Mějte jen užitečný obsah – Google vyhledávač se vám odmění pořádnou návštěvností!

Jde o součást širší snahy společnosti Google zajistit, aby uživatelé viděli ve výsledcích vyhledávání relevantní, tedy nejlepší možný obsah.

David Groh
Publikoval: David Groh
15 minut čtení
Co je to internetový vyhledávač – jak vyhledávače fungují?
DIGIZÍN - Digitální magazín, vzdělávání, služby

Google v oficiálním příspěvku na svém blogu oznámil vydání aktualizace algoritmu svého vyhledávače, kdy uvádí do platnosti tzv. “Aktualizaci užitečného obsahu”. Jde o součást širší snahy společnosti Google zajistit, aby uživatelé viděli ve výsledcích vyhledávání nejlepší možný obsah.

Co si budeme povídat, celosvětový internet je zaplevelený nekvalitním obsahem, který je často i spamovým obsahem. A celosvětový internet se poslední roky jen a jen zahušťuje.

Touto aktualizací se Google pokouší snížit viditelnost obsahu s nízkou hodnotou ve výsledcích vyhledávání. A očekává se, že aktualizace bude stejně velká jako Panda, která cílila na nekvalitní obsah a aktualizace Penguin, která cílila na webový spam.

Google potvrzuje, že “Aktualizace užitečného obsahu” začala 25. srpna a její dokončení bude trvat až dva týdny. Aktualizace je tedy na cestě k nám. Google s ní navrhl mnoho způsobů, jak určit, zda váš obsah splňuje podmínky „Na prvním místě pro lidi“.

Tato aktualizace algoritmů zavádí tzv. Signál hodnocení na celém webu, který bude součástí mnoha dalších signálů, které Google zvažuje při hodnocení stránek ve výsledcích vyhledávání. Systém umělé inteligence společnosti Google bude průběžně vyhodnocovat a identifikovat stránky, které nejsou užitečné a nabízejí uživatelům jen malou užitečnou hodnotu.

Proto někteří z vás zbystřete! Tento klasifikátor bude fungovat nepřetržitě. Pokud se tato aktualizace dotkne (negativně) vašeho webu, bude trvat měsíce, než bude takový signál pro snížení úrovně hodnocení vašeho webu zrušen.

Ovlivňuje “Aktualizace užitečného obsahu” všechny weby?

proč je blogování stále důležité
Digizín – Digitální magazín a služby

Aktualizace se prý dotkne stránek, které Google z velké části vnímá jako nekvalitní nebo tzv. „tenký“ obsah. K tomu obvykle dochází, když je web vytvořen pouze za účelem získání návštěvnosti z vyhledávačů, aniž by uživatelům poskytoval skutečnou hodnotu. Pokud má váš web hodně nekvalitního nebo tenkého obsahu, je pravděpodobné, že se vás tato aktualizace dotkne.

Ne všechny weby však budou negativně ovlivněny. Pokud máte web s vysoce kvalitním a informativním obsahem, neměli byste se ničeho obávat, naopak byste mohli díky této aktualizaci zaznamenat nárůst návštěvnosti. V každém případě je důležité tuto aktualizaci sledovat, jak ovlivní váš web.

Kvalitní obsah by měl být na prvním místě, ale co to vlastně znamená?

Obsahem na prvním místě se rozumí články, příspěvky (mohou být obohacena o videa a podcasty), které jsou sestaveny primárně pro lidi hledající odpovědi, nikoli příspěvky vytvořené pro roboty vyhledávačů. To znamená, že bude ještě více důležité vytvářet obsah, který je originální a užitečný. A zároveň využívat osvědčené postupy SEO, abyste zajistili, že váš obsah hledající snadno najdou.

Pokyny společnosti Google se týkají vytváření obsahu zaměřeného především na lidi. Vytváření kvalitního obsahu zaměřeného na lidi může být výzvou, ale pokud chcete s touto aktualizací dosáhnout úspěchu, stojí snaha určitě to za to. A kvalitní obsah se projeví nejen ve vyhledávání u Google, ale časem jistě také u vyhledávačů jako jsou Seznam a Bing.

Co máte dělat, pokud se provoz na vašem webu pod 25. srpnu náhled sníží?

Google zavádí aktualizaci svého algoritmu pro vyhledávače, tzv. “Aktualizaci užitečného obsahu”.
Digizín – Digitální magazín a služby

Pokud po aktualizaci algoritmu zaznamenáte pokles návštěvnosti, je důležité se zastavit na chvíli a posoudit kriticky váš dříve vytvořený obsah. Existuje několik otázek, které si můžete položit, abyste zjistili, zda je váš obsah pro vaše publikum stále relevantní a poutavý.

  • Je obsah stále relevantní pro potřeby mého publika?
  • Byl obsah aktualizován, aby odrážel nějaké změny v daném oboru?
  • Je tón a styl obsahu stále vhodný pro mé publikum?
  • Je obsah poutavý a snadno čitelný? (Nebo je suchý a obtížně se přes něj dostává oko čtenáře?)

