Jak vytvořit marketingový kalendář pro váš podnikatelský projekt a vaše podnikání?

David Groh
Jak vytvořit marketingový kalendář
DIGIZÍN - Digitální magazín a služby

Pokud jde o marketing, je snadné ztratit přehled o vašem pokroku. Zvláště, když máte data a informace různě rozstrkané po všech čertech. Pomalu se začnete utápět v procházení tabulek, e-mailů, poznámek, grafů a dalších informací. Marketingové kampaně tak často zaostávají za očekáváním mnoha podnikatelů kvůli nedostatečně systematické implementaci.

Nápady jsou, ale správné provedení často chybí. Jednoduše řečeno, chaos! Místo toho, abyste vše dělali plánovaně, řízeně, konzistentně a po celý rok (po několik let).

Možná vám jen chybí nějaký nástroj, abyste se v záplavě nápadů a možností neutopili. A právě správný marketingový kalendář vám může efektivně pomoci orientovat se v naplánovaných aktivitách. Tvorbou marketingového plánu v kalendáři můžete vytvořit centralizovaný prostor pro provozování celého vašeho úsilí. Můžete také spojit celý váš tým na jednom místě, abyste rychleji dosáhli cílů a jednoduše sledovali pokrok.

V dnešním článku si projdeme ve zkratce to, co je marketingový kalendář, proč byste jej měli používat a jak jej vytvořit pro vaše podnikání a vaše projekty.

Co je to ten marketingový kalendář? A využiju ho i pro svůj obor a své podnikání?

Jak vytvořit marketingový kalendář
Digizín – Digitální magazín a služby

To se jistě zeptá v duchu nejeden z vás. U každého nového podnikání má marketing tendenci působit trochu sporadicky, živelně a punkově. Víte, že potřebujete nějaký skutečný plán, ale někdy všechny ty dobré úmysly klesnou až na konec seznamu dalších vašich potřebných priorit.

Každý z vás tuší, že marketing je pro firmu a podnikání důležitý. Pro zvýšení povědomí o službách, pro přilákání nových zákazníků a často i pro udržení těch stálých zákazníků. Mít plán, který můžete dodržovat, je zásadní. No, a právě pro tyto případy přichází na řadu marketingový kalendář, který významně pomáhá.

Marketingový kalendář je vlastně časový plán, který přehledně popisuje vaše marketingové úsilí na daný rok (nebo jiné definované období). Je to časový plán vaší marketingové strategie. Obvykle vytváříte marketingový kalendář na čtvrtletí nebo na celý rok. Své marketingové kampaně můžete upravovat vždy, když objevíte nové příležitosti a nové okolnosti, takže stále existuje flexibilita v průběhu času. Je možné jej měnit v čase.

Váš marketingový kalendář bude brát v úvahu různé kanály, které používáte. Berte ho jako (časový) plán vaší marketingové strategie.

Marketingový kalendář obvykle obsahuje tyto základní prvky.

Jak vytvořit marketingový kalendář
Digizín – Digitální magazín a služby
  • Projekty – jaké marketingové projekty plánujete na celý rok nebo dané období. To může zahrnovat vánoční propagace, kampaně na sociálních sítích a uvedení produktů na trh a podobné další časově omezené aktivity.
  • Vlastník projektu – ten, kdo má na starosti projekt nebo úkol. Toto je důležité definovat, abyste věděli, kdo je přesně odpovědný a kdo, co vykonává.
  • Časová osa – přehlednou formou zobrazené datumy, kdy má být daný projekt nebo úkol dokončen. Bez správného dodržování časových plánů většina aktivit vyhnívá a není dotažena do konce.

Toto jsou základní prvky, ale můžete si váš marketingový kalendář (časový plán) vyšperkovat k dokonalosti.

