Mobilní webové stránky AMP – jedná se o hodnotící faktor pro Google vyhledávač?

AMP zřejmě není přímý hodnotící faktor, ovlivňující pořadí výsledků vyhledávání. Google totiž několikrát potvrdil, že AMP není hodnotícím faktorem vyhledávače.

David Groh
Mobilní webové stránky AMP
DIGIZÍN - Digitální magazín, vzdělávání, služby

Jedná se o hodnotící faktor algoritmu vyhledávače Google? Nebo jen nepřímo ovlivňuje ostatní faktory, které mají vliv na optimalizaci pro vyhledávače? AMP může například pozitivně ovlivnit některá hodnocení, jako je rychlost načítání webových stránek, ale je AMP faktor sám o sobě? Čtěte dál a uvidíte, co naznačují veřejné důkazy.

AMP je HTML framework, který pomáhá webům optimalizovaným primárně pro stolní počítače poskytovat také ultrarychlé mobilní verze webových stránek. AMP je výtvorem společností Google. To vedlo v minulosti k mnoha tvrzením, že tento framework dává internetovým stránkám výhodu v hodnocení v mobilním vyhledávání oproti stránkám bez technologie AMP.

Když se nad tímto tématem zamyslíme, AMP splňuje mnoho bodů v našem pomyslném seznamu výhod, které naznačují, že by nasazení AMP verze internetových stránek mohl být silný faktor k lepšímu hodnocení v samotném vyhledávači.

  • AMP je vyvinuto společností Google
  • AMP dělá weby optimalizované pro mobily
  • AMP výrazně zlepšuje rychlost načítání webové stránky

Na první pohled AMP vypadá jako velmi přínosná technologie z pohledu SEO. Navzdory aktivnímu povzbuzování lidí ze strany “velkého tvůrce G”, aby AMP používali, Google již několikrát vyvrátil tvrzení, že AMP je i přímým hodnotícím faktorem algoritmu u vyhledávače.

Případ uzavřen, že? Nebo snad ne? Snad není celá věc tak jednoduchá? Pojďme si to trochu rozebrat. Je snadné říci, že AMP nedává webu výhodu v hodnocení u algoritmu vyhledávače, a tak nechat celou záležitost být.

My sami stále přemýšlíme, zda tuto technologii implementovat nebo ne. Nemůžeme ji zcela odepsat z našich hlav a ignorovat možný pozitivní dopad, který to může mít na další prvky, které jsou pro SEO důležité. Zde je několik bodů, které naznačují možné důkazy o nepřímém dopadu stránek AMP na výsledky vyhledávání a jejich spojení s dalšími faktory hodnocení. Protože jak tušíte, výsledky vyhledávání ovlivňují stovky různých faktorů.

Tvrzení: AMP jako hodnotící faktor pro výsledky v SERP?

Sociální síť TikTok nově prodlužuje délku popisu u nahraných video příspěvků.
DIGIZÍN – Digitální magazín, vzdělávání, služby

AMP je přímý faktor, často v minulosti slýchané fráze. Tato tvrzení jsou přímočará. Diskuse o AMP jako hodnotícím faktoru začaly, když Google tuto technologii v roce 2018 spustil.

Proč? Lidé si myslí, že AMP je faktorem hodnocení, protože Google má podíl na jeho úspěchu jako technologie. Google je zodpovědný za vytvoření stránek AMP a aktivně podporuje jejich používání v rámci svého úsilí o zrychlení celosvětového webu.

Teoreticky by Google mohl zvýšit míru přijetí AMP tím, že by z něj udělal přímý signál hodnocení. Zvýšení hodnocení by bylo odměnou za používání nové technologie Google. To by samozřejmě bylo nespravedlivé vůči jakémukoliv jinému webu, který nepoužívá AMP.

Pokud by Google používal AMP k hodnocení výsledků vyhledávání, můžete namítnout, že by to weby nutilo používat jeho technologii, aby zůstaly relevantní.

Naštěstí takto vyhledávání nefunguje. AMP však není pro SEO v žádném případě irelevantní. Podívejme se podívat na důkazy o tom, jak AMP nepřímo ovlivňuje SEO.

Důkazy proti AMP, jako přímému hodnotícímu faktoru.

LinkedIn uvádí 3 nové aktualizace pro stránky firemních profilů svých uživatelů.
DIGIZÍN – Digitální magazín, vzdělávání, služby

Tohle je docela snadná část dnešního příspěvku – Google potvrdil, že AMP není hodnotící faktor. Znovu. A znovu. V průvodci Google Advanced SEO společnost sama uvádí, že hodnotí zcela všechny internetové stránky pomocí stejných signálů:

Ačkoli AMP samotné nejsou hodnotícím faktorem, rychlost je hodnotícím faktorem pro Vyhledávání Google. Vyhledávání Google aplikuje stejný standard na všechny stránky bez ohledu na technologii použitou k jejich vytvoření.

Tento citát se dotýká něčeho, co jsme zmínili dříve o AMP ovlivňujících další věci, jako je rychlost stránky, což jsou potvrzené faktory hodnocení. Weby, které používají AMP, mohou potenciálně těžit z těchto signálů rychlosti. Od července 2018 byla rychlost stránky rozhodujícím faktorem pro mobilní vyhledávání. Protože AMP načítá stránky okamžitě, může webům pomoci vysílat silnější signály hodnocení, právě ohledně rychlosti mobilních stránek.

