Technické SEO – co znamená tento pojem? Proč je součástí optimalizace webových stránek?

Technické SEO je celkem náročná disciplína a doporučuji ji dělat znalým lidem. Jedná se o souhrn mnoha aktivit, ke kterým je třeba řady zkušeností i řady nástrojů.

David Groh
Publikoval: David Groh
17 minut čtení
Co je to disruptivní marketing? Jak na marketingovou kampaň založenou na tomto principu?
DIGIZÍN - Digitální magazín, vzdělávání, služby

SEO je dlouhodobá a řízená aktivita, skládající se z desítek až stovek úkonů, které mají za cíl přivádět dostatečnou návštěvnost lidí z vyhledávačů, kteří právě hledají služby a produkty, kterými se zabýváte i vy.

Jednou z oblastí optimalizace pro vyhledávače je i tzv. Technické SEO, které se může řadit k základu celé vaší SEO strategie. Jedná se totiž o správné technické fungování internetových stránek z pohledu vyhledávačů (a v některých aspektech i z pohledu lidí).

Pokud totiž nejsou vaše stránky navrženy, postaveny a strukturovány správně (po technické stránce), vyhledávače budou mít velké problémy s procházením a indexováním obsahu ze stránek, které provozujete.

Technické SEO je opomíjenou disciplínou mnoha “odborníků”.

Řada agentur, poskytovatelů SEO služeb, SEO konzultantů a online marketingových manažerů často ignoruje technické aspekty webů a optimalizace pro vyhledávače, což je samozřejmě dost zásadní chybou. Protože vynakládáte čas, energii a peníze, abyste dosáhli na svém webu dostatečné návštěvnosti. V nejhorším scénáři, při špatné technické optimalizaci, mohou být vaše internetové stránky dokonce pro vyhledávače špatně dohledatelné nebo dokonce neviditelné. Proto je nutné se technickému SEO dostatečně a pravidelně věnovat.

Webové stránky, eshopy a aplikace jsou vlastně takovým programem běžícím v internetovém prohlížeči. Jedná se tak o technické platformy, které musí být správně postavené. A právě technické SEO může objevit mnohé nedostatky. Pojďme si o tom říci více v dnešním příspěvku, ve kterém vám postupně vyjmenuji oblasti, kterým byste se měli věnovat.

A pokud potřebujete odborníky, kteří vám poskytnou služby technického SEO, jsme tu pro vás, v rámci našich služeb.

A nyní se již pojďme podívat na jednotlivé oblasti technického SEO – vezměme ty nejdůležitější.

1 – HTTPS – mějte vaše internetové stránky na protokolu HTTPS.

připomenutí nejběžnějších hrozeb atakujících internetové stránky
DIGIZÍN – Digitální magazín, vzdělávání, služby

Co je to ten HTTPS? Z anglického Hypertext Transfer Protocol Secure (HTTPS). Jedná se o standardní protokol pro přenos dat – dříve byl používaný HTTP. To písmeno S na konci této zkratky je poměrně důležité. Protože tato technologie nově rozšiřuje zabezpečení datových přenosů o propojení protokolem SSL nebo protokolem TLS.

Protokol HTTPS umožňuje šifrovanou komunikaci a zabezpečené spojení mezi vzdáleným uživatelem (například návštěvníkem vašeho webu) a webovým serverem, který hostuje (fyzicky provozuje) vaše internetové stránky.

A jak tedy to poznáte, že vaše stránky běží protokolu HTTPS, což je mimochodem jeden z důležitých signálů pro vyhledávače a jejich algoritmy hodnocení? Můžete to vidět sami, když se připojíte s prohlížečem k nezabezpečeným internetovým stránkám, tak vám prohlížeč zakřičí že se jedná o nebezpečnou webovou stránku. Veškerá komunikace mezi vaším počítačem a daným serverem s danou webovou stránkou je v podstatě otevřená pro jakékoliv odposlechy.

Na takovém nezabezpečeném provozu může kdokoliv zachytit datový provoz. Což může být velmi nebezpečné například u internetových obchodů, kde zadáváte informace o sobě a o platební kartě. Je to tedy hlavně nebezpečné na webech, kde se pracuje s citlivými informacemi uživatelů.

Zabezpečený certifikát lze dnes získat zadarmo u vašeho poskytovatele hostingu a registrátora vaší domény – rádi vám s tímto úkonem pomůžeme, pokud si nebudete vědět rady – kontaktujte nás.

