Co je to vlog? Proč je vlogování tak populární forma online komunikace?

Možná si myslíte, že vlogování je jen zábavný koníček, ale lidé si tím vydělávají pěkné peníze. To je jen jeden z mnoha důvodů, proč je vlogování a tvorba videoobsahu tak populární a užitečná.

David Groh
Sociální síť TikTok nově prodlužuje délku popisu u nahraných video příspěvků.
DIGIZÍN - Digitální magazín, vzdělávání, služby

Tvorba úspěšných vlogů a vlogování samotné je v dnešní době poměrně úspěšnou částí komunikace v online světě a neodmyslitelnou součástí online marketingu a PR. Proč se ale zrovna tato forma tvorby obsahu stala tak populární? A proč se tato aktivita jmenuje vlogování? A využijete vlog (komunikaci pomocí video obsahu) i pro váš projekt a vaše podnikání?

Vlog (vlogování, vlogging) zahrnuje nahrávání videí, na kterých jste vy sami nebo vy s někým. Tato videa se poté zveřejňují v online prostředí. Buď přímo na vašich webových stránkách nebo na sociálních sítích nebo na různých externích platformách pro vide obsah, jako jsou YouTube nebo Vimeo.

Proč se tato kreativní forma tvorby obsahu stala tak populární? Vlogging je moderní způsob, jak zaujmout to správné cílové publikum a zvýšit sledovanost na sociálních sítích, na streamovacích platformách a hlavně na vašem webu, který by měl být středobodem vaší online přítomnosti.

Od počátků vlogování se například YouTube a Vimeo stále více stává oblíbeným místem tvorby video obsahu do té míry, že je nyní pro mnohé lidi, podnikatele, firmy stálým zdrojem příjmů. Ale co to vlastně vlog je? A čím je tak populární? Pojďme to zjistit.

Co je to vlog? A jak jej využít při podnikání nebo při osobní prezentaci?

Co je to vlog a proč je vlogování dnes tak populární?
Co je to vlog a proč je vlogování dnes tak populární?

Vlog je zkratka pro „video log“ nebo „video blog“. Jedná se o tvorbu a publikování pravidelného obsahu ve formátu videa. Tím může být upravený nebo neupravený video záznam. Tento video obsah často také obsahuje různé podpůrné texty, obrázky nebo jiné prvky, které pomáhají zvýraznit a obohatit celý zážitek.

Dnes najdeme mnoho vlogerů (Youtuberů, TikTokářů a pod…), kteří se nahrávají telefonem nebo kamerou a otevřeně sdílejí své každodenní osobní a pracovní aktivity. A sami víte, že v mnoha oblastech našich životů je tato forma obsahu velmi oblíbená. A nezáleží na tom, zda jste soukromá osoba, majitel malé firmy, OSVČ, mediální hvězda nebo jen zaměstnanec nějaké „fajn“ společnosti. Vlogování je vhodné úplně pro každého, z jakéhokoliv oboru podnikání a oblasti života.

Vlog a pravidelná tvorba video obsahu může být na jakékoliv téma. Ať je to cokoliv, hlavním cílem je dostat to před kameru a spojit se s lidmi, kterým svým videem předáte nějakou užitnou hodnotu, kterou mohou sami využít. Ať to jsou už informace, vzdělání nebo zábava.

Některé z běžných typů vlogů zahrnují každodenní rutiny, cvičební videa, přípravu jídel a jídelníčků, cestovní vlogy, QnA relace (otázky a odpovědi), rodinné vlogy, zábavná videa, výuková videa a podobně. Všechny tyto typy vlogů mohou zahrnovat více než jednu osobu, ale samotný vloger bude vždy hlavním středem pozornosti.

Video příspěvek může trvat několik minut, až několik hodin. YouTube a Vimeo bývá hlavní platformou pro vlogery, ale existuje mnoho dalších bezplatných portálů a webů pro hostování videa, kde můžete najít tuto oblíbenou formu obsahu. Aktuálně je na vzestupu TikTok.

Historie a začátky vlogování. A také proč je vlogování populární pro širokou masu lidí.

Co je to vlog a proč je vlogování dnes tak populární?
Co je to vlog a proč je vlogování dnes tak populární?

Koncept vlogování existuje již nějakou dobu. Můžeme jej vysledovat až do 80. let dvacátého století, kdy Nelson Sullivan, umělec z New Yorku, natáčel první vlogy o svém městě, s úmyslem přeměnit záběry na vlastní televizní show.

Když se objevil internet, netrvalo dlouho a ostatní začali také zveřejňovat své klipy, kde sdíleli zážitky z cest nebo z každodenních činností a z každodenních rutin. Po představení platformy YouTube v roce 2005 udělalo vlogování velký skok vpřed a brzy se stalo jednou z nejvyhledávanějších forem tvorby kreativního video obsahu.

Posuňme se ale do dneška, všechno to šílenství kolem vlogování vás možná přiměje přemýšlet, proč je tak populární.

Za prvé, vlogy mohou být extrémně poutavé. Je to skvělý způsob, jak zaujmout vaše cílové publikum a spojit se s ním. Prostřednictvím video blogů (vlogů) se o vás lidé dozvědí více a zprostředkovaně prožívají váš život nebo vaše podnikání.

Vlog vám také dává svobodu vyjádřit se. Tento způsob tvorby obsahu usnadňuje tvůrcům nebo influencerům sdílet své životní cesty a své aktivity s věrnými diváky. Nejen, že se diváci mohou spojit se svou oblíbenou osobou a značkou, ale uvolněná atmosféra vlogu umožňuje snadno stravitelnou zábavu.