Na základní úrovni by měl váš marketingový kalendář odpovědět na výše uvedené 3 body. Myšlenka celého marketingového kalendáře je taková, že vložíte veškeré své úsilí a plány do jednoho centralizovaného prostoru, abyste mohli vše efektivně implementovat. Existuje několik typů marketingových kalendářů a v závislosti na vašem podnikání budete možná potřebovat jeden nebo hned několik pro řízení všech vašich aktivit. Mezi různé typy marketingových kalendářů patří:

  • Kalendář e-mailového marketingu – naplánujte si e-mailové zprávy.
  • Marketingový kalendář pro sociální sítě – plánujte své příspěvky na sociálních sítích a sledujte zapojení lidí.
  • Redakční – publikační kalendář – naplánujte si blogové příspěvky a redakční obsah na celý rok.
  • Kalendář marketingové kampaně – zaměřuje se spíše na jednu kampaň než na celkový marketingový plán.
  • Globální marketingový kalendář – přehled o vašem marketingovém plánu v ucelené podobě – vhodné pro vedoucí pracovníky.

To, že utrácíte hodně peněz za marketing, vám nezaručí úspěch. Můžete utrácet tisíce každý měsíc a můžete přesto vidět pouze průměrné výsledky. ​​I když marketingový kalendář není všelékem na špatný marketing, vytváří dobrý základ, abyste mohli implementovat správnou strategii.

A nyní se již pojďme podívat, jak byste mohli postupovat při samotné tvorbě marketingového kalendáře pro váš skvělý projekt a podnikání.

Vyberte si nástroj, ve kterém budete vše spravovat a organizovat.

Jak vytvořit marketingový kalendář
Digizín – Digitální magazín a služby

Začněte výběrem vhodného nástroje marketingového kalendáře. Formáty, které budete používat, jsou tabulky, textové dokumenty nebo správně zvolená marketingová aplikace. Ať už zvolíte jakýkoli formát, ujistěte se, že vám a vašemu týmu bude vyhovovat.

Můžete získat bezplatný i placený software pro centralizaci vašich marketingových aktivit a sledování všech vašich kampaní napříč vaším projektem a podnikáním.

Pokud jde o šablonu a nástroj marketingového kalendáře, máte několik možností. Nejprve si však musíte určit typ kalendáře, který chcete vytvořit. Výše jsem zmínil různé marketingové kalendáře, například redakční kalendář pro tvorbu příspěvků. Začněte s jedním a ten řádně zpracujte, poté pokračujte s druhým, podle toho, jaké všechny aktivity vaše podnikání vyžadujete.

Pokud chcete všechny podklady zpracovat profesionálně, využijete specializovaných nástrojů. Tyto marketingové nástroje vám umožňují organizovat, plánovat, sledovat a dokonce zveřejňovat obsah. Můžete také přidělovat úkoly a stanovovat termíny. Mezi mé nejoblíbenější nástroje pro vytváření marketingových kalendářů patří:

Caflou.cz (Tento nástroj používám i já sám pro své podnikání a své projekty)
Freelo.cz
Asana.com
Trello.com
Monday.com

A co ještě dál, jak dál pokračovat? Definujte si své marketingové cíle.

Digizín - Digitální magazín a služby
Digizín – Digitální magazín a služby

Po výběru formátu marketingového kalendáře definujte své marketingové cíle. Přemýšlejte o tom, čeho chcete svým marketingovým plánem (kalendářem) dosáhnout. Může to být například: získání více potenciálních zákazníků, lepší prodej vašich služeb, zvýšení povědomí o vaší značce nebo postavení se jako autority ve vašem oboru. Vaše cíle vám pomohou určit nejlepší strategii, úkoly, plány a následný obsah.

Identifikujte vaše marketingové strategie.

Dalším krokem je promyslet marketingovou strategii, kterou použijete. Než vytvoříte svůj kalendář nebo nějaké nápady, musíte znát své marketingové kanály a strategie. Marketingové strategie obvykle zahrnují několik kanálů, které se zaměřují na vaši zákaznickou základnu. Mezi mé oblíbené marketingové strategie patří e-mailový marketing, sociální média a obsahový marketing – tedy různé články, rozhovory, videa a podcasty.

Znáte své stávající i potenciální klienty?

Chcete-li vytvořit obsah, který rezonuje s vaší skvělou cílovou skupinou, měli byste dobře rozumět tomu, s kým mluvíte. S ohledem na marketingové strategie myslete na vaše cílové publikum, abyste marketingové aktivity mohli využívat efektivně. Čím více víte o svém klientovi, tím lépe můžete vytvořit akci, která s ním rezonuje. Relevance je v marketingu klíčová a začíná porozuměním vašim zákazníkům / klientů.