Když je u internetové stránky správně doplněn bezpečnostní certifikát (například https://digizin.cz), je spojení mezi vaším počítačem a naší webovou stránkou šifrováno. Takže nyní si naše stránky prohlížíte v bezpečí. Nikdo nemůže číst provoz nebo vidět jakákoliv data, která u nás zadáváte a která jsou mezi vámi a námi přenášena. To je praktická ukázka HTTPS protokolu.

Protokol HTTPS využívá TLS (Transport Layer Security), se 3 vrstvami ochrany:

  • Šifrování dat: Šifruje přenášená data, a tak jsou chráněna proti sledování někým třetím.
  • Hlídání integrity dat: Veškerá data nelze během samotného přenosu nijak změnit ani poškodit, to je totiž neustále a průběžně hlídáno. To, co se vysílá, to stejné se musí i přijmout.
  • Ověřování: Uživatelé komunikují s danými internetovými stránkami a mají ochranu proti útokům na trase přenosu.

2 – Rychlost načítání internetových stránek je velmi důležitou oblastí technického SEO.

Technické SEO - co znamená tento pojem? A proč se jedná o velmi důležitou součást optimalizace pro vyhledávače?
DIGIZÍN – Digitální magazín, vzdělávání, služby

Od HTTPS se nyní přesuneme k rychlosti načítání internetových stránek. Jedná se o velmi důležitou oblast. Zcela logicky, nikdo z lidí nechce prohlížet internetové stránky, které se plouží jako hlemýžď, u kterých musíte na každé načítání dlouho čekat.

Údaje, které jsme dohledali uvádí, že cca polovina všech uživatelů chce, aby se webové stránky načetly svižně, ideálně pod 2 sekundy. Data z různých zdrojů také ukazují, že každou další vteřinu, kdy lidé čekají, klesá konverzní poměr až o cca 20%. A to je opravdu velký pokles splněných cílů návštěvníky webu. To opravdu nechce žádný provozovatel podnikání v online prostředí.

Pokud se vaše stránky načítají rychle, je pravděpodobné, že návštěvníci navštíví více stránek a více se s vámi propojí. Rychlost načítání internetových stránek je také důležitou oblastí pro vyhledávače. Právě rychlost je dalším z mnoha hodnotících faktorů u algoritmů u vyhledávačů.

Rychlost načítání vašeho webu můžete otestovat přes nástroj WebPageTest nebo GTMetrix, případně nástrojem Google PageSpeed Insights.

Pro hodnocení rychlosti vašich internetových stránek se věnujte 3 základním oblastem.

  1. Sledujte čas, než začne reagovat server s vašimi internetovými stránkami, tedy odezvu serveru. Náš DIGIZÍN je aktuálně u WEDOS a poslední dobou jejich odezvy serverů jsou bídné, proto budeme muset tuto otázku v dohledné době začít intenzivně řešit.
  2. Dále se dívejte na celkový čas stahování stránky. To znamená, jak dlouho trvá úplné stažení všech prvků stránky.
  3. A ještě se podívejte se na celý čas vykreslování. To znamená, jak dlouho trvá stahování a vykreslení do finálního vizuálního dokončení.

Pokud potřebujete pomoci s rychlostí vašeho webu nebo eshopu, kontaktujte nás, rádi pomůžeme.

3 – Soubor Sitemap.xml prostě mít musíte pro vaše lepší SEO

Společnost Meta umožňuje značkám hledat ukradený obsah na Facebooku a Instagramu.
DIGIZÍN – Digitální magazín, vzdělávání, služby

Jeden ze způsobů, jak mohou roboti vyhledávačů objevit a sledovat vaše internetové stránky, jsou právě soubory Robots.txt a Sitemap.xml, které jim naservírujete. Roboti prochází interní odkazy na vašich stránkách, přesouvají se z jedné stránky na druhou a při tom objevují váš obsah, ať již ten nový nebo ten aktualizovaný. A je dobré jim to ještě ulehčit.

Mapa stránek – Sitemap.xml

Ta je pro roboty – ne pro lidské návštěvníky a jedná se o seznam všech vašich podstránek. Tento dokument (soubor) je ve formátu XML a usnadňuje vyhledávacím robotům procházení vašeho webu při indexaci. V případě našeho webu vypadá xml mapa takto.

