Jak se připravit na trapasy u pracovního pohovoru?

Trapasy k životu prostě patří. A nevyhýbají se bohužel ani takovým situacím, ve kterých by měl člověk vystupovat jako ztělesnění naprosté profesionality a dokonalosti. Třeba na pracovním pohovoru vaší vysněné pracovní pozice a firmy. Ale vše se dá zvládat s grácií, není nutné se předem stresovat.

David Groh
David Groh
7 minut čtení
Jak se připravit na trapasy u pracovního pohovoru?
DIGIZÍN - Digitální magazín, vzdělávání, služby

Při pohovoru může dojít k různým trapasům, které mohou značně zkazit dojem, který na zaměstnavatele chcete udělat. Nicméně, existují různé způsoby, jak se připravit na trapasy a jak je úspěšně zvládat.

Trapasy k životu prostě patří. A nevyhýbají se bohužel ani takovým situacím, ve kterých by měl člověk vystupovat jako ztělesnění naprosté profesionality a dokonalosti. Tak jak maximalizovat vaši jistotu u pohovoru?

  • Připravte se na pohovor. Prozkoumejte si pozici a firmu, u které se chcete ucházet o práci, abyste měli představu o tom, co od vás zaměstnavatel očekává. Přemýšlejte o tom, jaké otázky by vám mohli položit a jak na ně odpovídat.
  • Zkuste si procvičit odpovědi na nejčastější otázky. To vám pomůže zlepšit vaši sebejistotu a eliminovat stres, který může být jedním z důvodů trapasů.
  • Věnujte pozornost vašemu oblečení. Vyberte si vhodné a pohodlné oblečení, ve kterém se budete cítit sebevědomě.
  • Dbejte na vaši tělesnou řeč a oční kontakt. Držte se vzpřímeně, dívejte se svému protějšku do očí a snažte se být pozorní a přítomní.
  • Pokud k trapasu dojde, snažte se situaci zvládnout s nadhledem a humorem. Pokud například ztratíte slova nebo zapomenete na něco, nevzdávejte to a snažte se situaci vyřešit co nejpřirozeněji a s humorem. Buďte upřímní a pokud se něco nepovede, nevyhýbejte se tomu, ale přiznejte to. Zaměstnavatelé oceňují upřímnost a pokoru.
  • Nezapomeňte, že pohovor je vzájemné setkání. Nejde jen o to, abyste se snažili dokázat, že jste nejlepší. U pohovoru jde také o to, abyste zjistili, zda je pro vás daná práce a firma vhodná.

Připravte se co nejlépe a snažte se zvládat situace s nadhledem a pokorou. Pamatujte, že i zaměstnavatelé jsou jen lidé a sami si prošli procesem hledání práce a pohovorů. Pokud se vám něco nepovede, nezoufejte a zkuste se z toho poučit.

Když už ale dojde na trapas u pohovoru? Jak ho správně řešit?

Jak se připravit na trapasy u pracovního pohovoru?
DIGIZÍN – Digitální magazín, vzdělávání, služby

Nyní vám na ukázku představím 3 příběhy o krušných chvílích uchazečů o práci na pohovoru. Ukážu vám, jak první dva uchazeči dopadli a naopak ten třetí uchazeč, jak využil správný postup řešení trapasu pro svůj další postup do finále výběrka.

Uchazeč, který se ukázal jako nepoužitelný.

Jeden uchazeč přišel na pohovor pozdě a na otázku, proč jde pozdě, odpověděl: „Omlouvám se, že mám zpoždění. Neustále se mi vybíjí hodinky a dnes se mi opět vypnuli na cestě k vám. Bohužel jsem to nezjistil dřív a nechal jsem se tím zpozdit.“ Kromě toho, že měl uchazeč zpoždění, tak ještě ukázal negativní vlastnost – nedostatečnou pozornost ke svým vlastním hodinkám. Tato nedbalost byla velkým varovným signálem a pohovor byl ukončen dříve, než mohl uchazeč dále mluvit.

Uchazeč, který se snažil vyhnout odpovědi.

Další uchazeč byl na pohovoru velmi nervózní a když byl dotázán na to, co ho k ucházení o danou pozici přivedlo, začal se vyhýbat odpovědi a mluvil o něčem úplně jiném. Když byl dotázán znovu, odpověděl něco, co se zdálo být vzdáleným tématem k samotnému pohovoru. Toto neustálé vyhýbání se odpovědi bylo pro zaměstnavatele velmi frustrující a ukončil pohovor bez dalšího zkoumání.

Uchazeč, který ukázal vlastní tvořivost.

Poslední uchazeč na pohovoru přišel se svým portfoliem a ukázal několik svých prací. Během rozhovoru byl dotázán, zda umí pracovat pod tlakem a rychle reagovat na změny. Uchazeč se nezalekl a namaloval rychlou skicu, kterou předal zaměstnavateli. Tento kreativní přístup a schopnost rychle reagovat na nečekané situace byl pro zaměstnavatele velmi přínosný a uchazeč byl pozván k dalšímu kolu pohovoru.

Tyto tři příběhy ukazují, že krušné chvíle na pohovoru mohou být pro uchazeče velmi stresující, ale zároveň mohou ukázat jejich schopnosti a vlastnosti, které by se jinak neprojevily. Je důležité, aby jste jako uchazeči zůstali klidní. A případné trapasy řešili konstruktivně a pozitivně. Ně žádnými kličkami, lhaním a překrucováním. Protože se to stejně provalí. Takže buďte uvolnění, otevření a pozitivní, i když se něco zrovna zvrtne!

Když už na trapas dojde, vyplatí se přistoupit k němu odvážně a s humorem.

Co je to copywriting? Je to tvorba vysoce kvalitního a konvertujícího textového obsahu
DIGIZÍN – Digitální magazín, vzdělávání, služby

Přistoupit k trapasu s odvahou a humorem může být velmi účinné. Pokud se uchazeč vypořádá se situací s nadhledem a smyslem pro humor, může to dokonce působit pozitivně a může si tak získat sympatie a úctu budoucího zaměstnavatele.

V případě, že se uchazeč ocitne v nepříjemné situaci, jako je například nutnost utéct na toaletu během pohovoru, je důležité zůstat klidný a snažit se situaci vyřešit co nejrychleji a nejpřirozeněji. Pokud je to možné, je vhodné situaci pojmenovat s humorem a omluvit se za případné potíže.

Pamatujte, že na pohovoru nejde jen o to, aby si zaměstnavatel zjistil, zda máte potřebné zkušenosti a schopnosti, ale také o to, zda jste pro firmu vhodným kandidátem. Pokud se ukážete jako osoba s nadhledem, vtipem a schopností řešit problémy, můžete získat body navíc.

V každém případě je důležité abyste byli upřímní a pokud se už situace stala s trapasem, nevyhýbat se jí a nezkoušet ji zamluvit. Většina zaměstnavatelů oceňuje otevřenost a upřímnost a dokáže přehlédnout i menší trapasy, pokud je uchazeč vůči nim upřímný a řeší je s pokorou.

A pokud to případný potencionální zaměstnavatel nepochopí, to naškrobený panák nebo panička, tak to berte s nadhledem, stejně by se vám asi dlouhodobě nespolupracovalo dobře, celé by to zřejmě skřípalo a dříve nebo později byste stejně ze spolupráce utekli.

Sdílej příspěvek