Základy optimalizace webových stránek, které vám hodně pomohou u vyhledávačů!

Protože se internet vyvíjí skutečně rychle, denně se ve vyhledávacích dotazech o SEO postupech objevují hromady informací i dezinformací. Pokud si nedáte pozor, implementace špatných nebo zastaralých rad může vést k vašim špatným výsledkům. Proto si neustále připomínejte základy, které skutečně mají váhu a těm se poté věnujte.

David Groh
Publikoval: David Groh
13 minut čtení
Základní kroky optimalizace webových stránek, která vám pomohou i v roce 2023.
DIGIZÍN - Digitální magazín, vzdělávání, služby

Čas plyne rychle a vývoj internetových technologií je neúprosný. Pojďme si proto zopakovat základy spojené s optimalizací pro vyhledávače, které byste měli udělat. A pro zjednodušení se zaměříme na vyhledávač Google, který je v ČR dominantní pro organické vyhledávání (přirozené vyhledávání).

Google byl oficiálně spuštěn před 24 lety, a to v roce 1998. Od té doby se mnohé změnilo, ale jedna věc zůstává stejná. Pokud se zaměříte na úplné základy v optimalizaci pro vyhledávače a na kvalitu obsahu, můžete mít stále adekvátní návštěvnost a můžete tak být stále úspěšní ve vašem online podnikání. A je jedno, zda jste malá firma, živnostník nebo nadnárodní koncern s tisícem zaměstnanců.

Aktivity spojené s online prezentací a internetovými stránkami se samozřejmě hodně liší v dnešní době, od aktivit dělaných v roce 1998, kdy vyhledávač Google začal. Postupů od té doby přibylo opravdu hodně a je snadné se nechat zahltit a rozptýlit pozornost na nesmysly nebo na nefunkční kroky. Nikdy nebylo důležitější být disciplinovaný v přístupu k SEO než právě nyní, kdy se algoritmy vyhledávačů staly konečně chytrými.

Zřejmá otázka tedy zní: Na jaké faktory a aktivity spojené s optimalizací pro vyhledávače se zaměřit? Jak lze zvýšit hodnocení u jednotlivých vyhledávačů? Jak můžete vybudovat provoz v tak konkurenčním prostředí, kterým internet bezesporu je?

Tento příspěvek vypíchne základy, které mají aktuálně největší váhu.

Záměr vyhledávání lidí ve vyhledávačích je klíčovým faktorem

Google publikuje dokument o aktuálně používaných systémech pro hodnocení obsahu.
DIGIZÍN – Digitální magazín, vzdělávání, služby

Jak se hluboké strojové učení a umělá inteligence neustále vyvíjejí, bude mít obojí větší váhu v základním algoritmu vyhledávačů. Konečným cílem je porozumět kontextu daného vyhledávacího dotazu a poskytovat výsledky v souladu se záměrem uživatele, který chce na internetu něco nalézt. Díky tomu je pokročilý výzkum klíčových slov a samotný výběr klíčových slov důležitější než kdy jindy.

Než budete trávit váš čas, lidské a finanční zdroje svými pokusy o hodnocení jednotlivých dotazů, frází a slov, budete se muset také podívat na konkurenční webové stránky, které jsou aktuálně na vrcholu stránky SERP pro vaše relevantní dotazy, slova a celé věty.

Kontextová relevance klíčového slova musí odpovídat vyhledávacímu dotazu. Budou zde některá klíčová slova a dotazy, které nebude možné jednoduše zhodnotit.

Technické SEO je stále důležitým základem

Služby DIGIZÍN - SEO, PPC, Online marketing, copywriting, magazín, inzerce, PR, vzdělávání
DIGIZÍN – Digitální magazín, vzdělávání, služby

Základem technického SEO je mít solidní architekturu webu. Nelze jednoduše publikovat náhodnou sbírku stránek a příspěvků. Architektura webu, která je v souladu s technikami SEO, provede návštěvníky intuitivně celým vaším webem a zároveň usnadní robotům vyhledávačů procházení a indexování vašich stránek.

Jakmile máte zapracovanou správnou architekturu, je čas provést technický SEO audit. Díky mnoha SEO nástrojům, které jsou k dispozici, již není SEO audit tak skličující úkol, jakým byl před lety. Základem je vědět, jak interpretovat poskytnutá data z těchto nástrojů a vědět, co s nimi udělat – s tím vám rádi pomůžeme, kontaktujte nás a vyzkoušejte naše služby.

Více o technickém SEO naleznete v našem obsáhlém příspěvku: Technické SEO – co znamená tento pojem? A proč je důležitou součástí optimalizace pro vyhledávače?

