Kdo jsou lidé z Generace Z? A jak tito mladí lidé používají online, sociální sítě a digitální média?

Lidé z Generace Z jsou ti, kteří se narodili přibližně mezi lety 1997 a 2012. Jsou také známí jako "digitálně nároční" nebo "digitální domorodci", protože vyrostli ve světě technologie a v online prostředí. Mají tedy tendenci mít vysokou míru pohodlí a zvládají digitální nástroje a sociální média.

David Groh
Publikoval: David Groh
16 minut čtení
Kdo jsou lidé z Generace Z? A jak tito mladí lidé používají online, sociální sítě a digitální média?
DIGIZÍN - Digitální magazín, vzdělávání, služby

Efektivní cílení komunikace na tuto skupinu populace a dlouhodobé zapojení lidí z Generace Z může být občas problém. Minimálně pro nás starší, je mi 44 v době psaní tohoto příspěvku. Jak s nimi komunikovat a jak je zaujmout?

Dnes se podíváme na to, kdo jsou mladí lidé Generace Z a jak vnímají online prostředí, sociální dítě a digitální obsah. Trochu nakousnu techniky marketingu a osvědčené postupy komunikace, které míří právě na Generaci Z, tedy lidi aktuálně ve věku cca 15-25 let.

Generace Z (Gen Z), narozená v letech 1997 až 2012, je první generací, která vyrostla s internetem, sociálními médii a chytrými telefony, jako se součástí každodenního života. A jak nám tito mladí dorostli, tak se Gen Z rychle stává mocnou silou v globální ekonomice.

Přesto, že se stávají mocnou silou v ekonomice, pokud jde o marketing a komunikaci na tuto generaci, stará pravidla digitálního marketingu, která fungovala s mileniály (a staršími), stále více přestává platit a často se zadrhává. (Pozn. Mileniálové, také jako Generace Y, jsou lidé narozeni cca mezi lety 1980 -1990)

Generace Z má často velmi odlišné postoje ke spotřebě utvářené realitou chronického vyrůstání v online prostředí a dospívání “na dálku” v agónii globální pandemie. Chcete-li dosáhnout pokroku v komunikaci na Gen Z mladé, je načase přestat používat zastaralé postupy a staré marketingové příručky.

Jako marketéři a tvůrci digitálního obsahu musíme pochopit, co tuto mládež pohání a musíme přehodnotit přístup k ní, abychom ji oslovili přesně tam, kde tráví většinu času. Tj. v online, nejčastěji na konkrétních sociálních sítích.

Kdo je Generace Z? Kdo jsou ti lidé, kteří vyrostli v digitální době?

Kdo jsou lidé z Generace Z? A jak tito mladí lidé používají online, sociální sítě a digitální média?
DIGIZÍN – Digitální magazín, vzdělávání, služby

Generace Z je mezi současnou generací jedinečná – nejen sociální strukturou, do které se tito mladí lidé narodili, ale také svými návyky na utrácení peněz a času, které se liší od ostatních generací. Podle zprávy Bloomberg z roku 2021 mají mladí dohromady asi 360 miliard dolarů v disponibilním příjmu. To jako fakt?

Asi to tak může být, protože sám vídám mladé, jak mají na sobě značkové hadry a drahé telefony…. Asi velké kapesné? Nebo už pracují intenzivněji, než my jsme pracovali v mladém věku? No, každý ať si odpoví. Ale důležité je, že řada z nich má k dispozici poměrně zajímavé finanční prostředky.

V oficiálních zdrojích se o lidech z Generace Z tvrdí, že více šetří a rozhodně nenakupují od společností, které neodrážejí jejich hodnoty. Jsou prostě naučeni si v záplavě online informací vybírat! Kromě toho se uvádí, že téměř jedna třetina Gen Z lidí ve věku 18 až 25 let žije doma se svými rodiči nebo jinými příbuznými, což znamená, že méně jejich peněz je vázáno na nájem, potraviny a služby. A proto mají skutečně obrovský potenciál jako zákazníci, klienti a spotřebitelé. Jen je správně oslovit a poté si je udržet na své straně!

