Jak funguje algoritmus Instagramu? Je nastaven správně?

Algoritmus Instagramu není pouze jeden jediný algoritmus, ale spíše mnoho dílčích menších algoritmů a procesů, které vzájemně spolupracují na přizpůsobení obsahu, který každý uživatel uvidí.

David Groh
Publikoval: David Groh
11 minut čtení
Jak funguje Instagram algoritmus?
DIGIZÍN - Digitální magazín, vzdělávání, služby

Od generálního ředitele Instagramu, Adama Mosseriho, se aktuálně dozvídáme, jak funguje algortimus na Instagramu v roce 2023. Algoritmus pro Příběhy (Stories), pro Příspěvky na úvodní stránce (Feed), algoritmus hodnocení pro Krátká videa (Reels) i pro samotné Vyhledání na Instagramu.

V dnešním článku zjistíte, jak můžete zvýšit váš dosah na sledující a jak můžete předejít penalizaci, Shadowbanningu. Jdeme na to…

Adam Mosseri, generální ředitel Instagramu, vydal nové video a nový blogový příspěvek, kde se nám snaží (anglicky) vysvětlit, jak zhruba algoritmus Instagramu funguje. Kromě informací o algoritmu hodnocení obsahuje další informace o shadowbanningu, kontrole stavu vašeho účtu a osvědčených postupech pro růst vašeho publika na Instagramu. Aktuálně zmíněné informace jsou aktualizací původního vysvětlujícího videa o fungování Instagram algoritmu z roku 2021.

Algoritmus Instagramu je více než jeden algoritmus! Prvním bodem Mosseriho vysvětlení je, že Instagram algoritmus není pouze jeden jediný algoritmus, ale spíše mnoho dílčích menších algoritmů a procesů, které vzájemně spolupracují na přizpůsobení obsahu, který každý uživatel na Instagramu uvidí.

Proč sociální síť Instagram používá algoritmy? Protože každý člověk je jiný, a proto by měl každý uživatel Instagramu vidět pouze takový obsah, který odpovídá jeho zájmům. To je to, čeho chce Instagram (a další sociální sítě) dosáhnout prostřednictvím svého algoritmu hodnocení obsahu – tj. personalizovaného zážitku, který udrží uživatele co nejdéle v kontaktu s touto platformou. A je to logické, potřebují nás tam co nejdéle, chtějí v nás tu závislost vybudovat.

A je to logické, nikdo nebude na sociálních sítí, kde udiví obsah, který ho nezajímá, který mu nic nepřináší nebo který je mu dokonce odporný. Čím déle si nás tam Instagram udrží, tím více má prostoru monetizovat nás, tedy využít nás pro zpeněžení = generování zisku.

Ale abych nebyl negativní více, než je zdrávo, samozřejmě nám celý Instagram přináší i velmi mnoho potenciálu, pro vlastní rozvoj a vlastní zisk. (O tom ale někdy příště…)

Jak funguje algoritmus hodnocení obsahu na Instagramu?

Když otevřete aplikaci Instagram, první věc, kterou uvidíte od shora, je řada nejnovějšího obsahu (Příspěvků, Příběhů, Krátkých videí) z účtů, které sledujete. Aby Instagram určil, který obsah se objeví jako první, analyzuje zcela všechny účty podle těch, které jste sledovali za posledních 24 hodin.

Cílem je rozhodnout, které příspěvky vás s největší pravděpodobností budou opět zajímat prostřednictvím předvídání. Instagram chce předvídat, které příspěvky pravděpodobně otevřete, zareagujete na ně, odpovíte na ně nebo se vám budou líbit. K vytváření těchto předpovědí Instagram používá různé signály a předchozí interakce, které jste měli s obsahem v minulosti.

