Není potřeba profesionálního ekonoma, aby vám předpověděl, že globální trhy aktuálně směřují k poklesu a že recese je na vzestupu. Vidíme to každý den ve zpravodajství v našich televizích, zpravodajských magazínech i v rozhlase.
V posledním roce se míra inflace vyšplhala k rekordním hodnotám v celé Evropské unii a ne jinak je tomu i v naší malé zemi. MMF předpovídá, že to nejhorší teprve přijde. Lidé všude pociťují tíseň vysokých cen energií, rostoucích cen potravin a vlastně všech komodit běžného života. A jak náklady rostou, mnoho podniků se připravuje utáhnout si opasky, snížit zbytné výdaje a překonat bouři, dokud se globální trhy neobrátí zpět a neuklidní se.
Když se nyní budete snažit snížit výdaje ve své vlastní společnosti, může být velmi lákavé snížit rozpočet na reklamu a marketing. Ale to by byla obrovská chyba!
Tím, že eliminujete nebo dokonce zcela zrušíte marketingové úsilí, poškodíte růst a retenci vaší zákaznické základny. Nové zákazníky bude těžší oslovit bez promyšlených marketingových aktivit, zatímco stávající zákazníci nebudou vědět o nových produktech, službách a nabídkách.
Pamatujte, že marketing je investice – nikoli výdaj. A v době ovládané internetem to platí zejména o optimalizaci pro vyhledávače (SEO) a samotném marketingu ve vyhledávačích. Pokud tedy uvažujete o snížení rozpočtu na SEO, nedělejte to! Vážně, ani na to nemyslete! SEO může i nadále posouvat vaše podnikání, i když jiné růstové iniciativy jsou v nedohlednu.
V tomto článku si ukážeme, proč by mělo být SEO důležitou součástí vašeho marketingového plánu, bez ohledu na ekonomické podmínky, které válcují aktuální svět.
Proč se výsledkům SEO aktivit daří i v době hospodářské krize?

Když přijdou těžké časy, musíte najít vyšší efektivitu, vaše vynaložené peníze se musí více snažit a vy musíte pracovat víc a víc. V marketingu se vyplatí jen málo kanálů komunikace více, než je právě oblast u hledání produktů a služeb.
Jak to vím? Protože ekonomiky jsou cyklické a toto není naše první recesní rodeo. V éře SEO (tj. zhruba od roku 1991) jsme měli tři významné recese. Během této doby bylo zjištěno, že SEO stále funguje i těžkých časech. To lze přičíst několika důvodům, například:
SEO je flexibilní – I když jste malá ryba a soutěžíte se silným konkurentem, který v oboru dominuje, SEO vám poskytuje flexibilitu při získávání nových zákazníků. Long-tail klíčová slova vám pomohou zacílit na velmi konkrétní vyhledávání. Místní a lokální vyhledávání pomáhá lidem ve vaší oblasti najít vás. A pravidelně aktualizované webové stránky dávají návštěvníkům vědět, že se vám daří (nebo se alespoň udržujete při životě), a to navzdory většímu ekonomickému vytížení díky dění v okolním prostředí.
SEO si dobře rozumí s dalšími aktivitami – SEO se hodí k vašemu Facebooku, Instagramu, LinkedInu, prostě k jakémukoliv jinému komunikačnímu kanálu a pomůže vaší firmě objevit se na těch správných místech při vyhledávání služeb a produktů, které korespondují s vámi. To vytváří vstupní marketingový trychtýř jen tím, že zaujímáte optimální přístup k věcem, které pravděpodobně již děláte.
SEO může být šetrné k rozpočtu vašeho projektu – Kromě nákladů na počítač/ internet / elektřinu – za které již platíte – je SEO především časovou investicí. I když optimalizaci pro vyhledávače zadáváte třeba externě (rádi vám s tím pomůžeme), platíte si pouze čas a zkušenosti odborníka. Neplatíte například velké náklady na často neefektivní věci, jako jsou billboardy, placené reklamy v tištěné inzerci a televizní reklamy (to vše také vyžaduje investici, pracovní síly a někdy mnohé další vstupy).
Abyste mohli využít výhod SEO aktivit, nemusíte nic kupovat; stačí udělat domácí úkoly, vytvořit skvělý obsah a optimalizovat váš web pro webové vyhledávače. SEO skutečně může pro vás fungovat v době ekonomické nejistoty, proto se pojďme podívat na to, co musíte udělat, aby vám to fungovalo na maximum.
Jak se můžete připravit na SEO ve špatné ekonomické situaci?