Sociální média jsou součástí života lidí Generace Z. Průzkum společnosti Morning Consult z roku 2022 zjistil, že 54 % mladých z Generace Z uvedlo, že tráví na sociálních sítích alespoň 4 hodiny denně, a 38 % z nich tam tráví ještě více času. Jejich nejpoužívanějšími sociálními platformami jsou YouTube, Instagram, TikTok a Snapchat.

Navíc dohledané údaje naznačují, že téměř 80 % Gen Z a mileniálů si koupilo něco, co viděli poprvé právě na sociálních sítích.

dle informací z ověřených marketingových zdrojů

Pokud jde o online nákupy versus osobní nákupy, je to spíš takové neurčité. Gen Z je zvyklá na pohodlí online nakupování, ale zároveň oceňuje skutečné zážitky a také snadné vyzvednutí služeb a výrobků ve stejný den objednání.

Studie Deloitte z roku 2023 také zjistila rozkol 50/50 mezi Generacemi Z a Mileniály, kteří považují online interakce za smysluplnou náhradu osobních zkušeností a těmi, kteří preferují skutečnou zábavu a osobní setkávání. To vše naznačuje, že omnikanálový přístup k zákaznické zkušenosti je pro Gen Z nejlepší, ale pro obchodníky stále představuje velkou výzvu.

Víme, kde Gen Z tráví svůj čas (online a socky) a jak se k nim dostat, ale co je potřeba k tomu, abychom se s nimi autenticky spojili? A co je vede k tomu, aby se odhlásili z online prostoru a nakupovali osobně, hezky po staru, offline?

To je ta hádanka a také výzva pro marketéry a obchodníky celého světa.

# 1 – Zkuste partnerství s tvůrci online obsahu zaměřeného na Generaci Z.

Kdo jsou lidé z Generace Z? A jak tito mladí lidé používají online, sociální sítě a digitální média?
DIGIZÍN – Digitální magazín, vzdělávání, služby

Koncept tradičního Influencera „ ovlivňovače“, který dělá nejčastěji sponzorské smlouvy, jezdí na akce se značkami a prodává téměř nedosažitelný životní styl, kterého mohou následovníci dosáhnout pouze prostřednictvím nákupu produktů, dominoval tak kolem roku 2010.

Ale pro Gen Z se ukazuje, že doba rozkvětu je za námi. Jak se mladí lidé stávají chytřejšími a náročnějšími (řekl bych rozmazlenějšími), přístup tvůrců autentického digitálního obsahu je králem. V tomto novém paradigmatu jsou autenticita a originalita to jediné fungující.

Příklad: Tvůrce digitálních videí na TikTok, Alix Earle, zaznamenala rychlou slávu během několika krátkých měsíců a nedávno překonala 5 milionů sledujících. Má všechny znaky tradiční influencerky – cestování, špičkové produkty a drahý životní styl – ale její neupravený tón komunikace je pravděpodobně to, co jí získalo masivní publikum. Když publiku doporučí produkt, působí to organicky a přirozeně, jako doporučení od přítelkyně nebo kamarádky.

Pokud tedy chcete oslovit lidi z této generace, zkuste se napojit na tvůrce obsahu, zaměřeného právě na tuto generaci. Váš produkt nemusí být hvězdou videa, ale detailem většího a přirozeného příběhu, který rezonuje s lidmi z Generace Z.

# 2 – Zaměstnávejte vlastní osobnosti a vlastní influencery.

Kdo jsou lidé z Generace Z? A jak tito mladí lidé používají online, sociální sítě a digitální média?
DIGIZÍN – Digitální magazín, vzdělávání, služby

Kromě outsourcingu a napojení na obsah externích tvůrcům s vlastním publikem, jsme svědky toho, jak jednotlivé značky využívají také vlastní influencery. Někteří to dělají tak, že přivedou známého tvůrce, aby reprezentoval sociální přítomnost jejich značky.

