Jak správně používat hashtag # v marketingu a na sociálních sítích?

Kdysi byl hashtag „#“ jednoduchým znakem na klávesnici. Pak na online scénu přiletěl modrý pták v podobě sociální sítě Twitter a proměnil tento jednoduchý symbol v online senzaci, díky které tento znak dnes používají miliony lidí po celém světě každý den.

David Groh
Publikoval: David Groh
15 minut čtení
Co je to hashtag a jak správně používat znak hashtag # v marketingu, komunikaci a na sociálních sítích?
DIGIZÍN - Digitální magazín, vzdělávání, služby

Ať už jste na Twitteru, Instagramu, Facebooku nebo jiných sociálních médiích a sítích, jednoduše nemůžete uniknout všudypřítomnému #hashtagu. Ale co to vlastně hashtag je?

V případě, že se stydíte nebo bojíte zeptat, přicházíme s jasným a stručným vysvětlením všeho, co potřebujete do začátku vědět o tomto internetovém fenoménu, kterým znak hashtag rozhodně je. Jakmile zjistíte a osvojíte si „co je to hashtag“, budete chtít také vědět, „jak“ používat hashtagy, abyste byli úspěšní na sociálních sítích.

Připoutejte se, tento článek vám pomůže ve vaší přítomnosti na sociálních sítích.

Pokud jste ve hře zvané online propagace relativně nováčci, mohou se zdát na první pohled hashtagy matoucí. Ale jakmile jim lépe porozumíte, pochopíte, že jsou mocným marketingovým nástrojem pro komunikační kanály sociálních sítí, které zvýší váš dosah a zapojí vaše cílové publikum a komunitu sledujících.

Pokud jste pokročilejší, možná budete chtít vědět, jak optimalizovat jednotlivé hashtagy, abyste zvýšili povědomí o značce a získali jste díky nim více zákazníků prostřednictvím různých marketingových strategií.

Co je hashtag? K čemu slouží hashtag?

Co je to hashtag # a jak jej používat?
DIGIZÍN – Digitální magazín, vzdělávání, služby

Na sociálních sítích se každou minutu vytvoří tisíce nebo miliony obrázků, textů a videí, proto může být těžké vyniknout mezi davem vašich konkurentů – a že jsou ostatní vlastně vašimi konkurenty, není snad třeba opakovat. Pro lidi, kteří nejsou vašimi sledujícími, je možnost vidět váš příspěvek téměř nulová. V takovou chvíli přicházejí do hry právě hashtagy.

Hashtag je klíčové slovo! Takové slovo, kterému předchází symbol hash (#). Například #DIGIZÍN. Taková slova jsou přidána do příspěvku nebo do komentářů tak, aby takto zvýrazněná slova a fráze zvýraznili a usnadnili jejich vyhledávání. Tím, že do svého příspěvku zahrnete značku hashtagu, může být následně takové slovo indexováno konkrétní sociální sítí, takže jej může objevit každý, i když není zrovna váš sledující nebo váš přítel a fanoušek.

Uvedu takový příklad: Pokud má vaše společnost například aktivity ve fitness, můžete ke svým příspěvkům na Instagramu přidat například tato klíčová slova uvozená znakem #. Může to být třeba #fitness #sport #zdraví a podobně. Můžete tak zaujmout lidi s vášní pro zdravý životní styl.

A jak vlastně tento znak # napíšete? Na české klávesnici to je poměrně snadné. A to tak, že držíte klávesu ALT-GR (alt gr) a současně zmáčknete klávesu V.

Mřížky # (hashtagy) také můžete vidět v některých URL adresách internetových stránek. Pokud tomu tak je, tak takový znak # v URL značí JavaScript, který například vyhledávače procházejí omezeně a často i nespolehlivě. V oblasti SEO (Optimalizace pro vyhledávače) se specifika mřížky v URL řeší kupříkladu při filtraci výrobků na internetových obchodech. Toho se dříve využívalo v případech, že jste nechtěli některé URL adresy indexovat, protože URL adresy s hashtagem na konci prostě roboti neprocházely. Dnes již toto neplatí, protože Google se za mřížky vesele dostává a indexuje takové URL adresy, pokud uzná za vhodné – s ohledem na kvalitu obsahu.