Existují také HTML mapy stránek

V tomto případě se jedná o lidmi viditelnou stránku, kde je vizuálně zpracovaný seznam všech vašich podstránek. Tento seznam je klikatelný a po kliknutí na každou položku se dostanete na konkrétní podstránku webu.

Soubor Sitemap.xml se do Google může vložit díky službě Google Search Central. Kdykoliv pracujete na optimalizaci pro vyhledávače (u jakéhokoliv webu), měli byste se přihlásit do služby Search Central. Vždy zkontrolujte, že je soubor Sitemap.xml odeslán a indexován.

4 – Robots.txt – nezapomeňme na další důležitý soubor

SEO – Optimalizace pro vyhledávače
DIGIZÍN – Digitální magazín, vzdělávání, služby

Definice Robots.txt … Jedná se o takový standard používaný internetovými stránkami při komunikaci s internetovými roboty. Soubor informuje roboty o tom, které oblasti webu by se neměly zpracovávat, procházet ani skenovat. V podstatě tam je napsáno, kam mají roboti zákaz vstupu. Jedná se o textový soubor uložený v kořenovém adresáři vašeho webu.

Pokud nechcete, aby roboti vyhledávačů (a jiní roboti) procházely nějakou konkrétní stránku, můžete do souboru robots.txt napsat zápis, který toto definuje. Robots.txt využijete, chcete-li zablokovat stránky nebo části webu, např. adresář s administrativní sekcí webu.

5 – URL adresy a jak je vytvářet pro lepší optimalizaci?

Detail služby - Optimalizace pro vyhledávače - SEO
DIGIZÍN – Digitální magazín, vzdělávání, služby

Chcete-li ladit optimalizaci pro vyhledávače k dokonalosti, musíte také přemýšlet nad jednotlivými URL adresami vašeho webu. Je důležité vytvářet URL adresy, které jsou zaměřeny na klíčová slova a fráze. Takové adresy musí být jedinečné a musí mít správnou délku.

Za lomítkem obvykle bývá více slov. Tato slova oddělujeme vždy pomlčkou, aby to bylo dle nejlepších SEO postupů! Při tvorbě URL vynechte spojky a předložky, případně vynechte číslice, protože to není u URL důležité, ani pro lidi, tak ani pro roboty. Jedná se o tzv. Stop slova. Navíc se chcete dostat do délky URL adresy (ideálně do 75 znaků), aby to byla ta Ťip Ťop URL adresa, po které toužíme.

Pokud to jen jde, nikdy neměňte v průběhu času URL adresu. V dokonalém světě URL nikdy neměníme! Google přiřazuje autoritu stránce, takže nechcete změnou URL přijít o již získanou úroveň hodnocení. Nechcete ani přijít o možné zpětné odkazy, které na tuto stránku mohou mířit. Když změníte URL, tak zpětný odkaz přestane fungovat. Jistě nechcete, aby se návštěvníci díky změně URL ocitli na stránce s chybovou hláško 404 – stránka neexistuje.

V případě, že z nějakého důvodu URL adresu stránky změníte, nastavte si přesměrování ze staré URL adresy na novou URL adresu. Přesměrováním informujete vyhledávače, že stránka byla přesunuta na novou adresu. Pro lidi to je pohodlné, změněnou URL ani nepostřehnou při načtení obsahu. Navíc vyhledávače původní hodnocení staré stránky předají té nové.

Existuje více typů přesměrování, ale pro optimalizaci pro vyhledávače mějte na paměti 2 z nich. Prvním přesměrování je s kódem 301 – to budete používat téměř v každém případě. Přesměrování s kódem 301 informuje vyhledávač, že se stránka natrvalo přesunula na novou URL adresu.

V určitých případech můžete také použít přesměrování s kódem 302, což je dočasné přesměrování. Toto přesměrování nikdy nepoužívejte u dlouhodobého nebo trvalého přesměrování.

Existují i další stavové kódy: 200, 301, 302, 404, 500, 503. Každá jedna konkrétní internetová stránka vašem webu vrací pokaždé stavový kód vyhledávači, robotovi nebo prohlížeči, který poslal požadavek na hostující server. Tyto stavové kódy mohou ovlivnit SEO signály, které ovlivňují algoritmy vyhledávačů.

Kód 200 znamená, že vše je v pořádku. Stránka pracuje tak, jak má – je možné ji indexovat.

Kód 301 říká, že stránka byla přesunuta na novou adresu. Robot bude procházet a indexovat novou stránku. Prohlížeč přesměruje návštěvníky a zobrazí jim novou stránku.

