Publikujete texty z ChatGPT bez následné úpravy? Tak to celkem riskujete!

Je úžasné, co s dnešními AI technologiemi můžeme udělat. Vždycky bychom ale měli dodržovat standardy a předpisy, legislativu a náš osobní lidský přístup. Toto je nejlepší způsob, jak chránit sebe sama, vlastní podnikání a poskytnout uživatelům nejpřesnější informace.

David Groh
Publikoval: David Groh
11 minut čtení
Publikujete texty z ChatGPT bez následné úpravy? Tak pozor!
DIGIZÍN - Digitální magazín, vzdělávání, služby

Není pochyb o tom, že ChatGPT vznikl jako silný a revoluční nástroj nejen pro marketéry a podnikatele na celém světě. Ve skutečnosti je ChatGPT označen za jednoho z předních nástrojů umělé inteligence dneška, který má schopnost generovat složitý programový kód, vytvářet marketingové šablony, psát zajímavý textový obsah a zvládá mnoho dalších kreativních obsahových výstupů.

Svými schopnostmi se tento nový nástroj stal oblíbenou pomůckou i pro obyčejné lidi, podnikatele a různé malé i větší projekty, a to zejména, pokud jde o psaní textového obsahu. ChatGPT může vytvářet obrysy blogových příspěvků, psát úderné textace pro sociální média, navrhne e-maily a zvládá mnohem více, což lidem a podnikům šetří peníze a čas.

Ale pokud jde o složitější a regulovaná témata, jako je třeba právo, legislativa, zdravotnictví, výzkum a podobně, objevují se oprávněné otázky. Dokáže ChatGPT poskytovat přesný a spolehlivý obsah? Lze se na ChatGPT „spolehnout“, že napíše skutečně kvalitní obsah, třeba pro webové stránky?

Chci nakousnout některá rizika používání ChatGPT. Rizika, která vídám u svých klientů, rizika psaní složitějšího nebo regulovaného obsahu webových stránek.

ChatGPT a složitější obsah: Recept na katastrofu?

Doporučené postupy optimalizace obrázků na webových stránkách
DIGIZÍN – Digitální magazín, vzdělávání, služby

Pokud provedete vyhledávání na Google týkající se třeba spojení „ChatGPT“ a „právníci„, pravděpodobně uvidíte některé znepokojující výsledky. Není překvapením, že mnoho lidí má obavy ohledně použití ChatGPT v různých náročnějších oborech, jako třeba zmíněné právo a legislativa nebo jim podobné regulované obory.

Příklad: Otázky jako „Nahradí ChatGPT právníky?“ a „Je použití ChatGPT pro právní práci legální?“ jsou běžné fráze. Faktem je, že ChatGPT může být cenným nástrojem, pokud jde o zjednodušení firemních operací, vytváření šablon, návrhy obrysů a jinou administrativní práci, kterou lidé dělají každý den.

Nicméně není vhodnou náhradou za skutečně kvalitní obsah – který často vyžaduje odborného profesionála a často i právní přezkoumání k potvrzení platnosti a přesnosti tématu.

Takže i když kombinace ChatGPT a marketingu firmy nemusí být nutně receptem na katastrofu, je třeba pečlivě zvážit, jak je ChatGPT používán při psaní obsahu, tvorbě informací, generování marketingových textů a podobně.

Přidám vám některé důvody, proč byste neměli používat ChatGPT (nebo jiné nástroje AI) k psaní vysoce odborného nebo legislativního obsahu vaší webové stránky.

ChatGPT často (ne)odpovídá správně.

Kde a jak založit blog? Jak psát osobní blog dlouhé roky? A jak vydělávat peníze pomocí blogování?
DIGIZÍN – Digitální magazín, vzdělávání, služby

ChatGPT často produkuje nepřesné informace s jistotou sobě vlastní. Mohli byste se zeptat ChatGPT na otázku a on by vygeneroval „skvělou“ odpověď, ale není způsob, jak ověřit přesnost takové odpovědi.

To může být velmi nebezpečné, pokud jde o právní nebo odborný obsah. Lidé hledající takový obsah musí mít možnost spoléhat se na přesnost informací, aby se mohli rozhodovat.