Proč byste měli používat hashtagy na sociálních sítích?

Co je to hashtag # a jak jej používat?
DIGIZÍN – Digitální magazín, vzdělávání, služby

Díky hashtagu nejsou vaše publikované příspěvky omezeny pouze na vaše sledující, přátele a fanoušky. Přidáním tohoto znaku s klíčovým slovem bude váš obsah přístupný všem ostatním uživatelům se zájmem o daná témata.

Výběr správného hashtagu může výrazně rozšířit dosah vašich příspěvků na sociálních sítích, na tisíce potenciálních sledujících, fanoušků nebo zákazníků. Ale musíte vybírat klíčová slova opravdu promyšleně.

Pokud máte například hashtag #Fitness, s více než miliony příspěvků s tímto klíčovým slovem, je šance, že vás někdo uvidí, velmi malá. Navíc slovo “Fitness” je anglické slovo, budete tedy vidět i pro cizince, a ti jistě nebudou vaší cílovou skupinou, pokud podnikáte lokálně.

Když tedy napíšete konkrétnější značku, jako je třeba #fitness-trenér #trenér #fitness-lekce a podobně, máte lepší šance. To je ještě důležitější s nedávnou aktualizací na Instagramu, kde nyní můžete sledovat konkrétní hashtagy. Proto se ujistěte, že neplácnete znak # na jakékoliv slovo, ale pečlivě naplánujte klíčová slova na základě marketingového plánu a strategie komunikace vašich služeb, produktů a značky.

Základní použití hashtagů na sociálních sítích

Co je to hashtag # a jak jej používat?
DIGIZÍN – Digitální magazín, vzdělávání, služby

Obsahové hashtagy – pro propagaci tématu

Pokud jste úplným nováčkem, nejprve zvažte použití takových hashtagů, které se přímo týkají vašich odborných znalostí, vašich produktů a služeb. Můžeme je nazvat „hashtagy obsahu nebo obsahové hashtagy“, protože se vztahují k příspěvkům, se kterým by byl váš obsah přirozeně spojen. Jak si jistě dokážete představit, vaši značku správný hashtag výrazně zpropaguje potenciálním zákazníkům, kteří o vás dosud nikdy neslyšeli.

Populární hashtagy

Dalším skvělým způsobem, jak zvýšit viditelnost, je použití stávajících hashtagů, které si získaly oblibu mezi miliony uživatelů, známé také jako „trendy hashtags“. Než ale přidáte symbol „#“ k populárnímu tématu, nezapomeňte si nejprve položit otázku, zda vaše příspěvky na sociálních sítích přidávají skutečnou užitnou hodnotu stávající konverzaci.

Takovou užitnou hodnotu lze interpretovat mnoha způsoby: jedinečnou informací, originálním pohledem nebo názorem na to, co se děje, nebo jednoduše vtipným prohlášením či obrázkem. Pokud váš příspěvek (propagovaný populárním hashtagem) nepřidává žádnou skutečnou hodnotu, je vysoce pravděpodobné, že bude ignorován. Pokud je však váš příspěvek informativní, zábavný nebo virální, bude znovu sdílen ostatními uživateli, což v konečném důsledku zvýší povědomí o vás a vašich aktivitách.

Hashtagy specifické pro značku nebo obor

Někdy je problém s používáním obecných nebo oblíbených hashtagů v tom, že se vaše příspěvky mohou ztratit ve shluku stovek až tisíců zpráv používajících stejné hashtagy. Proto je dobré vytvořit si vlastní vyhrazené „osobní, konkrétní a značkové hashtagy“. Ty lze použít pro obecný branding, propagační akce, události, soutěže nebo jiné marketingové kampaně.