Pro začátek a pro zjednodušení byste měli zkontrolovat následující věci a případně opravit všechny zjištěné problémy:

  • Zkontrolujte chyby stavového kódu a opravte je.
  • Zkontrolujte, zda soubor robot.txt neobsahuje chyby. V případě potřeby optimalizujte.
  • Odešlete soubor Sitemap XML do Google prostřednictvím služby Google Search Console.
  • Zkontrolujte indexování vašeho webu pomocí nástroje Google Search Console. Prozkoumejte a opravte všechny zjištěné problémy.
  • Opravte duplicitní titulky a duplicitní meta popisy.
  • Zkontrolujte textový obsah, videa a zvukové stopy vašich webových stránek.
  • Zkontrolujte statistiky návštěvnosti v Google Analytics 4. Zvažte vylepšení nebo omezení obsahu s nízkým výkonem. Věnujte se tomu, co opravdu maká na vašem webu.
  • Opravte nefunkční odkazy. Ty jsou nepřítelem uživatelské zkušenosti a potenciálně i hodnocení vyhledávačů.

Uživatelská přívětivost internetových stránek je klíčová!

Detail služby - Optimalizace pro vyhledávače - SEO
DIGIZÍN – Digitální magazín, vzdělávání, služby

Uživatelská zkušenost lidí při používání (UX – user experience) je zaměřena na získání vhledu do uživatelů, jejich potřeb, jejich hodnot, jejich schopností a jejich omezení – to jak mohou používat váš web. UX také bere v úvahu obchodní cíle a záměry. Nejlepší postupy UX se zaměřují na zlepšení kvality uživatelské zkušenosti při používání internetové stránky.

Mezi základní faktory, které ovlivňují kvalitu UX, patří například:

  • Užitečný web: Váš obsah musí být jedinečný a užitečný – musí uspokojit potřebu návštěvníků.
  • Použitelný web: Váš web musí být snadno a rychle použitelný.
  • Žádoucí web: Vaše designové prvky a značka by měly vyvolávat emoce a uznání.
  • Logický web: Integrujte prvky návrhu a navigace, aby uživatelé snadno našli to, co potřebují.
  • Přístupný web: Obsah musí být přístupný všem – včetně cca 12 % populace s postižením.
  • Důvěryhodný web: Vaše stránky musí být důvěryhodné, aby vám uživatelé věřili a udělali nějakou aktivitu, kterou od nich chcete.
  • Hodnotné internetové stránky: Váš web musí poskytovat hodnotu lidem ve smyslu pozitivních zkušeností a vašemu projektu ve smyslu kladné návratnosti investic.

Google oficiálně začal zavádět postupy mobile-first v březnu 2018. Chytří marketéři zvolili přístup mobile-first dlouho před oficiálním uvedením. Zde vám uvedu několik bodů pro optimalizaci internetových stránek pro mobily:

  • Přizpůsobte váš web jakémukoli zařízení – ať už jde o počítač, mobil nebo tablet.
  • Při použití responzivního designu vždy upravte velikost obrázků, zejména pro mobilní uživatele. Chytře postavené webové stránky toto zvládají a škálují různé velikosti obrázků pro různá zařízení a různé umístění obrázku ve stránce.
  • Používejte kratší názvy. Jsou snadněji čitelné na mobilních zařízeních.
  • Vyhněte se při používání webu na mobilním zařízení vyskakovacím oknům, která zakrývají váš obsah a zabraňují návštěvníkům nahlédnout, o čem váš obsah je.
  • Méně může být více – speciálně na mobilu. Ve světě založeném na mobilních zařízeních nemusí dlouhý obsah nutně znamenat větší návštěvnost a lepší hodnocení.
  • Nepoužívejte mobil jako záminku pro maskování. Uživatelé a vyhledávače musí vidět stejný obsah, jak na velké, tak i malé obrazovce.

Core Web Vitals – mějte web postavený na nejlepších postupech

Společnost Meta umožňuje značkám hledat ukradený obsah na Facebooku a Instagramu.
DIGIZÍN – Digitální magazín, vzdělávání, služby

V červenci 2021 byla spuštěna aktualizace Page Experience Update, která je nyní začleněna do základního algoritmu Google jako hodnotící faktor. Jak název napovídá, hlavní iniciativa web vitals byla navržena tak, aby kvantifikovala základní metriky pro zdravé webové stránky. To je v souladu se závazkem společnosti Google poskytovat co nejlepší uživatelský dojem.

Podle Google „zážitek z načítání, interaktivita a vizuální stabilita obsahu stránky jsou základem Core Web Vitals.“ Každá z těchto metrik se zaměřuje se na jedinečný aspekt uživatelské zkušenosti. Tyto metriky jsou měřitelné a kvantifikovatelné pro objektivní stanovení výsledku.

