Google nedoporučuje přesměrovávat všechny stránky s chybou 404 na domovskou stránku. Místo toho je lepší používat správná přesměrování nebo nechat stránku zobrazit chybu 404. Možná to zní technicky, ale ve skutečnosti je to docela jednoduché. Představte si, že hledáte obchod, který už neexistuje, a místo jasné odpovědi vás někdo pošle zpátky na hlavní náměstí. Asi by vás to moc nepotěšilo, že?
Proč je špatný nápad přesměrovávat chyby 404 na domovskou stránku? Google ve své sérii SEO Office Hours Shorts zveřejnil nové video, ve kterém vývojář Martin Splitt odpovídá na častou otázku majitelů webových stránek: „Je dobré přesměrovávat všechny 404 stránky na domovskou stránku?“
Tohle je celkem časté dilema. Co udělat, když někdo hledá stránku, která už dávno zmizela? Pošlete ho zpátky na hlavní stránku a necháte ho hledat znovu? Nebo mu raději na rovinu řeknete: „Tahle stránka už tu není“?
Jasná odpověď: Nedělejte to.
(Poslechněte si sami video podcast Martin Splitta…)
V nejnovějším dílu série SEO Office Hours Shorts reagoval Martin Splitt na otázku, zda může mít přesměrování všech 404 stránek na domovskou stránku pomocí přesměrování 301 negativní dopad na hodnocení nebo výkon webu ve vyhledávání Google.
Splittova odpověď byla naprosto jasná: „Ano, má to vliv na hodnocení Google! A také mě to jako uživatele otravuje.“ A není se čemu divit. Představte si, že hledáte konkrétní informaci, ale místo ní vás web pošle zpět na hlavní stránku. To je jako kdybyste vešli do obchodu pro konkrétní produkt a prodavač vás místo odpovědi jen beze slova vyvedl zpátky ven.
Proč jsou chyby 404 důležité? Chybové stránky 404 mají svůj význam – dávají uživatelům i vyhledávačům jasně najevo, že daná stránka už neexistuje nebo je rozbitá. To je mnohem lepší než uživatele zmateně posílat někam, kde nechtěli být. Je to stejné, jako kdybyste v knihovně hledali určitou knihu a knihovník vám rovnou řekl, že už ji nemají. Rozhodně lepší varianta, než kdyby vás místo toho poslal zpátky k vchodu, aniž byste věděli, co dál.
Martin Splitt to vysvětlil jednoduše: „404 je jasný signál, že daná stránka už neexistuje – třeba proto, že produkt byl odstraněn nebo se něco změnilo.“ Jinými slovy, chybová stránka 404 je jako cedule „zavřeno“ na dveřích obchodu. Možná to není ideální, ale aspoň víte, na čem jste.
Dopad na vyhledávací roboty a efektivitu indexace

Martin Splitt upozorňuje, že přesměrování všech 404 stránek na domovskou stránku může zmást nejen uživatele, ale i vyhledávací roboty (crawlery). Ty si můžete představit jako digitální průzkumníky, kteří procházejí internet a katalogizují obsah. Když narazí na chybu 404, rozpoznají, že daná stránka už neexistuje, a jednoduše pokračují dál. Pokud je ale místo toho přesměrujete na domovskou stránku, vytváříte pro ně matoucí smyčku.
Splitt to vysvětluje takto: „Pro crawlera to vypadá, že přijde na domovskou stránku, začne procházet web, narazí na neexistující URL, ale místo jasné odpovědi je zase poslán zpět na domovskou stránku. A pak to celé začíná znovu.“ Jinými slovy, je to jako kdybyste pošťáka, který hledá neexistující adresu, místo jasného „Tady to není“ poslali zpět na hlavní poštu, aby začal celý proces znovu. Neefektivní, že? Jak tedy správně nakládat s chybějícím obsahem?
Martin Splitt doporučuje jasná a srozumitelná řešení

Google dlouhodobě doporučuje udržovat správné stavové kódy HTTP, které pomáhají jak vyhledávačům, tak uživatelům pochopit strukturu webu. V digitálním světě platí, že upřímnost je nejlepší strategie – i když znamená přiznat, že něco už neexistuje.
Nový formát Google SEO poradenství?

SEO Office Hours Shorts je novým přístupem týmu Google Search Relations k poskytování rad ohledně SEO. Představte si to jako zkrácenou a údernější verzi dřívějších „konzultačních hodin“ – ideální pro dnešní uspěchanou dobu, kdy chceme informace rychle a bez zbytečné omáčky.
Původně šlo o živé vysílání, kam se lidé mohli připojit a přímo pokládat své dotazy – taková SEO poradna v reálném čase. Později se formát změnil na předem nahrané relace, kde zaměstnanci Google odpovídali na vybrané dotazy, což bylo něco jako talk show s připravenými otázkami. Teď Google přešel na krátká, výstižná videa, která jdou rovnou k věci. Pokud vám starší formáty chybí, Martin Splitt vás vyzývá, abyste se ozvali v komentářích pod videem. Zdá se, že Google si přece jen v některých ohledech cení zpětné vazby od uživatelů!
Závěr: Radši upřímnost než matení uživatelů

Přesměrování všech 404 stránek na domovskou stránku je jako odpovědět na každou otázku slovy: „Nevím, kde to je, ale zkuste se podívat na hlavní stránce.“ Nejen že je to frustrující pro uživatele, ale zároveň to mate vyhledávací roboty, což může poškodit vaše SEO.
Místo toho je lepší být upřímný. Pokud se stránka přesunula, přesměrujte ji na nové místo. Pokud už neexistuje, nechte ji zobrazit chybový kód 404. Není dobrý nápad přesměrovávat návštěvníky na domovskou stránku, pokud to nedává smysl. V SEO i v životě platí, že je lepší říct pravdu – i když znamená přiznat, že něco už není k dispozici.
Nebojte se toho. Jak by asi řekl Martin Splitt: „Nenechte návštěvníky bloudit v kruhu. Buď jim ukažte správnou cestu, nebo jim čestně řekněte, že jejich cíl už neexistuje.“