Vytvářejte a sdružujte vaše marketingové nápady.

V této fázi jste si vybrali formát marketingového kalendáře a zmapovali strategie a kanály, které plánujete používat. Pomocí informací můžete začít přicházet s obsahem a marketingovými nápady, které podpoří vaše marketingové cíle a budou relevantní pro cílovou skupinu. Obsah a marketingové nápady by měly být týmovou prací. Věnujte nějaký čas shromažďování nápadů. Poté můžete váš seznam zhustit a použít jen ty nejlepší nápady a projekty.

Označte a zapište si důležitá data.

Do svého prázdného marketingového kalendáře si poznamenejte důležitá data. Tím, že to uděláte před vyplněním celého kalendáře, budete vědět, kam zahrnout některé klíčové marketingové projekty. Důležitými daty mohou být svátky, data spuštění, obchodní výročí a oznámení o novinkách. Můžete také označit důležitá obchodní data, která jsou pro vaši společnost osobní.

Naplňte váš marketingový kalendář informacemi a daty.

Poté, co schválíte všechny nápady a zúžíte seznam nejlepších možností, můžete začít plnit váš kalendář marketingu. V závislosti na typu kalendáře to může vypadat různě. Ale váš zastřešující marketingový kalendář by měl zahrnovat vaše všechny marketingové kampaně na celý daný rok, abyste získali komplexní představu.

Přiřaďte vašemu kalendáři jednotlivé role.

Dále ke svému kalendáři přiřaďte role. Určete, kdo na co dohlíží a přidejte to do kalendáře. Přemýšlejte o tom, kdo má na starosti vytváření obsahu, plánování, publikování a dokonce i navrhování. Přiřazením akcí ke svému kalendáři můžete začít zjišťovat, kdo co vlastní. V tomto okamžiku můžete také nastavit termíny pro projekty a časové osy.

Zvažte a nastavte důležité metriky ke sledování.

Ve vašem marketingovém kalendáři budete mít možnost přidat metriky a KPI. V závislosti na typu kalendáře se tyto metriky budou lišit. Zamyslete se proto nad jednotlivými metrikami, které jsou důležité pro zobrazení pokroku nebo úspěchu jednotlivých aktivit. Vaše metriky by vám měly pomoci zjistit, zda jste dosáhli všech marketingových cílů či nikoli.

Spusťte vaše marketingové kampaně.

Když máte plány, cíle a nápady, je čas vytvořit obsah, implementovat strategii a spustit kampaně. Držte se marketingového kalendáře (časového plánu), sledujte termíny a realizujte nápady. Použijte marketingový kalendář k navigaci v aktivitách, aby váš tým věděl, kdy se zaměřit na konkrétní projekt.

Analyzujte pokrok a úspěch.

Váš marketingový kalendář není vytesán do kamene. Pokud zjistíte, že určitý typ obsahu, témata nebo strategie nefunguje dobře, můžete to změnit. Kalendář stanoví základ strategie, abyste měli plán. Ale stále byste měli testovat, sledovat váš pokrok, úspěchy nebo neúspěchy.

Co si dnes můžete zapamatovat?

Chcete si vytvořit vlastní podcast?
Digizín – Digitální magazín a služby

Marketingový kalendář může poskytnout přehled o vašich marketingových kampaních. Ať už si chcete naplánovat úvodník na rok nebo sestavit marketingové projekty na klíčová data, váš marketingový kalendář tvoří plán, kterým se vaše firma řídí. Definováním cílů a výběrem správného formátu kalendáře pro vaši firmu a projekt můžete vytvořit efektivní marketingový plán na celý rok a začít dosahovat cílů rychleji.

David Groh - jednatel DIGIZÍN
Autor příspěvku: David Groh
Sledujte mě
Tvořím pro vás články, podcasty, videa, návody, tutoriály a online kurzy. Vzdělávám tak jednotlivce i společnosti. Odbourávám strach z moderních technologií, rozvíjím digitální návyky a online dovednosti, šetřím lidem čas, peníze a nervy. Protože webové stránky, online obsah, sociální sítě, umělá inteligence a online aplikace přináší příležitosti i pro vás! Jen to musíte začít správně využívat.