Algoritmus ChatGPT je jednoduše založen na vzorech v jeho stávajících tréninkových datech, která mohou být zastaralá nebo nemusejí být založena na přesných informacích. Každý, kdo se spoléhá na ChatGPT při tvorbě obsahu, musí ověřit všechny výstupy a ověřit si všechny nároky. Existuje celá řada příkladů umělé inteligence produkující nepřesné informace!

Proto je důležité nepovažovat ChatGPT za konečný zdroj pravdy, ale spíše pečlivě zkontrolovat všechny jeho výstupy před tím, než budete uvažovat o použití vygenerovaného obsahu.

ChatGPT postrádá hloubku, vhled a kreativitu.

Služby internetového magazínu DIGIZÍN
DIGIZÍN – Digitální magazín, vzdělávání, služby

Nepřesnosti stranou, ChatGPT jednoduše postrádá hloubku, vhled a kreativitu ve svých výstupech. I když zadáte super podrobný dotaz, může stále minout požadovaný cíl. Jednoduše není tak přesvědčivý jako obsah psaný lidmi.

To je částečně proto, že ChatGPT nemůže produkovat původní nápady a příběhy. Je tak silný jako data, k nimž má přístup, kterou jsou založena na existujícím obsahu. Je proto extrémně omezený, pokud jde o poskytování unikátního a poutavého obsahu.

Navíc i když skutečně vygeneruje nějaký působivý obsah, není vždy konzistentní. Stejný dotaz vygeneruje zcela odlišný výstup, pokud se zeptáte opakovaně. To ztěžuje poskytování obsahu vaší komunikace, která je konzistentní a v souladu s vaší značkou.

Nakonec ChatGPT nemá lidskou zkušenost, aby zdůraznil osobní příběhy nebo vyjádřil emocionální stránku. Tyto prvky jsou pro firmy, které chtějí navázat kontakt se svou cílovou skupinou, mimořádně důležité.

Lidé se chtějí spojit s lidským aspektem a cítit, že vaše firma a projekt rozumí jejich potřebám a problémům. ChatGPT je skvělý na produkci generického, poněkud robotického obsahu. Není však schopen vytvářet originální textace, které zahrnují tón vaší vaší komunikace. To může mít významný vliv na účinnost vašich webových stránek, sociálních sítí a veškeré vaší komunikace.

Vlastnictví obsahu generovaného pomocí AI, je… sporné.

Publikujete texty z ChatGPT bez následné úpravy? Tak pozor!
DIGIZÍN – Digitální magazín, vzdělávání, služby

Jak bylo řečeno, ChatGPT je tak silný, jaká jsou jeho tréninková data, k nimž má přístup. To znamená, že generovaný obsah by mohl existovat jinde na webu – pokud ne jako původní zdroj, pak jako publikace již vygenerovaného obsahu ChatGPT.

Například, řekněme, že požádáte ChatGPT, aby „Napsal článek o 5 krocích k podání žádosti o rozvod.“ Jiná právnická firma kdekoli jinde ve světě by mohla zadat podobný dotaz a dostat identický výstup. A pokud obě právnické firmy tento obsah publikují, kdo může říci, kdo ho „vlastní“?

To vše vede k otázce, je veškerý obsah generovaný umělou inteligencí férové použití? Nebo je to krádež? Měli byste být zvláště opatrní, pokud jde o autorská práva a duplicitní obsah. Jednoduše se nevyplatí publikovat bez rozmyslu obsah generovaný ChatGPT a riskovat obvinění z porušení autorských práv.

Vlastnictví obsahu generovaného umělou inteligencí je stále novým teritoriem. A i když bylo o tomto tématu publikováno množství článků, stále jde o předmět debaty.

Obsah generovaný ChatGPT může být zkreslený.

Top 10 měkkých dovedností pro rok 2023
DIGIZÍN – Digitální magazín, vzdělávání, služby

ChatGPT může neúmyslně odrážet zkreslení ve svém obsahu, protože v jeho tréninkových datech mohou být převzatá zkreslení. Dosud plně nevíme, odkud pocházejí data pro ChatGPT, do jaké míry byla tato data kontrolována na zkreslení nebo do jaké míry byla ověřována fakta.

