Branding a budování osobní značky na sociálních sítích – jak to udělat správně?

Branding na sociálních sítích je mocným marketingovým nástrojem. Proto je pro vás důležité, dělat ho správně.

David Groh
Publikoval: David Groh
DIGIZÍN - Digitální magazín, vzdělávání, služby

Pamatuju si doby, kdy byly sociální sítě pro firmy a podnikatele jen takové „možná to zkusíme, ale asi to nic nepřinese“. Pamatuju také doby, kdy jen některé top značky v trendy oborech byly aktivní na sociálních sítích a byly tak prvními průkopníky. No, ty dny jsou pryč. A svět podnikání a marketingu se výrazně změnil. Sociální sítě a digitální média jsou dnes nezbytným požadavkem každého podnikání. A kdo to neví, tak se to dnes dozví…

Vaše sociální sítě jsou často prvním kontaktním bodem, který mají lidé (potenciální zákazníci) s vaší osobou, s vaší značkou, firmou, produkty nebo s vašimi službami. A jako takové, jsou sociální sítě účinným nástrojem pro budování osobní značky, která ovlivňuje vnímání vás, sentiment lidí, vaši autoritu a celkovou důvěru.

Ale budování značky (osobní i firemní) na sociálních sítích a v online prostředí nevzniká jen tak úplnou náhodou! Vyžaduje pečlivou a dlouhodobou práci, důslednost a dlouhodobý závazek. Proto vám chci dneska ukázat, co je ten branding na sociálních sítích a proč na něm záleží.

Začnu základní otázkou: Co je vlastně ten branding na sociálních sítích? Termín je samo-vysvětlující. Jedná se o postupy využívání sociálních médií k předávání vaší identity, vašeho poslání a sdělení vaší značky neznámým lidem, stávajícím sledujícím, i těm potenciálním.

Stejně, jako byste měli mít definované strategie a postupy na různé dění ve vašem podnikání, měli byste mít definovanou strategii i pro vaši značku na sociálních sítích. Tedy alespoň nějak, lepší něco, než nic.

Proč to říkám, protože řada podnikatelů chce být úspěšnými, ale vůbec nemají definované cíle, postupy a strategie, jak takového úspěchu (nejen na sítích) chtějí dosáhnout.

Branding? O čem že to tu povídám? Co to jako je?

Jak vytvořit úspěšný podcast? Jak získat posluchače podcastu? Jaké vybavení budete potřebovat? A kam potom se samotnými nahrávkami?
DIGIZÍN – Digitální magazín, vzdělávání, služby
  • Tak třeba identita vaší značky – Jak se vaše značka zobrazuje na platformách sociálních médií. Jedná se nejčastěji o vizuální prvky, jako jsou loga, barevné palety, fonty a jednotný vizuální styl.
  • Tón vaší komunikace – Váš tón hlasu by měl být v souladu s vašimi hodnotami a sdělením a měl by promlouvat k vaší cílové skupině, na kterou se chcete zaměřovat. Měli byste váš tón komunikace přizpůsobit konkrétní sociální síti. Ale srdce vaší značky by mělo působit konzistentně a rozpoznatelně, bez ohledu na to, zda zrovna publikujete na Facebooku, Instagramu nebo kdekoli jinde…
  • A přidám ještě obsahovou strategii – Obsah, který sdílíte na sociálních sítích, hraje důležitou roli vaší značky. Vypracování obsahové strategie vám pomůže definovat, jaké formáty obsahu a témata vám dávají největší smysl.
  • Nezapomínejme na zapojení publika – Dobře dělaný sociální branding je mnohostranný a zahrnuje samozřejmě i řízené zapojení vašeho publika. Měli byste s lidmi komunikovat, abyste pěstovali jejich spojení.

A přidám jedno důležité obecné ponaučení: Při brandingu na sociálních sítích je klíčová především konzistence.

Proč je vaše značka na sociálních sítích důležitá?

Novinka na Instagramu - nový vysílací kanál pro tvůrce obsahu přichází i do Čech.
DIGIZÍN – Digitální magazín, vzdělávání, služby

Jak jsme zmínil, marketing na sociálních sítích je základní součástí efektivní marketingové strategie vašich projektů – a branding je základním kamenem toho, jak se na sociálních sítích projevujete.

