Jak získat externí zpětné odkazy na vaše webové stránky?

Vytváření externích odkazů by mělo generovat odkazy, které dostanou vaši cílovou skupinu lidí na váš web.

David Groh
Publikoval: David Groh
11 minut čtení
O čem je vytváření externích odkazů vedoucích na vaše webové stránky (tzv. linkbuilding).
DIGIZÍN - Digitální magazín a služby

Vytváření externích odkazů není vůbec snadné. Jedná se o dlouhodobou aktivitu, která může být důležitá a která musí být prováděna správným způsobem. To znamená, že pokud ji chcete dělat správně, vyžaduje hodně času, práce a někdy i peněz.

Algoritmy vyhledávačů Google, Seznamu a Bingu jsou nastaveny tak, že pokud lidé přirozeně odkazují z různých míst na vaše stránky, bere se tento fakt jako znamení, že jste důvěryhodná autorita v daném oboru. Lidé totiž sdílejí přirozeným způsobem pouze zajímavý obsah s užitnou hodnotou.

Naopak vytváření odkazů nesprávným (nepřirozeným) způsobem může vašim webovým stránkám uškodit, což má za následek i úplný zákaz ve výsledcích vyhledávání.

Proto vám v tomto krátkém článku zmíním několik tipů, jak můžete získat více kvalitních zpětných odkazů, vedoucích na vaše stránky. Což vám ve výsledku přinese více návštěvnosti webu nebo e-shopu.

Tento článek však není kompletní návod, který by o link-buildingu vydal na celou knihu. Dnes spíše zmíním základy, na které nezapomínejte. V případě budování externích odkazů platí, že opakování je matka moudrosti.

Jak pomáhá kvalitní externí odkaz vaší webové stránce?

O čem je vytváření externích odkazů vedoucích na vaše webové stránky (tzv. linkbuilding).
Digizín – Digitální magazín a služby

Pojďme si nejprve vysvětlit důvod, proč je tak důležité vytváření odkazů pro SEO aktivity dělané pro vaše internetové stránky. Kvalitní odkaz vedoucí na vaše web stránky pomáhá kladným způsobem při hodnocení v algoritmech Google, Seznamu a Bingu čtyřmi základními způsoby.

  • Přidává kladnou hodnotu vaší konkrétní stránce (podstránce) a umožňuje zlepšit její viditelnost ve vyhledávačích.
  • Přidává kladnou hodnotu celé vaší doméně a umožňuje každé podstránce v této doméně mírně vylepšit své hodnocení u vyhledávače.
  • Kotvící text odkazu (tzv. Anchor text) a okolní část textu u odkazu je pro vyhledávač indikátorem tématu stránky, na kterou link odkazuje. Tím říkáme robotům z vyhledávačů, jaké téma na odkazu zhruba naleznou.
  • A samozřejmě lidé klikají na odkazy na různých místech internetu, což vede k přímému provozu na vaše stránky.

Algoritmy v Google, Seznamu a v Bingu jsou nastaveny tak, že pokud lidé přirozeně odkazují na vaše stránky, bere se tento fakt jako znamení, že jste důvěryhodná autorita v daném oboru.

  • Hodnota odkazu v algoritmu vyhledávače pro odkazovanou stránku je zčásti určena tématem stránky, na kterém je odkaz umístěn. Odkaz ze stránky se stejným tématem jako odkazovaná stránka má větší hodnotu, než odkaz ze stránky o zcela jiném tématu.
  • Také odkaz z článku má mnohem větší cenu, než odkaz z postranního panelu nebo zápatí. Obecně platí, že čím více odkazů na stránce je, tím méně má každý jednotlivý odkaz svoji váhu.

Z těchto několika řádků si odneste základní informace pro vaši praxi, pokud budete budovat externí linky vedoucí na váš web / eshop:

Linkbuilding na externích webových stránkách – odkazy vedoucí právě k vám.

O čem je vytváření externích odkazů vedoucích na vaše webové stránky (tzv. linkbuilding).
Digizín – Digitální magazín a služby

Externí odkazy se snažte vkládat do těla delšího textu – domluvte se (pokud je to možné), aby odkaz vedoucí na vaše stránky nebyl někde v postranním panelu nebo v patičce, ale přímo v textu, který popisuje něco tematicky příbuzného tomu, co lze nalézt i na vašich stránkách. To se robotům líbí, ale hlavně to ocení lidé, kteří hledají informace. Odkaz by měl totiž nabádat k tomu, abyste našli další doplňující informace, které na první (externí) stránce nenajdete. To je přirozený zpětný odkaz!

Odkazujte pouze z podobně tematicky zaměřené stránky. Určitě uznáte, že je nesmysl ze stránky o vybavení pro chemické továrny odkazovat na stránky s fitness trenérem.

S počtem odkazů to nepřehánějte. Doporučuji z odkazované stránky odkazovat 1 až 2 odkazy. Tyto odkazy umístěte ideálně tak, aby je lidé viděli i bez sáhodlouhého posunu na stránce – bez scrollování stránky.

Anchor text odkazu (kotvící text, který je viditelný jako odkaz) musí být úderný, aby lákal k prokliku, aby byli lidé nabádání k tomu, že když kliknou, tak najdou další hodnotné informace k danému tématu.
Odkazujte pouze z důvěryhodných stránek, které mají rozumnou a přirozenou návštěvnost.

Zakázané techniky a špatná pověst díky podvádění se zpětnými odkazy.

