Další tipy pro růst vašeho marketingu a podnikání v době recese.

Zprávy o recesi, zpomalení obchodu a nastupující chudobě mohou každého znervóznit. Pamatujte ale, že v tom nejste sami. Sami to cítíme, proto hledáme návody, jak s nepřízní osudu zatočit.

David Groh
David Groh
13 minut čtení
Přečtěte si naše další tipy pro růst vašeho marketingu a podnikání v době recese.
DIGIZÍN - Digitální magazín, vzdělávání, služby

V různých průzkumech o podnikání a marketingu, které na internetu pravidelně dohledáváme, marketéři uvádějí, že již čelí jednomu z největších trablů tohoto roku. A tím trablem roku 2023 je recese! A co víc, téměř polovina oslovených z těchto průzkumů již zaznamenala negativní dopady aktuálního stavu ekonomiky.

Zhruba každý třetí oslovený si myslí, že aktuální recese bude mít na marketing ještě větší dopad, než měl před nedávnem COVID-19. A může to být pravda. Ačkoliv bylo období s Covidem velmi těžké, lidé začali fungovat na internetu, eshopy měli doslova žně a celá ekonomika (i díky dotacím) jela poměrně slušně.

Lidé a firmy se poměrně rychle přizpůsobili a výrazný pokles jsme zaznamenali pouze u několika oborů, například v cestovní ruchu, sportu, wellness a podobně. Cokoliv se dalo dělat s osobním distancem, jelo téměř bez omezení. To, co jelo v online, jelo naopak extrémně skvěle.

Jak tomu ale bude nyní, když stále slyšíme, že lidé začínají mít už opravdu hodně hluboko do kapsy a když vidíme, že naše vláda si s danou situací tak úplně neví rady a jejím přístupem bude možná dokonce zvyšování daní, o kterém se nyní často hovoří.

I když nedokážeme předvídat budoucnost, naše získaná data naznačují, že lidé, firmy a značky, které se zaměřují na ty správné příležitosti, mohou stále růst i v této těžké době. Proto se budeme muset opět přizpůsobit, jako jsme to udělali v době Covidu. Ozubená kola průmyslu, obchodu, služeb a výroby se musí točit dále.

Jaké jsou tedy ty příležitosti pro chytré marketéry, manažery, OSVČ a freelancery v době aktuální recese? Čtěte dále a dozvíte se to. Tipy pro marketingový růst a růst vašeho podnikání v recesi roku 2023 přináším níže.

Využijte data ke spojení s vašimi zákazníky a vaší cílovou skupinou.

Analýza klíčových slov – vysvětlení pojmu + základní průvodce analýzou klíčových slov.
DIGIZÍN – Digitální magazín, vzdělávání, služby

Máte pocit, že už nejste v tom správném kontaktu se svými zákazníky? Takový pocit mají i jiní, nejste v tom sami. Náš výzkum ze studií zveřejněných na internetu ukazuje, že více než polovina marketérů nezná zásadní informace o své cílové skupině. A to je jen jeden ze tří příznaků, že vaše podnikání čelí krizi odpojení od vaší cílovky.

Toto odpojení není vůbec překvapující. Naše pracovní i osobní životy se za poslední 3 roky velmi změnily. S postupující recesí se budou vztahy zákazníků a firem nadále posouvat – a je na podnikatelích a firmách, aby s tímto trendem udrželi krok.

Prvním krokem by pro vás mělo být precizní shromažďování údajů o postojích, preferencích, požadavcích, potřebách, obavách a chování spotřebitelů a uživatelů vašich služeb a výrobků, a to celé v reálném čase. Musíte se více ptát, než kdykoliv dříve a vše zaznamenávat.

V online prostředí, v ideálním případě, získávejte data, známá jako data první strany, přímo od vašeho zákazníka. To je zvláště důležité, protože předpisy o ochraně osobních údajů jsou stále přísnější a nástroje jako soubory cookie třetích začínají být velmi omezené.

Jakmile budete mít data, začnete s nimi pracovat a použijte je k pochopení vašeho vyvíjejícího se zákazníka a nasměrujte chytře vaše marketingové úsilí a komunikaci způsobem, který odpovídá tomu, co aktuálně zažívají a s čím se potýkají. To vaší značce, projektu a podnikání pomůže vytvářet smysluplná spojení s lidmi, kteří vám budou věrni delší časové období.