Pokud na všechny tyto otázky můžete odpovědět ANO, pak je váš obsah pravděpodobně stále na správné cestě a vy byste měli být v bezpečí. Pokud si však s některým z vypsaných bodů nejste jisti, možná je čas provést nějaké změny a sáhnout do obsahu s adekvátní revizí.

V duchu aktualizace od Google se v dnešním příspěvku pokusím, aby dnešní rady byly ještě užitečnější tím, že poskytnu další kontext. 🙂 Přidám několik tipů, které byste měli vědět, abyste měli jistotu, že vytváříte obsah pro lidi na základě pokynů od společnosti Google. Jdeme tedy na to…

Neodklánějte se v příspěvcích příliš daleko od vašeho hlavního tématu.

Jak se stát úspěšným podnikatelem ve fitness a wellness oboru?
Digizín – Digitální magazín a služby

Máte stávající nebo zamýšlené publikum lidí vašeho webu, pro které by byl obsah užitečný, kdyby se tito lidé dostali přímo k vám? Touto radou se Google možná snaží lidem sdělit, aby se drželi své odbornosti.

Vytváření obsahu pro vyhledávače může někdy znamenat publikování článků mimo vaši oblast. Uvedu příklad: že máte třeba web s recepty a vidíte příležitost vydělat na vysoce objemném klíčovém slově souvisejícím s péčí o pleť. I když by mohl být článek obecně užitečný, stávajícímu publiku, které přijde na web s očekáváním receptů, však pravděpodobně nebude užitečný. Lidé, kteří k vám přijdou, přijdou kvůli receptům, ne kvůli péči o pleť.

Kromě toho Google doporučuje položit si následující související otázky.

  • Má obsah primárně přitahovat lidi z vyhledávačů, než aby byl vytvořen pro lidi?
  • Píšete o věcech jednoduše proto, že se zdají být trendy, a ne proto, že byste o nich jinak psali pro své stávající publikum?
  • Rozhodli jste se vstoupit do nějaké specializované tematické oblasti bez skutečných znalostí? Nebo jste do takové oblasti témat vstoupili pouze proto, že očekáváte větší návštěvnost z vyhledávání?

Závěr je jasný, dělejte to, čemu rozumíte a obsah vytvářejte pouze o tom, čemu se věnujete a čemu skutečně rozumíte. Budete tak mít jistotu, že generujete přirozeně opravdové a užitečné informace.

Ukažte lidem zkušenosti a znalosti tzv “z první ruky”

Přehled několika “bezplatných” služeb pro hostování videa.
Digizín – Digitální magazín a služby

Prokazuje váš obsah jasně odborné znalosti z první ruky a hloubku znalostí (například odbornost, která pochází ze skutečného použití produktu nebo služby nebo návštěvy místa)? Touto radou Google lidem říká, aby nepsali o něčem, co osobně nezažili.

Vytváření obsahu pouze pro vyhledávače může zahrnovat psaní o produktech a službách, které jste sami nezažili. Tyto typy článků jsou často doprovázeny Affiliate odkazy, které autorovi vydělávají provizi. Nebo se autor pouze snaží nahnat uměle návštěvnost.

Vzhledem k tomu, že takový autor nemá žádné zkušenosti s tím, o čem píše, není obsah tak užitečný, jak by mohl být. Pokud máte zkušenosti s produktem, službou nebo místem, o kterém píšete, dejte to dostatečně najevo pomocí originálních fotografií nebo postřehů.

Kromě toho Google navrhuje položit si následující související otázku. Shrnujete hlavně to, co říkají ostatní, aniž byste přidali nějakou informační hodnotu? Jde o to, že byste neměli pouze papouškovat to, co jste se někde dočetli, ale dávat do obsahu kus sebe a svých osobních zkušeností. To jsou ony zkušenosti a znalosti “Z první ruky”

Nekombinujte nepříbuzná témata do jednoho webu.

Má váš web primární účel nebo zaměření? Tímto řádkem Google naznačuje, že webové stránky by měly mít vhled do určitého oboru, do určité oblasti lidských životů. Jedny webové stránky logicky nemohou být vším pro všechny lidi.

Nejen, že to není užitečné pro návštěvníky, ale je to také matoucí pro vyhledávače, které se snaží porozumět danému webu. Vytvořte váš web na základě jedné tematické oblasti. Vždy můžete vytvořit více webových stránek, pokud chcete vytvořit obsah o různých tématech.

Položte si následující otázku: Produkujete širokou škálu obsahu na různá témata v naději, že by některé téma mohlo dobře fungovat ve výsledcích vyhledávání?

Poskytněte dostatečné odpovědi na otázky hledajících!

