Pokud působíte pouze lokálně, možná vás budou zajímat marketingové a propagační aktivity, které jsou přímo zaměřené na podporu lokálně působících podniků. Také pokud si nejste si jisti, co můžete udělat s malým rozpočtem na marketing, čtete dále. Přinášíme tipy, jak rozšířit povědomí o vaší místní (malé) firmě. Tedy tipy, ideální pro lokální podniky.
Pojďme se společně zamyslet. Jak jste našli například vaši oblíbenou kavárnu, restauraci nebo prodejnu? Možná vám ji ukázali vaši přátelé. Nebo jste možná viděli jednu z úžasných marketingových kampaní daných podniků. Nebo jste si sedli k počítači a zadali svůj dotaz do internetových vyhledávačů. Způsobů je více, jak vás mohou lidé najít.
Například jedna reklama na sociálních sítích zaměřená na lidi ve vašem okolí nebo blogový příspěvek od lokálního influencera může udělat zázraky pro malou lokální firmu. Nebo výsledky vyhledávání optimalizované pro danou lokalitu mohou krásně fungovat. Tyto marketingové fígle samozřejmě platí i v oboru aktivního a zdravého životního stylu.
Může zde být ale problém, který vám hned vyvstane na mysl. Pro malé lokální podniky je často obtížné najít dostatečné rozpočty na marketingové aktivity. Malé projekty a malé firmy nemají zdroje velkých společností a korporací, aby je nalili do reklamy, do spolupráce s celebritami a podobně.
Marketing však nemusí být drahý. Jen budete muset být kreativnější. Snad vás v dnešním článku inspirujeme nápady, které mohou vaše malé místní projekty realizovat s menším rozpočtem – někdy dokonce zdarma! Jdeme na to, ukážeme si několik tipů.
Spolupracujte s místním influencerem.

Možná nemáte rozpočet na nákup příspěvku od známého blogera na Instagramu s 1 milionem sledujících, avšak mikro influenceři mohou pro vás být stejně (ne-li více) efektivní. A kdo je lepším kandidátem na spolupráci než bloger nebo odborník, který žije ve vašem okolí?
Problém je, jak takového influencera najít. Jednoduché vyhledávání na Googlu často nepomůže. Pravděpodobně se vám zobrazí větší účty a top jména, nikoli micro bloger nebo micro influencer. Kromě toho je obtížné přimět Google, aby se pro tento úkol zaměřil na vaši konkrétní lokalitu.
Asi prvním krokem je jít na Instagram a Facebook a hledat dle správně definovaných hashtagů. Například Fitness + “vaše lokalita” nebo zkuste další dotazy. Až najdete dostatečný počet lidí, delší dobu je sledujte, abyste věděli, že jsou opravdovými odborníky ve vašem oboru. A poté jim nabídněte spolupráci.
Vytvářejte obsah o vašem okolí, který je vhodný pro vyhledávání.

Lokální optimalizace pro vyhledávače Google, Seznam a Bing je skvělý způsob, jak získat více zákazníků. Přivedete z výsledků vyhledávání na váš web větší návštěvnost a poté získáte více zákazníků pro vaše služby.
Optimalizace pro vyhledávače je něco, co by měla dělat každá firma – takže bych to nenazval kreativní marketingový nápad. Jde o to, že i lokální podniky mají tendenci optimalizovat své webové stránky pro nejzřetelnější požadavky; například „jak zhubnout břicho“.
Obsah, o kterém mluvím, je ve své podstatě zábavnější. Jeho cílem je říct místním návštěvníkům třeba o vašem městě a zároveň propagovat vaši firmu / provozovnu. Oba cíle by měly být zastoupeny ve vašich příspěvcích, článcích nebo videích.
Seznamy a hodnocení jsou skvělým typem psaného obsahu.
Například článek o pěti nejlepších kavárnách s kvalitní kávou ve vaší oblasti bude skvělým způsobem, jak organicky zmínit vaši firmu a dát hodnotu potenciálním zákazníkům. To potěší jak vyhledávače, tak potenciální klienty. Samozřejmě nechcete propagovat své konkurenty, takže si vyberte téma, které umožní reprezentovat správné lokální podniky.
Informujte o zajímavostech z vašeho okolí, které jsou alespoň trochu přbuzné s vašimi službami a uvidíte, že si vás po čase všimnou vyhledávače a budou vám posílat návštěvníky z blízkého okolí na vaše webové stránky.
Zapojte se do místních skupin na Facebooku.
Skupiny na Facebooku jsou místa, kde se vaše publikum potkává. Připojením se k facebookové skupině ve vašem okrese zabijete dvě mouchy jednou ranou: můžete se dozvědět více o svých klientech a zároveň propagovat své podnikání.
Pravidlem propagace ve skupinách na Facebooku je nebýt příliš prodejní. Nechcete zveřejňovat své slevy a nové nabídky každý druhý den. I když je takový druh spamu ve skupině občas tolerován, je nepravděpodobné, že by lidi skutečně zajímalo ihned vaše podnikání.
Co byste místo toho mohli udělat, je zahájit konverzace, které by vám umožnily vychovat vaše podnikání organicky. Můžete to udělat záludným způsobem ze svého osobního účtu nebo skutečnějším způsobem, aniž byste skrývali skutečnost, že jste vlastníkem místní malé firmy.
Skvělý způsob, jak toho dosáhnout, je pokusit se dát lidem skutečnou hodnotu. Vaším cílem je zahájit diskuzi, která přitahuje pozornost, ale dávejte si pozor na kontroverzní témata.
Využijte svou „lokálnost“ v digitálním marketingu.