Vaše přítomnost na sítích má zásadní vliv na utváření vnímání a sentimentu vůči vám, láká na konverzi zákazníků, buduje loajalitu k vám a vaší značce, pomáhá třeba s náborem nových zaměstnanců nebo spolupracovníků a v konečném důsledku vám zvyšuje zisky a pomáhá vašemu projektu.

Sociální sítě jsou ale hodně konkurenčním prostředím a vyniknout vyžaduje promyšlené postupy. Na to nezapomínejte. Vaši sledující by měli být schopni porozumět tomu, kdo jste, jaké jsou vaše hodnoty, jaké je vaše sdělení a proč by vám měli důvěřovat – a toho lze dosáhnout právě prostřednictvím budování osobní značky na sociálních sítích.

Dobrý a konzistentní branding na sociálních sítích patří mezi nejúčinnější nástroje pro podporu uznání a povědomí – což může být rozdíl mezi tím, kdy se někdo rozhodne nakoupit u vás nebo u vašich konkurentů. Je to další klíč k efektivní marketingové strategii.

Tipy na lepší osobní značku na sociálních sítích

Novinka na Instagramu - nový vysílací kanál pro tvůrce obsahu přichází i do Čech.
DIGIZÍN – Digitální magazín, vzdělávání, služby

#1 – Sledujte aktuální trendy, formáty a funkce jednotlivých sociálních sítí, na kterých jste aktivní

To je jedním z klíčů k efektivnímu budování značky. Také si udržujete krok s nejnovějšími změnami algoritmů, a tedy víte, co zrovna funguje. Z toho můžete odvodit, na co se publikum v daném okamžiku zaměřuje.

Když se dotknete toho, co je na sociálních sítích trendy, můžete publiku ukázat, že vaše značka je důvěryhodná, autoritativní a dobře známá. A když pochopíte, jak algoritmy fungují, zajistíte si, že lidé skutečně uvidí váš obsah – a budou se zapojovat do dění vašeho projektu.

#2 – Buďte přirození

To je moje další rada, která může znít jako samozřejmost, ale je až příliš často přehlížena! Věnujte se vždy polidštění vaší značky a vaší komunikace.

Sociální sítě jsou dost hlučné místo se spoustou konkurence a uživatelé nemají zájem o to, aby s nimi komunikovali značky a firmy, které se jim snaží jen prodat věci. Tím, že ukážete lidskou stránku, usnadníte lidem vybudovat si s vámi skutečně autentické propojení.

A jak na to? Některé způsoby, jak to udělat, zahrnují komentování trendových témat, oslavování příběhů zaměstnanců, ukazování obsahu ze zákulisí vaší firmy a projektu nebo úpravu tónu vašeho hlasu, aby byl konverzační a přirozený.

#3 – Vytvořte si krátkého průvodce komunikačním stylem

Řekl jsme to už, ale opět to zopakuju. Pokud jde o branding na sociálních sítích, konzistence je klíčová – a to platí pro úplně všechno, od vašich vizuálů, přes vaše texty, až po váš tón, kterým promlouváte k lidem.

Jednou z neuvěřitelně užitečných metod pro zajištění konzistence je vytvoření takového jakéhosi průvodce vašeho jednotného stylu na sociálních médiích. Ve svém průvodci můžete nastínit všechny důležité informace o tom, co na sociálních sítích děláte a co ne.

Příklady položek, které můžete zahrnout, jsou třeba preferovaná písma, paleta barev a způsob, jakým byste měli barvy používat, nebo si zpracujte slova a výrazy, které používáte a nepoužíváte, atd!

Prostě si udělejte takovou „kuchařku“, do které se pokaždé podíváte, když budete chtít něco publikovat. A je jedno zda publikovat na sociálních sítích nebo kdekoliv jinde. Mějte to jako živý dokument, který aktualizujete na základě poznatků, které v průběhu času sbíráte.

#4 – Aktivně zapojujte lidi ze své sítě

Nejcharismatičtější lidé jsou ti, kteří zapojují své okolí, kladou otázky a pečují o vztahy – a totéž platí pro projekty, firmy a značky. Pokud chcete zlepšit vaši vizáž na sociálních sítích, zaměřte se na zvýšení zapojení sledujících lidí. Existuje mnoho způsobů, jak to udělat.