Další související informace pro podnikatele a malé firmy můžete najít v našem příspěvku: Jsi OSVČ a pracuješ na volné noze? Možná chceš znát svého ideálního klienta.

Nedovolte, aby nízké rozpočty na sociální sítě udusily kreativitu.

Jak správně navrhnout firemní logo, aby budovalo vaši firemní identitu?
DIGIZÍN – Digitální magazín, vzdělávání, služby

Recese znamená, že váš marketingový rozpočet bude pravděpodobně v úzkých – náš průzkum ekonomických trendů zjistil, že zhruba 35% – 40% marketérů již zaznamenalo škrty v rozpočtu svých klientů nebo svých zaměstnavatelů.

A podle marketingových výzkumů je placený obsah na sociálních sítích právě tím kanálem, který bude v recesi s největší pravděpodobností významně seškrtán. Naštěstí existuje několik vysoce efektivních způsobů, které můžete v podnikání použít. Je to například vašimi uživateli vytvořený obsah a přirozený (organický) obsah na sociálních sítích.

Vašimi uživateli vytvořený obsah.

Obsah vytvářený vašimi uživateli je o tom, že vaši spokojení zákazníci sdílejí své zkušenosti s vaší značkou, vašimi službami a výrobky přímo na sociálních sítích. Sdílení a interakce na vašem sociálním profilu prohloubí spojení se zákazníky a motivuje ostatní, aby také sdíleli své příběhy. Je to skvělý způsob, jak propagovat vaši značku autentickým a důvěryhodným způsobem, téměř bez finančních nákladů. Domluvte se tedy s vašimi zákazníky, ať o vás řeknou několik slov na vaše sítě.

Organický obsah sociálních médií

Když jsou vaše marketingové rozpočty napjaté, není problém využívat organický obsah na sociálních sítích. Místo utrácení peněz za placené reklamy vytvářejte hodnotný obsah přizpůsobený zájmům vašeho publika. O zbytek se postarají algoritmy sociálních sítí.

Nejlepší na tom je, že k úspěchu na sociálních sítích v dnešní době nepotřebujete nic přepychového – autentický obsah publikovaný třeba obden nebo 2 x týdně, vítězí nad leskem, nepřirozeností a zaplacenými produkčními příspěvky.

Vytvořte několik zábavných kousků obsahu, vytvořte opravdu hodnotný obsah, který lidem pomůže, analyzujte své výsledky, opřete se o to, co funguje nejlépe. A budete překvapeni, jak vaše publikum poroste.

Nové platformy a funkce, které je možné využívat v marketingu a podnikání.

Google publikuje dokument o aktuálně používaných systémech pro hodnocení obsahu.
DIGIZÍN – Digitální magazín, vzdělávání, služby

V současné době se zdá, že se každý měsíc objevují nové marketingové kanály a technologie a dobrou zprávou je, že jsou obvykle zdarma (alespoň v začátku). Třeba nyní skloňovaná umělá inteligence, která vám může pomáhat s texty a s obrázky.

Využití nových funkcí a trendů na sociálních sítí, jako je živé audio, živé video, může vaší značce také pomoct, aby jako první vstoupila do vzrušujícího prostoru nebo jej zcela ovládla.

BeReal je skvělým příkladem nové sociální platformy, která letos vybuchla (pozitivně) a která nabízí značkám šanci oslovit své publikum na platformě, která ještě není přesycena reklamami. Sice je nováčkem v České republice, ale uvidíme za pár měsíců, možná se stane fenoménem (alespoň na krátkou dobu, jako ostatní platformy).

A pokud vás BeReal neosloví, zkuste hledat dále, stále rostou nové platformy a technologie. Je jen otázkou času, kdy se na nás vyvalí další.

Opřete se o věrnost lidí k vaší značce, kterou již máte.

Jak nastavit dlouhodobou a úspěšnou spolupráci s klienty? Zde jsou další tipy pro OSVČ a freelancery.
DIGIZÍN – Digitální magazín, vzdělávání, služby

Zatímco spotřebitelé naznačují, že na věrnosti značce bude v recesi záležet méně, marketingoví lídři jsou stále přesvědčeni, že loajalita ke značce a důvěra budou hrát roli při nákupech nadále i během probíhající recese.

