Pokud působíte pouze lokálně, jako malá místní firma, možná vás bude zajímat, jaké můžete dělat online marketingové a komunikační aktivity, které se vztahují právě na podporu lokálně působících malých podniků. O tom se rozepíšu v dnešním příspěvku. A pokud si vážně nejste si jisti, co můžete udělat s opravdu malým a omezeným rozpočtem na online marketing, tak čtete dále.
Budovat malé lokální podniky je aktuálně velmi důležité, proto vám dnes prozradím některé osvědčené tipy, se kterými můžete celkem snadno rozšířit povědomí o vaší místní (malé) firmě.
Pojďme se společně zamyslet… Jak jste našli například vaši oblíbenou kavárnu, restauraci nebo prodejnu? Možná vám ji ukázali vaši přátelé. Nebo jste možná viděli jednu z úžasných marketingových kampaní daných podniků. Nebo jste si sedli k počítači a zadali svůj dotaz do internetových vyhledávačů. Způsobů je více, jak vás mohou lidé najít, i když působíte jako malá lokální firma.
Můžeme začít povídat o všemožných postupech v marketingu a propagaci. Například, jedna reklama na sociálních sítích zaměřená na lidi ve vašem okolí nebo blogový příspěvek od lokálního influencera může udělat zázraky, právě pro malou lokální firmu. Nebo výsledky vyhledávání optimalizované pro danou lokalitu mohou krásně fungovat. Tyto marketingové fígle fungují téměř v jakémkoliv oboru podnikání.
Může zde ale nastat nejeden problém, který vám hned vyvstane na mysl. Pro malé lokální podniky je často obtížné najít dostatečné rozpočty na marketingové aktivity. Malé projekty a malé firmy nemají finanční zdroje velkých společností a korporací, aby je nalili do reklamy, do spolupráce s celebritami a podobně.
Marketing však nemusí být tak drahý, jak sem může na první podhled zdát. Jen budete muset být kreativnější a nad věcmi více přemýšlet. A mít samozřejmě ty správné informace, například z našeho magazínu.
Věřím, že vás v dnešním článku inspiruju některými novými nápady, které mohou vaše malé místní projekty realizovat, a to s menším nebo zcela omezeným finančním rozpočtem – někdy dokonce zdarma! Jdeme na to, ukážeme si několik tipů!
# 1 – Spolupracujte s místním influencerem, pokud u vás je.

Možná nemáte rozpočet na nákup příspěvku od známého blogera na Instagramu s 1 milionem sledujících, avšak mikro influenceři mohou být pro vás stejně (ne-li více) efektivní. A kdo je lepším kandidátem na spolupráci než bloger nebo odborník, který žije ve vašem okolí?
Problém je, jak takového influencera najít. Jednoduché vyhledávání na Googlu často nepomůže. Pravděpodobně se vám zobrazí větší účty a top jména, nikoli micro bloger nebo micro influencer. Kromě toho je obtížné přimět Google, aby se pro tento úkol zaměřil na vaši konkrétní lokalitu.
Asi prvním krokem je jít na Instagram, TikTok, YouTube a Facebook a hledat dle správně definovaných hashtagů. Například Fitness + “vaše lokalita” nebo zkuste další dotazy. Až najdete dostatečný počet lidí, nějakou dobu je sledujte, abyste si potvrdili, že jsou opravdovými odborníky ve vašem oboru a že přináší hodnotný obsah, který rezonuje s lidmi. A poté takovým influencerům nabídněte spolupráci.
# 2 – Vytvářejte obsah o vašem okolí, který budou lidé vyhledávat.