Příklad: Kyle Prue, tvůrce videí na TikTok, s více než 1,1 milionem sledujících, se stal společně známým pro značku osobních financí Fizz. Stylisticky je obsah pro Fizz prakticky k nerozeznání od jeho osobního obsahu – kromě skutečnosti, že jde o osobní finance.

Dalším příkladem je značka tašek Baboon to the Moon, která využívá několik členů svého vlastního týmu, kteří jsou sami Gen Z, k vytváření obsahu, který často obsahuje produkty na předním místě, ale působí svižně a přirozeně – tón, který má tendenci dobře rezonovat s publikem Gen Z.

# 3 – Zaměřte se také na zapojení přes počet sledujících a followerů.

Kdo jsou lidé z Generace Z? A jak tito mladí lidé používají online, sociální sítě a digitální média?
DIGIZÍN – Digitální magazín, vzdělávání, služby

Gen Z je mnohem méně věrná značkám, než jim jsou věrní starší lidé. Mladí si často zobrazují obsah z hlavních stránek sociálních médií, jako je stránka TikTok For You, karta Discover na Instagramu a stránka Doporučená na YouTube.

Ohled na zapojení a viditelnost jednotlivých příspěvků může být lepším ukazatelem úspěchu než počet sledujících podle profilu. A je to logické, nesledujte u obsahu, kolik má daný profil sledujících, ale spíše sledujete, kolik má shlédnutí konkrétní daný obsah (případně lajků, srdíček a podobně).

Z pohledu místního podnikání to znamená, že vytváření profilů pro místní lokální podniky a obchody může přinést vysokou hodnotu, vytváří se osobnější spojení s těmito místy. Zobrazení místa, nabídek nebo událostí specifických pro daný podnik a lidi, kteří v něm pracují, může povzbudit větší zapojení lidí (nejen Generace Z).

# 4 – Využijte moderní trendy ve svůj prospěch.

Jak vytvořit úspěšný podcast? Jak získat posluchače podcastu? Jaké vybavení budete potřebovat? A kam potom se samotnými nahrávkami?
DIGIZÍN – Digitální magazín, vzdělávání, služby

Virální a přirozený obsah se stal dosažitelnějším a přesto pomíjeným, než kdy dříve. Značky, které utrácejí vysoké peníze za profi produkovaný obsah sociálních médií, mohou skončit se smíšeným dosahem a zapojením, zatímco malé lokální podniky získávají miliony zhlédnutí a zapojení tím, že skočí na nejnovější trendy a šablony – např. CapCut.

Držet krok s aktuálními trendy, budovat přirozený obsah a rychle jednat na platformách, jako jsou TikTok, Instagram Reels a YouTube Shorts, může přinést obrovské benefity v získávání povědomí a v pozitivních ohlasech. A v zachování jednoduchosti je vlastně pozitivní přístup.

# 5 – Optimalizujte si firemní profil Google s ohledem na Generaci Z.

Provozujete obsahové webové stránky?
DIGIZÍN – Digitální magazín a služby

Řekněme, že úspěšně vytvoříte autentické spojení a pozitivní ohlasy nezbytné k přilákání kupujícího právě z Generace Z. Na místní úrovni začíná jejich zkušenost, když si na svém počítači nebo telefonu otevřou novou kartu a vyhledávají si vaši značku – je velká šance, že se kvůli tomu obrátí na Google.

Ve studii z roku 2022 o chování lokálních spotřebitelů při vyhledávání se zjistilo že:

  • 47 % Gen Z uvedlo, že velmi často používají Vyhledávání Google a Mapy Google k vyhledání informací o firmách ve své oblasti.
  • 65 % nejčastěji vyhledávaných informací v zápisech místních firem je adresa firmy/trasa, následují recenze (56 %), provozní doba (54 %) a webové stránky (54 %).
  • 68 % Gen Z provádí online vyhledávání několikrát denně.
  • 65 % Gen Z chce cestovat pouze cca 10 km a méně za výrobky nebo službami.