Začněte u svého publika a stávajících zákazníků. Odpovídejte na jejich komentáře a otázky, proaktivně se zapojujte do jejich obsahu tam, kde je to jen možné a relevantní. Ono se to postupně bude nabalovat a budete k vidění na více místech a bude vám to velmi pomáhat na několik frontách současně.

#5 – Váš příběh by měl být výjimečný

Skvělý obsah na sociálních sítích, stejně jako další marketingový obsah, je především o vyprávění příběhů. Chcete-li posílit vlastní značku i na sociálních sítích, zaměřte se na vyprávění jedinečných příběhů, které můžete vyprávět pouze vy.

Zkuste sdílet celý váš příběh nebo obsah vyzdvihující historii vaší společnosti, vaše poslání a hodnoty. Můžete také poukázat na lidi, kteří stojí za vaší značkou. Takové příběhy jsou autentické, a proto nejvíce rezonují u publika.

#6 – Dělejte úpravy podle toho, na které sociální síti jste

Pravděpodobně nebudete na každé sociální síti, která aktuálně funguje. A každá platforma má své vlastní principy fungování. Zdokonalíte-li se v tom, co funguje na jednotlivých platformách, a odpovídajícím způsobem optimalizujete váš přístup, přirozeně si tak usnadníte cestu k úspěchu.

Možná se opřete o vyprávění příběhů zaměstnanců na LinkedIn. Nebo se zaměříte na sdílení vzdělávacích Reels a poutavých obrázků na Instagramu. Nebo třeba risknete úsilí ve vyprávění videí na síti TikTok. Ať tak, či onak, ať už se rozhodnete udělat cokoli, ujistěte se, že znáte principy dané platformy a že vaše publikum dáváte na první místo. A úspěch bude brzy následovat.

#7 – Využijte obsah generovaný vašimi uživateli

Často ty nejsilnější momenty vaší značky nepocházejí vůbec od vás. Uživatelsky generovaný obsah se stal extrémně oblíbeným u všemožných značek, a to nejen na sociálních sítích. A to z velmi dobrého důvodu! Takový obsah obyčejných lidí má větší vliv než vaše vlastní značka. Nebo přinejmenším je to silný společník pro vaši komunikaci.

I když je důležité vyprávět vlastní příběhy, příběhy a reference od skutečných lidí jsou skvělým způsobem, jak ukázat také vaše kvality. Pokud vaši zákazníci, klienti, spolupracovníci a lidi z vaší sociální sítě vytvářejí přirozeně obsah o vás nebo o vaší společnosti, produktech a službách, měli byste toho využít – zvláště pokud to, co lidé o vás říkají, je v souladu s vašimi hodnotami a celkovým sdělením, které chcete pustit do světa.

Tak si shrneme ten bradning na sociálních sítích…

Kdo jsou lidé z Generace Z? A jak tito mladí lidé používají online, sociální sítě a digitální média?
DIGIZÍN – Digitální magazín, vzdělávání, služby

Branding na sociálních sítích je zásadní součástí každé marketingové strategie – a nejde jen o obsah, který zveřejňujete, ale o mnohem víc. Stejně jako vaše značka, i strategie značky na sociálních sítích by se měla neustále vyvíjet, aby odpovídala vašemu publiku a aktuálnímu prostředí vašeho odvětví.

Využitím některých tipů, o kterých jsme dnes mluvil zůstanete zaměřeni na své publikum, zachováte si dobře definovanou identitu a hlas. Také si zachováte konzistentnost. Tím si můžete posílit vaše postavení a zajistit tak dlouhodobý úspěch v podnikání.

Jistě jsem neřekl vše, co můžete udělat. Také jsem nešel do hloubky, od toho jsou třeba mé lekce v online kurzech nebo osobní koučink. Tam všude je prostor rozvést veškeré informace a napárovat je na vaše konkrétní potřeby.

David Groh - jednatel DIGIZÍN
Publikoval: David Groh Provozovatel DIGIZÍN
Jsem také na síti:
Publikuju online kurzy, články, podcasty, videa a rozhovory - o online podnikání, online marketingu, digitálních dovednostech a osobní produktivitě Přináším lidem ověřené a praktické informace! Takové informace, které skutečně pomáhají! Protože online nástroje, online marketing, automatizace a digitální aplikace přináší nečekané příležitosti!