Klíčem k vytvoření efektivního hashtagu specifického pro konkrétní značku nebo firmu je zajistit, aby stejný hashtag nepoužíval nikdo jiný. Musí být jedinečný a zapamatovatelný.

Pro obecný branding použijte krátké motto nebo slogan. Při vytváření hashtagů specifických pro vaše marketingové kampaně se ujistěte, že uživatelům poskytnete přesvědčivou pobídku, aby takové hashtagy dál používali u svých příspěvků a komentářů, a tím vás nadále propagovali a šířili. Můžete například přimět lidi, aby publikovali pomocí hashtagu specifického pro kampaň, aby měli šanci získat slevy nebo vyhrát ceny. Na oplátku může vaše značka těžit z velké virální marketingové publicity.

Jak používat hashtagy v rozumné míře?

DIGIZÍN - Digitální magazín, vzdělávání, služby
DIGIZÍN – Digitální magazín, vzdělávání, služby

Chcete-li vytvořit hashtag, vše, co musíte udělat, je zahrnout „#“ a relevantní klíčové slovo nebo frázi. Toto už jsme zmínili a již to tedy víte. Ale co ještě možná nevíte je, že ne všechny hashtagy se rodí stejné. Ve skutečnosti jsou daná klíčová slova silná pouze tehdy, když jsou ručně vybírána a používána moudře.

Zde vám uvedu 3 zásadní obecné tipy, které platí pro všechny sociální sítě a komunikační média.

01 – Hashtagy jako zkratky nebo krátké výrazy

Abyste všem ušetřili zmatky a nedorozumění, nedávejte do jednoho hashtagu příliš mnoho slov. Nic neodradí lidi víc než příliš dlouhé hashtagy, například – #FitnessTrenérHradecKrálovéAPardubice. Sami vidíte, že to není možné si zapamatovat a dokonce ani správně napsat.

02 – Nepoužívejte hashtagy nadměrně

Další věc, které byste se měli vyhnout, je napsat celý popisek s jedním hashtagem na slovo. #Protože #to #není #opravdu #zábavné #číst #to #jako #tohle!

Počet hashtagů, které můžete použít pro jeden příspěvek, závisí na každém komunikačním kanálu a konkrétní sociální síti. Ale obecně platí, že hashtag umístěte pouze ke slovům, která jsou skutečně významná.

Osobně bych to viděl na 1, maximálně 2 hashtagy v odstavci.

03 – Myslete strategicky, pokud zrovna plánujete publikaci obsahu s hashtagy.

To platí pro „hashtagy obsahu“. Protože jste takové hashtagy nevymysleli, z logiky věci jsou obsahové hashtagy obecné výrazy, které pravděpodobně používají vaši konkurenti a jiné značky. Což je dobře, protože lidé si tento hashtag pohlídají. Ale zároveň, když je hashtag velmi konkurenční výraz, můžete si být jisti, že váš obsah zůstane bez povšimnutí.

Důrazně doporučujeme kombinovat obsahové hashtagy (s velkým objemem) s jinými hashtagy, které jsou specifičtější pro vaše služby, produkty, vaši značku, lokalitu a podobně.

Řekněme například, že máte pizzerii a chcete na Instagram zveřejnit fotku vaší nejnovější pizzy s kysaným zelím. Výraz #Pizza je jasná volba, ale s více než miliony příspěvků, které takový výraz používají, nemáte šanci vyniknout. Vyzkoušejte a najděte další „speciální“ hashtagy. Jako vždy, malý průzkum zabere nějaký čas a úsilí. Nic nepřekoná staré dobré pokusy a omyly: experimentujte, učte se a bavte se za pochodu!

A na závěr jeden tip k hashtagu na každé konkrétní sociální síti.

