Jak správně smazat zastaralý obsah na webu, aby to neovlivnilo hodnocení vyhledávačů?

Audit zastaralého obsahu na webových stránkách může být užitečným postupem pro udržení vaší internetové stránky aktuální a relevantní. Následující informace našeho článku mohou být nápovědou, která vám pomůže provést základní audit zastaralého obsahu webu / eshopu.

David Groh
Publikoval: David Groh
10 minut čtení
Jak vyčistit zastaralý obsah internetových stránek, aniž by to negativně ovlivnilo hodnocení vyhledávačů?
DIGIZÍN - Digitální magazín, vzdělávání, služby

Ne všechen obsah, který vytvoříte na vašem webu, je si sobě rovný. A taková nerovnost mezi jednotlivým obsahem webu se mění v čase. Může se také stát, že máte zastaralý obsah na mnoha podstránkách vašeho webu.

Občas dostáváme od našich klientů a hostů našich kurzů takovýto dotaz: Můj web je skoro 10let starý. Obsahu je tam máme spoustu. Hodně z našeho obsahu ale nepodává dobrý výkon. Jak mám efektivně vyčistit zastaralý a nefungující obsah, který nemá výkon, aniž by nám to ovlivnilo dlouhodobě budované hodnocení u vyhledávačů?

Na rozdíl od toho, co vám říkají někteří odborníci na SEO, já vám povím jednu pravdu o obsahu: více obsahu není vždy lepší. Když jedete na kvantitu a ne na kvalitu, tak si zase tak moc nepomůžete. Ani u lidí, ani u vyhledávačů. Kvalita obsahu je jediná správná možnost, i když takový obsah budete třeba tvořit pomaleji. Nemusíte mít tisíce podstránek a tisíce příspěvků, stačí mít třeba jen desítky nebo nižší stovky podstránek s opravdu velmi kvalitním obsahem.

Rozhodnutí správců starších webů a eshopů, jaký obsah ponechat, který obsah upravit a který obsah vyhodit úplně, je důležitým krokem, protože aktuální, relevantní a hodnotný obsah je páteří každé webové stránky a je nezbytný pro zvýšení návštěvnosti, zapojení a konverzí.

Ne každý vytvořený obsah je si sobě rovný, jak jsem zmínil v úvodu článku. Některé podstránky mohou být v čase zastaralé, irelevantní nebo s nevýkonným obsahem. A takové podstránky mohou bránit celkovému úspěchu vašeho webu / elektronického obchodu. Proto je potřeba s nimi něco správného udělat. A dnes se podíváme na to, co to znamená s nimi něco udělat.

Zastaralý obsah často škodí vašemu webu / eshopu.

Analýza klíčových slov – vysvětlení pojmu + základní průvodce analýzou klíčových slov.
DIGIZÍN – Digitální magazín, vzdělávání, služby

Chcete-li efektivně vyčistit neužitečný obsah vašich webových stránek, prvním krokem je provedení auditu zastaralého a nerelevantního obsahu. Takový obsahový audit není zase tak složitá věc. Zahrnuje analýzu obsahu vašeho webu a posouzení výkonu, relevance a kvality jednotlivých podstránek.

Můžete použít různé metriky, jako je návštěvnost, míra okamžitého opuštění a zapojení na konkrétních podstránkách, abyste zjistili, které stránky si vedou dobře a které ne. Jakmile určíte stránky, které si nevedou dobře, je důležité seřadit je podle jejich důležitosti pro váš web.

U stránek, které sice nepřinášejí návštěvnost nebo konverze (jsou na první pohled na vyřazení), ale jsou stále z různých důvodů důležité pro celkové cíle vašeho webu, může vnikat potřeba upřednostnit je a zachovat před jinými stránkami, které také nepodávají dobrý výkon, ale nejsou zase tak důležité pro celý váš projekt a podnikání.

Proto musíte jít stránku po stránce a definovat její důležitost, i když zrovna nepřináší správné výkony. Pokud je důležitá, tak ji musíte zachovat a zaktualizovat. Pokud není důležitá pro váš web a projekt, můžete ji smazat. Avšak pozor, mazání stránek má jednu důležitou okolnost. Starou URL adresu (té mazané stránky) musíte přeměřovat na nějakou novou URL adresu, s relevantním obsahem.

Rozdělte si váš obsah na nadčasový a obsah citlivý na běh času.

Služby DIGIZÍN - SEO, PPC, Online marketing, copywriting, magazín, inzerce, PR, vzdělávání
DIGIZÍN – Digitální magazín, vzdělávání, služby

U každé vaší podstránky je důležité zvážit, zda je stránka evergreenem nebo časově citlivá. Nadčasový obsah můžete v průběhu času aktualizovat a znovu používat, přičemž možná budete muset odstranit obsah citlivý na čas.

Po určení priority obsahu se můžete rozhodnout, jakou akci s každou konkrétní stránkou podniknete. U stránek, které jsou stále relevantní, ale nemají dobrý výkon, doporučuji aktualizovat je novými informacemi, obrázky, videem, zvukovou stopou, abyste zlepšili jejich výkon.

A jak jsem zmínil o trochu výše. U stránek, které jsou zastaralé nebo již nejsou relevantní, může být nejlepší je úplně odstranit. Při odstraňování obsahu implementujte přesměrování se stavem 301 na relevantní nové stránky, abyste zajistili, že se neztratí žádné existující zpětné odkazy směřující na starou stránku a také že se neztratí získané hodnocení u vyhledávačů, dané staré stránky. To znamená, nikdy nemažte žádnou URL adresu (stránku), aniž byste na ní nenastavili přesměrování na novou URL adresu (stránku).

