. Postupně se internet začal zahušťovat a pomalu se tak dostával i do ostatních sfér lidských životů. A kam se postupně dostal, to vidíme dnes.

Na začátku internetu jste museli vždy zadat přesnou adresu, pokud jste se chtěli dostat na dané stránky. A tak se historie internetových vyhledávačů začala psát až v roce 1990. V té době byl pro prohledávání FTP serverů a archivů vytvořen vyhledávač Archie. V roce 1998 byl představen zcela revoluční internetový vyhledávač Google, který pomocí unikátního řadícího algoritmu výrazně změnil pohled na vyhledávání v internetovém obsahu. Vyhledávač Google se stal poměrně rychle oblíbeným. Přinášel relevantnější výsledky vyhledávání, než jeho konkurenti. Lépe odpovídal na vyhledávací dotazy, než ostatní vyhledávače. A po pravdě se mu to daří celou dobu, do dnešních dnů, kdy dominuje celému světu vyhledávání v internetu.

Postupným vývojem se vyhledávače zdokonalovali a v dnešní době se snaží simulovat chování reálných lidí. Cílem je, aby vždy přinesli správné odpověděli na vyhledávané dotazy pomocí relevantních výsledků vyhledávání, tj. odkazů na správný obsah, na různých webových stránkách. Proto vyhledávače používají velmi moderní technologie, neuronové sítě, strojové učení, “umělou inteligenci” a další.

Jaké používáme vyhledávače u nás a ve světě? U nás to jsou: Google, Seznam, Bing. Ve světě po tom ještě další: AltaVista, Aoohe,Ask, Baidu, DuckDuckGo, Ecosia, Excite, Lycos,Naver, YaCy, Yahoo,Yandex (Google je válcuje téměř všude a zmíněné vyhledávače jsou de facto minulostí).

Jak funguje internetový vyhledávač?

DIGIZÍN - Digitální magazín, služby digitálního marketingu
DIGIZÍN – Digitální magazín, vzdělávání, služby

Vyhledávače (jako jsou například Google, Seznam a Bing) používají k uspořádání a hodnocení internetového obsahu poměrně složité procesy (známé jako „algoritmy“). Tyto algoritmy berou v úvahu doslova stovky různých hodnotících faktorů, aby rozhodly, kam by se měla konkrétní webová stránka umístit na “Stránce výsledků vyhledávání (SERP)” po zadání konkrétního dotazu.

Důležitá poznámka: Výsledná stránka s výsledky vyhledávání (SERP) se skládá z více sekcí. Jedna z těchto sekcí je určena právě pro přirozené výsledky vyhledávání. Hodnocení vyhledávačů odkazuje na neplacené (přirozené) organické výsledky. Placené výsledky (v podstatě zaplacené reklamy PPC, vypadající jako výsledek vyhledávání) jsou zcela samostatným oborem a komunikačním kanálem, o kterém informujeme v jiném našem příspěvku vzdělávací akademie.

Co je to internetový vyhledávač – jak vyhledávače fungují?
DIGIZÍN – Digitální magazín, vzdělávání, služby

Jak tedy internetový vyhledávač funguje u přirozeného (neplaceného) vyhledávání? Stručně řečeno, vyhledávače konzumují digitální obsah internetu a organizují získané informace do svých stránek s výsledky. Konečným cílem je, aby byli hledající lidé spokojeni s nalezenými výsledky, které najdou na “Stránkách s výsledky vyhledávačů” (SERP – Search Engine Result Page).

Pojďme si ve zkratce popsat, jak Google vyhledávač “zhruba” hodnotí webové stránky. Ač se nám to nemusí líbit, Google již dominuje ve vyhledávání i v naší zemi a Seznam s Bing jsou aktuálně minoritními vyhledávači. Proto se v našich příspěvcích budeme zabývat převážně vyhledávačem Google. Ostatní dva vyhledávače se se svými algoritmy nebudou o tolik lišit od dominujícího vyhledávače Google. Co vám bude fungovat při optimalizaci webu na vyhledávači Google, bude vám pravděpodobně stejně dobře fungovat i na vyhledávačích Seznam a Bing.