Kód 302 říká, že stránka byla přesunuta na novou adresu pouze na dočasnou dobu. Robot bude procházet a indexovat novou stránku. Prohlížeč přesměruje návštěvníky a zobrazí jim novou stránku.

Kód 404 znamená, že daná stránka neexistuje. Vyhledávače tak vynechají stránku z indexu a prohlížeč zobrazí stránku „404 – not found“.

Chyba 500 znamená chybu serveru. Pro roboty a internetové prohlížeče tak není nic viditelné.

Chyba 503 znamená stav “dočasně nedostupné“ – informuje uživatele a roboty, že se stránka později opět zobrazí.

Pravidelně dělejte technický audit stránek a kontrolujte stavové kódy všech podstránek, jsou-li v pořádku.

6 – Duplicitní obsah zásadně kazí optimalizaci pro vyhledávače.

LinkedIn uvádí 3 nové aktualizace pro stránky firemních profilů svých uživatelů.
DIGIZÍN – Digitální magazín, vzdělávání, služby

Duplicitní obsah můžete vytvořit kopírováním obsahu z jiných internetových stránek a zdrojů. To je zcela jasné a jedná se o vědomé kopírování a vytváření duplicit, které nejčastěji vidím na eshopech, kdy se provozovatelé obchodů vůbec nezabývají popiskem u produktů a přebírají jej z popisků výrobců (nebo konkurence). A tím, že to dělá mnoho prodejců, tak společně vytvářejí duplicity a poté se diví, že je vyhledávače nemají rádi a musí si návštěvnost tvrdě platit reklamou.

Dejte si tu práci a vytvářejte si své originální texty! Navíc lidé, pokud se u vás nedozvědí nic víc, než u dalších desítek jiných prodejců, tak asi nebudou mít příště mnoho důvodů chodit právě k vám.

Tvrdou pravdou také je, že duplicity si často způsobíte neúmyslně díky špatným technickým opatřením na internetové stránce. Mnohokrát to je problém kanonizace URL adres vašeho webu. O kanonizaci URL adres si povíme více v některém z dalších příspěvků – až jej vytvořím, dám sem odkaz. 🙂

7 – Strukturovaná data – lépe popisují každou vaši podstránku.

LinkedIn uvádí 3 nové aktualizace pro stránky firemních profilů svých uživatelů.
DIGIZÍN – Digitální magazín, vzdělávání, služby

Strukturovaná data jsou určité části kódu na každé internetové stránce. Tento kód pomáhá vyhledávačům lépe pochopit smysl informací. Strukturovaná data informují vyhledávače o tom, co váš obsah vlastně znamená. Pomáhají pochopit kontext vašeho obsahu. Kromě toho, že strukturovaná data vyhledávačům pomáhají porozumět kontextu obsahu, pomáhají také s výsledky na SERP stránce.

Nejpoužívanější strukturovaná značka dat pro SEO je Schema.org, kdy jednotlivá schémata můžete přidávat téměř ke všem typům dat, které máte na vašem webu. Mohou to být například recenze, články, recepty, hodnocení, produkty, události, informace o místní firmě a podobně. Takových schémat dat jsou až stovky.

Další formou strukturovaných dat v online prostředí jsou Open Graph (pro Facebook) a Twitter Cards (pro Twitter).

Jako příklad strukturovaných dat uvedu informace o otevírací době u firem a provozoven. Když použijete strukturovaná data, vyhledávače uvidí otevírací dobu a mohou ji ukázat v detailu vaší firmy na stránce výsledků vyhledávání SERP. Google umí číst i nestrukturovaná data, ale jistě dá přednost si informace vyčíst ze standardizovaného zápisu (kódu).

A jak dnes zakončit téma technického SEO?

Technické SEO je už celkem náročná disciplína a doporučuji ji dělat znalým lidem. Jedná se o souhrn mnoha aktivit, ke kterým potřebuje i řadu nástrojů a programů.

David Groh - DIGIZÍN
Publikoval: David Groh Provozovatel DIGIZÍN
Jsem na sítích
Publikuju online kurzy, články, podcasty, videa a rozhovory - o podnikání, online marketingu, komunikaci a prodeji. Přináším lidem své znalosti, zkušenosti, ověřené a praktické informace! Takové informace, které jdou do detailu a skutečně pomáhají! Protože online nástroje, online marketing a digitální aplikace přináší nečekané příležitosti!