Co je to disruptivní marketing a jak na takovou kampaň?

V dnešním velmi dynamickém online prostředí musíte najít způsoby, jak dále rozvíjet a propagovat váš projekt a podnikání.

David Groh
Publikoval: David Groh
14 minut čtení
Co je to disruptivní marketing? Jak na marketingovou kampaň založenou na tomto principu?
DIGIZÍN - Digitální magazín, vzdělávání, služby

Disruptivní znamená, dle slovníku cizích slov, narušující, rušivý, ničivý, rozvratnický. Dnes se pojďme podívat na to, co znamená pojem Disruptivní marketing. Tento nový marketingový přístup váš může posunout ve vašem (nejen online) podnikání.

Způsob, jakým zákazníci nahlížejí, komunikují a přijímají jednotlivé firmy, značky a osobnosti, se v průběhu času poměrně hodně vyvíjí. A my se tomuto trendu musíme neustále přizpůsobovat. Zkusme si popsat cestu, jak mohou podniky využít disruptivní, pozitivně rušivé strategie k posílení vlastního marketingového úsilí.

Jako zákazníci jsme neustále bombardováni marketingovými zprávami a informacemi, kamkoli se obrátíme. A pokud sdělení nějaké společnosti není relevantní pro nás nebo naše zájmy, jsme slepí těmto zprávám, v horším případě takového odesílatele a poskytovatele informací ignorujeme nebo dokonce zablokujeme. To je důvod, proč podniky potřebují přijmout nové postupy a marketingové strategie, aby zůstaly konkurenceschopné.

Disruptivní marketing je více než jen pouhé vytváření rozruchu. Je to o přehodnocení způsobu, jakým děláte marketing. Je to o porušování pravidel, podle kterých jste hráli do dnešních dnů. Jde o to trochu riskovat a věřit své intuici a neotřelým nápadům a postupům.

V dnešním, neustále se měnícím prostředí, plném různých rozptýlení, je poměrně těžké získat pozornost zákazníka. Způsob, jakým konzumujeme média, se za pouhých pár let dramaticky změnil, takže jsme všichni odolnější vůči tradičním marketingovým technikám.

Stále více přichází na řadu tzv. disruptivního marketing.

Co je to SERP – stránka s výsledky vyhledávače?
DIGIZÍN – Digitální magazín, vzdělávání, služby

Samotný disruptivní marketing se mění s tím, jak se vyvíjí způsob myšlení o marketingu. Blížící se koncepty jako Metaverse, AI a NFT nás přiměly přehodnotit tradiční webové platformy. Nové perspektivy napadají starou gardu na každém rohu. I ve známém prostředí to znamená být nyní odvážný a riskovat, dělat věci jinak, abyste se odlišili od konkurence.

Tvrdý (online) trh a neustále se měnící globální požadavky znamenají, že značky musí být kreativnější a myslet mimo konzervativní rámec, aby vynikly z tisíce marketingových sdělení, která zákazníci denně dostávají.

V tomto nastavení musí podniky začít přemýšlet o tom, jak být “rušivější” a odlišit se od ostatních, a to i v SEO kampaních.

Některé z nejúspěšnějších společností na světě využily “rušivé” marketingové strategie s velkým efektem. Apple, Virgin a Red Bull jsou společnosti, které narušily svá odvětví.

Proč je disruptivní marketing tak důležitý?

Existují tři hlavní důvody, proč si disruptivní marketing získal tolik pozornosti a proč je dnes pro podniky tak důležitý:

Rychlý technologický růst

Co je to disruptivní marketing? Jak na marketingovou kampaň založenou na tomto principu?
DIGIZÍN – Digitální magazín, vzdělávání, služby

Technologie se vyvíjí opravdu rychlým tempem a to má velký dopad na způsob, jakým konzumujeme veškerá média. Aktuálně máme přístup k více informacím než kdykoli předtím a můžeme je konzumovat kdykoli a kdekoli chceme.

Trendy sociálních sítí také hrají velkou roli v tom, jak zákazníci konzumují informace. Například vzestup Instagram Stories vedl k tomu, že podniky vytvářejí více „občerstvující“ obsah, který lze snadno konzumovat na cestách. Krátká vertikální videa jsou dalším trendem, který TikTok zpopularizoval a nyní je využívají podniky na všech platformách sociálních médií.

Firmy, značky a osobnosti musí soutěžit s miliony různých tvůrců digitálního obsahu o pozornost lidí. Proto je stále více důležité vyčnívat z davu a působit tak trochu “rušivě”.

Lidé generace Z jsou dalším důvodem pro “disruptivní marketing”.

Sociální síť TikTok nově prodlužuje délku popisu u nahraných video příspěvků.
DIGIZÍN – Digitální magazín, vzdělávání, služby

Generace Z je velmi rozmatiou generací, technicky zdatnější. Lidé této generace jsou napojeni na sociální média daleko více než, jiné skupiny obyvatelstva Narodili se v digitální éře a vyrostli obklopeni na obsah bohatými médii, která zaměstnává jejich smysly, obrazně řečeno, 24 hodin denně.