Ať už jste zaměstnanec, nezávislý pracovník, SEO agentura, majitel firmy, vedoucí pracovník nebo OSVČ, tak existují věci, které musíte udělat, abyste se připravili na možný hospodářský pokles.
Pokud tuto přípravu podceníte, je velká šance, že budete obráni o velkou část nebo dokonce celý marketingový rozpočet. Když se ekonomika změní k horšímu, klíčem k udržení rozhodovacích schopností o marketingu ve vyhledávání je efektivní sledování a komunikace o hodnotě, kterou právě SEO poskytuje.
Prvním krokem je zajistit, abyste měli aktuální informace o tom, jak věci fungují. Pokud ještě neznáte hodnotu vašeho zákazníka a náklady na jeho získání a udržení si ho, nyní je čas toto zjistit. Získáte tak metriku, kterou byste měli mít vždy na paměti, i při výpočtu hodnoty celé SEO práce.
Pojďme se podívat na další krok. Jakmile se nadefinujete hodnotu vašeho zákazníka a to, kolik stojí jej získat a udržet si ho, můžete začít stanovovat chytré cíle. Stanovte si cíle a přimějte toho, kdo rozhoduje (nebo sebe – pokud jste to vy), aby s těmito cíli souhlasil. To vám pomůže připravit se na dlouhodobý úspěch.
Definujte si tyto cíle písemně (buď na papíře nebo digitálně), pokud je to možné, s podpisem obou stran. To jednoznačně stanoví, že vztah a aktivity budou pokračovat, pokud budou splněny cíle. Je zde určitě riziko, že nedosáhnete daných cílů. Takže si nedávejte takové, o kterých si nemyslíte, že jich je možné dosáhnout.
Pokud si chcete vy nebo osoba s rozhodovací pravomocí stanovit nereálný cíl, musíte to včas zarazit. Navrhněte, aby se z nerealistického cíle stal „rozšířený cíl“ a stanovte si realističtější skutečný cíl. Nesouhlaste s něčím, co není možné splnit. A ujistěte se, že jsou vaše plány přizpůsobeny vaší konkrétní situaci, ať už jste na volné noze, SEO agentura nebo B2B marketér, majitel firmy nebo OSVČ.
Několik rad pro vaše SEO – pokud jste menší firma nebo živnostník.

V nestabilní ekonomice musí business-to-business (B2B) a business-to-customer (B2C) marketing pracovat opravdu tvrdě a dělat více. A optimalizace pro vyhledávače je klíčovou oblastí, kde můžete překonat konkurenci, aniž byste museli o moc více natáhnout rozpočet.
I když můžete být v pokušení přesunout všechny své zdroje do oblastí nabízejících krátkodobé výsledky, jako je podpora prodeje nebo výkonnostní marketing, opustit strategii SEO by bylo velkou chybou.
Za prvé, opouštíte veškerou tvrdou práci, kterou jste již vykonali, aby se vaše stránky umístily na Googlu a Seznamu, což umožňuje vašim konkurentům zasáhnout a ukrást tato kliknutí lidí ve svůj prospěch. Nemluvě o tom, že riskujete, že budete zapomenuti ve chvíli, kdy recese pomine.
Místo paniky přehodnoťte vaši SEO strategii. Jak se vám dařilo před recesí? V jakých klíčových slovech jste byli silní a ve kterých slabí? Existují nějaké související dotazy, na které můžete začít cílit a které přivedou návštěvníky, které ostatní ve vašem oboru možná přehlížejí?
Dejte potenciálním zákazníkům důvěru ve vaše nabídky tím, že na svých webových stránkách nápadně uvedete jejich recenze, posudky a případové studie. Ty mají tendenci používat lidovou řeč vašeho odvětví, což také pomáhá vašemu hodnocení v SEO. Je to autentický obsah, který vám výrazně pomůže v SEO.
Měli byste si také rozmyslet, jaké platformy používáte. Je zřejmé, že vaše strategie SEO bude primárně zaměřena na Google a bude se držet nejnovějších osvědčených postupů ke zvýšení pozice ve vyhledávači. Přesto je také důležité nezanedbávat přítomnost na sociálních sítích.
Sociální sítě jsou často opomenutý způsob hodnocení ve výsledcích vyhledávání pro konkrétní klíčová slova, často bez velké práce navíc. Toto je jedna z mála výjimek, kdy je v pořádku používat duplicitní obsah pro účely SEO. Můžete například sdílet váš nedávný blogový příspěvek i na LinkedIn, Facebook, Instagramu a Twitteru a generovat návštěvnost, to vše pouze s jediným obsahem, což vám usnadní práci a sníží náklady.
Nezapomeňte se podrobně podívat na vaše integrované kampaně a na jejich výkon. Jste na stejné platformě, kterou vaše publikum používá? A jste na každé takové platformě správně? Pokud například prodáváte průmyslová zařízení průmyslovým společnostem, zveřejnění videa, na kterém vaši zaměstnanci tančí virální tanec na TikTok, vám pravděpodobně nepomůže.
Proto vždy a vše dělejte s rozmysle o specifikách vašeho odvětví a specifikách vašich klientů.
Několik rad, pokud jste nezávislý pracovník (freelancer) nebo externí SEO agentura.

