YouTube je jedním z nejvýkonnějších „vyhledávačů“ současnosti, který musíte začít využívat pro své podnikání a online komunikaci. Musíte ho používat? No měli byste to alespoň zvážit. I když vím, že postavit se před objektiv a začít něco říkat lidem není každému příjemné.
Pokud však naleznete cestu, jak vaše informace rozpohybovat pomocí videa, budete mít našlápnuto k lepším výsledkům v podnikání a můžete předběhnout své konkurenty, kteří o video příspěvcích ani neuvažují. A tím pádem nevyužívají obrovského potenciálu „vyhledávače YouTube“. Ano správně, vyhledávače YouTube. Občas mu tak říkám a hned vám to vysvětlím.
Zamyslete se sami, kolikrát jste něco hledali přímo na YouTube? Když jste si chtěli třeba koupit novou televizi nebo nový telefon. Kolikrát jste se podívali na recenze a testy, které tam různí youtubeři prezentují? Když jste se chtěli něco naučit z podnikání a online marketingu. A kolikrát jste sledovali povídání různých odborníků v daném oboru, když jste hledali nějaké informace a různé vzdělávání?
Proto si myslím, že YouTube je dokonalý vyhledávač pro každý váš projekt a vy byste ho měli začít využívat. YouTube se může pochlubit více než 120 miliony uživatelů, kteří každý den sledují videa. A je tak významnou hnací silou zhlédnutí a zapojení lidí z celého světa. S tak velkým potenciálem a vysokou návštěvností není divu, že se tvůrci obsahu hrnou na YouTube, aby se více zviditelnili a generovali zisk.
Díky klasickým SEO nástrojům je optimalizace YouTube kanálu snazší, než kdy předtím. Optimalizace YouTube kanálu a videí je nutností, protože se nám ten vysílací prostor zahustil. A jako optimalizujeme webové stránky, stejně tak optimalizujeme videa a veškeré informace, které na YouTube dáváme.
Protože (zopakuju to) YouTube můžete využívat jako vyhledávač a skvělý zdroj návštěv na vaše webovky. V případě, kdy lidé něco hledají a vy jste odpověď na jejich záměr hledání! Lidé si vás shlédnou, začnou vás sledovat a vy je poté můžete šikovně posílat třeba na vlastní web nebo na vaše profily sociálních sítí, kde s nimi můžete dále pracovat.
Jdeme na to a mrkneme, jak vytvořit YouTube kanál a jak ho optimalizovat pro maximální sledovanost?
# 1 – Definujte si zaměření svého YouTube kanálu.

Nyní se budu zřejmě opakovat, jako když píšu průvodce nebo mluvím někde o online marketingu a online podnikání. Musíte definovat zaměření vašich služeb. Musíte přesně vědět, ke komu budete promlouvat skrze vaše hodnotná videa, aby padla na úrodnou půdu, těm správným lidem.
Toto platí to také při rozjezdu YouTube kanálu. Než se vrhnete na samotnou tvorbu kanálu videí, zastavte se na chvilku. Udělejte si čas na plánování celého kanálu, na koho chcete cílit a jaký obsah chcete tvořit. Když budete mít jasný směr, kam chcete váš kanál vést, pomůže vám to v budoucnu v mnoha ohledech.
A jak můžete postupovat? Vezměte si papír a tužku (tablet nebo počítač) a začnete si zpracovávat dané body, například:
- Vytvořte pro váš YouTube kanál jasnou identitu.
- Identifikujte oblast zájmu vašeho publika a naplánujte si relevantní obsah.
- Prozkoumejte relevantní klíčová slova (SEO) a optimalizujte s nimi váš kanál.
- Vytvářejte obsah, který řeší potřeby vašich diváků.
- Vytvořte strategii monetizace (zpeněžení) vaší práce na tvorbě obsahu.
- Udržujte dlouhodobou konzistentnost ve své tvorbě.
(Pro inspiraci se můžete podívat i na YouTube kanály vašich konkurentů nebo lídrů ve vašem oboru a inspirovat se u nich a okopírovat to, co funguje – není potřeba téměř nic vymýšlet, vše už bylo vymyšleno).
A jaké zaměření máte vy? Máte to vše definované, jak a komu budete pomáhat a jak to lidem řeknete a vykomunikujete?
# 2 – Vyberte si správný název vašeho YouTube kanálu.