Jak funguje Instagram algoritmus v roce 2023? Je to celé nastaveno pro uživatele správně?
Konec Feedu na úvodní stránce – přechod na Instagramem doporučený obsah

Mezi hlavní signály, které ovlivňují pořadí příspěvků ve vaší aplikaci Instagram, patří následující:

  • Jak často si prohlížíte obsah od autora (účtu/tvůrce).
  • Jak často komunikujete s příspěvky od autora.
  • Jak blízko jste autorovi na základě toho, kolikrát jste mu poslali zprávu.

Instagram doufá, že hodnocení příspěvků příběhů (Stories) pomocí personalizovaných proxy předpovědí a signálů nakonec postaví na první místo příběhy právě od lidí, na kterých vám nejvíce záleží a které nejvíce sledujete.

Jak funguje algoritmus nových navrhovaných tvůrců na úvodní stránce?

Instagramový kanál (Feed na úvodní obrazovce) má za cíl zachytit uživatele nejlepším obsahem zveřejněným od posledního použití aplikace. Bude obsahovat směs obsahu od těch, které sledujete a dalších instagramových účtů, které by vás mohly zajímat na základě řady předpovědí.

Jak funguje Instagram algoritmus v roce 2023? Je to celé nastaveno pro uživatele správně?
DIGIZÍN – Digitální magazín, vzdělávání, služby

Tyto předpovědi jsou založeny na následujících hlavních signálech:

  • Jaká je pravděpodobnost, že příspěvek komentujete, lajkujete nebo sdílíte
  • Jaká je pravděpodobnost, že klepnete na profil.
  • Kolik času pravděpodobně strávíte na příspěvku.

Instagram používá vaši historii interakcí, popularitu příspěvku, informace o autorovi a jak často jste s autorem komunikovali, aby určil pořadí, v jakém se obsah zobrazí.

Obsah svého zdroje můžete utvářet určením svých oblíbených účtů , které umístí příspěvky z těchto účtů v horní části zdroje. Můžete také přepnout na následující zdroj, který bude zobrazovat pouze příspěvky z účtů, které sledujete chronologicky.

To uděláte tak, že rozkliknete logo Instagram v horní části obrtazovky telefonu – tam jsou 2 podnabídky: Sleduje a Oblíbené.

Jak funguje algoritmus u krátkých videí – Reels?

Cílem krátkých videí v Instagram Reels je pobavit uživatele. Instagram ukazuje Reels primárně z účtů, které zatím nesledujete. Nejprve se Instagram podívá obsah, na který jste v minulosti reagovali a s jakými účty jste komunikovali. Také se podívá na obsah, který se líbil ostatním uživatelům, podobným vám.

Jak funguje Instagram algoritmus v roce 2023? Je to celé nastaveno pro uživatele správně?
Vin Diesel v Reels…

Dále hádá, které Reels budete s největší pravděpodobností sledovat až do konce, sdílet je s přáteli nebo kde je šance, že navštívíte stránku s daným tvůrcem.

K těmto odhadům Instagram používá signály, jako je historie Reels, které jste sledovali, informace o Reels, informace o autorovi Reels a jak často jste s daným nebo podobným autorem komunikovali.

To vše je zkombinováno a Instagram vám tak vytváří pohlcující, zábavnou a „rozkošnou“ kartu s krátkými videi pro každodenní konzumaci. Proto vám při zahájení používání své sociální sítě nabízí Instagram úplné blbosti, které se postupně zpřesňují podle toho, jak vaše chování daná síť „šmíruje“.

To je také důvod, proč je doporučeno vytvářet krátká videa! Protože si tak můžete snadným způsobem rozšířit základnu sledujících. Protože jak jsem právě napsal výše: Instagram ukazuje Reels primárně z účtů, které zatím nesledujete. Tedy kdo vás nesleduje (zatím), může vás pomocí krátkých videí v Reels objevit také!

Jak funguje algoritmus pro vyhledávání (Instagram Explore)?