To vede k tomu, že tito lidé mají kratší dobu pozornosti a vyšší očekávání. Je také pravděpodobnější, že zpochybňují tradiční autority a jsou skeptičtější vůči standardním marketingovým technikám.

Aby podniky oslovily tuto generaci, musí být ve svém disruptivním marketingu kreativnější a autentičtější. Musí se také zaměřit na vytváření zážitků, nikoli pouze na prodej produktů.

Přesycený trh je dalším důvodem pro odlišení se.

LinkedIn uvádí 3 nové aktualizace pro stránky firemních profilů svých uživatelů.
DIGIZÍN – Digitální magazín, vzdělávání, služby

Podnikatelé a firmy prodávají stejné produkty a služby ve stejných odvětvích a používají stejné marketingové techniky. S tolika značkami, které soutěží o pozornost, je stále těžší a těžší vyniknout z davu. To je další důvod pro to, vyniknout z davu a vyrušit pozitivním způsobem cílovou skupinu, na kterou chcete o vás, vašich produktech a službách komunikovat veškeré informace.

Zvažte tyto kroky k vybudování “rušivé” marketingové kampaně. Je čas začít myslet mimo zaběhlá pravidla a konzervativní postupy. A vlastně některá pravidla začít zcela porušovat. Pokud chcete vytvořit rušivou marketingovou kampaň, je třeba mít na paměti několik věcí:

Musíte dokonale znát váš obor, celé vaše odvětví.

Chcete vydělávat lepší peníze, ale bojíte se říct si o vyšší mzdu?
DIGIZÍN – Digitální magazín, vzdělávání, služby

Nemůžete pozitivním způsobem narušit nějaký obor nebo průmysl, pokud mu nerozumíte. Proveďte si důkladný průzkum a pokuste se porozumět celé oblasti vašeho podnikání. Jací jsou tam hlavní hráči? Jaké jsou jejich marketingové strategie? Jaké jsou nejčastější problémy zákazníků?

Nástroje jako Think With Google a další, vám mohou pomoci získat hluboké znalosti o odvětví, produktech nebo službách. Klíčem k lepšímu pochopení vašeho odvětví je přemýšlet o jeho slabinách a nenaplněných potřebách potenciálních zákazníků.

Jakmile dobře porozumíte zmíněným oblastem, můžete začít přemýšlet o tom, jak může vaše značka vyplnit mezeru a vytvořit něco nového nebo provést podstatná zlepšení.

Pochopte vašeho zákazníka, klienta, všechny typy lidí v cílové skupině. Dnešní zákazníci jsou náročnější a mají vyšší očekávání než kdykoli předtím. Na míle daleko dokáží odhalit falešnou, nepravou nebo prodejní zprávu.

Chcete-li vytvořit “rušivou” marketingovou kampaň, musíte se zaměřit na vytvoření emocionálního spojení s vaším publikem. To začíná pochopením toho, kdo jsou, na čem jim záleží a na pochopení jejich potřeb.

Data science může marketingovým týmům pomoci odhalit statistiky zákazníků ve velkém, což může pomoci vytvořit personalizovanější a relevantnější obsah. Mnoho firem již využívá data z Google Analytics, Facebooku, ActiveCampaign, Youtube a mnoha dalších nástrojů k personalizaci vlastních digitálních marketingových kampaní a díky segmentaci a retargetingu vidí skvělé výsledky.

Přidejte do marketingu zcela neočekávané věci.

Co je to SEO? Je to optimalizace webových stránek pro vyhledávače.
DIGIZÍN – Digitální magazín, vzdělávání, služby

Lidé jsou zvyklí vidět stejné staré marketingové techniky. Denně jsou bombardováni reklamami, e-maily a prodejními zprávami. Abyste vynikli, musíte občas udělat něco neočekávaného.

Překvapte něčím nevídaným a pozoruhodným. Napadněte status quo a posouvejte hranice. Upoutejte pozornost a přimějte lidi, aby se na chvíli zastavili a všimli si vaší značky.

Použití nejnovějších inovací, jako je umělá inteligence a strojové učení, může být skvělý způsob, jak udělat něco neočekávaného. Tyto technologie vám mohou pomoci vytvářet interaktivní zážitky, personalizovaný obsah a prediktivní analýzy ve velkém měřítku.

Zůstaňte vždy relevantní vašemu oboru.

Jedna věc je pozitivně vyrušit lidi z mediální slepoty podařeným “rušivým” marketingem a druhou věcí je zajistit, aby vaše kampaň byla vždy relevantní pro vaše cílové publikum. Relevance je klíčem k vytvoření spojení s publikem a přimět persony, aby si toho všimli.

Digitální marketingové platformy jako například Seznam, Google a různé sociální sítě, se neustále mění a vyvíjejí. Pravidelně zavádějí nové funkce a aktualizace, aby byly jejich platformy uživatelsky přívětivější. Jedním z příkladů je nejnovější aktualizace užitečného obsahu od Googlu.

Jako marketingový pracovníci musíte udržet krok s těmito změnami, udržet se na vrcholu a najít způsoby, jak přidat smysl a hodnotu životům zákazníků.

