CMS – Content Management System – jak vybrat redakční systém pro správu obsahu?

David Groh
Publikoval: David Groh
DIGIZÍN - Digitální magazín, vzdělávání, služby

Objevte s námi, proč je redakční systém pro správu obsahu (CMS) důležitý a jak vám může zásadním způsobem pomoci vytvářet, spravovat, aktualizovat a udržovat váš vlastní digitální obsah internetové stránky, případně vaší aplikace.

Pokud jste v internetovém podnikání nováčkem nebo třeba jen chcete vytvořit a modernizovat online prezentaci vaší firmy, pravděpodobně uslyšíte od odborníků z online marketingového oboru řadu zkratek a velké množství oborového žargonu.

O systémech pro správu obsahu, neboli redakčních systémech (CMS) se často mluví a staly se standardním prvkem většiny webových stránek. Dnes se pokusím vysvětlit, co znamená pojem CMS a jak fungují tyto systémy. Ukáži vám také různé typy a nakousnu oblast, jak najít ty nejlepší možnosti. Jdeme tedy na to.

Co je to CMS – Content Management System?

Co je to CMS – Content Management System – redakční systém pro správu obsahu?
DIGIZÍN – Digitální magazín, vzdělávání, služby

CMS – Content Management System (hovorově redakční systém) je nástroj s řadou funkcí, který umožňuje administrativním uživatelům aktualizovat, udržovat, vytvářet a spravovat digitální obsah, aniž by se museli vrtat v programovém a html kódu nebo aniž by to musel udělat najatý programátor a vývojář.

Obvykle, pro přístup k funkcím redakčního systému (CMS), mají správci k dispozici přihlašovací stránku a navigaci do samostatné nabídky s možnostmi pro akce s konkrétním obsahem, který lze upravovat (například články, podstránky, produkty).

Existuje řada platforem redakčních systémů CMS a také existuje řada způsobů, jak to celé může vypadat. Později se dostanu k některým z nejlepších systémů, abyste je mohli zvážit pro správu vašich webových stránek.

Bez ohledu na to, jak přizpůsobený na míru nebo standardizovaný je systém, schopnost spravovat váš web a mít kontrolu nad obsahem bez kódování je důležitá a může být zásadní pro to, jak spravujete vaši prezentaci v online prostředí.

Redakční systém si představte jako takový program s administrací, kde můžete intuitivním způsobem pracovat s texty, obrázky, zvukovými stopami a video soubory, které potřebujete mít na vašich webových stránkách. A díky tomuto administrativnímu prostředí si vše upravujete sami.

Proč je správný redakční systém (CMS) tak důležitý?

Co je to CMS – Content Management System – redakční systém pro správu obsahu?
DIGIZÍN – Digitální magazín, vzdělávání, služby

Dobře navržený redakční systém je opravdu výkonný nástroj, který šetří čas, peníze a úsilí, pokud jde o možnost přidávat a aktualizovat texty, obrázky, videa, jednotlivé stránky, strukturu a důležité prvky webu / eshopu.

Dokonce i v podnikových prostředích, kde je vyžadováno častých vícestupňových kontrol různých lidí, schválení a další kroky pro konkrétní obsah před jeho uvedením do živého provozu, může být CMS se svými vestavěnými funkcemi velmi užitečný.

A nyní přidám jedno důležité doporučení: Pokud si od někoho necháte vytvořit webové stránky, je zcela nezbytné, abyste na svém webu mohli upravovat sami veškerý obsah, který potřebujete upravit. To by mělo být jedním z hlavních požadavků na firmy, agentury a freelancery, kteří vyjdou výběrovým řízením pro stavbu vašich stránek běžících na nějakém CMS.

Jak funguje redakční systém pro správu obsahu – CMS?

Jak začít spolupracovat s marketingovou agenturou (freelancerem) ?
DIGIZÍN – Digitální magazín, vzdělávání, služby

Redakční systém vám dává možnost ovlivňovat živý obsah na vašem webu pomocí integrovaných nástrojů a editoru, díky možnosti nahrávání souborů a dalších zákulisních funkcí. Když například upravujete text, budete to dělat v editoru, který má často funkce podobné programům, jako je třeba Microsoft Word. Některé systémy mají více ovládacích prvků a možností než jiné. Proto je třeba být při výběru skutečně ostražití.

