Ach-jo, zase ten marketing a ty postupy pro růst podnikání. Pořád nám to někdo opakuje… To si jistě řeknete při přečtení nadpisu a při prvních slovech mého článku. Ale opakování je matka úspěchu… Takže si pojďme zase něco málo říci k marketingu.
Marketing obecně generuje hodnotu tím, že přiláká řadu lidí, které vy nebo váš prodejní tým můžete následně přeměnit na loajální zákazníky nebo s takovými lidmi můžete řízeně nakládat a dosahovat tak vámi definovaných cílů. V marketingovém procesu existuje asi milion různých částí, aktivit, přístupů, postupů, pouček a strategií.
A určitě jste i vy zahlceni různými informacemi, že často zapomínáte na úplné základy. Zaměřujete se na taktiky a strategie, jste zahlcení moudry z internetu a zapomínáte si vytvořit pevný rámec pro chytré rozhodování a rychlou implementaci, jakmile nějakou aktivitu stanovíte, že by se měla udělat.
Jak by tedy měl marketingový profesionál nebo majitel firmy postupovat při sestavování marketingových aktivit? Měl by si hlavně klást ty správné otázky! Kladení chytrých otázek o marketingové strategii aktivit je nejrychlejší cesta k chytrým odpovědím.
Koneckonců, pokud nevíte, co nevíte, nemůžete přesně zjistit, jaké problémy řešíte. Takže než začnete sestavovat různé obchodní a marketingové plány a strategie na milionové podnikání, přidám vám dneska opět několik relevantních otázek, které byste si měli vy nebo váš tým pokládat, než se rozhodne pro konkrétní postupy. Protože často zapomínáme na základy, ptát se a odpovídat si selským rozumem.
Jdeme na to, připomeneme si některé důležité otázky!
# 1 – Které obchodní cíle má marketingová aktivita podpořit?

Definujte si konečný cíl. Marketingové a obchodní aktivity nebo kampaně přesouvají podnikatele a firmy z bodu A do bodu B. Třeba na větší trhy, aby obsloužily více zákazníků, prodaly více produktů, poskytly další služby, atd. Pokud jste však přesně nedefinovali, čeho se snažíte dosáhnout, co chcete prodávat a komu, případně další důležitá kritéria, vaše marketingová aktivita nemá šanci na úspěch.
Začněte tím, že si jasně definujete obchodní cíle kvantifikovatelným způsobem. Zde jsou některé příklady toho, jak by to mohlo vypadat:
# 2 – Které metriky určují úspěch nebo neúspěch dané aktivity?

Položte si také důležitou otázku: Jak určíte to, zda to, co jste udělali, bylo úspěšné? Až to budete vědět, ujistěte se, že máte nástroje, které umožní skutečně zaznamenávat a hlásit tyto informace.
Například, pokud úspěch definujete podle počtu nových zákazníků generovaných z vaší emailové rozesílky, ale nemáte vlastní CRM systém nebo evidenci oslovených lidí, pokud nemáte nastaven proces pro zaznamenání původu zájemce, úspěch tak nemůžete měřit. A tak by se dalo pokračovat. Prostě, celý proces musí být vyladěn.
Před provedením aktivity si určete skóre – které známkuje výsledky. Nemůžete měřit pokrok, pokud jste ještě nedefinovali, jak bude cíl vypadat. I když je měření účinnosti vašeho marketingu možná obtížnější než dříve, vždy existuje řada způsobů, jak získávat potřebná data.
# 3 – Jaké marketingové strategie a taktiky jsme dělali v minulosti?

Než učiníte jakákoliv rozhodnutí ohledně toho, co budete dělat dál, je dobrým nápadem podívat se na to, co jste už udělali v minulosti. Pokud máte čas a možnost provést si úplný audit minulých aktivit, je to vaše nejlepší možnost. Dá vám to úplnou viditelnost všeho, co jste vy nebo vaše firma dosud udělali a to vám ukáže celkový obraz ve smyslu následného marketingu.
Pokud máte data, přidejte je samozřejmě také. Budete vědět nejen to, co jste udělali, ale co vám fungovalo a co ne. Poučte se z chyb a pokuste se co nejlépe replikovat vlastní úspěchy. Čím více informací budete moci zpracovat, než začnete dělat nová rozhodnutí, tím lépe budete informováni a tím chytřejší budou vaše rozhodnutí.
# 4 – Jak vypadá vaše konkurenční prostředí?