Pokud už víte, co a komu budete sdělovat, udělejte si jasný název kanálu. YouTube vám umožňuje změnit název kanálu pouze třikrát za 3 měsíce (90 dní), takže je důležité vybrat si správný název, u kterého budete chtít zůstat. Nejen, že vám to pomůže vyhnout se jeho několikanásobné změně, ale zavedené jméno vám pomáhá vybudovat důvěru u uživatelů (prostřednictvím konzistentního brandingu).
Pokud jste vytvořili kanál, který souvisí s již existující firmou, doporučuju vám, aby se název kanálu shodoval s názvem vaší firmy. Opět pro konzistenci vaší značky! Pokud vytváříte osobní kanál, můžete jej pojmenovat, jak chcete, třeba použijte vaše jméno a příjmení.
Název vašeho kanálu pomáhá sdělit, o čem váš kanál je (a může mít také hodnotu pro vaše SEO – pro optimalizaci pro vyhledávače). Například, než jsem vymyslel název pro DIGIZÍN, zvažoval jsem, že použiju své jméno a příjmení. Mé jméno však není příliš známé a nenaznačuje, o čem bude můj kanál. Chtěl jsem, aby uživatelé věděli, že můj kanál je o digitální době, že mohou očekávat digitální magazín, věnovaný tvorbě kvalitního digitálního obsahu o podnikání a osobnímu růstu v digitální a online době – prostě DIGIZÍN (Digitální magazín).
Je v pořádku, pokud název není dokonalý – nebo pokud jej budete muset v budoucnu změnit. Jen doporučuji trochu se zamyslet, abyste se vyhnuli masivnímu přejmenování nebo matení vašeho publika.
# 3 – A nyní si již vytvořte svůj YouTube kanál.

Vytvoření YouTube kanálu je poměrně snadné. Vše, co potřebujete, je mít aktivní účet Google. Což má dnes téměř každý z nás, minimálně ti, kdo používají mobilní telefony se systémem Android.
Ke kanálu YouTube se můžete zaregistrovat prostřednictvím vaší stávající e-mailové adresy Gmailu nebo si můžete vytvořit novou Gmail adresu. Jakmile budete mít účet Gmail, přejděte k dalším krokům
- Přihlaste se na YouTube.com pomocí vaší e-mailové Gmail adresy.
- Klikněte na váš profilový obrázek (vpravo nahoře) a poté vyberte „Vytvořit kanál“.
- YouTube vám ukáže jednotlivé kroky pro vytvoření kanálu.
- Zkontrolujte podrobnosti (při přihlášení ke svému účtu Google) a potvrďte vytvoření kanálu.
Celý proces je velmi jednoduchý. Jdete krok za krokem, jak vás Google + YouTube navádí. Pod vaším účtem můžete mít více kanálů, pokud se chcete věnovat více projektům nebo více oblastem působení.
# 4 – Přizpůsobte si YouTube kanál a vyplňte důležité informace.