Je nutné říci, že si lidé ani neuvědomují, že když vyhledávají na Googlu nebo v dalších vyhledávačích, ve skutečnosti neprohledávají samotný internet. Ve skutečnosti vyhledávají v indexu Google, tzn. v indexu (knihovně) uložených kopiích webových stránek, které Google již procházel.

Abyste uspěli se SEO (Optimalizací pro vyhledávače), nemusíte naštěstí vědět o všech hodnotících faktorech vyhledávačů (je jich několik stovek). Navíc se tyto informace drží pod pokličkou, takže jak přesně fungují algoritmy se všichni odborníci pouze domnívají – vědí to pouze tvůrci samotných vyhledávačů.

Je užitečné alespoň základně porozumět procesu, který Google vyhledávač používá k nalezení a konečnému hodnocení webových stránek. Google používá k vyhledání a hodnocení obsahu následující kroky:

Krok 1 – Procházení internetu – dostupných webových stránek

Google používá „roboty“ k procházení webu a hledání nových nebo aktualizovaných internetových stránek. Aby Google našel stránku, musí mu o ni někdo říci, v nástroji Google Search Central nebo na ni musí odkazovat odkazy z jiných (již známých) webových stránek. Obecně řečeno, čím více externích odkazů daná stránka má, tím snazší je pro Google stránku vůbec najít.

To platí i v rámci samotných podstránek daného webu, proto je důležité, abyste váš web měli řádně interně prolinkovaný, aby roboti vyhledávačů byli schopni dohledat všechny vaše podstránky, když už k vám konečně přijdou.

Krok 2 – Indexování stránek vyhledávačem

Google (nebo jiný internetový vyhledávač) analyzuje každou stránku, kterou jeho roboti objeví a snaží se porozumět tomu, o čem daná webová stránka je. Google se dívá na věci, jako je textový obsah, obrázky, videa, audio stopy a další mediální soubory. Tyto informace pak uloží do svého indexu Google (jinými slovy do své databáze – knihovny).

Krok 3 – Poskytování správných výsledků vyhledávání

Google určuje, které stránky jsou nejrelevantnější pro různé vyhledávací dotazy lidí a řadí je do jednotlivých “Stránek s výsledky vyhledávání (SERP)”. Algoritmy vyhledávání jsou navrženy tak, aby zobrazovaly relevantní, důvěryhodné stránky a poskytovaly tak lidem kvalitní výsledky a ověřené odpovědi na dotazy.

Dobrá optimalizace webu a obsahu s ohledem na SEO faktory může významně pomoci vašim webovým stránkám umístit se ve výsledcích vyhledávání výše, v mnoha případech na prvních místech, na první stránce.

Výsledky SEO aktivit směřují k SERP, ke stránce s výsledky vyhledávání.

DIGIZÍN - Digitální magazín, vzdělávání, služby
DIGIZÍN – Digitální magazín, vzdělávání, služby

Když děláme pro sebe (a naše klienty) SEO aktivity, doufáme, že výsledky vyhledávačů ovlivníme v náš prospěch a že se objevíme na dané hledané klíčové fráze na prvních místech (ideálně na první stránce) v SERP. Pokud optimalizujeme na webových stránkách správně všechen obsah, SEO faktory, technické parametry webu a další, algoritmus vyhledávače Google může rozhodnout v náš prospěch tak, že právě optimalizovaná webová stránka je nejrelevantnějším, tedy že se jedná o nejlepší možnou odpověď na zadanou otázku (vyhledávací dotaz). Díky tomu zobrazí webovou stránku před ostatními možnostmi uloženými ve svém indexu, tedy před všemi konkurenty.

Kontaktujte nás. Společně dokážeme velké věci.

Zaujal vás tento příspěvek a chtěli byste dodatečné informace, konzultaci nebo pomoc? Spojte se s námi na telefonu 737 444 661, emailem info@digizin.cz nebo využijte naši kontaktní stránku.

David Groh - DIGIZÍN - Digitální magazín a služby
Publikoval David Groh Jednatel
Kde mě můžete ještě najít:
Provozovatel internetového projektu DIGIZÍN. Jako redaktor vytváří obsah digitálního magazínu. Jako konzultant pomáhá klientům v oblasti online podnikání, online marketingu, SEO, SEM a copywritingu. David je také milovníkem dobrého jídla, moderních gadgetů, marketingu, zdravého životního stylu, sportu, fitness a cestování.