Ať už upravujete text, nahráváte obrázky nebo vytváříte konkrétní podstránky vašeho webu, děláte to pomocí uživatelsky přívětivých ovládacích prvků v administraci, která provádí úpravy v databázi a souborech samotného webu. To vám umožňuje publikovat na živém webu.

Správný redakční systém tak v podstatě v řadě případů nahrazuje webového vývojáře, který by musel provádět úpravy přímo v programovém a html kódu, pokud byste chtěli dělat další a další podstránky nebo upravovat obsah za chodu.

V některých případech, pokud nemáte ovládací prvky, které chcete nebo potřebujete, můžete si je nechat přidat vývojářem nebo samotnou platformou. Ale poté již pracujete hezky sami s obsahem.

V některých případech se můžete setkat s omezeními redakčních systémů (CMS) a možná se budete muset podívat na jiné možnosti, abyste celkově dosáhli na správnou platformu pro váš web. Na výběr máte ze stovek řešení, od ověřených systémů, jakými jsou například redakční systém WordPress (pohání cca 40% celého světového webu), až po redakční systémy různých lokálních poskytovatelů a lokálních digitálních agentur s vlastním řešením.

V DIGIZÍN se specializujeme na práci s redakčním systémem WordPress, protože po letech v oboru víme, že je pro 90% všech klientských aplikací tím nejlepším dostupným řešením!

A kolik různých zaměření redakčních systémů existuje? Mezi nejčastější využití patří:

  • Obsahové weby – blogy a magazíny
  • E-commerce / e-shopy / internetové obchody.
  • Specifické aplikace a specifické funkce zaměřené např. na dary, prodej vstupenek, zákaznické portály atd.
  • Online učení a osobní rozvoj
  • Open-source – s otevřeným přístupem pro úpravy
  • Proprietární – vyrobeno na míru a na konkrétní funkčnost

V závislosti na tom, jaké typy obsahu chcete, aby váš web, e-shop nebo aplikace obsahovali, jakou úroveň zabezpečení potřebujete a jak musí být váš web integrovaný s dalšími systémy, máte různé možnosti, jak najít správnou technologii a platformu.

Existují systémy pro správu obsahu založené na technologiích nebo platformách s otevřeným zdrojovým kódem (WordPress, Drupal, atd.). Dále existují systémy postavené na uzavřených platformách založených na SaaS (software jako služba – Shopify, Wix, Squarespace, atd…). A v neposlední řadě také existují zmíněné vlastní CMS postavené u lokálních poskytovatelů.

10 nejlepších CMS podle podílu na celosvětovém trhu

  • WordPress (na tomto redakčním systému běží i náš DIGIZÍN)
  • Shopify
  • Wix
  • Squarespace
  • Joomla
  • Drupal
  • Blogger
  • Bitrix
  • Magento
  • Webflow

Je důležité říci, že zhruba dvě třetiny všech webových stránek světa využívají nějaký redakční systém pro správu obsahu (CMS). To samo o sobě by mělo potvrdit důležitost těchto systémů pro podniky a organizace po celém světě.

Nejčastější funkce systémů pro správu obsahu

proč je blogování stále důležité
DIGIZÍN – Digitální magazín, vzdělávání, služby

Existuje řada specifických funkcí správy obsahu, které jsou hlavními důvody, proč jsou CMS tak cenné. Co tedy můžete s kvalitním a dobře navrženým redakčním systémem dělat?

  • Vytvářet stránky a podstránky
  • Spravovat hlavní menu, nabídku a navigaci
  • Upravovat veškeré viditelné texty
  • Nahrávat a spravovat obrázky, videa a audio stopy
  • Spravujte informace o produktech
  • Vytvářet kontaktní formuláře
  • Editovat obsah blogu a magazínu
  • Integrovat analytické a reportovací nástroje
  • Využívat řídící panely
  • Využívat SEO a marketingové nástroje přímo v redakčním systému
  • Integrovat váš CMS redakční systém s dalšími systémy, potřebnými pro chod vaší firmy
  • Můžete mít přímo v CMS i některé schvalovací procesy.
  • Můžete mít i zabezpečení a podporu třetích stran přímo ve vašem CMS.