Když už máte kanál vytvořený, naplňte jej důležitými informacemi. Přihlaste se do vašeho kanálu a uvidíte několik nabídek, kde si můžete vše přizpůsobit. Vyberte šedivé tlačítko Přizpůsobit kanál v pravém horním rohu.
Uvidíte následující karty: Rozložení, Branding a Základní informace. Každá z těchto karet obsahuje různá pole, ve kterých můžete upravit váš kanál, přidat grafiku a další.
Upoutávka kanálu – Můžete přidat vlastní upoutávku pro uživatele, kteří se ještě nepřihlásili k odběru vašeho kanálu.
Obrázek – Doporučený obrázek, který se zobrazuje na vašem kanálu YouTube. Můžete nahrát obrázek přímo z počítače nebo mobilního zařízení. Doporučuje se použít obrázek, který má alespoň 98 x 98 pixelů a maximálně 4 MB.
Obrázek banneru – Banner se zobrazí v horní části vašeho kanálu. Tento obrázek by měl přitahovat pozornost a měl by naznačovat, o čem váš kanál je. Nejlepšího výsledku na různých zařízeních dosáhnete, pokud použijete obrázek banneru o velikosti alespoň 2048 x 1152 pixelů.
Popisovač – YouTube umožňuje tvůrcům vytvářet vlastní popisovače, tj. vlastní konec URL adresy pro jejich kanál. Obvykle by to měl být název vašeho kanálu oddělený pomlčkami (např. /@digizin-cz).
Popis – Popis obsahuje text, který divákům sděluje, o čem váš kanál je. Chcete přece okamžitě upoutat pozornost lidí. A co dát do takového popisu?
- Uveďte rychlý pozdrav, například „Vítejte na mém kanálu!“
- Představte se. Řekněte uživatelům, kdo jste a jakými tématy se zabýváte.
- Zeptejte se nebo dejte výzvu k akci, která uživatele přesvědčí, že se chtějí dozvědět více, například „Chcete se dozvědět více o SEO? Podívejte se na moje videa!”
- Přidejte URL adresy na související informace, jako je váš web, skupina na Facebooku nebo vaše služby a kurzy.
Podrobnosti – V sekci podrobností můžete uvést vaši kontaktní e-mailovou adresu (pro obchodní dotazy atd.) a vaši web adresu. Pokud chcete, můžete e-mailovou adresu vyloučit.
Odkazy – Sekce odkazů umožňuje přidat hypertextové odkazy na jiné webové stránky, zdroje atd. Můžete přidat odkaz na svůj blog, kurz, kontaktní stránku a další.
# 5 – Používejte SEO nástroje i pro práci s YouTube.

TubeBuddy je jeden z nejužitečnějších nástrojů pro YouTube SEO, který jsem našel a který používám. Funguje jako rozšíření pro Chrome a poskytuje doporučení klíčových slov, statistiky klíčových slov, doporučení značek, statistiky konkurentů a další.
VidIQ a Semrush mají také funkce SEO pro videa, které vám pomohou najít potenciální klíčová slova, identifikovat příležitosti prostřednictvím průzkumu konkurence, sledovat trendy, vytvářet miniatury a SEO skóre vašeho videa.
No a nesmím zapomenou na český SEO nástroj Collabim, který kromě klasického SEO, můžete využít i pro YouTube SEO. Protože to, co lidé hledají ve vyhledávačích, často hledají stejným způsobem i na YouTube.
# 6 – Naplánujte si pečlivě váš video obsah.

Jakmile budete mít ve svém arzenálu nástroje pro YouTube SEO, bude plánování obsahu videa mnohem jednodušší. Protože musíte natáčet o tom, co lidé chtějí sledovat. Nedoporučuju vám se pouze domnívat, pokud jde o témata videa, protože strávíte spoustu času vytvářením videa, které třeba nikoho nezajímá.
Pomocí SEO nástrojů najděte klíčová slova s velkým objemem, střední až nízkou konkurencí, která se promítnou do skvělých témat videí pro váš kanál. Pro vytváření nových nápadů na videa používám Collabim a TubeBuddy téměř pokaždé.
Klíčová slova (včetně jejich objemu vyhledávání a úrovně konkurence) si přidám do tabulky. Poté vyhledám videa podle hodnocení těchto klíčových slov, abych identifikoval související klíčová slova, dobře optimalizované názvy, štítky a další prvky, které je třeba u videa zvážit. Výsledkem je průběžný seznam nápadů, ze kterých mohu čerpat každý měsíc.
Tento seznam využijete nejen na YouTube, ale i pro vaše webovky a vaše sociální sítě!
# 7 – Než začnete natáčet video, udělejte si nejprve scénář.