Sledujte, analyzujte a vyhodnocujte aktualizovaný obsah.

Chcete si vytvořit vlastní podcast?
DIGIZÍN – Digitální magazín, vzdělávání, služby

Po vyčištění a aktualizování zastaralého obsahu je důležité sledovat hodnocení ve vyhledávačích, abyste si ověřili, že vaše změny nebudou mít negativní dopad na vaše dlouhodobé snažení v SEO oblasti. Nedívejte se ale jen na žebříčky v Google Analytics 4.

Procesy optimalizace obsahu mohou ovlivnit provoz na webu, konverze, navigaci lidí a další věci, které ovlivňují vaše celkové úsilí o optimalizaci webu. Pokud dojde k poklesu návštěvnosti, možná budete muset přehodnotit další změny.

Je však důležité řešit všechno s klidnou hlavou! Než zahodíte vaše optimalizační úsilí při pozorování poklesů, ujistěte se, že změny, které jste provedli, skutečně způsobují daný pokles – a ujistěte se, že tyto změny jsou v indexu vyhledávačů stabilní. Protože na pokles mohou mít vliv i jiné věci, než jen ta vaše provedená aktivita spojená s čištěním zastaralého obsahu.

Pamatujte, že po vyčištění obsahu může nějakou dobu trvat, než se vaše hodnocení u vyhledávačů stabilizuje, takže je důležité abyste byli trpěliví a sledovali výkon webu v průběhu delšího času.

Chcete-li dále optimalizovat správu zastaralého obsahu webu, využijte také službu Google Search Central k identifikaci stránek s vysokým počtem zobrazení, ale nízkou mírou prokliku. Takové stránky mohou těžit z aktualizace obsahu a optimalizace, které děláte za účelem zlepšení výkonu. Například pro zlepšení míry prokliku ve vyhledávání můžete vylepšit Meta titulek a Meta popisek, tak by snippet ve vyhledávání lákal lidi více k prokliku k vám.

Sloučení stránek, které pokrývají podobná (nebo stejná) témata, do jedné komplexní stránky může zlepšit uživatelský dojem a pomoci vyhnout se kanibalizaci klíčových slov.

Kanibalizace klíčových slov je takový stav, kdy na nějaké konkrétní klíčové slovo a frázi máte na webu jako dopověď několik různých stránek. A to mate jak lidi, tak hlavně roboty vyhledávačů.

Shrnutí aktivit spojených s čištěním zastaralého obsahu.

Doporučené postupy pro optimalizaci obrázků ve vyhledávání Google.
DIGIZÍN – Digitální magazín, vzdělávání, služby

Audit a revize zastaralého obsahu na webových stránkách může být užitečným nástrojem a postupem pro udržení vaší webové stránky aktuální a relevantní. Následující krátký seznam vám pomůže provést základní audit.

  • Určete, které stránky chcete auditem zahrnout: Zvažte, které stránky jsou pro vaše publikum stále relevantní a které jsou již zastaralé. Zastaralé stránky mohou být například ty, které jsou starší než dva roky od data publikace nebo ty, které nebyly aktualizovány déle než rok.
  • Sběr dat: Použijte nástroje jako Google Analytics, abyste získali data o tom, jaké stránky na vašich webových stránkách jsou nejnavštěvovanější a kolik času návštěvníci tráví na těchto stránkách. Můžete také provést průzkum mezi uživateli vašich webových stránek a zeptat se jich na názor na určité podstránky.
  • Zhodnoťte kvalitu obsahu: Zkontrolujte kvalitu obsahu na každé stránce. Je aktuální a relevantní? Je daný obsah přínosný pro vaše publikum? Pokud ne, může být stránka kandidátem na odstranění nebo na aktualizaci?
  • Vyberte stránky ke zpracování: Po zhodnocení kvality obsahu vyberte stránky, které chcete aktualizovat nebo odstranit. Můžete také zvážit, zda tyto stránky sloučit s jinými stránkami. Obsah nemusíte jenom mazat, ale můžete jej šikovně přesunout do jiné podstránky.
  • Zpracujte stávající stránky: Aktualizujte obsah stránek, které potřebují tuto akci a odstraňte ty, které již nejsou relevantní. Ujistěte se, že odkazy na odstraněné stránky jsou přesměrovány na relevantní stránky (přesměrování 301 – trvalé přesměrování), aby uživatelé nezískali chybovou stránku 404.
  • Nastavte si plán na pravidelný audit a vyhodnocení aktivit: Audit zastaralého obsahu by měl být pravidelně prováděn, aby vaše webové stránky zůstaly relevantní a aktuální. Nastavte si plán na pravidelný audit a zvažte využití nástrojů pro sledování a vyhodnocování obsahu vašich webových stránek.

Pokud vás toto téma zaujalo a chtěli byste další informace nebo pomoc, kontaktujte nás prosím.

David Groh - DIGIZÍN
Publikoval: David Groh Provozovatel DIGIZÍN
Jsem na sítích
Publikuju online kurzy, články, podcasty, videa a rozhovory - o podnikání, online marketingu, komunikaci a prodeji. Přináším lidem své znalosti, zkušenosti, ověřené a praktické informace! Takové informace, které jdou do detailu a skutečně pomáhají! Protože online nástroje, online marketing a digitální aplikace přináší nečekané příležitosti!