Nástroje pro měření Core Web Vitals

  • PageSpeed ​​Insights: Měří výkon internetových stránek na mobilních zařízeních i počítačích a poskytuje konkrétní doporučení pro zlepšení.
  • Lighthouse: Automatizovaný nástroj s otevřeným zdrojovým kódem vyvinutý společností Google, který vývojářům pomáhá zlepšit kvalitu webových stránek. Má několik funkcí, které nejsou dostupné ve výše zmíněném PageSpeed ​​Insights, včetně některých kontrol optimalizace webu z pohledu technik SEO.
  • Google Search Console: V GSC je nyní zahrnut přehled Core Web Vitals, který zobrazuje výkon adres URL seskupený podle stavu, typu metriky a skupiny adres URL.

“Schéma” na každý druh obsahu webu pomáhá vyhledávačům pochopit kontext.

Měli byste mít vlastní webové stránky pro vaše podnikání?
DIGIZÍN – Digitální magazín, vzdělávání, služby

Po přidání jakéhokoliv obsahu na vaši webovou stránku, vytvořte pomocí vašeho CMS (co je to CMS naleznete ZDE) tzv. označení schématu pro strukturovaný úryvek – vylepšený popis, který se zobrazí ve výsledcích vyhledávání.

Všechny přední vyhledávače – Google, Seznam, Bing podporují používání mikrodat popisujících schéma. Skutečná hodnota schémat je v tom, že může poskytnout kontext webové stránce a tím říci vyhledávači, co jste vašim obsahem měli na mysli. Níže vypíšu některá z nejoblíbenějších použití schémat:

  • Článek
  • Rezervace
  • Drobečková navigace
  • Událost
  • Stránka FAQ – s častými dotazy
  • Schéma “Jak na…”
  • Nabídka práce
  • Místní podnik
  • Logo
  • Zdravotní stav
  • Film
  • Organizace
  • Osoba
  • Produkt
  • Recept
  • Hodnocení a recenze
  • Obsah předplatného a platebních bran
  • Video obsah
  • A další…

Pokud vás myšlenka na přidání mikrodat schémat na stránku děsí, neměli byste to dělat. Schéma je poměrně jednoduché na implementaci. Pokud máte například web postavený na CMS WordPress, existuje několik osvědčených pluginů, které to udělají za vás. A my vám je rádi nasadíme v rámci našich služeb – kontaktujte nás.

Obsahový marketing je stále důležitou oblastí, pokud chcete budovat kvalitní obsah.

DIGIZÍN - Digitální magazín, vzdělávání, služby
DIGIZÍN – Digitální magazín, vzdělávání, služby

Předpokládá se, že v tomto roce bude celosvětově vytvořeno, zkopírováno a spotřebováno 97 zettabytů dat. Pro představu je to ekvivalent cca 18,7 bilionu skladeb nebo 3168 let HD videa každý den.

Výzva prorazit s vaším jedinečným obsahem bude s postupem času exponenciálně obtížnější. Jak to tedy udělat a být před vašimi konkurenty? Poradíme vám v našich příspěvcích v rubrice Digitální obsah. Proto nás průběžně navštěvujte a buďte neustále v obraze, jak na tvorbu kvalitního a poutavého obsahu.

Budování zpětných odkazů přirozenou cestou – link building.

Počet přátel na Facebooku, kolik je příliš mnoho?
DIGIZÍN – Digitální magazín, vzdělávání, služby

Přirozené a lidmi udělané zpětné odkazy vedoucí odněkud k vám na web jsou i nadále jedním z důležitých faktorů hodnocení. V průběhu let se Google a další vyhledávače stali zběhlejšími v identifikaci a znehodnocování spamových odkazů, u Google zejména po uvedení aktualizace algoritmu Penguin 4.0. V takovém případě kvalita zpětných odkazů bude i nadále převažovat nad kvantitou.

Proto, pokud vám někdo bude nabízet, že vám koupí spousty zpětných odkazů, ukončete s ním ihned spolupráci, protože takovým přístupem byste si u vyhledávačů akorát naběhli na dlouhé měsíce až roky. Byla by to známka toho, že se nejedná o SEO odborníka.

Jak zahájit spolupráci s kvalitní agenturou / freelancerem vám píšeme v našem článku.

Co říci na závěr našeho opáčka základních SEO aktivit.

Protože se internet vyvíjí skutečně rychle, denně se ve vyhledávacích dotazech o SEO postupech objevují hromady informací i dezinformací. Pokud si nedáte pozor, implementace špatných nebo zastaralých rad může vést k vašim špatným výsledkům. Proto si neustále připomínejte základy, které skutečně mají váhu a těm se poté věnujte.

David Groh - DIGIZÍN
Publikoval: David Groh Provozovatel DIGIZÍN
Jsem na sítích
Publikuju online kurzy, články, podcasty, videa a rozhovory - o podnikání, online marketingu, komunikaci a prodeji. Přináším lidem své znalosti, zkušenosti, ověřené a praktické informace! Takové informace, které jdou do detailu a skutečně pomáhají! Protože online nástroje, online marketing a digitální aplikace přináší nečekané příležitosti!