Digizín - Digitální magazín a služby
Digizín – Digitální magazín a služby

O čem ty výsledky vyhledávání jsou? No o tom, najít kvalitní odpověď na konkrétní dotaz ve vyhledávači. A jak to často bývá? Často se zobrazí ve výsledcích nekvalitní obsah, texty vyrobené pouze pro roboty vyhledávačů, kdy se člověk nic moc nového nedozví. Po návštěvě a přečtení takového obsahu bude skoro každý odcházet s pocitem, že se o tématu nedozvěděl dost, aby mohl dosáhnout svého cíle.

Google nově říká, že obsah je užitečný, když lidi něco naučí nebo jim pomůže vyřešit nějakou potřebu. Vytváření obsahu pro vyhledávače může často zahrnovat hodně psaní, aniž by bylo řečeno něco hodnotného. Když píšete obsah pro lidi, měli byste jim pomoci odpovědět na otázku nebo vyřešit nějaký problém, který je vedl k tomu, aby našli a navštívili váš web.

Kromě toho doporučuji položit si další související otázky.

  • Zanechává váš obsah ve čtenářích pocit, že musí znovu hledat, aby získali lepší informace z jiných zdrojů?
  • Píšete obsah do určitého počtu slov, protože jste slyšeli nebo četli, že Google má preferovaný počet slov? Nezanedbávejte celkový čtenářský zážitek, lidé se k vám budou vracet.
  • Bude někdo, kdo čte váš obsah, odcházet s pocitem, že prožil uspokojivý zážitek? Touto radou Google lidem připomíná, aby přemýšleli o celkovém zážitku ze čtení konkrétního obsahu.

Je možné splnit všechna výše uvedená kritéria a přesto neposkytnout uspokojivý zážitek. Zvažte například, že si přečtete recenzi produktu z první ruky, která nezahrnuje fotografie ani videa. I když hledající mohou ocenit textový obsah, vizuální ukázka produktu by tento zážitek doplnila. Uspokojte přání a potřeby hledajících, nenechte je hledat víc a jinde, protože konkurence nemusí usnout na vavřínech a může vás obrat o pravidelné návštěvníky (klienty / zákazníky).

V příspěvcích neodpovídejte na otázku, pokud nemáte potvrzenou odpověď.

Slibuje váš obsah konkrétní odpověď na otázku, která ve skutečnosti odpověď nemá? Například naznačujete, že datum vydání produktu, filmu nebo televizního pořadu není potvrzeno?

Touto radou Google varuje webové stránky před tvrzením, které není věcné. Dejte čtenáři jasně najevo, že píšete o něčem, o čem se spekuluje nebo je neprůkazné. Kromě dodržování zásad “Aktualizace užitečného obsahu”, je to dobrá rada pro vytvoření a udržení důvěry u čtenářů a návštěvníků vašich stránek.

A nyní krátký závěr a co si dnes můžete zapamatovat?

Chcete si vytvořit vlastní podcast?
Digizín – Digitální magazín a služby

Pravidelná aktualizace obsahu je důležitou součástí udržení úspěšného webu, blogu, magazínu nebo e-shopu. Udržováním aktuálního obsahu můžete zajistit, že bude i nadále relevantní a poutavý pro vaše publikum.

Pokud po aktualizaci algoritmu zaznamenáte pokles provozu (cca přelom srpna a září 2022), nepropadejte panice. Místo toho se podívejte na váš obsah a zjistěte, zda existují oblasti, které by bylo možné zlepšit.

Aktualizace nejdříve ovlivní vyhledávání v angličtině po celém světě a v budoucnu se rozšíří do dalších jazyků, takže doputuje i k nám. Proto máte ještě čas vše napravit (pokud máte své resty a neduhy v obsahu).

Toto nebude jediná “Aktualizace kvalitního obsahu”, kterou Google vydá. Google ve svém oznámení výslovně uvádí, že bude neustále zdokonalovat úsilí odhalovat nevhodný obsah (za což upřímně děkuju).

Během nadcházejících měsíců bude Google také pokračovat ve zdokonalování toho, jak klasifikátor zjišťuje nevhodný obsah a jistě odmění obsah, který je na prvním místě pro lidi.

Další podrobnosti najdete ve vysvětlujícím dokumentu, který Google zveřejnil se všemi známými informacemi o “Aktualizaci kvalitního obsahu”. Dokument je v anglickém jazyce.

Můžeme vám (se službami v Digizín) pomoci identifikovat vaše stránky, které jsou tímto signálem hodnocení degradovány a poskytneme vám návrhy na opravu a vylepšení. Napište nám (info@digizin.cz) – rádi vás podpoříme.

David Groh - DIGIZÍN
Publikoval: David Groh Provozovatel DIGIZÍN
Jsem na sítích
Publikuju online kurzy, články, podcasty, videa a rozhovory - o podnikání, online marketingu, komunikaci a prodeji. Přináším lidem své znalosti, zkušenosti, ověřené a praktické informace! Takové informace, které jdou do detailu a skutečně pomáhají! Protože online nástroje, online marketing a digitální aplikace přináší nečekané příležitosti!