Tuto funkci zapnete tak, že zmáčknete v dolní obrazovce malou lupu. Stejně jako Reels, i Instagram Explore si klade za cíl poskytovat nejlepší obsah z účtů, které nesledujete, aby vám pomohl objevit nové věci, které by vás na Instagramu mohly zajímat. Třeba u mě to začalo tak, že mi začal nabízet nespočet ženských v bikinách… Jako WTF??? Jako proč? Protože jsem chlap? Ale postupně se to celé začalo s ubíhajícími týdny zpřesňovat

Jak funguje Instagram algoritmus v roce 2023? Je to celé nastaveno pro uživatele správně?
Časem vám to vážně začne ukazovat relevantnější tvůrce…

Instagram předpovídá příspěvky, které se vám budou pravděpodobně líbit, které si uložíte a třeba budete i sdílet. Využívá signály, jako je popularita příspěvku, témata, která vás obvykle zajímají, informace o autorovi a jak často jste s autorem komunikovali.

Penalizace, Shadowbanning a stavy jednotlivých účtů uživatelů.

Proč jste často unaveni? Zvažte tyto obvyklé příčiny přetrvávající únavy.
DIGIZÍN – Digitální magazín, vzdělávání, služby

Kromě vysvětlení, jak funguje hodnocení v různých oblastech Instagramu, chtěl pan Mosseri také povídat o zákazu Shadowbanningu a vyvrátit o něm rozšířený mýtus. Někteří uživatelé s vlastní tvorbou se domnívají, že byli penalizováni, když jejich vytvořený obsah nedosáhl očekávaného nebo požadovaného dosahu.

Zatímco existují spekulace, že Instagram snižuje dosah účtů, aby takové „penalizované tvůrce povzbudil“ k placení za propagaci vlastních příspěvků, Mosseri tvrdí, že je to prý mýtus. Sanžil se vysvětlit, že je v nejlepším zájmu Instagramu propojovat lidi s co možná nejzajímavějším relevantním obsahem, aby se prodloužil čas strávený v aplikaci a v konečném důsledku se zvýšily příjmy z reklamy.

Aby Instagram pomohl uživatelům, vytvořil sekci Stav účtu, která popisuje případné důvody, proč Instagram může omezit viditelnost samotného účtu na celé platformě.

Jak můžete rozšířit publikum na Instagramu?

Instagramové aktivity, ze kterých můžete těžit
DIGIZÍN – Digitální magazín, vzdělávání, služby

Mosseri uzavřel video povídání sdílením následujících osvědčených postupů, které vám pomohou rozšířit vaše publikum a oslovit ty správné lidi na Instagramu.

  • Vzhledem k tomu, že každý autor, člověk a publikum jsou odlišní, je důležité experimentovat, abyste zjistili, jaký obsah vaše publikum nejvíce zaujme.
  • Pomocí Statistik odhalujte jednotlivé trendy, které vám umožní zlepšit celkovou kvalitu a zapojení uživatelů do vašeho obsahu.
  • Spolupracujte s dalšími oblíbenými autory ve svém oboru a oslovte nové publikum originálním obsahem.
  • Zkontrolujte stav vlastního účtu na Instagramu, abyste si potvrdili, že jste provedli všechny kroky nezbytné k dodržení pokynů pro komunitu a odstranili všechna omezení vaší viditelnosti.
  • Snažte se vytvářet originální obsah na rozdíl od agregace obsahu od ostatních.

Máte otázky? A chcete moji pomoc? Kontaktujte mě. Nezáleží na tom, jestli své projekty a podnikání teprve plánujete nebo už je máte. Předám vám ověřené informace z oblasti online marketingu a komunikace, přidám informace o tvorbě digitálního obsahu, o fungování sociálních sítí a jak správně uchopit online podnikání.

David Groh - DIGIZÍN
Publikoval: David Groh Provozovatel DIGIZÍN
Jsem na sítích
Publikuju online kurzy, články, podcasty, videa a rozhovory - o podnikání, online marketingu, komunikaci a prodeji. Přináším lidem své znalosti, zkušenosti, ověřené a praktické informace! Takové informace, které jdou do detailu a skutečně pomáhají! Protože online nástroje, online marketing a digitální aplikace přináší nečekané příležitosti!