Výsledkem je, že obsah může odrážet určité subjektivní názory nebo zkreslení. Pokud třeba tréninková data obsahují rozdíly mezi pohlavími, model může produkovat zkreslené odpovědi.

ChatGPT může neúmyslně posilovat rasové nebo etnické stereotypy nebo používat diskriminační jazyk při diskusi o určitých skupinách nebo tématech. Může produkovat obsah, který dělá předpoklady nebo poskytuje nepřesné informace týkající se sociálních skupin.

ChatGPT by mohl upřednostňovat určité kulturní perspektivy nebo nemít porozumění různorodým kulturním kontextům, což může vést k zkreslenému nebo necitlivému obsahu.

ChatGPT není vybaven, aby tato zkreslení zpochybňoval a poskytl opravdu vyvážený pohled. To by mohlo vést k vážným problémům, zejména k odrazení potenciálních klientů kvůli zkreslenému a diskriminačnímu obsahu, který by se u vás mohl objevit.

ChatGPT si nemůže ověřovat informace.

Publikujete texty z ChatGPT bez následné úpravy? Tak pozor!
DIGIZÍN – Digitální magazín, vzdělávání, služby

Ačkoli je ChatGPT založen na rozsáhlé databázi, nemá informace o každém možném odvětví nebo tématu. Také nemůže procházet web a hledat nejnovější informace, takže nemusí být aktuální ohledně nedávných zákonů, studií, výzkumů a právních postupů.

Dále nemusí mít specializované znalosti, aby přesně předával informace vaší cílové skupině. Například pokud se zeptáte ChatGPT na složitý problém, nemusí mít žádnou odpověď nebo může poskytnout nesprávné informace.

Při psaní obsahu o specializovaných tématech je nejlepší spoléhat se na své vlastní profesní znalosti nebo na zkušenosti jiných odborníků. Můžete tak získat přesné informace, jako jsou spisy a výzkumy. To je nejlepší způsob, jak zajistit, že váš obsah je přesný a aktuální.

Pokud to není zřejmé, existují některé velmi reálné problémy ohledně přesnosti a platnosti obsahu generovaného ChatGPT. S tím na paměti, byste měli být opatrní při používání obsahu tak, jak vyleze z tohoto nástroje. Vždy přistupujte k výstupům ChatGPT s jistou dávkou skepse a s vlastní zodpovědností prověřte jeho vyprodukovaný obsah.

Obsah generovaný ChatGPT používejte jen jako podklad!

Co nejdůležitějšího vám nabízí Instagram?
DIGIZÍN – Digitální magazín, vzdělávání, služby

Zatímco existuje mnoho úžasných případů využití ChatGPT, měli byste pečlivě zvážit, jakým způsobem je ChatGPT použitelný. Nestojí to za riziko publikovat nepřesný nebo kompromitovaný obsah, který by mohl poškodit vaši firmu nebo vás dostat do právních potíží.

Místo používání ChatGPT k psaní obsahu pro vaši komunikace, sociální sítě, webové stránky vaší firmy, a podobně, zvažte možnost najmout si zkušeného autora obsahu (copywritera) a začlenění nástrojů AI do fází plánování, tvorby podkladů a formátování obsahu.

Copywriter bude schopen lépe pochopit váš tón komunikace a vaše sdělení, která chcete lidem předávat, než jakýkoli nástroj AI. Váš obsah bude psán lidským autorem!

A co vám napsat na závěr? Je úžasné, co s dnešními AI technologiemi můžeme udělat. Ale vždy bychom měli dodržovat standardy a předpisy, legislativu a náš osobní lidský přístup. Toto je nejlepší způsob, jak chránit vlastní podnikání a poskytnout uživatelům nejpřesnější informace. Nakonec, vyzkoušejte si tento nástroj sami na vlastní kůži – odkaz ZDE.

David Groh - DIGIZÍN
Publikoval: David Groh Provozovatel DIGIZÍN
Jsem na sítích
Publikuju online kurzy, články, podcasty, videa a rozhovory - o podnikání, online marketingu, komunikaci a prodeji. Přináším lidem své znalosti, zkušenosti, ověřené a praktické informace! Takové informace, které jdou do detailu a skutečně pomáhají! Protože online nástroje, online marketing a digitální aplikace přináší nečekané příležitosti!