V závislosti na tom, jaké jsou priority pro vaše potřeby digitálního obsahu v online prostředí a na vlastní povaze těchto potřeb, můžete upřednostnit některé faktory před ostatními.

Měli byste využít CMS postavený na míru nebo použít univerzální redakční systém?

SEO – Optimalizace pro vyhledávače
DIGIZÍN – Digitální magazín, vzdělávání, služby

Před více než dvaceti lety by byly vaše možnosti omezené a pravděpodobně byste se dívali na vlastní CMS, jako na vaši nejlepší (nebo jedinou) možnost. Exploze možností a míra systémů pro správu obsahu posunula rozhodování při plánování CMS z „pokud“ na „jaký typ“.

V mnoha případech je open source CMS (např. WordPress) nejlepší pro obsahové weby, nákupní weby a ty, které nevyžadují neobvyklou úroveň přizpůsobení. Open-source CMS může poskytnout mnoho možností přizpůsobení pomocí zásuvných modulů nebo vlastního kódu pro vytvoření potřebných funkcí a integrací.

Pokud však máte velmi, velmi, velmi (a ještě jednou velmi) unikátní produkt, službu nebo webovou aplikaci, může se vám hodit vytvoření vlastního CMS, navrženého jednoúčelovým způsobem na míru. Důvody mohou být: nedostatek existujících nezbytných open-source technologií, jedinečné potřeby integrace, jedinečné funkce nebo potřeba omezit přístup a mít uzavřené systémy z bezpečnostních důvodů. Jinak ale doporučujeme (na cca 90% aplikací) využít právě ověřených redakčních systémů.

Výzvy při výběru správného redakčního systému.

LinkedIn uvádí 3 nové aktualizace pro stránky firemních profilů svých uživatelů.
DIGIZÍN – Digitální magazín, vzdělávání, služby

CMS všech typů vyžadují občasný technický dohled a technická opatření k udržení zabezpečené stránky a bezvadného chodu. Mezi nejčastější nástrahy patří nemožnost pravidelné aktualizace, případně přidání nevhodného zásuvného modulu (pluginu s nějakou rozšiřující funkcionalitou).

CMS mohou mít rizika týkající se kódu a databáze, pokud nejsou pravidelně aktualizovány a udržovány, aby zůstaly o krok před všemi známými chybami v zabezpečení. CMS s otevřeným zdrojovým kódem může mít zastaralé jádro a pluginy. Proto si vždy ověřte, že se vaše řešení bude aktualizovat v průběhu dlouhých let, aby bylo technologicky na špici a bez bezpečnostních hrozeb.

Kromě zabezpečení je zde také potenciální problém, pokud máte příliš mnoho pluginů a doplňků, které nelze správně technicky spravovat. Změna nastavení v jednom pluginu může například rozbít „něco jinde“ na webu. Kontrola kvality a správa zásuvných modulů od poskytovatelů třetích stran může být náročná operace a u tohoto doporučujeme využít služeb odborníků se znalostí daného redakčního systému. Pokud jde o redakční systém WordPress, rádi se vám o technickou správu webu postaráme.

Nejlepší systém pro správu obsahu, jak jej vybrat?

DIGIZÍN - Digitální magazín, vzdělávání, služby
DIGIZÍN – Digitální magazín, vzdělávání, služby

Je pro mě těžké vám objektivně říct, jaký je nejlepší CMS. Jak jsem již poznamenal dříve, cílem je najít to nejlepší pro potřeby daného projektu.

Nejoblíbenějším CMS na světě je WordPress. Je to moje oblíbená a primární technologie, kterou můj tým používá k vytváření webových stránek, takže si můžete všimnout, že jsem asi lehce zaujatý vůči jiným systémům. U WordPress jsme v průběhu let zjistili, že je dostatečně robustní, aby mohl dělat téměř vše, co potřebujeme.