Úspěšní vlogeři vytvářejí videa, která osloví jejich publikum. Obvykle svými tématy pokrývají jen jednu oblast lidských životů, jako je móda, fitness nebo cestování, auta a podobně. Používají kombinaci plánování epizod, natáčení nezpracovaných záběrů a střihu videa, aby vytvořili videa, která zaujmou a smysluplně zaujmou nové i vracející se diváky.

Vlogeři často vyvíjejí své vlastní jedinečné styly a jejich videa obvykle obsahují společné prvky, jako jsou: Výzva k akci požadující od diváků, aby se přihlásili k odběru kanálu nebo jej sledovali. Soudržný branding komponent, jako jsou miniatury a popisy videí a také integrace s jinými platformami sociálních médií. Dále se objevují opakovaně příspěvky s jinými vloggery nebo tvůrci obsahu.

Dodržování těchto pokynů – kromě prezentace skvělého obsahu – povzbuzuje odběratele vlogů, aby se vraceli pro další. A jako u ostatní formy tvorby kvalitního obsahu, můžete ze svých vlogů profitovat. Kdo by nemiloval vydělávat peníze tím, že dělá něco, co ho baví?

Jak moc ovlivnily chytré telefony tvorbu blogů a vlogů?

Co je to vlog a proč je vlogování dnes tak populární?
Co je to vlog a proč je vlogování dnes tak populární?

Neustálý vývoj technologií má dopad i na vlogging. Například přenosné vybavení a různé smart nositelnosti – to je často to, co vlogeři vyhledávají a co jim velmi usnadňuje práci a výkon. Smartphony jsou ze své podstaty přenosné a díky rychlému pokroku technologie fotoaparátů smartphonů, je pro vlogery velice snadné dokončit práci bez nutnosti používat těžké a drahé vybavení.

Nyní můžete dokonce natáčet na mobilních zařízeních videa až v rozlišení až 8K. Většina modelů má také funkce, jako je optická stabilizace obrazu, záznam ve zpomaleném čase a automatické ostření, což vše vede k videozáznamu se slušnou produkční hodnotou. Navíc nové bezdrátové mikrofony dodají video záznamu skvostný zvuk bez okolních ruchů.

Smartphony se také snáze přenášejí než fotoaparáty. Jednoduše je držíte například na délku paže a prostě nahráváte se. Existuje mnoho příslušenství, jako jsou selfie tyče, gimbaly, držáky a nástavce (např. pro mikrofony), díky kterým je proces nahrávání vlogů poměrně snadný.

Následná úprava vašeho vlogu je nezbytná. A protože na všechno existují aplikace, úpravy lze snadno provádět pomocí nástrojů, programů a aplikací pro úpravu videa ve smartphonu nebo na PC.

Jako dobrý software pro úpravu videa můžeme zmínit české Zoner Photo Studio, které poslední dobou hodně šlape do funkcí pro editaci videa.

Váš osobní nebo podnikatelský / firemní vlog může být víc než pouhý koníček nebo obsah pro zpestření.

Oslavte výročí vašeho projektu a podnikání
DIGIZÍN – Digitální magazín a služby

Možná si myslíte, že vlogování je jen zábavný koníček, ale lidé a firmy tím vydělávají dobré peníze – jeden z důvodů, proč je vlogování a tvorba videoobsahu tak populární. Vzhledem k tomu, že toto odvětví neustále roste, může to být pro vás ideální příležitost, jak získat publikum, které vás bude dlouhodobě sledovat a prožívat vaše aktivity. Můžete tak sdílet například vaše vášně pro aktivní a zdravý životní styl a také vášně pro váš podnikatelský projekt. A tím vydělávat i nějaké peníze.

A proč je vlogování důležité?

  • Vlogování buduje loajalitu a důvěru.
  • Vlogování výrazně zvyšuje viditelnost a dohledatelnost vašeho webu.
  • Vlogování vytváří povědomí o značce (nebo o vás jako personě).
  • Vlogování generuje nové potenciální zákazníky.
  • Vlogování podporuje zapojení a aktivitu návštěvníků.
  • Vlogování vám umožňuje porozumět potřebám zákazníka.
  • Vlogování může odpovědět na časté předprodejní, prodejní a poprodejní dotazy.

A co vy, zvažujete, že začnete vlogovat nebo vytvářet zajímavý video obsah pro váš komunikační mix, marketing a PR vašeho projektu a podnikání? Napište nám do komentářů pod článkem – děkujeme.

Kontaktujte nás. Společně dokážeme velké věci.

Zaujal vás tento příspěvek a chtěli byste dodatečné informace, konzultaci nebo pomoc? Spojte se s námi na telefonu 737 444 661, emailem info@digizin.cz nebo využijte naši kontaktní stránku.

David Groh - jednatel DIGIZÍN
Autor příspěvku: David Groh
Sledujte mě
Tvořím pro vás články, podcasty, videa, návody, tutoriály a online kurzy. Vzdělávám tak jednotlivce i společnosti. Odbourávám strach z moderních technologií, rozvíjím digitální návyky a online dovednosti, šetřím lidem čas, peníze a nervy. Protože webové stránky, online obsah, sociální sítě, umělá inteligence a online aplikace přináší příležitosti i pro vás! Jen to musíte začít správně využívat.