Lokální optimalizace pro vyhledávače Google, Seznam a Bing je skvělý způsob, jak získat více zákazníků. Přivedete z výsledků vyhledávání na váš web větší návštěvnost a poté získáte více zákazníků pro vaše služby.
Optimalizace pro vyhledávače je něco, co by měla dělat každá firma – takže bych to nenazval kreativní marketingový nápad. Jde o to, že i lokální podniky mají tendenci optimalizovat své webové stránky pro velmi obecné požadavky, například: jak zhubnout břicho.
Obsah, o kterém mluvím, je ve své podstatě zábavnější. Jeho cílem je říct místním návštěvníkům třeba o vašem městě a zároveň propagovat vaši firmu / provozovnu. Oba cíle by měly být zastoupeny ve vašich příspěvcích, článcích nebo videích.
Když to zjednoduším, na vašem webu mluvte o vašem městě, o vašem okrese, regionu – o zajímavostech, které by měli lidé znát, navštívit a užívat si. A přitom šikovně zakomponujte i sebe do příběhu. O to jde, pokud někdo bude hledat ve vyhledávači něco zajímavého z vaší lokality, tak se může dostat k vám na web, do článku, do reportáže a rozhovoru, a tím vás může objevit. Lidé tak uvidí, že netlačíte jen self-promo a prodej, ale že tvoříte hodnotný obsah a služby pro lidi.
# 3 – Seznamy a hodnocení jsou skvělým typem psaného obsahu.
Například článek o pěti nejlepších kavárnách s kvalitní kávou ve vaší oblasti bude skvělým způsobem, jak organicky zmínit vaši firmu a dát hodnotu potenciálním zákazníkům. To potěší jak vyhledávače, tak potenciální klienty. Samozřejmě nechcete propagovat své konkurenty, takže si vyberte téma, které umožní reprezentovat správné lokální podniky.
Informujte o zajímavostech z vašeho okolí, které jsou alespoň trochu příbuzné s vašimi službami a uvidíte, že si vás po čase všimnou vyhledávače a budou vám posílat návštěvníky z blízkého okolí na vaše webové stránky. (Trochu to souvisí s bodem # 2 popsaném výše.)
# 4 – Zapojte se do místních skupin na sociálních sítích.
Skupiny na sociálních sítích jsou místa, kde se vaše publikum potkává. Připojením se třeba k facebookové skupině ve vašem okrese zabijete dvě mouchy jednou ranou: můžete se dozvědět více o vlastních potenciálních i stávajících klientech a zároveň šikovně propagovat vlastní podnikání.
Pravidlem propagace ve skupinách na sociálních sítích je nebýt příliš prodejní. Nechcete zveřejňovat své slevy a nové nabídky každý druhý den. I když je takový druh spamu ve skupině občas tolerován, je nepravděpodobné, že by lidi skutečně zajímalo ihned vaše podnikání.
Co byste místo toho měli udělat, je zahájit konverzace, které by vám umožnily propagovat vaše podnikání organicky. Můžete to udělat „záludným“ způsobem ze svého osobního účtu nebo skutečnějším způsobem, aniž byste skrývali skutečnost, že jste vlastníkem místní malé firmy.
Skvělý způsob, jak toho dosáhnout, je snaha dát lidem skutečnou hodnotu. Vaším cílem je zahájit diskuzi, která přitahuje pozornost, ale dávejte si pozor na kontroverzní témata.
# 5 – Využívejte v digitálním marketingu recenze uživatelů.

Jako místní firma máte proti korporacím a řetězcům neodmyslitelnou výhodu v tom, že je pro tyto velké molochy mnohem těžší zacílit na konkrétní místa, protože jejich obchody jsou vlastně všude.
Postarejte se proto o recenze na vaše podnikání. Většina malých místních firem zanedbává fakt, že weby s implementovanými recenzemi nejsou jediným místem, kde lidé mluví o vaší firmě. Sociální sítě, blogy a fóra jsou stejně důležitá, pokud jde o recenze. Může se totiž o vás mluvit na tolika různých místech, že byste to ani nečekali. Jen to musíte umět uřídit, aby vám to přinášelo prospěch.
V dnešní době má každý, kdo má profil na sociálních sítích, své vlastní publikum – i když je to třeba jen rodina a přátelé. Všichni lidé z vaší skupiny mohou zveřejnit názor na vaši firmu.
Máte štěstí, když vás označí a vy to uvidíte – ale co když příspěvek zmeškáte, ať už proto, že vás neoznačí nebo proto, že máte příliš mnoho oznámení, díky kterým nevidíte to důležité.
Pokud je to pozitivní názor a pozitivní recenze, přicházíte o marketingovou příležitost – můžete jej znovu odeslat, uložit a v budoucnu použít ve vlastních marketingových materiálech.
Pokud je to negativní názor, riskujete reputaci tím, že ho ignorujete nebo jej nevidíte. Používejte proto nástroje pro monitorování sociálních sítí, abyste si všimli každé zmínky o vaší společnosti. A to jak na platformách pro recenze, na sociálních sítích, tak kdekoliv jinde. Můžete si vybrat bezplatné možnosti, jednu zmíním – například Google Alerts.
# 6 – Oslovte místní a lokální média – nebo třeba DIGIZÍN.

