Jak vybrat kvalitní účetní? 5 tipů, díky nimž se nepřehmátnete.

9 minut čtení
Jak vybrat kvalitní účetní? 5 tipů díky nimž se nepřehmátnete
DIGIZÍN - Digitální magazín, vzdělávání, služby

Výběr dobré účetní je významným momentem na startu podnikání, a proto se pro začínající podnikatele může jevit jako obrovská výzva. Z nedávného průzkumu navíc vyplynulo alarmující zjištění, že pouze 2 z 5 podnikatelů znají podmínky pro výkon účetní profese. A protože si neumí kvalifikaci účetních ověřit, spoléhají se dvě třetiny podnikatelů jen na reference. Jsou to přitom právě oni, kdo nakonec podle platné legislativy nese kompletní zodpovědnost za účetnictví. Víte, jak si vybrat opravdu kvalitní účetní, díky níž váš byznys poroste?

Možná jste i vy jedním ze spousty podnikavců, kteří se začátkem roku vrhli na uskutečňování svých byznysových plánů, s čímž se pojí i hledání zodpovědného, spolehlivého a svědomitého experta na účetnictví. Jeho výběr je rozhodně zásadním okamžikem, protože mu s plnou důvěrou svěříte finanční zdraví firmy. Že je účetní nejdůležitějším členem týmu, se shoduje devět z deseti podnikatelů a manažerů, kteří odpovídali v průzkumu Svazu účetních a technologického start-upu wflow.

Pokud nemáte při volbě odborníka šťastnou ruku, podnikatelský sen se rázem změní v noční můru. Odpovědnost za vedení účetnictví je totiž dle platných zákonů na straně statutárních orgánů – tedy vás jako podnikatele! A to i v případě, kdy účetnictví zajišťuje odborná firma. Řiďte se následujícími kritérii, podle nichž posoudíte kvalitu účetní, a vyberte si k sobě opravdového odborníka.

Neustále se vzdělává

Chcete si vytvořit vlastní podcast?
DIGIZÍN – Digitální magazín, vzdělávání, služby

Vysokoškolským diplomem nebo rekvalifikačním kurzem odborné vzdělávání nikdy nekončí, nýbrž naopak teprve začíná. V Česku však účetní nemají povinnost skládat profesní zkoušky a certifikace od Svazu účetních je zcela dobrovolná. Certifikovaní účetní se však nevzdělávají pouze v oboru účetnictví a daní, ale zvyšují si právní povědomí, IT gramotnost a dovednosti ve statistickém a manažerském vyhodnocování.

Certifikace nebo účast ve Svazu účetních je zárukou toho, že se aktivně zajímá o novinky v oboru a pravidelně se vzdělává. A jedině takto kvalifikovaný odborník se pak stává cenným partnerem každého byznysmena a vrcholového manažera. Proto od své účetní chtějte potřebnou kvalifikaci a zajímejte se o její osvědčení.

Pověst ji předchází

Jak se připravit na trapasy u pracovního pohovoru?
DIGIZÍN – Digitální magazín, vzdělávání, služby

Reputace účetních reflektuje kvalitu služeb, které poskytují. Dejte si však pozor na to, aby reference vždy byly relevantní. Zajímejte se o doporučení, která se týkají konkrétně vašeho oboru, který může mít zrovna v účetnictví svá specifika a standardy.

Aktivně hledejte reference a požádejte, aby se o zkušenosti s účetní podělili bývalí i současní klienti, případně zaměstnavatel či obchodní partneři. Vyzkoušejte také profesní síť LinkedIn, hledejte online recenze, nebo zapátrejte v oborových organizacích a svazech. V neposlední řadě může být dobrým ukazatelem také to, zda má účetní zřízeno pojištění odpovědnosti za škody způsobené chybami při práci.

Je vizionářem, nikoli otrokem čísel

Co je to copywriting? Je to tvorba vysoce kvalitního a konvertujícího textového obsahu
DIGIZÍN – Digitální magazín, vzdělávání, služby

Doby, kdy účetní otrocky přepisovali údaje z dokladů a účtenek do počítače, jsou dávno tytam. Obor se totiž dynamicky mění a jejich postavení se od administrativní výpomoci přesouvá do role opravdových finančních poradců, kteří podnikateli poradí, kde ušetřit, kam se vyplatí investovat, zpracuje analýzy a připraví reporting.

Na první pohled možná ambiciózní představa, která je však v úspěšných firmách realitou, mění původně byrokratickou pozici účetní ve finančního vizionáře. A takového parťáka do týmu rozhodně potřebujete. Zajímejte se o to, jak přistupuje k práci, jaké má profesní cíle a zda proaktivně hledá možnosti a cesty, jak pomoci byznysu v růstu.