Jedna z cest k úspěchu na YouTube, je udržení pozornosti diváků. Čím déle diváci sledují vaše video, tím lépe algoritmus „zobrazuje“ váš obsah a řadí jej ve výsledcích vyhledávání na YouTube.
S ohledem na to musíte během videa zasáhnout určité rytmy, abyste udrželi pozornost diváků. Tyto rytmy (části videa) zahrnují „háček – k zaháčkování diváka“ v úvodu, klíčové poznatky z celého videa, poutavou grafiku a užitečný závěr.
Zjistil jsem, že napsání osnovy videa (scénáře) předem, vede k mnohem poutavějšímu a organizovanějšímu videu. Tyto scénáře můžete napsat jako jednoduchý seznam odrážek v Dokumentech Google nebo v poznámkovém bloku. Pomohou vám tak udržet si diváka v průběhu celého videa.
Postupem času se můžete podívat do analýz vašeho YouTube kanálu, abyste viděli vaši „průměrnou dobu sledování“, jak dlouho lidé sledují vaše videa. Cokoli nad 30 % je považováno za dobré; více než 60 % je považováno za skvělé!
# 9 – Neustále podporujte zapojení vašich odběratelů a uživatelů.

Zapojení uživatelů pomáhá zvýšit výkon a organický dosah vašeho videa. V průběhu vašeho videa vyzvěte diváky, aby odpovídali na otázky, zanechávali komentáře, dávali vašemu videu lajk, odebírali a sdíleli vaše video, aby to celé dalo algoritmu pozitivní signály zapojení. Nejen to, ale angažovaní diváci se pravděpodobně znovu vrátí.
- Přidejte divákovi titulek nebo animaci „To se mi líbí a přihlaste se k odběru“.
- Položte divákům otázku, jak sami řeší probíranou problematiku a řekněte jim, ať vám to dají vědět do komentářů.
- Řekněte divákům: „Líbilo se vám toto video? Pokud ano, sdílejte to se svými přáteli!“
- Přidejte ke svému videu závěrečnou obrazovku, která uživatele nasměruje na jiná videa ve vašem kanálu.
- Přidejte informační karty a nasměrujte diváky na související obsah a videa.
# 10 – Nezapomeňte přidat klíčová slova do názvu a popisu videa.

Pokud vaše video založíte na konkrétním klíčovém slově, budete chtít toto klíčové slovo použít v názvu videa. Pamatujte, že nemusíte nutně uvádět přesné klíčové slovo, ale alespoň jeho blízkou variantu nebo synonymum.
Pamatujte si, že chcete upoutat pozornost uživatelů, takže buďte kreativní. Používejte akční slova, přídavná jména, vykřičníky a podobně. Vždy doporučuji podívat se na konkurenční videa, abyste se ujistili, že váš titulek bude poutavější než to, co je již pozitivně hodnoceno.
Popis videa je další oblastí, která je důležitá pro SEO a aktivitu lidí na YouTube. Nezapomeňte napsat rychlý a úderný „háček“ pro první větu úvodu. Poté popište, o čem video je. Dále do popisu videa zahrňte další užitečné zdroje…
- Odkazy na nástroje nebo návody uvedené ve vašem videu
- Odkazy na vaše profily na sociálních sítích
- Odkaz na váš web nebo blog
- Časová razítka (pro tipy ve videu)
- Odkazy na kurzy nebo placené nabídky
- A další…
# 11 – Přidávejte štítky (tagy) klíčových slov.