Téměř každé město má místní noviny nebo online média a byli byste překvapeni, jak mohou být na vlivní! Zatímco vytváříte obsah pro vlastní web a sociální média, nezapomeňte navázat kontakt s místními médii.
Můžete se zapojit do aktuálních materiálů o místních podnicích ve vašem městě nebo dokonce komentovat novinky – z pohledu majitele místní firmy. Navíc odkazy na jejich webových stránkách, které povedou k vám, budou přínosné pro optimalizaci (SEO) vašeho webu.
Kromě toho z vás váš komentář a pohled učiní aktivního člena komunity, která bude více přitahovat pozornost k vašemu podnikání.
# 7 – Provozujte v online různé soutěže, kvízy a ankety.
Například Vánoce jsou jedním z nejoblíbenějších svátků na světě z mnoha důvodů, ale jedním z nich je nepřetržité rozdávání dárků. Lidé milují dárky! I když vaši zákazníci nejsou vaši přátelé nebo rodina, můžete zkusit rozdávat malé dárky, zaměřené šikovně na propagaci vaší firmy.
Jedním ze způsobů, jak zvýšit návštěvnost vašeho malého lokálního podniku, je vyhlásit soutěž. Můžete ji propagovat prostřednictvím sociálních sítí a svých webových stránek. Můžete například publikovat, že prvních 20 lidí, kteří k vám v určitý den přijdou a využijí vašich služeb, dostanou nějaký produkt nebo službu zdarma. (Musí to ale dávat ekonomicky smysl)
Tato taktika funguje skvěle pro nově otevřené lokální podniky, které se potřebují dostat do povědomí. U dlouhodobě fungujících podniků bych s rozdáváním věcí zdarma byl opatrný, tam bych vymyslel něco důmyslnějšího.
# 8 – Tvořte dlouhodobá partnerství s jinou místní firmou.

Jako místní podnikatel jste součástí místní komunity. Pokuste se navázat vztahy s dalšími místními majiteli firem. To vám nejen pomůže mít síť podpory, se kterou můžete konzultovat a vyměňovat si zkušenosti. Pravidelná komunikace s jinými lokálními podniky vám dává spoustu propagačních příležitostí.
Můžete objevit místní značky a lokální podniky, které dokonale doplňují a podporují vaše aktivity a zároveň cílí na podobné publikum. Zvažte, zda partnerům nabídnete možnosti křížové propagace. Tato taktika zabije dvě mouchy jednou ranou: na jedné straně zvýšíte povědomí o vaší značce a využijete dobré vůle vašich partnerů.
Na druhé straně navázáním těchto vztahů budujete podpůrnou síť pro lokální podniky / komunitu, která může zastupovat vaše zájmy.
Zkuste udělat nějakou kampaň s jinou firmou ve vašem okolí, společně ušetříte a budete mít daleko širší záběr akce. Příklad, třeba jste malá kavárna a máte v okolí malou lokální pražírnu kávy a zároveň učiliště, kde se vyrábí výborné zákusky (Nová Paka). Tak spojte síly a dělejte některé propagační a komunikační akce společně.
Co na závěr? Buďte kreativní a aktivní, aktuální doba přináší možnosti.
Buďte kreativní a aktivní. Fantazii se meze nekladou. I když všechny aktivity nemusí přinést ihned zázračné výsledky, jistě se v dlouhodobém měřítku projeví pozitivně. Ne nadarmo se říká, kdo nic nedělá, nic nezkazí. Nejhorší je myslet si, že si založíte firmu a ono vše půjde samo bez vašeho přičinění. Musíte být aktivní, makat a nebát se experimentovat. A zkoušejte být aktivní v onlajnu… S tím vám mohu pomoci.
Chcete moji pomoc nebo konzultaci? Kontaktujte mě. Nezáleží na tom, jestli své online podnikání teprve plánujete nebo už ho máte. Jsem tady od toho, abych vám předal podporu, pochopení a také ty nejlepší informace z oblasti online podnikání, online marketingu a komunikace, tvorby webu, tvorby digitálního obsahu, sociálních médií a digitálních gadgetů.