Právě jsme si řekli, že vědět, co vám fungovalo v minulosti a co ne, je důležitou součástí skládačky, když budujete marketingové strategie a postupy. Pokud věnujete čas k ohlédnutí se za vlastní minulou marketingovou prací, měli byste to samé udělat i s firmami, se kterými soutěžíte o prodeje a pozornost lidí. Znát konkurenci se vyplácí…
Věnujte nějaký čas identifikaci vašich konkurentů ve vašem odvětví. Musíte vědět, jak se ostatní, kteří dělají to, co vy, prezentují ve vašem prostředí. Pravděpodobně soutěžíte s firmami a dalšími faktory, na které byste nemuseli přijít bez trochy výzkumu.
Soutěžíte totiž také se stále kratší pozorností vaší cílové skupiny. Soutěžíte s firmami, které existují na okrajích vašeho prostoru, ty, které nenabízejí úplně to samé, ale mohou mít něco, co dělá stejnou práci nebo co vaši nabídku zastírá. V digitálním prostředí soutěžíte dokonce i s firmami a produkty, které mají podobná jména jako vy, ať už jsou ve vašem odvětví nebo ne.
Jakmile budete vědět, proti čemu soutěžíte, budete muset prověřit také marketing konkurentů stejným způsobem, jako jste to udělali s vaším vlastním. Podívejte se, co dělají ostatní a jak se to srovnává s tím, co jste sami udělali. A pokud to jde, také se podívejte na online metriky angažovanosti na webových stránkách vašich konkurentů. Podívejte se, co funguje ostatním a co ne, stejně jako jste zkoumali váš vlastní obsah.
# 5 – Jaká sdělení budou fungovat pro danou cílovou skupinu?

Předtím, než začnete vytvářet jakýkoliv obsah, musíte vědět, s kým budete mluvit a jak byste měli s takovými lidmi mluvit. To neznamená odhad nebo předpoklady, ale znamená to provádění výzkumné práce k přesné identifikaci vaší cílové skupiny a určení toho, jaká sdělení budou nejefektivnější.
Jedním ze způsobů, jak toho dosáhnout, je zkoumat data, která již doufejme shromažďujete ze svých webových stránek. Můžete se hodně dozvědět o tom, komu prodáváte. Podle toho, kdo vás vyhledává a kdo navštěvuje vaše webové stránky. Dále podle toho, co lidé dělají, když k vám přijdou. Vytvořte si zákaznické persony na základě těchto dat nebo na základě vašeho výzkumu, ke kterému máte přístup nebo který jste sami provedli.
Jakmile budete mít data a informace, mělo by být docela jasné, co je třeba říct a komu. Je zásadní, aby jakýkoli vámi generovaný a publikovaný obsah, oslovil vaši cílovou skupinu, stále byl v souladu s vaší značkou a hlasem vaší organizace – a musí být věrný tomu, kým jste.
# 6 – Kdo je k dispozici k asistenci při implementaci?

Hlavním důvodem, proč některé skvělé nápady a strategické plány zůstávají neuskutečněné, je to, že nikdo nepřemýšlel o tom, kdo bude danou práci dělat. Nedopusťte, aby toto zasáhlo váš marketing a vaše podnikání.
Zpracujte si inventuru lidí uvnitř i mimo vaši organizaci, kteří mohou pomoci s implementací vašeho plánu a vašich aktivit. Nechte dostupnost zdrojů vést váš strategický marketingový plán. Nedává smysl vytvářet strategie, na které nemáte finanční ani lidský kapitál pro vlastní provádění.
Buďte proto kreativní. Mimo zaměstnance firmy můžete využít odborných znalostí myslitelů z daného odvětví, klíčových partnerů, dodavatelů, klientů a stážistů. Zamyslete se nad tím, jak můžete využít všechny tyto individuální příspěvky k podpoře společných cílů.
# 7 – Kdo bude rozhodovat, až začnete implementovat?

Marketing je stejně tak o momentu, jako o pravidelném provádění. Pokud není před „tvorbou věcí“ v marketingu nastaven jasný proces rozhodování, vaše nejlepší práce a největší nápady uvíznou v interním zmatku neodpovědnosti, nápadů a názorů. Určete jednu důvěryhodnou osobu, která bude zodpovědná za schválení a vedení veškerého kreativního procesu a všech aktivit.
Tak tedy, to bylo malé připomenutí otázek, které byste si měli pravidelně pokládat. Pokud alespoň jednu z nich uvedete do praxe, budu rád. Váš David z DIGIZÍN…