Jako místní firma máte proti korporacím a řetězcům neodmyslitelnou výhodu v tom, že je pro ně mnohem těžší zacílit na konkrétní místa, protože jejich obchody jsou všude.
Postarejte se o recenze na vaše podnikání. Většina malých místních firem zanedbává fakt, že weby s recenzemi nejsou jediným místem, kde lidé mluví o vaší firmě. Sociální média, blogy a fóra jsou stejně důležitá, pokud jde o recenze.
V dnešní době má každý, kdo má profil na sociálních sítích, své publikum – i když je to jen jeho rodina a přátelé. Všichni lidé z vaší skupiny mohou zveřejnit názor na vaši firmu. Máte štěstí, když vás označí a vy to uvidíte – ale co když příspěvek zmeškáte, ať už proto, že vás neoznačí, nebo proto, že máte příliš mnoho oznámení.
Pokud je to pozitivní názor, přicházíte o marketingovou příležitost; můžete jej znovu odeslat, uložit a v budoucnu použít ve svých marketingových materiálech.
Pokud je to negativní názor, riskujete reputační krizi tím, že ho ignorujete. Použijte nástroj pro monitorování sociálních médií, abyste se ujistili, že si všimnete každé zmínky o vaší společnosti, a to jak na platformách pro recenze, tak jinde.
Můžete si vybrat bezplatné možnosti; například kombinace Google Alerts a Tweetdeck.
Oslovte místní a lokální média.

Téměř každé město má místní noviny nebo online média a byli byste překvapeni, jak jsou vlivní! Zatímco vytváříte obsah pro svůj vlastní web a sociální média, nezapomeňte navázat kontakt s místními médii.
Můžete se zapojit do aktuálních materiálů o místních podnicích ve vašem městě nebo dokonce komentovat novinky – z pohledu majitele místní firmy. Navíc odkazy na jejich webových stránkách budou přínosné pro SEO vašeho webu.
Kromě toho z vás váš komentář a pohled učiní aktivního člena komunity, která bude více přitahovat pozornost k vašemu podnikání.
Spusťte soutěž na sociálních sítích.
Vánoce jsou jedním z nejoblíbenějších svátků na světě z mnoha důvodů, ale jedním z nich je nepřetržité rozdávání dárků. Lidé milují dárky! I když vaši zákazníci nejsou vaši přátelé nebo rodina, můžete zkusit rozdávat malé dárky na propagaci vaší firmy.
Jedním ze způsobů, jak zvýšit návštěvnost vaší firmy, je vyhlásit soutěž. Můžete ji propagovat prostřednictvím sociálních sítí a svých webových stránek. Můžete například navrhnout, že prvních 20 lidí, kteří k vám v určitý den přijdou, dostane nějaký produkt nebo službu zdarma.
Tato taktika funguje skvěle pro nově otevřené lokální podniky, které se potřebují dostat do povědomí.
Vytvořte partnerství s jinou místní firmou.

Jako místní podnikatel jste součástí místní komunity. Pokuste se navázat vztahy s dalšími místními majiteli firem. To vám nejen pomůže mít síť podpory, se kterou můžete konzultovat a vyměňovat si zkušenosti. Pravidelná komunikace s jinými podniky vám dává spoustu propagačních příležitostí.
Můžete objevit místní značky a lokální podniky, které dokonale doplňují a podporují vaši značku a zároveň cílí na podobné publikum. Zvažte, zda partnerům nabídnete možnosti křížové propagace. Tato taktika zabije dvě mouchy jednou ranou: na jedné straně zvýšíte povědomí o vaší značce a využijete dobré vůle vašich partnerů.
Na druhé straně navázáním těchto vztahů budujete podpůrnou síť pro lokální podniky / komunitu, která může zastupovat vaše zájmy.
Na závěr – buďte kreativní a aktivní.
Buďte kreativní a aktivní. Fantazii se meze nekladou. I když všechny aktivity nemusí přinést ihned zázračné výsledky, jistě se v dlouhodobém měřítku projeví pozitivně. Ne nadarmo se říká, kdo nic nedělá, nic nezkazí. Nejhorší je myslet si, že si založíte firmu a ono vše půjde samo bez vašeho přičinění. Musíte být aktivní, makat a nebát se experimentovat.