Tagy pomáhají divákům najít vaše video a také související videa. Je to jeden ze způsobů, jak YouTube „kategorizuje“ videoobsah, aby diváci mohli lépe najít to, co hledají. Pokud například publikuji video o nástrojích Facebooku, mohu použít hashtagy jako:
- Facebook tipy
- Facebook marketing
- Facebook marketingové nástroje
- Facebook tutorial
- Nástroje pro Facebook
Tyto štítky se přidávají do sekce Štítky při nahrávání videa, současně s přidáváním názvu videa, popisu, titulků atd.
# 12 – Nahrajte si vaši vlastní miniaturu.

Vaše miniatura videa je jednou z prvních věcí, které lidé uvidí, když narazí na vaše video. Je to ten krycí obrázek videa, na který kliknete a spustíte video. Je proto důležité mít miniaturu videa, která je úderná, poutavá a rychle ukazuje, o čem video je.
Nástroje jako je třeba Canva usnadňují vytváření vlastních miniatur pomocí fotografií, grafických prvků, obrázků, textu, ikon a dalších.
Pokud grafický design není vaší silnou stránkou, zvažte najmutí designéra, který vám vytvoří miniaturu nebo šablonu miniatur. Je důležité mít skvělou náhledovou fotku, která bude lákat na shlédnutí každého vašeho videa!
# 13: Přidávejte do videa titulky.

Přidání titulků do videí na YouTube je velmi užitečné pro publikum, protože umožňuje porozumět obsahu a sledovat videa i v situacích, kdy není zvuk k dispozici nebo kdy video sledují sluchově postižení.
YouTube umožňuje přidat titulky ve třech různých formátech: soubor SRT, soubor SBV a soubor STL. Můžete si sami vytvořit titulky v těchto formátech a nahrát je nebo můžete použít funkci automatických titulků, kterou YouTube nabízí.
Automatické titulky jsou vytvářeny pomocí technologie rozpoznávání řeči, která převádí mluvené slovo na text. Tyto titulky však často obsahují chyby a nesprávné překlady, a proto by měly být vámi upraveny.
Aby byly titulky snadno přístupné, měli by být správně formátované a synchronizované s videem. YouTube nabízí možnost upravit a synchronizovat titulky v rámci editoru videa.
Pokud se rozhodnete použít automatické titulky, měli byste si dát záležet na tom, aby byly opraveny tak, aby byly co nejpřesnější. To může být časově náročné, ale zlepší to zážitek lidí a pomůže vám získat větší sledovanost a interakce.
# 14 – Přidávejte karty a závěrečné obrazovky.

Jak již bylo zmíněno, závěrečné obrazovky a informační karty jsou další vestavěné funkce, které vám umožňují přidávat související obsah do vašich videí. Když nahrajete video soubor na YouTube, uvidíte několik polí, která je třeba vyplnit (např. název, popis a štítky).
Dvě z nich zmiňují závěrečnou obrazovku a informační karty, které umožňují přidávat odkazy na související videa a přidávat grafické karty na konec videa.
Přidáním těchto položek pomůžete udržet lidi ve vašem kanálu a nasměrovat je na vaše další videa.
Tak si to shrňme…
YouTube je jeden z mých oblíbených kanálů pro vyhledávání, vzhledem k poutavému formátu videa a tomu, jak snadné je pro lidi „pochlubit se skvělým obsahem. I jediné video může explodovat (v pozitivním smyslu), pokud je obsah poutavý a dobře optimalizovaný.
Výše uvedené tipy pro YouTube vám pomohou optimalizovat váš kanál, objevit top videa, nahrávat videa, optimalizovat obsah a zvýšit zapojení vašich uživatelů, což je recept na úspěch na YouTube.
Takže na nic nečekejte – natočte své první video ještě dnes a podívejte se, co může YouTube udělat pro vaši značku a vaše podnikání.
A pokud chcete moji pomoc nebo konzultaci, kontaktujte mě. Nezáleží na tom, jestli své podnikání teprve plánujete nebo už ho máte. Jsem tady od toho, abych vám předal podporu, pochopení a také ty nejlepší informace z oblasti online marketingu, komunikace, tvorby webu, digitálního obsahu, sociálních médií a online podnikání.