Diverzifikujte a zaměřte se na základní kompetence. Pro lidi, kteří se živí prodejem služeb a odborných znalostí firmám, může být recese děsivá. A nejde jen o neschopnost najít nové klienty – mohou to být stávající klienti, kteří se rozhodnou snížit náklady tím, že si SEO vezmou pod svá křídla inhouse nebo to mohou být dokonce staří klienti, kteří najednou nemají peníze na to, aby vám zaplatili.
Neexistuje žádný zaručený způsob, jak si udržet klienty a bohužel i opotřebení a odpadání je součástí hry. To znamená, že existuje několik věcí, které můžete udělat pro to, abyste byli lépe připraveni.
První věc, kterou byste měli udělat, je diverzifikovat klientskou základnu. Některá odvětví budou recesí zasažena více než jiná. I když to může být skvělé, pokud jsou vaši klienti z velké části nedotčeni, může to být přímo katastrofální, pokud mají problémy ve svém odvětví. A může být těžké předvídat, které obory budou skomírat a která budou prosperovat.
Musíte také najít měřitelné způsoby, jak prokázat vaši hodnotu a musíte rozšířit vaše základní kompetence. To znamená jasně definovat cíle (viz výše). Znamená to také změnit dotazy, na které jako SEO proficí cílíte, aby odrážely změny v chování zákazníků způsobené ekonomikou.
Spravujte lépe vztahy se stávajícími klienty! Pokud jste byli během recese v digitální agentuře nebo jako freelancer, tak už jistě víte, že marketingové rozpočty jsou obvykle jednou z prvních věcí, které se snižují u klientů v těžkých dobách. A proto je dobrý management klientů naprosto nezbytný.
Komunikace a osobní kontakt mohou vést k prokázání vašeho závazku vůči klientovi. Měli byste využít recesi jako příležitost k nalezení nových příležitostí. Co se změnilo na chování cílového zákazníka kvůli finanční zátěži? Jak můžete pomoci klientovi?
Zaměřte se na posílení vztahů, nabízejte včasnou radu a v případě pochybností komunikujte otevřeně a konstruktivně. To jsou zaručené způsoby, jak zůstat v přízni klientů.
Musíte také pochopit, kde je vaše agentura ohrožena. Pokud se bojíte, že ztratíte klienty, identifikujte konkrétní kroky, které můžete podniknout, abyste toto riziko zmírnili. Zkontrolujte také vaše předplatná softwarů a dalších nástrojů, abyste zjistili, zda si můžete dovolit jeden nebo více v případě potřeby nehradit.
Vzhledem k tomu, že se každý obává o vlastní podnikání, může to být také vhodná doba pro opětovné vyjednávání s dodavateli.
A nezapomeňte na váš tým spolupracovníků. Oni budou ve stejném stresu jako všichni ostatní. Mějte hmatatelný plán, jak je udržet motivované a produktivní.
Sečteno a podtrženo, jdeme to dnes uzavřít.

Podnikání je především o výnosech, zisku. Ale v chudých časech nemůžete přijmout stejnou taktiku, jakou jste používali v době hojnosti. Musíte činit chytřejší rozhodnutí, která vám umožní pracovat efektivněji, aniž byste museli obětovat kvalitu. A to platí zejména o vaší SEO strategii, která vám může efektivně pomáhat i v těžké době.
Pamatujte, že na konci tunelu je světlo. Žádná recese nebude trvat věčně a ani žádné období konjunktury. Proto je důležité neustále hledat nové způsoby, jak přidávat hodnotu vašemu projektu i pomocí optimalizace pro vyhledávače (SEO). Stanovte si cíle, identifikujte své silné a slabé stránky a neztrácejte odvahu.
Pokud dokážete tyto věci, budete připraveni vyjít z hrozící recese ještě silnější, než jste do ní vstoupili.