Sociální síť TikTok nově prodlužuje délku popisu u nahraných video příspěvků.
DIGIZÍN – Digitální magazín, vzdělávání, služby

Twitter – Kolik dát hashtagů na 1 příspěvek? Výzkumy ukazují, že 2 hashtagy je optimální množství. Kam umístit Hashtag? Zatímco jste na Twitteru omezenější množstvím #, jste méně omezeni tím, kam byste je měli umístit. Hashtagy mohou být použity na konci tweetu nebo začleněny jako součást věty. Na Twitteru se mřížkou většinově označují témata či skupiny lidí.

Facebook – Věřte nebo ne, hashtagy nejsou na Facebooku zase tak důležité. Na Facebooku nemají mřížky valný význam a tolik se nepoužívají, algoritmy Facebooku vám v tomto případě s lepší dohledatelností nepomohou. Co si nezaplatíte formou placené propagace, to dnes na FB téměř není vidět. Doporučujeme omezit počet hashtagů na minimum. Stručné titulky mají na této platformě lepší výkon. Použití vašich „značkových hashtagů“ samozřejmě neuškodí.

Pinterest – Na Pinterestu se hashtagem označuje vložený obsah pinu. Kolik hashtagů na příspěvek? Pinterest sám doporučuje přidat maximálně 20 hashtagů na pin. A kam je vhodné je umístit? Hashtagy fungují pouze v rámci popisů pinů.

Instagram – Kolik hashtagů použít u každého příspěvku? Čím více hashtagů použijete, tím větší zapojení uvidíte – až do určitého bodu – nedávejte víc něž 10 hashtagů. Po asi 10 hashtagech riskujete, že o část zapojení lidí přijdete. Na Instagramu hashtagy obvykle uvádějí, co je na fotografii.

Jak najít nejlepší hashtagy? Přejděte do vyhledávacího pole a zkontrolujte, co vaše publikum, konkurenti a lídři v oboru již používají. Věnujte pozornost počtu příspěvků a počtu lajků, které obdržely první obrázky.

Kam umístit hashtag u příspěvku na Instagramu? Aby bylo vše uspořádané a přehledné pro čtenáře a sledující, je nejlepší umístit hashtagy na konec titulku nejlépe oddělené tečkami nebo hvězdičkami. Můžete také přidat své hashtagy do komentáře u svého příspěvku.

LinkedIn – A jak je to na síti LinkedIn? LinkedIn hashtagy zavedl už v roce 2013, ale z důvodu nezájmu je brzy zrušil. Jak šel čas, tak je opět zavedl. ? V dnešních dnech LinkedIn používání hashtagů velmi podporuje. Když uvidíte hashtag v příspěvku na síti LinkedIn, klikněte na něj a zobrazí se vám další obsah, který je označen stejným hashtagem. Tím můžete hledat příspěvky ke stejným tématům, jako jsou ty vaše.

Zvolený hashtag na LinkedIn síti můžete také sledovat. LinkedIn vaši preferenci zahrne do svých algoritmů, podle kterých vám bude nadále vybírat zobrazované příspěvky na hlavní stránce.

Chcete být mistři na sociálních sítích a mít super hashtagy?

Google publikuje dokument o aktuálně používaných systémech pro hodnocení obsahu.
DIGIZÍN – Digitální magazín, vzdělávání, služby

Pokud chcete vědět více, kontaktujte nás. Rádi vám pomůžeme s vašimi sociálními sítěmi, hashtagy a s komunikací na vaši cílovou skupinu lidí. Pomůžeme vám formou školení, konzultací nebo přímo službami digitálního marketingu.

David Groh - DIGIZÍN
Publikoval: David Groh Provozovatel DIGIZÍN
Jsem na sítích
Publikuju online kurzy, články, podcasty, videa a rozhovory - o podnikání, online marketingu, komunikaci a prodeji. Přináším lidem své znalosti, zkušenosti, ověřené a praktické informace! Takové informace, které jdou do detailu a skutečně pomáhají! Protože online nástroje, online marketing a digitální aplikace přináší nečekané příležitosti!