Pamatujte, že pokud dokážete zajistit, aby vaše značka emocionálně rezonovala s vaší cílovou skupinou, váš zákazník s větší pravděpodobností najde způsob, jak s vaší značkou být v upřímném vztahu.

Používejte inteligentní humor pro různé aktivity.

Oslavte výročí vašeho projektu a podnikání
DIGIZÍN – Digitální magazín, vzdělávání, služby

Humor je skvělý způsob, jak prorazit hluk a spojit se s publikem na hlubší úrovni. Umožňuje vám ukázat osobnost vaší značky a humanizovat vaše sdělení.

Při správném použití může být humor silným marketingovým nástrojem. Může vám pomoci vybudovat důvěru, odlišit vaši značku a udělat trvalý dojem. Ukazuje to také, že se nebojíte trochu pobavit a že jste si jisti vaší značkou.

Samozřejmě to nefunguje u každého oboru, ale pokud najdete způsob, jak vaše zákazníky rozesmát, pomůže vám to vybudovat si s nimi silný vztah.

Osvěžte si vaše myšlení, ať jste neustále nabití energií.

Nedržte se stejných starých marketingových metod, které používají všichni ostatní. Chcete-li působit pozitivně rušivě, musíte myslet mimo zaběhlý rámec.

Buďte kreativní a experimentujte s novými nápady. Vyzkoušejte něco, co se ještě nikdy nestalo. Může to být cokoliv od nového způsobu, jak oslovit cílové publikum, až po nový produkt nebo službu.

Můžete tento přístup otestovat kdekoliv, od SEO aktivity, až po sociální sítě. Existuje spousta různých marketingových kanálů, které můžete použít k oslovení cílového publika. Buďte kreativní s vaším online digitálním obsahem. Vyzkoušejte nové nástroje a funkce, jakmile jsou dostupné (i třeba v beta verzi).

Základem je být odvážný a trochu riskovat. Je to jediný způsob, jak skutečně vyniknout z davu.

Prolomte zajeté marketingové a obchodní stereotypy.

Cílem rušivé marketingové kampaně je předefinovat pravidla a konvence v oboru. Prolomte stávající stereotypy, které se nachází právě ve vašem oboru.

Řekněme, že všichni ostatní hráči ve vašem odvětví používají sociální média pro vlastní influencer marketing k přilákání a zapojení zákazníků. Využijte toho přechodem na marketingový model vedoucí k podpoře, který se buduje třeba prostřednictvím SMS/textových zpráv, chatbotů a e-mailu. Formu konkurentů můžete rozbít použitím jiné marketingové techniky, kterou nikdo z nich nepoužívá.

Najděte tu správnou rovnováhu, kdy přidat a kdy ubrat.

DIGIZÍN - Digitální magazín a službyDIGIZÍN - Digitální magazín, vzdělávání, služby
DIGIZÍN – Digitální magazín, vzdělávání, služby

Měli byste vědět, kdy přidat a kdy naopak ubrat. Úspěšná rušivá marketingová kampaň vyžaduje křehkou rovnováhu. Musíte vědět, kdy tlačit dopředu a kdy naopak brzdit vaše tempo a tlak.

Pokud budete příliš tlačit, můžete si připadat jako příliš agresivní. Na druhou stranu, pokud se příliš stáhnete, vaše kampaň nemusí být úspěšná. Kromě toho musíte často pracovat s omezeným rozpočtem na marketing. Musíte se ujistit, že vaše zdroje alokujete tím nejefektivnějším možným způsobem.

Je důležité najít správnou rovnováhu mezi pozitivně rušivým a příliš dotěrným chováním. Pokud si nejste jisti, kdy tlačit nebo couvnout, zvažte hledání inovativní marketingové agentury (DIGIZÍN).

Sečteno a podtrženo…

V dnešní velmi dynamické době (v online prostředí a v byznysu) musíte najít způsoby, jak dále růst. Ve světě, kde se technologie, produkty a služby neustále mění a vyvíjejí. Pokud takové řešení naleznete, může to být vítané pro všechny zákazníky, kteří se každý den potýkají s přetížením obchodními a marketingovými informacemi.

V důsledku toho se vystupování z davu stalo jednou z hlavních výzev pro obchodníky a marketéry ve společnostech všech velikostí. Disruptivní marketing vám může pomoci účinněji konkurovat na trhu a získat pozornost vašich stávajících i potenciálních zákazníků.

A jak jste na tom vy, udělali jste poslední dobou ve svém podnikání něco neočekávaného, co přineslo zajímavý efekt? Pochlubte se nám do komentářů pod příspěvkem – děkujeme.

David Groh - DIGIZÍN
Publikoval: David Groh Provozovatel DIGIZÍN
Jsem na sítích
Publikuju online kurzy, články, podcasty, videa a rozhovory - o podnikání, online marketingu, komunikaci a prodeji. Přináším lidem své znalosti, zkušenosti, ověřené a praktické informace! Takové informace, které jdou do detailu a skutečně pomáhají! Protože online nástroje, online marketing a digitální aplikace přináší nečekané příležitosti!