Digizín - Digitální magazín a služby
Digizín – Digitální magazín a služby

Lidé jsou vyčůraní a chtějí vše bez práce, zadarmo a hned. Proto se v minulých letech využívali i zakázané techniky pro budování velkého počtu zpětných odkazů. Jakmile si totiž lidé všimli, že zpětné odkazy z jiných webů vedly k vyššímu hodnocení u vyhledávačů, začali toho samozřejmě zneužívat.

Existovali dokonce tzv. farmy zpětných odkazů. I mě bylo v minulosti nabízeno od několika “renomovaných” českých online agentur možnost mít pro nově vytvořené webové stránky nasazena velká množství zpětných odkazů. Po pravdě – toto nikdy nefungovalo – jednou jsem jim to dovolil, ale výsledek za mé peníze byl nulový! Naopak, tyto mé stránky postupně Google banoval… Ale to byli mé začátky v online před více než 10ti lety a ona agentura Efe… z Prahy to snad již dělá také jinak. 🙂

Tak to byla technika zvaná farmy zpětných odkazů. Dále existovali takzvané katalogy zápisů, kde jste mohli zadat informace o vašem projektu (firmě), včetně odkazu na vaše webové stránky. To v minulosti trochu fungovalo, ale ty časy jsou již dávno pryč. Tímto způsobem jste získali odkazy ze stránek, které neměly žádný aktuální vztah k vašim vlastním stránkám.

Jediné místo, kde má aktuálně smysl si zadat zápis o vašem projektu / podnikání / projektu, je Firemní profil od Google nebo Firmy.cz od Seznamu. Tyto dvě místa jsou jednak relevantní a jednak jsou provázané s výsledky vyhledávání, takže vám reálně kromě zpětných odkazů přivedou i skutečnou tu návštěvnost.

Ještě několik řádků k zakázaným technikám získávání zpětných odkazů. V minulosti tyto odkazy “znečišťovaly” vyhledávače. Proto Google a Seznam začal ukládat “pokuty” společnostem, které kupovaly odkazy nebo používaly odkazy z nesouvisejících webů. Pokud jste dostali pokutu (ban) od společnosti Google a Seznam, bylo to vážné, váš web zmizel z výsledků vyhledávání. Pod pojmem pokuta si nepředstavujte peněžní pokutu, nýbrž velmi špatné hodnocení nebo dokonce zablokování ve výsledcích vyhledávání.

Proto zpětné odkazy budujte vždy pouze přirozenou cestou, ideálně z tematicky zaměřených článků a nebo z tematicky zaměřené diskuze.

Dlouhodobá “terénní činnost” je předpokladem získání kvalitních zpětných odkazů.

Jak se stát úspěšným podnikatelem ve fitness a wellness oboru?
Digizín – Digitální magazín a služby

Vytváření odkazů je – nebo by mělo být – “terénní” činností. To znamená, že musíte lidi kontaktovat a požádat je, aby napsali o vašem webu a odkazovali na něj. Lepších výsledků obvykle dosáhnete, pokud budete osobně kontaktovat lidi z podobných oborů, kterými se zabýváte vy sami.

To znamená, že budete muset psát e-maily a tiskové zprávy, telefonovat a mluvit o vašem produktu. Pokud je váš produkt a obsah dobrý, najdou se lidé, kteří by o něm chtěli psát. Většina blogerů a novinářů, jako jsme vlastně i my v DIGIZÍN, potřebuje kvalitní obsah pro své články, takže pokud jim vaše produkty a služby představíte, mohou jim také velmi pomoci! A tak můžete být sobě navzájem prospěšní.

Pokud máte zajímavé služby a produkty, rádi o nich napíšeme, uděláme podcast nebo video příspěvek. Stačí nás kontaktovat. Jsme otevřeni spolupráci.

Vytváření odkazů jako součást holistické SEO strategie.

Digizín - Digitální magazín a služby
Digizín – Digitální magazín a služby

Celostní SEO znamená, že uděláte vše pro to, aby byl váš web nebo eshop co nejlepší. Měli byste zobrazovat vysoce kvalitní informace, poskytovat vynikající uživatelský komfort, mít rychlý a přehledný web, atd.

Vytváření externích odkazů bude snazší, pokud vaše webové stránky nabízejí skvělé zážitky, stejně jako vaše produkty nebo služby. Je mnohem pravděpodobnější, že lidé budou ochotni o takových stránkách psát a odkazovat na ně.

Co bych si z toho odnesl, být vámi?

Vytváření externích odkazů byste měli dělat jako odpovědnou marketingovou aktivitu, nikoli jako podvodný trik. Nezapomeňte, že vytváření odkazů by mělo generovat odkazy, které dostanou vaši cílovou skupinu lidí na váš web. To jsou lidé, kteří budou číst vaše příspěvky, přihlašovat se k odběru vašeho zpravodaje nebo kupovat vaše produkty a služby. Díky těmto lidem bude vaše firma prosperovat. Proto budujte externí linky dlouhodobě, kvalitně a přirozeně, s ohledem na lidi, ne na roboty vyhledávačů.

David Groh - DIGIZÍN
Publikoval: David Groh Provozovatel DIGIZÍN
Jsem na sítích
Publikuju online kurzy, články, podcasty, videa a rozhovory - o podnikání, online marketingu, komunikaci a prodeji. Přináším lidem své znalosti, zkušenosti, ověřené a praktické informace! Takové informace, které jdou do detailu a skutečně pomáhají! Protože online nástroje, online marketing a digitální aplikace přináší nečekané příležitosti!