Je uživatelsky přívětivý, umožňuje provádět veškerou SEO optimalizaci, kterou v něm potřebujeme a lze jej integrovat s celou řadou dalších technologií. Má větší možnosti než platformy jako Squarespace, Wix a základní systémy pro správu obsahu. To znamená, že jak rostou vaše potřeby, můžete toho udělat s tímto CMS mnohem více, nejsou téměř žádná omezení – pokud se ví jak.

Existují však aplikace pro „lehčí“ systémy. Není zde jednoznačná odpověď. Vždy bych ale při výběru začal se systémem WordPress a pokud nebude umět váš požadavek, šel bych v hledání dále.

Zatímco WordPress je skvělý i pro elektronický obchod s pluginem WooCommerce, je třeba říci že pro e-shopové řešení bych klidně nabídl i český systém Shoptet.

Opět platí, že „nejlepší“ CMS je subjektivní pojem. Při výběru budete chtít určit, které funkce, škálovatelnost, snadnost použití a náklady jsou vhodné pro vaše potřeby v oblasti digitální přítomnosti. Nakonec musíte zvážit konkrétní faktory související s vaší situací:

  • Jak dobře je CMS podporován/aktualizován?
  • Počet pluginů nebo rozšíření, které jsou k dispozici a/nebo které potřebujete spravovat.
  • Náklady na licence, hosting, správu a celkovou průběžnou údržbu, jak krátkodobě, tak průběžně.
  • Vaše konečné cíle a návratnost investic, které vám web musí poskytnout.
  • Příležitosti a omezení pro SEO, marketing, přizpůsobení a škálování podle konkrétních systémů.
  • Další jedinečné aspekty týkající se vašeho podnikání nebo organizace. Na vše si musíte udělat řádnou přípravu, ideálně s odborníkem.

Nejlepší redakční systém (CMS) pro váš marketing

Co je to vlog a proč je vlogování dnes tak populární?
DIGIZÍN – Digitální magazín, vzdělávání, služby

Pokud jde o marketing, pokud děláte jakýkoliv typ digitálního marketingu, musíte se ujistit, že zvolený systém pro správu obsahu (CMS) podporuje vaše připravované marketingové a reklamní kampaně.

Otázky, které je třeba si položit, zahrnují:

Pokud je pro vás některá z těchto věcí důležitá, vyberte si platformu, která vás neomezuje. Často se například setkáváme s klienty frustrovanými limity jednodušších systémů pro správu obsahu, kteří nakonec musí znovu investovat do nového webu a platformy (např. přechod z lokálního systému na WordPress).

To je to, co se může stát, když nemyslíte dostatečně dopředu nebo se předem nezeptáte na správné otázky před samotným vytvořením webu na konkrétní platformě.

A jaký závěr z tohoto plyne?

Je velmi důležité porozumět tomu, jak systémy pro správu obsahu (CMS) fungují, proč jsou důležité pro vaše podnikání a jak vybrat ten správný pro potřeby vašeho podnikání. Změna platformy po založení vašeho webu a obsahu může být časově náročná a nákladná.

Doporučuji projít důkladným přípravným procesem, abyste zjistili, co je pro vás to pravé. Uvažujte krátkodobě, tak i dlouhodobě, abyste učinili tu nejlepší investici a rozhodnutí pro podnikání na dlouhé roky dopředu.

Kontaktujte nás. Společně dokážeme velké věci.

Zaujal vás tento příspěvek a chtěli byste dodatečné informace, konzultaci nebo pomoc? Spojte se s námi na telefonu 737 444 661, emailem info@digizin.cz nebo využijte naši kontaktní stránku.

David Groh - jednatel DIGIZÍN
Publikoval: David Groh Provozovatel DIGIZÍN
Jsem také na síti:
Publikuju online kurzy, články, podcasty, videa a rozhovory - o online podnikání, online marketingu, digitálních dovednostech a osobní produktivitě Přináším lidem ověřené a praktické informace! Takové informace, které skutečně pomáhají! Protože online nástroje, online marketing, automatizace a digitální aplikace přináší nečekané příležitosti!