Pracuje s umělou inteligencí

Slovníček několika hlavních pojmů ze světa umělé inteligence.
DIGIZÍN – Digitální magazín, vzdělávání, služby

Divili byste se tomu, ale i v tak konzervativním oboru, jako je účetnictví, už digitalizace a umělá inteligence diktuje jeho budoucnost. Zapomeňte na zmuchlané účtenky v krabici od bot, podepisování dokumentů v kanceláři nebo doručování dokladů na poslední chvíli. To vše už dnes jednoduše vyřešíte skrze chytré aplikace na bázi umělé inteligence, které z elektronických či naskenovaných dokladů a účtenek rychle vytěží potřebná data.

Manuální práce, která nepřidává žádnou hodnotu a zároveň při ní může docházet k chybám z nepozornosti, rázem odpadá a účetní se soustřeďuje na odbornější procesy. Schvalování faktur a podepisování dokumentů zase zvládnete na dálku a opravdu odkudkoli. Proto se ptejte, jaké systémy a nástroje pro svou práci využívá. Zamyslete se, zda odpovídají vašim představám a pokryjí všechny potřeby firmy.

„Obecně lze říct, že šikovné a úspěšné účetní provází tak vysoká odbornost jako i využívání technologií. Jen účetní, kteří chtějí číst data, mají odvahu zavádět do své práce automatizační nástroje a zbavovat se zbytečné, manuální práce,” vysvětluje Robert Soudný, CEO wflow.

Lidsky si sednete

Co je to copywriting? Je to tvorba vysoce kvalitního a konvertujícího textového obsahu
DIGIZÍN – Digitální magazín, vzdělávání, služby

Spolupráce se sebelepším certifikovaným odborníkem s perfektním přehledem v problematice nebude fungovat, pokud si neporozumíte. Jestliže nebudete na jedné vlně, komunikace začne drhnout a brzy z toho budete vy i účetní otrávení. Proberte proto své představy a očekávání, vysvětlete, co pro vás znamená ideální spolupráce. Upřesněte si, jakou formou budete předávat doklady, jak a kdy spolu budete v kontaktu, jaké pravomoci delegujete. Podělte se také o dosavadní zkušenosti a zajímejte se, jak najít společnou notu, aby spolupráce byla úspěšná a přínosná pro obě strany.

Dobrá účetní je k nezaplacení

Věnujte výběru účetní dostatek času, soustřeďte se na opravdu důležitá kritéria a nespoléhejte pouze na reference známých. Vnímejte volbu šikovného odborníka jako dlouhodobou investici, nikoli nutný náklad. Uvidíte, že se tato strategie nakonec několikanásobně vrátí. Další tipy najdete v záznamu webináře Jak na výběr dobré účetní nebo níže v YouTube videu.

Digitalizujte účetnictví od začátku podnikání

Zdroj: Wflow

Digitalizace účetnictví je jedním z hlavních trendů, které zásadně ovlivňují, jakým směrem se celý obor bude ubírat. Už od začátku podnikání je nespornou výhodou digitalizace procesů eliminace zbytečné administrativní práce, která nepřidává žádnou hodnotu. S tím jde ruku v ruce snížení chybovosti a nepřesností při přenosu údajů, což se běžně stává během ručního zpracování dat z podkladů, které účetním nosíte. Díky automatizaci těchto procesů a vytěžování dat pomocí umělé inteligence odpadá únavná manuální práce, jako je přepisování údajů z faktur, účtenek a dalších dokladů do počítače.

Účetní tak mohou svůj čas využívat smysluplněji a věnovat se odbornějším činnostem, jako je analýza dat, příprava reportů nebo poradenství podnikatelům a finančním manažerům. Zlepšení efektivity a důmyslné využívání odbornosti účetních se pro podnikatele stává zásadním faktorem, který ovlivňuje jejich konkurenceschopnost na trhu.

Už tedy nemusíte hledat účtenky po kapsách, faktury skladovat v krabici od bot a zakládat doklady do zaprášených šanonů, které stejně jen zbytečně zabírají místo v kanceláři. Ke všem dokumentům uloženým v cloudu lze přistupovat odkudkoli na světě 24 hodin denně. Schvalování a podepisování dokumentů hravě zvládnete z pláže, lanovky či chaty. Účtenky stačí vyfotit a nahrát do aplikace, zbytek už odpracuje umělá inteligence v účetním systému.

Zjednodušte si práci s účetními doklady díky wflow.com

Robert Soudný - Wflow
Robert Soudný – Wflow

Nadšenci do digitalizace účetnictví ve wflow.com v čele s Robertem Soudným neustále hledají možnosti, jak omezit zdlouhavou administrativní práci a mít čas na ty skutečně důležité aktivity.

Technologický start-up wflow.com automatizuje a zjednodušuje účetní procesy, čímž podnikatelům pomáhá digitalizovat účetnictví, zrychlit schvalování, zaúčtování a následnou archivaci dokladů. Ušetří tím 40 až 80 % manuální práce s dokumenty a tím souvisejícími náklady.

ZDROJ INFORMACÍ: Wflow
Sdílej příspěvek