Dává smysl, že lidé budou i nadále investovat své peníze do produktů a služeb značek, které znají a milují, místo toho, aby riskovali peníze za špatnou zkušenost nebo špatnou kvalitu produktů od nové společnosti. Můžete to využít jako příležitost odměnit své nejvěrnější zákazníky a vybudovat si s nimi hlubší vztah.

Ať už vašim nejčastějším zákazníkům nabídnete slevový kód nebo jim pošlete personalizovanou kartičku s poděkováním za jejich věrnost, drobné děkovné nástroje dokážou hodně pomoci. To byste mohli spojit výhody vaší hospodárnosti a loajality zákazníků.

Pokračujte v rozšiřování publika i v těchto složitých časech.

Co je to hashtag # a jak jej používat?
DIGIZÍN – Digitální magazín, vzdělávání, služby

Mince má i druhou stranu – v recesi jsou mnozí spotřebitelé ochotnější zkoušet nové značky. I když to může být méně běžné, marketéři stále mají příležitost rozšířit své publikum a podíl na trhu. Pokud je například zákazník frustrovaný službami konkurence, zkušenostmi, které poskytuje nebo postrádá důvěru ke nějaké značce, může být méně ochotný utrácet. Pokud však vaše značka tyto bývalé zákazníky vaší konkurence chytne skvělým marketingem ve správný čas, možná budou ochotni do vás investovat.

Propagujte buď levné nebo naopak vysoce hodnotné produkty.

Pokud prodáváte poměrně cenově dostupné produkty, je ve hře další faktor, který by vám mohl pomoci splnit nové cíle v nepříznivých ekonomických časech. Spotřebitelé budou v recesi jednoduše hledat levnější alternativy ke svým obvyklým nákupům.

Pokud jsou vaše produkty levnější nebo poskytují lepší poměr cena / výkon než konkurenční produkty, zaměřte se na získání podílu na trhu od zákazníků, kteří dříve kupovali trochu dražší varianty, ale nyní jsou nuceni sáhnout na levné alternativy.

Naopak, luxusní značky se mohou zaměřit na marketing přidané hodnoty, kterou zákazníci získají za své nákupy. Například značka prodávající ručně šité výrobky se může stát dlouhodobější alternativou ke zboží levných prodejců.

Ušetřete čas a peníze s AI a s chytrou automatizací.

Slovníček několika hlavních pojmů ze světa umělé inteligence.
DIGIZÍN – Digitální magazín, vzdělávání, služby

Pokud jde o snižování nákladů, není nic důležitějšího než úspora času a peněz. Naštěstí o tom je automatizace. Umělá inteligence a automatizace vám mohou pomoci snížit rozpočet několika způsoby.

Můžete automatizovat opakující se a manuální úkoly, od e-mailového marketingu po příspěvky na sociálních sítích a reklamní kampaně. AI vám také může pomoci optimalizovat vaše marketingové úsilí, zlepšit cílení a snížit náklady.

A konečně, automatizace a umělá inteligence vám mohou pomoci nabídnout zákazníkům více přizpůsobené prostředí. V konečném důsledku je tak snazší oslovit publikum správným sdělením ve správný čas.

I když je tento typ technologie pohodlný, může se zpočátku zdát obtížné jej implementovat. Časem ale řada vašich běžně používaných nástrojů začne implementovat tyto nástroje.

Pamatujte si, toto není to vaše první, ani poslední bezprecedentní období!

Proč jste často unaveni? Zvažte tyto obvyklé příčiny přetrvávající únavy.
DIGIZÍN – Digitální magazín, vzdělávání, služby

I když zprávy o recesi, zpomalení obchodu a nastupující chudobě mohou každého znervóznit, pamatujte, že v tom nejste sami. A pokud jste podnikatelem, obchodníkem a marketérem již nějakou dobu, jistě jste už dostali řadu lekcí v tom, jak se přizpůsobit nižším příjmům a tomu, jak uspokojit potřeby zákazníků i v bezprecedentní době.

Zatímco jsme vám vytvořili výše uvedený krátký přehled pro lepší zvládnutí aktuální recese, vy se zaměřte právě na analýzu vašeho odvětví, zákaznickou základnu a výkon, abyste zjistili, jak by se věci mohly změnit a na co byste se měli připravit příště.

A nadále sledujte náš DIGIZÍN, kde najdete další data, odborné postřehy a návody, jak se orientovat ve všech klíčových marketingových oblastech, které by mohly směřovat k vaší cestě úspěšného podnikání.

Sdílej příspěvek