Zvýšená rychlost má potenciál vést k lepšímu umístění. Internetové stránky však mohou generovat stejné signály i bez AMP, pokud jsou správně navrženy a postaveny tak, aby se načítaly rychle.

Core Web Vitals změnil hru

Core Web Vitals společnosti Google se staly hodnotícími faktory s uvedením aktualizace Page Experience v červnu 2021. Před spuštěním aktualizace společnost Google vlastníkům stránek vždy sdělovala, že AMP může pomoci dosáhnout ideálního skóre Core Web Vitals.

Je vysoká pravděpodobnost, že stránky AMP splní limity Core Web Vitals. AMP je o poskytování vysoce kvalitních uživatelských zážitků, jeho počáteční cíle návrhu jsou úzce sladěné s tím, co Core Web Vitals měří dnes. To znamená, že weby vytvořené pomocí AMP mohou snadno splnit limity Web Vitals.

Google prezentoval data, která ukazují, že domény s AMP měly pětkrát vyšší pravděpodobnost, že projdou Core Web Vitals než domény bez AMP. Splněním prahových hodnot Core Web Vitals, Google může zlepšit hodnocení webu ve vyhledávání.

Opět, stejně jako u zvýšení hodnocení rychlosti stránky, toho můžete dosáhnout bez AMP, pokud jsou vaše internetové stránky správně navrženy a postaveny tak, aby se načítaly rychle..

Vidíme celosvětový pokles používání technologie AMP.

Počet přátel na Facebooku, kolik je příliš mnoho?
DIGIZÍN – Digitální magazín, vzdělávání, služby

AMP se používá k poskytování různých výhod, které by mohly zlepšit vzhled stránky ve výsledcích vyhledávání. Například karusel Google Top Stories se zobrazuje v horní části výsledků vyhledávání při hledání novinových článků a používá se pouze k přijímání stránek AMP.

Způsobilost pro nejlepší příběhy byla určitou dobu jedinečnou výhodou pro AMP. To se změnilo v červnu 2021 vydáním aktualizace Page Experience, která nyní umožňuje, aby se stránky bez AMP objevovaly v karuselu Google Top Stories také.

Další unikátní funkcí stránek AMP bylo, že se ve výsledcích vyhledávání objevila ikona blesku, která označovala, které stránky nabízejí rychlejší použití díky AMP. Google tuto ikonu odstranil. Nyní jsou stránky AMP ve výsledcích mobilního vyhledávání k nerozeznání od běžných stránek.

Pokles používání stránek AMP pokračuje… Od vydání technologie AMP neustále klesá zájem tvůrců a provozovatelů webů o její využívání. Google má za sebou dlouhou historii zavádění různých nástrojů, jejich propagace a po letech jejich ukončení. Mezi příklady patří neúspěšná sociálních síť Google+ a pro Skype konkurenční Google Hangouts.

AMP ještě není zcela vyřazen, ale bylo by na místě, aby Google řekl, že tato webová technologie, kterou vyvinul, již není relevantní. Google to zatím neprohlásil, ale některé velké webové společnosti opouštějí AMP na svých platformách.

Například Twitter již nepodporuje odkazy AMP a zachází s nimi přesměrováním návštěvníků na plnohodnotné domény vydavatelů. Vzhledem k tomu, že stále více společností omezuje použití AMP, není důvod, proč byste měli na svém webu dělat něco jiného.

Pokud aktuálně používáte AMP a jste spokojeni s tím, jak si vaše webové stránky vedou ve výsledcích vyhledávání, pokračujte v tom, co děláte. Pokud přijde den, kdy Google ukončí projekt AMP, není to tak, že by váš web přestal fungovat. AMP je kód HTML procházený a indexovaný jako cokoliv jiného na webu.

Náš verdikt na závěr?

LinkedIn uvádí 3 nové aktualizace pro stránky firemních profilů svých uživatelů.
DIGIZÍN – Digitální magazín, vzdělávání, služby

AMP zřejmě není přímý hodnotící faktor, ovlivňující pořadí výsledků vyhledávání. Google totiž několikrát potvrdil, že AMP není hodnotícím faktorem Google. Dále již tato technologie nemá jedinečné výhody, které by mohly ovlivnit míru prokliku, jako je výrazná ikona a exkluzivita Top Stories v mobilním vyhledávání na Google vyhleávači.

AMP může pozitivně ovlivnit další faktory hodnocení (např. rychlost), ale není to faktor sám o sobě. A pokud máte kvalitně postavené webové stránky (eshop), které mají čistý a dobře strukturovaný kód, není třeba vůbec o AMP uvažovat. Do budoucna očekáváme spíše odklon od této technologie.

David Groh - jednatel DIGIZÍN
Autor příspěvku: David Groh
Sledujte mě
Tvořím pro vás články, podcasty, videa, návody, tutoriály a online kurzy. Vzdělávám tak jednotlivce i společnosti. Odbourávám strach z moderních technologií, rozvíjím digitální návyky a online dovednosti, šetřím lidem čas, peníze a nervy. Protože webové stránky, online obsah, sociální sítě, umělá inteligence a online aplikace přináší příležitosti i pro vás! Jen to musíte začít správně využívat.