Chcete-li tak získat potenciální zákazníky z Generace Z, od marketingu na sociálních sítích ke konverzi, je klíčová také optimalizace pomocí vašeho firemního profilu Google.

Váš firemní profil Google by měl být optimalizován pro mobilní zařízení a měl by být aktuální, se správnou otevírací dobou a adresami, s pokyny GPS a také s rychlým přehledem o skladových zásobách v obchodě, možnostech plateb a dalších zajímavostech vašeho podniku.

Pojďme si to celé shrnout na závěr.

proč je blogování stále důležité
DIGIZÍN – Digitální magazín, vzdělávání, služby

Neřekl jsem dnes vše, ale něco málo jsem vám nastínil. Lidé z Generace Z jsou ti, kteří se narodili přibližně mezi lety 1997 a 2012. Jsou také známí jako „digitálně nároční“ nebo „digitální domorodci“, protože vyrostli ve světě plném technologie a online prostředí. Mají tendenci mít vysokou míru pohodlí a ovládnutí digitálních nástrojů a sociálních médií.

Komunikace s lidmi z Generace Z v online prostředí může být pro vás úspěšná, pokud budete brát v úvahu také tipy z dnešního článku. Připomenu a shrnu ve zkratce…

Používejte vhodné platformy: Lidé z Generace Z mají tendenci používat různé sociální sítě a komunikační aplikace. Je proto důležité komunikovat přes platformy, které jim jsou blízké, jako je například Instagram, Snapchat, TikTok, WhatsApp, YouTube nebo Discord.

Buďte struční a srozumitelní: Lidé z Generace Z mají zvyk rychlého přecházení mezi obsahem a mají omezenou pozornost. Snažte se proto komunikovat stručně a srozumitelně, případně využijte obrázky, videa nebo jiné vizuální prvky.

Buďte autentičtí: Generace Z má tendenci vyhledávat autentičnost a transparentnost. Buďte sami sebou a snažte se budovat důvěru prostřednictvím upřímnosti a otevřenosti.

Zapojte se do interakce: Interaktivní obsah je pro Generaci Z důležitý. Můžete se s lidmi angažovat prostřednictvím otázek, hlasování, soutěží nebo výzev. To podporuje dlouhodobější zapojení a dialog.

Buďte vizuální: Generace Z má silné vizuální vnímání. Používejte obrázky, videa a další vizuální prvky, abyste přitáhli pozornost a vytvořili atraktivní obsah.

Buďte rychlí a responzivní: Lidé z Generace Z jsou zvyklí na okamžitou odezvu a rychlou komunikaci. Snažte se být rychlí a responzivní na jejich otázky, zprávy a komentáře.

Pamatujte si, že každý jedinec je jedinečný a může mít odlišné preference a zájmy. Je proto důležité přizpůsobit se individuálním potřebám a stylům komunikace.

PS: Pokud to budete dělat, bude vám to dobře fungovat i na starší generace, na lidi, kteří jsou starší, ale jsou současně také v online prostředí (i mi starší začínáme být náročnější a znalejší digitálních technologií)…

Chcete moji pomoc nebo konzultaci? Kontaktujte mě. Nezáleží na tom, jestli své online podnikání teprve plánujete nebo už ho máte. Jsem tady od toho, abych vám předal podporu, pochopení a také ty nejlepší informace z oblasti online podnikání, online marketingu a komunikace, tvorby webu, tvorby digitálního obsahu, sociálních médií a digitálních gadgetů.

ZDROJ INFORMACÍ:SearchEngineJournal
David Groh - DIGIZÍN
Publikoval: David Groh Provozovatel DIGIZÍN
Jsem na sítích
Publikuju online kurzy, články, podcasty, videa a rozhovory - o podnikání, online marketingu, komunikaci a prodeji. Přináším lidem své znalosti, zkušenosti, ověřené a praktické informace! Takové informace, které jdou do detailu a skutečně pomáhají! Protože online nástroje, online marketing a digitální aplikace přináší nečekané příležitosti!